Page 21 - Michael 2021 sierpien
P. 21
czone pieniądze jest złe samo w wiedliwa i bezczelna jest chci-
sobie i jak w przypadku innych wość, która twierdzi, że przynosi
przestępstw przeciwko sprawie- korzyści innym, a jednocześnie
dliwości, jest się zobowiązanym wprowadza ich w błąd... Ten, który
do zadośćuczynienia za niesłusz- między innymi zasadami poboż-
nie zdobyte pieniądze”. nego postępowania, nie będzie
Ewangeliczna przypowieść o ta- pożyczał swoich pieniędzy na li-
lentach (Mt 25, 14-30 i Łk 19, 12-27) chwę..., będzie cieszyć się wiecz-
wydaje się uzasadniać pobieranie nym odpoczynkiem, podczas gdy
odsetek. „Sługo zły i gnuśny! Powi- ten, kto się wzbogaci ze szkodą
nieneś był oddać moje pieniądze dla innych, zasługuje w zamian na
bankierom, a ja po powrocie byłbym wieczne potępienie”.
z zyskiem odebrał swoją własność”. W 1311 roku na soborze wie-
Odpowiedź św. Tomasza z Akwinu deńskim papież Klemens V zade-
brzmiała: klarował, że całe ustawodawstwo
„Odsetki wspomniane w cywilne na korzyść lichwy było
Ewangelii należy rozumieć w sen- Święty Tomasz z Akwinu nieważne i „wszyscy, którzy wpa-
sie przenośnym; oznacza to dodat- dli w błąd uporczywego utrzymy-
kowe dobra duchowe, o które prosił nas Bóg, który wania, że egzekwowanie lichwy nie jest grzechem,
chce zawsze, żebyśmy lepiej wykorzystywali powie- będą sądzeni jako heretycy ”.
rzone nam przez Niego dobra, ale jest to dla naszej Vix pervenit
korzyści, a nie Jego”. Encyklika Vix pervenit, została opublikowana 1 li-
Św. Tomasz stwierdził: „Nie można argumentować w stopada 1745 r. przez papieża Benedykta XIV. Była ona
oparciu o wyrażenia przenośne”. skierowana do włoskich biskupów na temat kontraktów.
Kolejny fragment Biblii, który jest kontrowersyjny, to Lichwa została potępiona. 29 lipca 1836 r. papież Grze-
Księga Powtórzonego Prawa 23, 20-21: „Nie będziesz gorz XVI rozszerzył to nauczanie na cały Kościół:
żądał od brata swego odsetek z pieniędzy, z żywności „Ten rodzaj grzechu zwany lichwą, który mieści się w
ani odsetek z czegokolwiek, co się pożycza na procent. umowie pożyczki, polega na tym, że ktoś, używając jako
Od obcego możesz się domagać, ale od brata nie bę- wymówki samej pożyczki − która ze swej natury wyma-
dziesz żądał odsetek”. Św. Tomasza wyjaśnił: ga, aby oddać tylko tyle, ile otrzymano − żąda, by zwró-
„Żydom nie wolno było pobierać odsetek od ’swoich cić więcej, niż mu się należy, i kto w związku z tym twier-
braci’, to znaczy od innych Żydów; oznacza to, że żąda- dzi, że oprócz kapitału jest mu należny też zysk z tytułu
nie odsetek od pożyczki od kogokolwiek jest złe, ściśle pożyczki. To dlatego, że jakikolwiek zysk tego rodzaju,
mówiąc, trzeba bowiem wziąć pod uwagę każdego czło- który przekracza kapitał jest nielegalny i lichwiarski.
wieka jako swojego bliźniego i brata, zwłaszcza zgodnie I żeby nie sprowadzać na siebie takiej haniebnej
z ewangelicznym prawem, które musi rządzić ludzkością. uwagi, bezcelowe byłoby mówić, że zysk ten nie jest wy-
Więc Psalmista, mówiąc o człowieku sprawiedliwym, górowany, ale umiarkowany; że nie jest duży, ale mały...
mówi bez zastrzeżeń, że jest on tym, ’kto nie pożycza Do przedmiotu prawa pożyczania konieczna jest rów-
pieniędzy na lichwę’ (Ps 14, 5) i Ez (18, 17). Jest „synem, ność między tym, co jest pożyczone, a tym, co oddane...
który nie akceptuje żadnych odsetek czy lichwy”. W konsekwencji, jeśli ktoś otrzyma więcej niż pożyczył,
Jeżeli pozwolono Żydom żądać odsetek od obcokra- jest związany w wymiarze sprawiedliwości do zwrotu
jowców − pisał św. Tomasz − było to tylko tolerowane, nadwyżki… ”.
aby uniknąć większego zła. Obawiano się, że w prze- W 1891 r. papież Leon XIII pisał w Rerum novarum:
ciwnym razie mogliby oni pobierać „Zło powiększyła jeszcze lichwa
odsetki od innych Żydów, którzy żarłoczna, którą, aczkolwiek Ko-
czcili prawdziwego Boga. Św. Am- ściół już nieraz potępił w przeszło-
broży skomentował ten sam tekst i ści, ludzie jednak chciwi i żądni zy-
stwierdził, że słowo „obcokrajowcy” sku uprawiają w nowej postaci”.
odnosiło się do „wrogów”. Doszedł
do wniosku: „Można żądać odse- Niedawno, w 2016 roku, papież
tek od kogoś, kogo chce się słusz- Franciszek przypomniał nam, że „li-
nie skrzywdzić, od kogoś przeciwko chwa jest grzechem wołającym o
komu chwyta się za broń, od takiej pomstę do Nieba”(patrz następna
osoby można słusznie pobrać od- strona).
setki”. Tak jak Nasz Pan wyprowadził
Św. Ambroży dodał: „Czym zmieniających pieniądze ze świąty-
ni, najwyższy czas usunąć między-
jest lichwa, jeśli nie zabiciem narodową finansjerę i jej system
człowieka?”. pieniądza dłużnego i wprowadzić
Święty Jan Chryzostom po- system uczciwego i wolnego od dłu-
wiedział: „Nic nie jest bardziej gu pieniądza emitowanego przez
wstydliwe lub okrutne niż lichwa”. Gdyby Jezus wrócił dzisiaj, prawdopodobnie społeczeństwo.
wypędziłby dzisiejszych międzynarodowych
Św. Leon zauważył: „Niespra- bankierów.... Alain Pilote
www.czasopismomichael.pl sierpień-wrzesień 2021 21