Page 21 - Michael 2021 sierpien
P. 21

czone  pieniądze  jest  złe  samo  w                                   wiedliwa  i  bezczelna  jest  chci-
        sobie  i  jak  w  przypadku  innych                                    wość, która twierdzi, że przynosi
        przestępstw  przeciwko  sprawie-                                       korzyści  innym,  a  jednocześnie
        dliwości,  jest  się  zobowiązanym                                     wprowadza ich w błąd... Ten, który
        do zadośćuczynienia za niesłusz-                                       między  innymi  zasadami  poboż-
        nie zdobyte pieniądze”.                                                nego  postępowania,  nie  będzie
            Ewangeliczna przypowieść o ta-                                     pożyczał  swoich  pieniędzy  na  li-
        lentach (Mt 25, 14-30 i Łk 19, 12-27)                                  chwę..., będzie cieszyć się wiecz-
        wydaje  się  uzasadniać  pobieranie                                    nym odpoczynkiem, podczas gdy
        odsetek. „Sługo zły i gnuśny! Powi-                                    ten,  kto  się  wzbogaci  ze  szkodą
        nieneś  był  oddać  moje  pieniądze                                    dla innych, zasługuje w zamian na
        bankierom, a ja po powrocie byłbym                                     wieczne potępienie”.
        z zyskiem odebrał swoją własność”.                                        W 1311 roku na soborze wie-
        Odpowiedź  św.  Tomasza  z  Akwinu                                     deńskim papież Klemens V zade-
        brzmiała:                                                              klarował, że całe ustawodawstwo
            „Odsetki   wspomniane      w                                       cywilne  na  korzyść  lichwy  było
        Ewangelii należy rozumieć w sen-          Święty Tomasz z Akwinu       nieważne i „wszyscy, którzy wpa-
        sie przenośnym; oznacza to dodat-                                      dli w błąd uporczywego utrzymy-
        kowe dobra duchowe, o które prosił nas Bóg, który    wania,  że  egzekwowanie  lichwy  nie  jest  grzechem,
        chce zawsze, żebyśmy lepiej wykorzystywali powie-    będą sądzeni jako heretycy ”.
        rzone nam przez Niego dobra, ale jest to dla naszej                    Vix pervenit
        korzyści, a nie Jego”.                                  Encyklika  Vix  pervenit,  została  opublikowana  1  li-
            Św. Tomasz stwierdził: „Nie można argumentować w   stopada 1745 r. przez papieża Benedykta XIV. Była ona
        oparciu o wyrażenia przenośne”.                      skierowana do włoskich biskupów na temat kontraktów.
            Kolejny fragment Biblii, który jest kontrowersyjny, to   Lichwa została potępiona. 29 lipca 1836 r. papież Grze-
        Księga  Powtórzonego  Prawa  23,  20-21:  „Nie  będziesz   gorz XVI rozszerzył to nauczanie na cały Kościół:
        żądał od brata swego odsetek z pieniędzy, z żywności    „Ten rodzaj grzechu zwany lichwą, który mieści się w
        ani odsetek z czegokolwiek, co się pożycza na procent.   umowie pożyczki, polega na tym, że ktoś, używając jako
        Od obcego możesz się domagać, ale od brata nie bę-   wymówki samej pożyczki − która ze swej natury wyma-
        dziesz żądał odsetek”. Św. Tomasza wyjaśnił:         ga, aby oddać tylko tyle, ile otrzymano − żąda, by zwró-
            „Żydom nie wolno było pobierać odsetek od ’swoich   cić więcej, niż mu się należy, i kto w związku z tym twier-
        braci’, to znaczy od innych Żydów; oznacza to, że żąda-  dzi, że oprócz kapitału jest mu należny też zysk z tytułu
        nie odsetek od pożyczki od kogokolwiek jest złe, ściśle   pożyczki. To dlatego, że jakikolwiek zysk tego rodzaju,
        mówiąc, trzeba bowiem wziąć pod uwagę każdego czło-  który przekracza kapitał jest nielegalny i lichwiarski.
        wieka jako swojego bliźniego i brata, zwłaszcza zgodnie   I  żeby  nie  sprowadzać  na  siebie  takiej  haniebnej
        z ewangelicznym prawem, które musi rządzić ludzkością.   uwagi, bezcelowe byłoby mówić, że zysk ten nie jest wy-
        Więc  Psalmista,  mówiąc  o  człowieku  sprawiedliwym,   górowany, ale umiarkowany; że nie jest duży, ale mały...
        mówi bez zastrzeżeń, że jest on tym, ’kto nie pożycza   Do  przedmiotu  prawa  pożyczania  konieczna  jest  rów-
        pieniędzy na lichwę’ (Ps 14, 5) i Ez (18, 17). Jest „synem,   ność między tym,  co jest pożyczone, a tym, co oddane...
        który nie akceptuje żadnych odsetek czy lichwy”.     W konsekwencji, jeśli ktoś otrzyma więcej niż pożyczył,
            Jeżeli pozwolono Żydom żądać odsetek od obcokra-  jest  związany  w  wymiarze  sprawiedliwości  do  zwrotu
        jowców − pisał św. Tomasz − było to tylko tolerowane,   nadwyżki… ”.
        aby  uniknąć  większego  zła.  Obawiano  się,  że  w  prze-  W 1891 r. papież Leon XIII pisał  w Rerum novarum:
        ciwnym razie mogliby oni pobierać                                      „Zło  powiększyła  jeszcze  lichwa
        odsetki  od  innych  Żydów,  którzy                                    żarłoczna,  którą,  aczkolwiek  Ko-
        czcili  prawdziwego  Boga.  Św. Am-                                    ściół już nieraz potępił w przeszło-
        broży skomentował ten sam tekst i                                      ści, ludzie jednak chciwi i żądni zy-
        stwierdził, że słowo „obcokrajowcy”                                    sku uprawiają w nowej postaci”.
        odnosiło się do „wrogów”. Doszedł
        do  wniosku:  „Można  żądać  odse-                                         Niedawno, w 2016 roku, papież
        tek od kogoś, kogo chce się słusz-                                     Franciszek przypomniał nam, że „li-
        nie skrzywdzić, od kogoś przeciwko                                     chwa  jest  grzechem  wołającym  o
        komu chwyta się za broń, od takiej                                     pomstę  do  Nieba”(patrz  następna
        osoby  można  słusznie  pobrać  od-                                    strona).
        setki”.                                                                    Tak jak Nasz Pan wyprowadził
            Św.  Ambroży  dodał:  „Czym                                        zmieniających pieniądze ze świąty-
                                                                               ni, najwyższy czas usunąć między-
        jest  lichwa,  jeśli  nie  zabiciem                                    narodową  finansjerę  i    jej  system
        człowieka?”.                                                           pieniądza  dłużnego  i  wprowadzić
            Święty  Jan  Chryzostom  po-                                       system uczciwego i wolnego od dłu-
        wiedział:  „Nic  nie  jest  bardziej                                   gu  pieniądza  emitowanego  przez
        wstydliwe lub okrutne niż lichwa”.  Gdyby Jezus wrócił dzisiaj, prawdopodobnie   społeczeństwo.
                                            wypędziłby dzisiejszych międzynarodowych
            Św. Leon zauważył: „Niespra-               bankierów....                               Alain Pilote

        www.czasopismomichael.pl                                                            sierpień-wrzesień 2021  21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26