Page 22 - Michael 2021 sierpien
P. 22
Przypominamy fragmenty dla wszystkich, a nie tylko dla
przemówienia papieża Fran- niektórych, jak to się dzieje te-
ciszka wygłoszonego podczas raz, jeżeli się nie mylę… Mniej
audiencji generalnej w Środę więcej, liczby te nie są pew-
Popielcową 10 lutego 2016 r. ne, ale osiemdziesiąt procent
na placu św. Piotra. bogactw ludzkości jest w rę-
ziś poświęcamy kach mniej niż dwudziestu
uwagę starodaw- procent ludności. (…)
Dnemu ustanowie- Celem – jak powiedziałem
niu „jubileuszu”; jest on sprawą – było społeczeństwo oparte
starodawną, poświadczoną w na równości i solidarności, w
Piśmie Świętym. Mowa jest o którym wolność, ziemia i pie-
tym zwłaszcza w Księdze Ka- niądz miały stać się dobrem
płańskiej, która przedstawia go dla wszystkich, a nie dla nie-
jako doniosły moment w życiu których… Możemy powiedzieć,
religijnym i społecznym ludu że jubileusz biblijny był „jubile-
Izraela. uszem miłosierdzia”, bowiem
Co 50 lat „w Dniu Przebła- był przeżywany w szczerym
gania” (Kpł 25, 9), kiedy wzy- zabieganiu o dobro potrzebują-
wano miłosierdzia Pana dla cego brata. (…)
całego ludu, dźwięk rogu ob- I właśnie z myślą o tym Pi-
wieszczał wielkie wydarzenie smo Święte z naciskiem nawo-
wyzwolenia. W istocie czyta- łuje, aby wielkodusznie odpo-
my w Księdze Kapłańskiej: wiadać na prośby o pożyczki,
„Będziecie święcić pięćdzie- nie robiąc małostkowych kal-
siąty rok, obwieścicie wyzwo- kulacji i nie domagając się ab-
lenie w kraju dla wszystkich je- surdalnych odsetek: „Jeże-
go mieszkańców. Będzie to dla li twój brat zubożeje i ręka
was jubileusz – każdy z was Lichwa jego osłabnie, to podtrzy-
powróci do swej własności i masz go, aby mógł żyć z to-
każdy powróci do swego rodu. bą przynajmniej jako przy-
(…) W tym roku jubileuszowym jest grzechem bysz i osadnik. Nie będziesz
każdy powróci do swej własno- brał od niego odsetek ani li-
ści” (25, 10. 13). chwy. Będziesz się bał Boga
Według tych przepisów, je- wołającym twego i pozwolisz żyć bratu z
sobą. Nie będziesz mu dawał
dom, w czasie jubileuszu mógł o pomstę do Boga pokarmu na lichwę” (Kpł 25,
żeli ktoś był zmuszony sprze-
dać swoją ziemię albo swój
35-37).
na nowo stać się ich właścicie- To pouczenie jest wciąż ak-
lem; a jeżeli ktoś zaciągnął długi i, nie mogąc ich spłacić, tualne. Ileż rodzin znalazło się na ulicy, będąc ofiarami li-
był zmuszony oddać się na służbę wierzycielowi, mógł chwy! Proszę, módlmy się, aby w czasie tego Jubileuszu
wrócić wolny do swojej rodziny i odzyskać na powrót Pan usunął z serc nas wszystkich tę chęć posiadania
wszystko, co do niego należało. więcej, lichwy. Abyśmy na powrót stali się wielkoduszni,
Było to coś w rodzaju „powszechnego umorzenia”, wielcy. Ile sytuacji nadużyć jesteśmy zmuszeni oglądać,
i jak wiele cierpienia i niepokoju przynoszą rodzinom! A
przez co umożliwiano wszystkim powrót do pierwotnej często, w desperacji, iluż ludzi popełnia samobójstwo,
sytuacji – dzięki przekreśleniu wszelkiego długu, zwró- ponieważ nie mogą tego znieść i nie mają nadziei, nie
ceniu ziemi i daniu możliwości cieszenia się na nowo znajdują wyciągniętej pomocnej ręki; tylko rękę, która
wolnością właściwą członkom ludu Bożego. Ludu „świę- domaga się zapłaty odsetek. Lichwa jest ciężkim grze-
tego”, w którym przepisy, jak ten o jubileuszu, służyły chem, grzechem wołającym o pomstę do Boga. Pan
zwalczaniu nędzy i nierówności, gwarantując godne ży- natomiast obiecał swoje błogosławieństwo tym, któ-
cie dla wszystkich i sprawiedliwy rozdział ziemi, na któ- rzy otwierają dłoń, aby szczodrze dawać (por. Pwt 15,
rej można mieszkać i z której można czerpać środki do 11). On da ci dwakroć, może nie w pieniądzach, ale
utrzymania. Główną ideą jest to, że ziemia należy pier- w innych rzeczach, jednak Pan zawsze da ci w dwój-
wotnie do Boga i została powierzona ludziom (por. Rdz nasób.
1, 28-29), dlatego też nikt nie może rościć sobie praw do Przesłanie biblijne jest bardzo jasne: trzeba odważ-
jej wyłącznego posiadania, stwarzając sytuacje nierów- nie otworzyć się na dzielenie się, a to jest miłosierdzie!
ności. (…) Przyczynianie się do tego, aby na ziemi nie było ubo-
Dzięki jubileuszowi ten, kto zubożał, znów odzy- gich, oznacza budowanie społeczeństw, w których nie
skiwał to, co konieczne do życia, a kto się wzbogacił, ma dyskryminacji, opartych na solidarności, która prowa-
zwracał ubogiemu to, co mu odebrał. Celem było spo- dzi do dzielenia się tym, co się posiada, rozdzielając za-
łeczeństwo oparte na równości i solidarności, w którym soby na zasadach braterstwa i sprawiedliwości.
wolność, ziemia i pieniądz stałyby się na nowo dobrem Papież Franciszek
22 sierpień-wrzesień 2021 www.czasopismomichael.pl