Page 22 - Michael 2021 sierpien
P. 22

Przypominamy  fragmenty                                                dla wszystkich, a nie tylko dla
        przemówienia  papieża  Fran-                                               niektórych, jak to się dzieje te-
        ciszka  wygłoszonego  podczas                                              raz, jeżeli się nie mylę… Mniej
        audiencji  generalnej  w  Środę                                            więcej, liczby te nie są pew-
        Popielcową  10  lutego  2016  r.                                           ne, ale osiemdziesiąt procent
        na placu św. Piotra.                                                       bogactw ludzkości jest w rę-
                  ziś    poświęcamy                                                kach  mniej  niż  dwudziestu
                  uwagę    starodaw-                                               procent ludności. (…)
           Dnemu          ustanowie-                                                   Celem  –  jak  powiedziałem
        niu „jubileuszu”; jest on sprawą                                           –  było  społeczeństwo  oparte
        starodawną,  poświadczoną  w                                               na  równości  i  solidarności,  w
        Piśmie  Świętym.  Mowa  jest  o                                            którym  wolność,  ziemia  i  pie-
        tym zwłaszcza w Księdze Ka-                                                niądz  miały  stać  się  dobrem
        płańskiej, która przedstawia go                                            dla  wszystkich,  a  nie  dla  nie-
        jako doniosły moment w życiu                                               których… Możemy powiedzieć,
        religijnym  i  społecznym  ludu                                            że jubileusz biblijny był „jubile-
        Izraela.                                                                   uszem  miłosierdzia”,  bowiem
            Co 50 lat „w Dniu Przebła-                                             był  przeżywany  w  szczerym
        gania”  (Kpł  25,  9),  kiedy  wzy-                                        zabieganiu o dobro potrzebują-
        wano  miłosierdzia  Pana  dla                                              cego brata. (…)
        całego  ludu,  dźwięk  rogu  ob-                                               I właśnie z myślą o tym Pi-
        wieszczał  wielkie  wydarzenie                                             smo Święte z naciskiem nawo-
        wyzwolenia.  W istocie  czyta-                                             łuje,  aby  wielkodusznie  odpo-
        my  w  Księdze  Kapłańskiej:                                               wiadać  na  prośby  o  pożyczki,
        „Będziecie  święcić  pięćdzie-                                             nie  robiąc  małostkowych  kal-
        siąty  rok,  obwieścicie  wyzwo-                                           kulacji i nie domagając się ab-
        lenie w kraju dla wszystkich je-                                           surdalnych  odsetek:  „Jeże-
        go mieszkańców. Będzie to dla                                              li  twój  brat  zubożeje  i  ręka
        was  jubileusz  –  każdy  z  was   Lichwa                                  jego  osłabnie,  to  podtrzy-
        powróci  do  swej  własności  i                                            masz go, aby mógł żyć z to-
        każdy powróci do swego rodu.                                               bą  przynajmniej  jako  przy-
        (…) W tym roku jubileuszowym   jest grzechem                               bysz i osadnik. Nie będziesz
        każdy powróci do swej własno-                                              brał od niego odsetek ani li-
        ści” (25, 10. 13).                                                         chwy. Będziesz się bał Boga
            Według tych przepisów, je-  wołającym                                  twego i pozwolisz żyć bratu z
                                                                                   sobą. Nie będziesz mu dawał
        dom, w czasie jubileuszu mógł  o pomstę do Boga                            pokarmu na lichwę” (Kpł 25,
        żeli  ktoś  był  zmuszony  sprze-
        dać  swoją  ziemię  albo  swój
                                                                                   35-37).
        na nowo stać się ich właścicie-                                                To pouczenie jest wciąż ak-
        lem; a jeżeli ktoś zaciągnął długi i, nie mogąc ich spłacić,   tualne. Ileż rodzin znalazło się na ulicy, będąc ofiarami li-
        był zmuszony oddać się na służbę wierzycielowi, mógł   chwy! Proszę, módlmy się, aby w czasie tego Jubileuszu
        wrócić  wolny  do  swojej  rodziny  i  odzyskać  na  powrót   Pan  usunął  z  serc  nas  wszystkich  tę  chęć  posiadania
        wszystko, co do niego należało.                      więcej, lichwy. Abyśmy na powrót stali się wielkoduszni,
            Było  to  coś  w  rodzaju  „powszechnego  umorzenia”,   wielcy. Ile sytuacji nadużyć jesteśmy zmuszeni oglądać,
                                                             i jak wiele cierpienia i niepokoju przynoszą rodzinom! A
        przez  co  umożliwiano  wszystkim  powrót  do  pierwotnej   często,  w  desperacji,  iluż  ludzi  popełnia  samobójstwo,
        sytuacji – dzięki przekreśleniu wszelkiego długu, zwró-  ponieważ nie mogą tego znieść i nie mają nadziei, nie
        ceniu  ziemi  i  daniu  możliwości  cieszenia  się  na  nowo   znajdują  wyciągniętej  pomocnej  ręki;  tylko  rękę,  która
        wolnością właściwą członkom ludu Bożego. Ludu „świę-  domaga się zapłaty odsetek. Lichwa jest ciężkim grze-
        tego”,  w  którym  przepisy,  jak  ten  o  jubileuszu,  służyły   chem, grzechem wołającym o pomstę do Boga. Pan
        zwalczaniu nędzy i nierówności, gwarantując godne ży-  natomiast obiecał swoje błogosławieństwo tym, któ-
        cie dla wszystkich i sprawiedliwy rozdział ziemi, na któ-  rzy otwierają dłoń, aby szczodrze dawać (por. Pwt 15,
        rej można mieszkać i z której można czerpać środki do   11). On da ci dwakroć, może nie w pieniądzach, ale
        utrzymania. Główną ideą jest to, że ziemia należy pier-  w innych rzeczach, jednak Pan zawsze da ci w dwój-
        wotnie do Boga i została powierzona ludziom (por. Rdz   nasób.
        1, 28-29), dlatego też nikt nie może rościć sobie praw do   Przesłanie biblijne jest bardzo jasne: trzeba odważ-
        jej wyłącznego posiadania, stwarzając sytuacje nierów-  nie otworzyć się na dzielenie się, a to jest miłosierdzie!
        ności. (…)                                           Przyczynianie  się  do  tego,  aby  na  ziemi  nie  było  ubo-
            Dzięki  jubileuszowi  ten,  kto  zubożał,  znów  odzy-  gich,  oznacza  budowanie  społeczeństw,  w  których  nie
        skiwał  to,  co  konieczne  do  życia,  a  kto  się  wzbogacił,   ma dyskryminacji, opartych na solidarności, która prowa-
        zwracał ubogiemu to, co mu odebrał. Celem było spo-  dzi do dzielenia się tym, co się posiada, rozdzielając za-
        łeczeństwo oparte na równości i solidarności, w którym   soby na zasadach braterstwa i sprawiedliwości.
        wolność, ziemia i pieniądz stałyby się na nowo dobrem                               Papież Franciszek


        22               sierpień-wrzesień 2021                                           www.czasopismomichael.pl
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27