Page 19 - Czasopismo Michael 2024 marzec
P. 19
cyklice Evangelium vitae (Ewangelia życia): „wydoby- „Wspomniany już Drugi List św. Piotra mówi o
li Go, „znikczemnieli w myśleniu”, tak że „zaćmiły tym, że przytaczając zastrzeżenia ludzi podejrzliwych,
się ich bezrozumne umysły” (1:21); „podając się sceptyków czy nawet «szyderców pełnych szyder-
za mądrych, stali się głupcami” (1:22). stwa», pytających: «Gdzie jest obietnica Jego przyj-
Ci ludzie nie chcą przykazań; chcą wolności, aby ścia? Odkąd bowiem ojcowie zasnęli, wszystko jedna-
móc popełniać wszystkie grzechy, jakich pragną. Jacy kowo trwa od początku świata” (2 P 3, 3-4).
oni są głupi! Bóg włożył w serce człowieka pragnie- Tak wyraża się zniechęcenie tych, którzy rezy-
nie nieskończoności, którego tylko On, Bóg i żadne gnują z zajęcia aktywnego stanowiska wobec hi-
inne stworzenie nie może spełnić. Dlatego człowiek storii i jej przemian. Są oni przekonani, że nic nie
żyjący w grzechu może szukać szczęścia, ale nigdy może się zmienić, że każdy wysiłek skazany jest na
go nie znajdzie. Św. Augustyn, który na początku pro- niepowodzenie, że Bóg jest nieobecny i w żadnym
wadził bardzo niemoralne wypadku nie interesuje się
tym niewielkim skrawkiem
życie, po nawróceniu napi- wszechświata, jakim jest
sał w swoich Wyznaniach: ziemia... Jeśli bowiem nic
„Stworzyłeś nas, Panie, nie można zmienić, jaki
jako skierowanych ku sens ma nadzieja? Nie po-
Tobie. I niespokojne jest zostaje nic innego, jak usu-
serce nasze, dopóki w nąć się na margines życia i
Tobie nie spocznie”. patrzeć, jak zamyka się od-
Ludzie twierdzą, że wieczny cykl powtarzają-
uwolnili się od Boga i Je- cych się ludzkich dziejów.
go przykazań, lecz stają Przyjmując taką posta-
się niewolnikami swoich wę wielu ludzi usunęło się
grzechów. Dla nich sama na obrzeża historii, straci-
obecność praktykujących ło ufność, zobojętniało na
chrześcijan jest wyrzutem. wszystko, nie potrafi walczyć
Chrześcijanie i katolicy sta- i utraciło nadzieję. Natomiast
nowią zagrożenie dla dzi- chrześcijańską wizję wyraź-
siejszego stylu życia i w re- nie ukazuje Jezus, gdy „zapy-
zultacie są prześladowani tany przez faryzeuszów, kie-
za to, że nie podążają, że dy przyjdzie królestwo Boże,
tak powiem, za trendem odpowiedział im: «Królestwo
światowym. Ale Jezus po- Boże nie przyjdzie dostrze-
wiedział: „Sługa nie jest galnie; i nie powiedzą: Oto
większy od swego pana. tu jest albo Tam. Oto bowiem
Jeżeli Mnie prześladowa- „Ja jestem drogą i prawdą, i życiem”(J 14,6) królestwo Boże pośród was
jest»” (Łk 17, 20-21).
li, to i was będą prześla- „Beze Mnie nic nie możecie uczynić” (J 15,5)
dować” (J 15, 20). Skłonności tych, którzy
Wszystko może się zmienić i będzie postrzegają Królestwo Boże w sposób apokalip-
tyczny, oraz innych, którym zamyka oczy sen obo-
się zmieniać jętności, Chrystus przeciwstawia ciche nadejście
W obliczu sytuacji, w których wydaje się, że nie- nowych niebios i nowej ziemi. To nadejście przy-
sprawiedliwość i zło mają się dobrze, wiele osób ule- pomina ukryte, ale żywe kiełkowanie ziarna rzuco-
ga pokusie zniechęcenia i zwątpienia. Jeśli zdarzy Ci nego w ziemię (por. Mk 4, 26-29).
się porozmawiać z nimi o konieczności skorygowania Bóg zatem wszedł w ludzkie dzieje oraz w świat i
systemu finansowego, powiedzą Ci: „Wiemy, że masz idzie naprzód, w milczeniu i cierpliwie czeka na ludz-
rację, ale nic nie możesz zrobić; ludzie są zbyt sko- kość borykającą się z opóźnieniami i przeszkodami.
rumpowani, bankierzy są zbyt potężni itd.” Ale my, Szanuje jej wolność, wspiera ją, kiedy ogarnia ją roz-
chrześcijanie, wiemy, że nie ma miejsca na zniechę- pacz, prowadzi przez kolejne etapy oraz zaprasza do
cenie, ponieważ jesteśmy pewni, że ostateczne zwy- współpracy w realizowaniu planu prawdy, sprawie-
cięstwo należy do Boga; że dobro zatriumfuje nad dliwości i pokoju, jaki niesie z sobą Królestwo. Boże
złem. Z Bożą pomocą i przy naszych ludzkich wysił- działanie i ludzkie wysiłki powinny się zatem zespo-
kach wszystko jest możliwe. Podczas swojej środowej lić. „Nauka chrześcijańska nie odwraca człowieka od
cotygodniowej audiencji w dniu 31 stycznia 2001 r. pa- budowania świata i nie zachęca go do zaniedbywania
pież Jan Paweł II wyjaśnił, że nigdy nie możemy tracić dobra bliźnich, lecz raczej silniej wiąże go obowiąz-
nadziei: kiem wypełniania tych rzeczy” (Gaudium et spes, n. ►
www.czasopismomichael.pl . marzec-kwiecień 2024 19