Page 9 - Michael 2021 sierpien
P. 9
130 rocznica encykliki
Rerum novarum (1891-2021)
Pragnienie nowych czasów, Papież Leon XIII
nowych spraw i rzeczy
W 80 rocznicę encykliki „Rerum novarum” aby pracował więcej, jeżeli je-
Wrocław 11 V 1971 go wytrzymałość psychiczna i
fizyczna nie pozwoli mu praco-
wać lepiej?
Homilia kard. Stefana Wyszyńskiego Pius XII w jednej z ency-
klik mówi, że człowiek nie mo-
tajemy dziś tutaj, we wspaniałej bazylice, która jest owocem ludzkiej pra- że wyjść gorszy z warsztatu
cy i wiary, aby podziękować za jeszcze jedno światło, jeszcze jedną iskrę, pracy, gdy z jego rąk materia
Sjaka poszła w świat na skutek potężnego uderzenia Bożego serca. Dzię- wychodzi uszlachetniona. Fa-
kujemy za encyklikę Rerum novarum, jak również za związane z nią encykliki Qu- bryka nie jest po to tylko, aby
adragesimo anno i Quinquagesimo anno. Dziękujemy też za encykliki Jana XXIII przepracowywać i udoskona-
– Mater et magistra i Pacem in terris – oraz za encyklikę Pawłową De progressione lać materię, ale po to również,
populorum promovenda. Oto iskry, które pod uderzeniem żywej wiary w Ewange- aby człowiek przez pracę sta-
lię nieustannie rozpalają się i zadziwiają nas swym światłem aż do czasów dzisiej- wał się lepszy, szlachetniej-
szych. (…) szy, bardziej rozumny, wolny
Dzisiaj, gdy Kościół wrocławski postanawia uczcić pamięć 80-tej rocznicy en- wewnętrznie, świadomy swej
cykliki Leona XIII zaczynającej się od słów: Rerum novarum cupiditas, czyli Pra- godności i wzniosłego posłan-
gnienie nowych czasów, nowych spraw i rzeczy – encykliki poświęconej bytowa- nictwa.
niu pracowników, najwspanialszym interpretatorem może być święty Jakub Apostoł. Chrześcijaństwo
Właściwie zamiast przemówienia wystarczyłoby przeczytać jego List, aby poznać
ducha, jakim w okresie dziejów rządzi się Kościół. List ten jest wykładnią Ewangelii na tle przemian
językiem Jakubowym, podobnie jak Rerum novarum jest wykładnią Ewangelii przez ostatniego wieku
Leona XIII. (…) Niektórzy asce-
Współczesna wykładnia Ewangelii Chrystusowej ci chrześcijańscy, zwłaszcza
Ewangelia i dzisiaj ma wiele do powiedzenia człowiekowi. Wczytując się w nią, Franciszek, Antonin z Floren-
widzimy Chrystusa, uzdalniającego człowieka do życia i współżycia na każdym od- cji, a dalej – posuwając się ku
cinku, a więc także na odcinku społecznym i gospodarczym. Możemy powiedzieć, naszym czasom – Jan Bosco,
że Ewangelia jest kolebką, w której rodzi się wszystko, co jest użyteczne dla czło- Józef Cattolengo, jak również
wieka. W tej kolebce, wśród ziaren ewangelicznych, został wykołysany również założycielek zakonów opie-
owoc czasów naszych, tak doniosły dla uładzenia życia i współżycia społeczno- kuńczych – swoim życiem,
-gospodarczego, jakim jest kodeks pracy. Genetycznie kodeks pracy wiąże się z przykładem i pracą pouczają,
Ewangelią. Żadnej z ustaw, składających się na kodeks pracy, żadnych rozporzą- że chrześcijaństwo jest Ewan-
dzeń z nim się wiążących nie zrozumiemy bez podkładu ducha Ewangelii. Dlate- gelią ubogich, biednych, za-
go możemy powiedzieć, że Ewangelia Chrystusowa – a więc Chrystus – uzdalnia pomnianych, opuszczonych.
też współczesnego człowieka do życia społeczno-gospodarczego. Chrześcijaństwo Nie jest to nauka dobra dla ka-
przemienia człowieka, a to jest istotne dla wszelkiej przemiany. Można bowiem do- pitalistów. Trudno jest boga-
konać zmiany ustroju, ale jeżeli nowy ustrój będzie rządzony przez człowieka obcią- czowi wejść do królestwa nie-
żonego starymi grzechami, tak zwanymi kapitalistycznymi narowami i nałogami – to bieskiego, chociaż wiemy, że
on rozwali nowy ustrój. (…) Chrystus umarł i za bogaczy,
Już dawno skonała doktryna, która oddzielała ekonomię od etyki, sądząc że za kapitalistów i bankierów, za
życie moralne nie ma żadnego znaczenia dla życia gospodarczego. Oczywiście, oszustów i wyzyskiwaczy, za
nie zastąpi ono trudu gospodarczego, ale o owocach pracy często rozstrzyga sama demagogów społecznych i po-
osobowość – „jakość” człowieka. Dlatego pod wpływem Ewangelii filozofia jakości litycznych.
zwycięża filozofię ilości. Kościół nie mówi: „więcej, więcej!”, Kościół mówi: „lepiej, Chrześcijaństwo ustana-
lepiej!” – i to w każdej dziedzinie. Nie idzie o aktywizm, idzie o wartość czynu. Nie wia we współczesnym świe-
idzie o sukcesy ilościowe. Nie idzie o to, aby sto szpilek powstało w sekundę. Idzie cie nową ocenę wartości czło-
o to, aby chociaż jedna z nich była do użycia, aby się do czegoś nadawała. Tak jest wieka. Kryteria tej oceny są
w każdej dziedzinie. Cóż z tego, gdy człowiek będzie przynaglany i popędzany, pozaekonomiczne. Chrześci- ►
www.czasopismomichael.pl sierpień-wrzesień 2021 9