Page 13 - Michael 2021 sierpien
P. 13
Beatyfikacja Kardynała Stefana Wyszyńskiego 12 września 2021 r.
was pokrzepię (Mt 11, 28). Chciej- bocie – dostał zapłatę za cały dzień, Świętej Rodziny; gdzie byli pasterze
cie zrozumieć nowe królestwo, które aby i on miał z czego wyżyć. Pozo- i królowie. Katolicka nauka społecz-
przychodzi: królestwo prawdy i ży- stali szemrali: Ci ostatni jedną godzi- na jest więc bardzo dawna. Jeszcze
cia, królestwo łaski i świętości, kró- nę pracowali, a zrównałeś ich z nami, nikt nie sformułował jej zasad, a już
lestwo sprawiedliwości, miłości i po- którzy znosiliśmy ciężar dnia i spie- Opatrzność i mądrość Boża, która
koju. koty. Gospodarz winnicy odpowie- ma myśli pokoju, a nie zawstydzenia
Gdy uważnie wczytujemy się dział jednemu z nich: Przyjacielu, nie i udręki, „przemyśliwała” nad wyzwo-
karty Ksiąg świętych, nie tylko No- czynię ci krzywdy: czy nie o denara leniem rodziny ludzkiej.
wego, ale i Starego Przymierza, wi- umówiłeś się ze mną? Weź, co twoje, Mijają wieki, zmieniają się ustro-
dzimy, jak powoli, przez wieki cale i odejdź. Chcę też i temu ostatniemu je i systemy gospodarcze, upadają
rozwijała się myśl chrześcijańsko- dać tak samo, jak tobie […] Czy na różne teorie i szkoły ekonomiczne,
-społeczna. Badając dokładnie Ko- to złym okiem patrzysz, że ja jestem powstają nowe. Wszystko się zmie-
deks Mojżesza, możemy znaleźć w dobry? (Mt 20, 13-15). nia, ale Chrystus pozostaje i nadal
nim zaczątki wszystkich niemal ele- W ewangelicznej przypowieści o woła: Pójdźcie do Mnie wszyscy, któ-
mentów, którymi później posłużyła pracownikach w winnicy widzimy pro- rzy pracujecie. Właśnie wy, którzy
się ożywiona przez Ewangelię ka- blemy sprawiedliwej, słusznej płacy i pracujecie! Ja was ochłodzę i przy-
tolicka myśl społeczna. Co więcej – zapłaty rodzinnej oraz problem prze- niosę wam ulgę. (…)
z ksiąg tych czerpali wszyscy usta- zwyciężania bezrobocia. Encyklika Wołamy więc dziś, gdy kończy-
wodawcy, pracujący nad kodeksem Quadragesimo anno, wydana przed my rozważania nad społeczną en-
pracy, nad ustawodawstwem spo- 40 laty, przypomniała, że trzeba two- cykliką Rerum novarum, do Króla
łecznym lub inaczej mówiąc – nad rzyć nowe możliwości pracy w duchu prawdy i życia, świętości, sprawiedli-
ustawodawstwem pracy. wielkoduszności, aby nie było bezro- wości, miłości i pokoju. I prośmy, aby
Niezwykle humanitarne, nawet botnych, o których mówił już Chry- na całym świecie zapanowało Jego
dla zwierząt, były postanowienia stus w swojej przypowieści: Gdy go- królestwo.
prawa Mojżeszowego, na przykład: spodarz dostrzegł stojących na rynku Kard. Stefan Wyszyński
Nie zawiążesz pyska wołowi młócą- robotników, zapytał: Czemu tu stoicie Fragmenty homilii na zakończe-
cemu (Pwt 25, 4). Przepisy Starego cały dzień bezczynnie? – Bo nikt nas nie Dni Społecznych w Poznaniu 21
Testamentu brały w opiekę ubogich, nie najął… – Idźcie i wy do winnicy XI 1971 r.
wdowy i sieroty, a nawet przechod- mojej (Mt 20, 6-7).
niów, którym wolno było przecho- Kościół od wieków domaga się
dząc przez winnicę czy ogrody sko- realizacji zasady, aby zapłata za pra-
rzystać z owoców. Były to – mówiąc cę była zapłatą rodzinną, to znaczy –
dzisiejszym językiem – pewnego ro- wystarczającą nie tylko na odnowie-
dzaju „ubezpieczenia społeczne”, re- nie sil robotnika, zużytych podczas Nauka to
alizowane według ówczesnych zwy- pracy, ale na utrzymanie jego żony,
czajów. dzieci i całej rodziny. wielka Pani
Chrystus, który przyszedł na Ewangelia jest bardzo Boża i bar- i trzeba jej
świat nie po to, aby Mu służono, ale dzo ludzka. Chrystus nie przyszedł służyć na
by służyć, i duszę Swoją dać za bra- na świat, aby ogłosić kodeks pracy,
ci, umiał porozumiewać się z ludem, aby wypłacać sprawiedliwą zapła- kolanach,
z pasterzami, rolnikami, rybakami i tę, organizować warsztaty, walczyć
rzemieślnikami. Przemawiał ich ję- o bezpieczeństwo pracy, o ubezpie- cierpliwie
zykiem. Ewangelia jest napisana ję- czenia społeczne, o należyty odpo- i całym życiem!
zykiem ludu. Wzory, które Chrystus czynek gwarantujący odzyskanie
czerpał dla wyjaśnienia charakte- utraconych sił i odnowę psychiczną Łatwizna, uła-
ru swojego królestwa, były wzięte z człowieka znużonego pracą. Jednak
codziennego życia, aby były zrozu- nauka Chrystusa, zawarta w Ewan- twienie, protek-
miałe dla wszystkich. I dlatego zwy- gelii jest ożywczym balsamem dla cja, poparcie,
kły łotr na krzyżu lepiej aniżeli Piłat i umęczonych ludzi. Łagodzi twardość
najwyższa rada kapłanów zrozumiał, ich życia. W piekielny kołowrót roz- przejście przez
że królestwo Chrystusowe, choć nie pędzonych maszyn i turbin, w śpiew
jest z tego świata, interesuje się tym pasów transmisyjnych, w gorączko- „ucho igiel-
światem i pomaga mu. wy pośpiech produkcji wprowadza ne”, niech będą
Chrystus w swoim nauczaniu miłość, pokój i ład. Wam obce.
nie pominął problemu pracy. Rozu- Można powiedzieć, ze encyklika
miał potrzeby człowieka pracujące- Rerum novarum urodziła się nie ja-
go. W przypowieści o robotnikach w ko owoc pracy Unii Fryburskiej, nie w Kardynał Stefan Wyszyński
winnicy dał przykład sprawiedliwości roku 1891, ale razem z Dzieciątkiem
społecznej. Wszyscy otrzymali rów- Bożym – w stajence betlejemskiej,
ną zapłatę. Nawet ten, który praco- gdzie spotkali się ludzie i bydlęta;
wał tylko jedną godzinę, bo nikt go gdzie była Niepokalana Matka Boga-
nie najął – już wtedy istniało bezro- -Człowieka i cieśla Józef – opiekun
www.czasopismomichael.pl sierpień-wrzesień 2021 13