Page 12 - Michael 2021 sierpien
P. 12

Beatyfikacja Kardynała Stefana Wyszyńskiego 12 września 2021 r.

                 ozważania  nad  encykliką
                 Rerum  novarum  snujemy          130 rocznica encykliki
           Rwłaśnie w Poznaniu, bo tu-
        taj została wydana po raz pierwszy w      Rerum novarum (1891-2021)
        języku  polskim,  w  przekładzie  księ-
        dza  Trzcińskiego.  Wszyscy,  którzy
        interesowaliśmy  się  sprawami  spo-
        łecznymi i tak zwaną „kwestią robot-
        niczą”, właśnie z tego wydania ency-
        kliki korzystaliśmy w czasie naszych
        studiów.
            Nie wolno było takich dokumen-
        tów  ogłaszać  w  Królestwie  Kon-
        gresowym.  Polska  podzielona  była
        wówczas na zabory. Rząd carski nie
        uznawał  ani  encyklik  społecznych,
        ani  też  uroczystości  Serca  Bożego.
        Jak gdyby serce nie było potrzebne
        światu i rodzinie ludzkiej! Nasz wspa-
        niały  poprzednik  na  stolicy  poznań-
        skiej i gnieźnieńskiej, a później war-
        szawskiej,  kardynał  prymas  August
        Hlond,  właśnie  tu,  w  Poznaniu,  po-
        wołał do życia Radę Społeczną przy
        Prymasie Polski i jej powierzył bada-
        nia  problemów  społecznych.  Tutaj
        też  pracowała  z  wielkim  powodze-
        niem  Katolicka  Szkoła  Społeczna.
        Inicjatywy te wynikały z myśli zawar-
        tych  przez  Leona  XIII  w  Rerum  no-
        varum.
            W roku wydania encykliki (1891),
        gdy Kościół zabrał głos w sprawach
        społecznych,  powtórzyło  się  mniej
        więcej  to,  co  miało  miejsce  swego
        czasu  na  Kalwarii.  Niemal  wszyscy
        szydzili  z  Papieża,  naigrywali  się.
        Pytali  z  oburzeniem:  Czego  Kościół
        chce? Dlaczego wchodzi w nie swoje
        dziedziny?
            W artykule zamieszczonym  w
        prasie  jednego  z  Kościołów  nieka-
        tolickich  pisano:  Kościół  katolicki
        tak  się  wyprał  ze  wszystkich  treści   U źródeł katolickiej
        ewangelicznych,  że  już  nie  ma  nic
        do  powiedzenia,  i  dlatego  zajmu-
        je  się  problemami  ekonomicznymi,
        społecznymi i robotniczymi. – Tak to  nauki społecznej
        rozumiano. „Najwyższa Rada Kapła-
        nów” – niekatolickich – drwiła sobie z
        wystąpienia Leona XIII. Takich drwin
        było  dużo.  Ciężkie  chwile  przecho-
        dził wtedy Papież. Wszystkim wyda-  piero od 80 lat Kościół jest wrażliwy  łem odczyt na temat: Chrystus spo-
        wało się, że Kościół dopiero zaczyna  na  sprawy  człowieka,  żyjącego  na  łecznik. W wykładzie swoim starałem
        mówić na tematy społeczne. Jeszcze  ziemi  i  walczącego  o  chleb.  Jest  to  się wykazać, że Chrystus społecznik
        dziś  możemy  wyczytać  takie  sfor-  rozumienie błędne. Źródeł katolickiej   stoi  przed  rodziną  ludzką  od  chwili,
        mułowania:  Kościół  się  spóźnił.  Inni   nauki  społecznej  należy  szukać  w   gdy z woli Ojca przyjął postać Sługi,
        znacznie wcześniej zaczęli mówić o   Ewangelii, a nawet jeszcze wcześniej   narodził  się  ze  Służebnicy  Pańskiej
        sprawach  społecznych.  Nawet  nie-                                   i  stał  się  podobny  nam  we  wszyst-
        dawno  słyszałem  podobne  opinie  z   – w księgach Starego Testamentu.   kim, prócz grzechu. Wszystkie udręki
        racji  wydania  encykliki  Octogesima   W  roku  1946  jako  biskup  lubel-  ludzkie wziął na swoje ramiona. Mó-
        adveniens:  Gdy  myśli  się  o  „Rerum  ski  byłem  zaproszony  do  Poznania,  wił: Pójdźcie do Mnie wszyscy, którzy
        novarum”, wtedy wydaje się, że do-  gdzie  w  auli  uniwersytetu  wygłosi-  pracujecie i obciążeni jesteście, a Ja


        12               sierpień-wrzesień 2021                                           www.czasopismomichael.pl
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17