Page 6 - Michael 2011 marzec
P. 6

Beatyfikacja Jana Pawła II • Rzym 1 maja 2011 r.




        podobieństwo Boskie w duszy, swą mocą wrodzoną dą-   daniem dzieło reformy Karmelu i daje początek nowe-
        ży do usunięcia formy przeciwstawnej, formy czegoś, co   mu sposobowi życia w pierwszym klasztorze w Duruelo.
        stworzone, przyrodzone i ograniczone, do usunięcia jej w   Pierwszy  karmelita  bosy  przeżywa  wszystkie  trudno-
        sensie intencjonalnym, a mianowicie tak, by nie skupiała   ści i przeciwności rodzącej się wspólnoty zakonnej, ja-
        na sobie pożądania woli, lecz aby Bóg był coraz bardziej   ko mistrz i wychowawca, a także spowiednik w klaszto-
        kochany i tym samym coraz doskonalej osiągana była Je-  rze Wcielenia w Avili. Uwięzienie w Toledo, samotność
        go forma intencjonalna jako przedmiot miłości i – kon-  klasztorów El Calvario i La Peñuela w Andaluzji, prace
        sekwentnie – aby coraz bardziej powiększało się samo   apostolskie w klasztorach mniszek, funkcja przełożone-
        nadprzyrodzone zjednoczenie na zasadzie podobieństwa,   go – wszystko to miało znaczący wpływ na ukształto-
        aż  po  ostateczne  przeobrażenie  poprzez  uczestnictwo   wanie się jego osobowości i znalazło odbicie w liryce
        w Bogu. Jasno już teraz ukazuje się znaczenie miłości   jego poezji, komentarzach do jego pism, prostocie życia
        w wierze i rozumie. Wiara bowiem żywa przez miłość   klasztornego oraz w wędrownym apostolacie.
        uznana została za właściwy środek zjednoczenia. Miłość   W swoich pismach czyni aluzje do ówczesnych he-
        zaś zawsze szuka uzyskania podobieństwa z Bogiem w   rezji i błędów. Pod koniec życia jest gotów udać się do
        podporządkowanej sobie władzy, tj. w woli. Wiara winna   Meksyku, aby tam głosić Ewangelię i czyni przygotowa-
        po pierwsze – być ukształtowana miłością, po drugie –   nia do realizacji tych projektów, jednak choroba i śmierć
        działać przez miłość.                                mu to uniemożliwiają.
                                             Karol Wojtyła   Ciemna noc wiary i milczenie Boga
            Powyższe rozważania pochodzą z rozprawy doktorskiej ks.
        Karola Wojtyły obronionej na Angelicum w 1948 r., zatytuło-  Doktor Mistyczny przyciąga dzisiaj szczególną uwa-
        wanej „Świętego Jana od Krzyża nauka o wierze”.      gę wielu wierzących i niewierzących swym opisem nocy
                                                             ciemnej jako doświadczenia typowo ludzkiego i chrze-
        Jan Paweł II                                         ścijańskiego.  Nasza  epoka  przeżyła  dramatyczne  mo-
                                                             menty, w których doświadczenie milczenia czy nieobec-
        Kontemplacja Chrystusa                               ności Boga, klęski i nieszczęścia, takie jak wojny albo
        ukrzyżowanego                                        jak pochłaniający wiele niewinnych istot holokaust, po-
                                                             zwoliły głębiej zrozumieć znaczenie symbolu nocy, na-
        Mistrz w wierze                                      dając mu ponadto charakter doświadczenia zbiorowego,
                                                             stanowiącego element rzeczywistości samego życia, nie
            Św. Jan od Krzyża jest znany w Kościele i w świecie   tylko pewien etap rozwoju duchowego. Dzisiaj doktryna
        kultury pod wieloma aspektami: jako pisarz i poeta języ-  świętego jest przyzywana wobec niezgłębionego miste-
        ka kastylijskiego, artysta i humanista, człowiek o głębo-  rium cierpienia ludzkiego. Mam tu na myśli ten szcze-
        kim doświadczeniu mistycznym, teolog i duchowy egze-  gólny świat cierpienia, o którym mówiłem w Adhortacji
        geta, duchowy mistrz i kierownik dusz. Postać i pisma   Apostolskiej Salvifici doloris. Cierpienia fizyczne, mo-
        tego  mistrza  na  drogach  wiary  oświecają  wszystkich,   ralne czy duchowe, jak choroba, plaga głodu, wojna, nie-
        którzy szukają Boga na drodze kontemplacji i w bezinte-  sprawiedliwość, samotność, brak sensu życia, kruchość
        resownej służbie braciom. W swojej wzniosłej twórczo-  ludzkiego istnienia, bolesne doświadczenie grzechu, po-
        ści poetyckiej, w swoich traktatach doktrynalnych – Dro-  zorna nieobecność Boga są dla wierzącego doświadcze-
        ga na Górę Karmel, Noc ciemna, Pieśń duchowa, Żywy   niem oczyszczającym, które można nazwać nocą wiary.
        płomień miłości – tak jak i w pomniejszych, lecz boga-  Temu  doświadczeniu  Jan  od  Krzyża  nadał  symbo-
        tych w treść Słowach światła i miłości, Radach i wska-  liczne i wymowne określenie nocy ciemnej, z wyraźnym
        zówkach, Listach, święty zostawił nam syntezę chrześci-  odniesieniem do jasności i ciemności tajemnicy wiary.
        jańskiej duchowości i jej mistycznego doświadczenia.   Nie próbując dać spekulatywnej odpowiedzi na trudny
            Za jego życia (1542-1591) Hiszpania Europa i Ame-  problem cierpienia, w świetle Pisma Świętego i doświad-
        ryka otwarły się na nową epokę głębokiej i twórczej re-  czenia odkrywa i ukazuje tę cudowną przemianę, której
        ligijności. Był to czas rozkwitu ewangelizacji i reformy   Bóg dokonuje w ciemnościach: „umie On doskonale wy-
        katolickiej,  konfliktów  wewnętrznych  i  zewnętrznych.   dobyć ze zła dobro” . Chodzi tu ostatecznie o przeżycie
                                                                               3
        Dzieciństwo i młodość przeżywa w skrajnym ubóstwie,   całej  prawdy  tajemnicy śmierci i  zmartwychwstania w
        torując  sobie  drogę  pracą  własnych  rąk  w  Fontiveros,   Chrystusie.
        Arevalo i Medina del Campo. Idzie za głosem powołania   Człowiek, który doświadcza bólu lub niesprawiedli-
        karmelitańskiego, otrzymuje gruntowną formację w mu-  wości, prawie spontanicznie odczuwa żal do Boga lub
        rach  Uniwersytetu  w  Salamance.  Po  opatrznościowym   wręcz oskarża Go o milczenie lub nieobecność. Ci, któ-
        spotkaniu ze św. Teresą od Jezusa podejmuje z całym od-
                                                             3   Pieśń duchowa, 23, 5.

        10               marzec-kwiecień 2011                                                   www.michael.org.pl
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11