Page 12 - Czasopismo Michael 2024 marzec
P. 12

►  go  przywileju  rządu,  dającą  temu  systemowi  fundamentalny   muszą zależeć od naszego Kredytu REALNEGO, to znaczy
        wpływ na narodową pomyślność. Rząd, zezwalając systemowi   od zdolności, w jakiej nasz naród może dostarczyć dóbr i
        bankowemu na korzystanie z praktycznego monopolu tej wła-  usług, jakich wymagamy do życia.
        dzy, utracił obowiązek, który teraz musi odzyskać.                  Co trzeba zrobić?
            (Uwaga redakcji: We francuskiej wersji książki Larkina   wie  rzeczy  są  konieczne,  żeby  system  pieniężny
        Louis Even dodał: „Nie ma sensu oczekiwać, że panowie   Dodzwierciedlał nasz Kredyt Realny. Obie muszą być
        systemu sami to poprawią; aby to zrobić, musieliby zrzec się   dokonane przez rząd Stanów Zjednoczonych, działający ja-
        kontroli, którą uzurpowali sobie, ponieważ solidna waluta ni-  ko przedstawiciel narodu. Obie mogą być łatwo dokonane
        gdy nie wyłoni się z prywatnego monopolu, który nastawio-  przez istniejące agencje rządowe.
        ny jest wyłącznie na zyski. Czy powinniśmy biernie czekać,
        aż  rządy  wprowadzą  zmiany?  Dziś  są  podporządkowani   Wiemy, że pierwszą potrzebą jest przywrócenie naro-
        panom finansów, których niewolniczo proszą o pozwolenie   dowi jego konstytucyjnego prawa do kontroli swojego wła-
        na wykorzystanie prawdziwego kredytu narodu, zadłużając   snego systemu pieniężnego. Rząd musi sprawować swoją
        cały naród, aby to pozwolenie uzyskać. Jeśli wykażą ja-  suwerenną władzę kontroli podaży pieniądza narodowego.
        kąkolwiek chęć naprawienia sytuacji, stanie przed nimi   Obejmuje to zarówno kredyt jak i walutę. To działanie jest
        zorganizowana siła potęg pieniężnych. Co mogą zrobić,   pierwszym warunkiem trwałego uzdrowienia gospodarki.
        jeśli nie mają po swojej stronie tej innej wszechpotężnej   Po drugie, rząd musi zebrać równocześnie fakty i da-
        siły − oświeconej opinii publicznej?)                ne dotyczące naszej zdolności produkowania i dostarczania
            Monopol kredytowy nie może już dłużej emitować pie-  potrzebnych do konsumpcji dóbr użytecznych. Jak widzieli-
        niędzy wyłącznie w formie długu. Nadszedł czas na zmia-  śmy, nasz Kredyt Realny opiera się na tym solidnym funda-
        ny… Kredyt Społeczny wychodzi naprzeciw temu wyzwa-  mencie.
        niu. Rozwiązanie tego największego problemu naszych dni,   Kiedy  naród  odzyska  konstytucyjną  kontrolę  swojego
        przedstawione  przez  Douglasa,  przewiduje  naukowy  sys-  własnego  systemu  pieniężnego,  niezwłocznym,  praktycz-
        tem monetarny opierający podaż kredytu bezpośrednio na   nym krokiem proponowanym przez Kredyt Społeczny jest
        podaży  dóbr.  Douglas  zdefiniował  Kredyt  Społeczny  jako   ustanowienie  apolitycznej  Narodowej  Komisji  Kredytowej.
        „zdolność do zmonetaryzowania naszego istniejącego, real-  Jako swoje podstawowe zadanie Komisja podjęłaby naro-
        nego bogactwa dla dobra społeczeństwa.” Kredyt Społecz-  dową inwentaryzację naszej rzeczywistej zdolności produk-
        ny daje nam dokładnie określony, praktyczny plan kontroli i   cyjnej potrzebnych dóbr. Na podstawie tej zdolności do pro-
        zastosowania tego systemu monetarnego, zaprojektowane-  dukcji bogactwa zostałby założony w Ministerstwie Skarbu
        go szczególnie w celu pokonania chronicznego braku siły   Stanów  Zjednoczonych  NARODOWY  RACHUNEK  KRE-
        nabywczej.                                           DYTOWY.
            Major Douglas ujmuje to tak: „Zadaniem współczesne-  Przybliżony przykład w okrągłych liczbach (patrz poniżej)
        go i skutecznego systemu finansowego jest emisja kredy-  zilustruje w sposób ogólny, w jaki sposób Narodowy Rachunek
        tu dla konsumentów do wysokości zdolności produkcyjnej   Kredytowy dostarcza faktów niezbędnych do zmonetyzowania
        producentów, tak że albo zaspokojony zostaje rzeczywisty   naszego Prawdziwego Bogactwa. W tym przykładzie, w opar-
        popyt konsumentów albo wyczerpana zostaje zdolność pro-  ciu o Kredyt Rzeczywisty Stanów Zjednoczonych, Skarb Pań-
        ducentów, cokolwiek wydarzy się najpierw”.           stwa mógłby wyemitować 25 miliardów dolarów w postaci KRE-
            Dlatego  musi  być  dostępna  odpowiednia  ilość  pienię-  DYTU, przekształcając w ten sposób ten Prawdziwy Kredyt w
        dzy, żeby dokładnie wyrazić popyt na potrzebne dobra. Pie-  Kredyt Finansowy dostępny dla konsumentów na zakupy.
        niądze, będące pomostem między potrzebami a towarami,                                   . J. Crate Larkin
        W odstępach kwartalnych Federalna Komisja Kredytowa przedstawiała Skarbowi USA następujące zestawienie         .
                   Kredytu Rzeczywistego — KRAJOWE KONTO KREDYTOWE (liczby w miliardach dolarów)
              Kredyt (dodatki do prawdziwego bogactwa)              Debet (odjęcia od prawdziwego majątku)

        1. PRODUKCJA                                         1. ZUŻYCIE ................................................................................................. 60
            (a) Towary dla kupujących .......................................................... 70          (Towary kupującego w sprzedaży detalicznej
            (b) Dobra inwestycyjne ................................................................ 25           łącznie z wydanymi dywidendami krajowymi)
        2. Import ................................................................................................ ...... 3  2. Eksport .................................................................................................... .. 6
                                   (Otrzymane prawdziwe bogactwo)               (Prawdziwe bogactwo wysłane za granicę)
        3. Wzrost......................................................................................................... 2  3. Amortyzacja ............................................................................................ 9
            (Wzrost kapitalizacji komercyjnej                             (Zużycie roślin, sprzęt biznesowy itp.)
            wartość aktywów operacyjnych)                    4. Spłata długu publicznego ................................................................... ?
        4. Spłaty długów zagranicznych ..................................................... ...... ?              (Wydane na umorzenie obligacji posiadanych przez
                                    (Otrzymane od innych krajów)               banki, obniżenie podatków itp.)

        Całkowity DODATEK do prawdziwego bogactwa .................. 100  } Całkowite ODEJMOWANIE od prawdziwego bogactwa ............ 75
                                                (Wzbogacenie)                                                   (Zubożenie)
        RZECZYWISTE SALDO KREDYTOWE .................................................. 25  Możliwość sfinansowania dodatkowej konsumpcji
            (Nadwyżka wzbogacenia netto majątku rzeczywistego)                   (W drodze dyskonta i dywidendy)
                                     (Liczby te mają jedynie charakter ilustracyjny, a nie faktyczny.)
        12               marzec-kwiecień 2024                                             www.czasopismomichael.pl
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17