Page 26 - Michael 2024 styczen
P. 26

►   sprawowania rządów w miejsce Apostołów byli biskupi.    Wierni zobowiązani są wyznawać, że istnieje histo-
            3. Chrystus dał Apostołom pełną władzę wyboru na-  ryczna ciągłość — zakorzeniona w sukcesji apostolskiej
        stępców,  kiedy  dał  im  władzę,  którą  dał  Mu  Ojciec  (J   —  pomiędzy  Kościołem  założonym  przez  Chrystusa  i
        20,21). Jego życzeniem było, aby Apostołowie mieli na-  Kościołem katolickim: «To jest jedyny Kościół Chrystuso-
        stępców, aby mogli kontynuować Kościół, który, jak po-  wy (...), który Zbawiciel nasz po zmartwychwstaniu swo-
        wiedział, będzie trwał aż do skończenia świata (Mt 28,20).   im powierzył do pasienia Piotrowi (por. J 21, 17), zlecając
        Bez następców Apostołów Kościół nie miałby władców, a   jemu i pozostałym apostołom, aby go krzewili i nim kiero-
        będąc niezorganizowany nigdy by nie przetrwał.       wali (por. Mt 28, 18 nn.), i który założył na wieki jako ‚filar
                  Jedyny prawdziwy Kościół                   i podwalinę prawdy’ (1 Tm 3, 15).
            W sierpniu 2000 roku Kongregacja Nauki Wiary, na    Kościół  ten,  ustanowiony  i  zorganizowany  na  tym
        której czele stał kardynał Joseph Ratzinger (przyszły pa-  świecie jako społeczność, trwa w (subsistit in) Kościele
        pież Benedykt XVI), wydała zatwierdzoną przez papie-  katolickim, rządzonym przez następcę Piotra oraz bisku-
        ża Jana Pawła II deklarację Dominus Iesus wyjaśniającą   pów pozostających z nim we wspólnocie (communio)».
        dogmat rzymskokatolicki, że Kościół katolicki jest jedy-  W  wyrażeniu  «subsistit  in»  Sobór  Watykański  II  chciał
        nym  prawdziwym  Kościołem  założonym  przez  Jezusa   ująć łącznie dwa stwierdzenia doktrynalne: po pierwsze,
        Chrystusa. Oto, co napisano w paragrafach 16 i 17:   że  Kościół  Chrystusowy,  pomimo  podziału  chrześcijan,
                                                             nadal istnieje w pełni jedynie w Kościele katolickim; po
                                                             drugie, że «liczne pierwiastki uświęcenia i prawdy znaj-
                                                             dują się poza jego organizmem», to znaczy w Kościołach
                                                             i kościelnych Wspólnotach, które nie są jeszcze w pełnej
                                                             wspólnocie z Kościołem katolickim. Jednak w odniesie-
                                                             niu do tych ostatnich należy stwierdzić, że ich «moc po-
                                                             chodzi z samej pełni łaski i prawdy, powierzonej Kościo-
                                                             łowi katolickiemu».
                                                                17.  Istnieje  zatem  jeden  Kościół  Chrystusowy,
                                                             który  trwa  w  Kościele  katolickim  rządzonym  przez
                                                             Następcę Piotra i przez biskupów w łączności z nim.
                                                             Kościoły, które nie będąc w pełnej wspólnocie z Kościo-
                                                             łem katolickim, pozostają jednak z nim zjednoczone bar-
                                                             dzo ścisłymi więzami, jak sukcesja apostolska i ważna
                                                             Eucharystia, są prawdziwymi Kościołami partykularnymi.
                                                             Dlatego także w tych Kościołach jest obecny i działa Ko-
                                                             ściół Chrystusowy, chociaż brak im pełnej komunii z Ko-
                                                             ściołem katolickim, jako że nie uznają katolickiej  nauki
            16. Pan Jezus, jedyny Zbawiciel, nie ustanowił zwy-  o prymacie, który Biskup Rzymu posiada obiektywnie z
        czajnej wspólnoty uczniów, lecz założył Kościół jako ta-  ustanowienia Bożego i sprawuje nad całym Kościołem.
        jemnicę zbawczą. On sam jest w Kościele, a Kościół jest
        w Nim (J 15, 1 nn.; Ga 3, 28; Ef 4, 15-16; Dz 9, 5); dla-  Natomiast Wspólnoty kościelne, które nie zachowa-
        tego pełnia tajemnicy zbawczej Chrystusa należy także   ły prawomocnego Episkopatu oraz właściwej i całkowi-
        do  Kościoła,  nierozerwalnie  złączonego  ze  swoim  Pa-  tej  rzeczywistości  eucharystycznego  misterium,  nie  są
        nem. Jezus Chrystus bowiem nadal jest obecny i prowa-  Kościołami w ścisłym sensie; jednak ochrzczeni w tych
        dzi swoje dzieło odkupienia w Kościele i poprzez Kościół   Wspólnotach są przez chrzest wszczepieni w Chrystusa
        (por.  Kol  1,  24-27),  który  jest  Jego  Ciałem  (por.  1  Kor   i dlatego są w pewnej wspólnocie, choć niedoskonałej,
        12, 12-13. 27; Kol 1, 18). Tak jak głowa i członki żywego   z Kościołem. Chrzest bowiem sam w sobie zmierza do
        ciała, chociaż nie są tożsame, są nierozdzielne, tak rów-  osiągnięcia pełni życia w Chrystusie poprzez integralne
        nież Chrystusa i Kościoła nie należy utożsamiać, ale nie   wyznawanie  wiary,  Eucharystię  i  pełną  komunię  w  Ko-
        można też oddzielać, stanowią bowiem jedynego «całe-  ściele.
        go Chrystusa». Ta sama nierozdzielność jest wyrażona    «Nie wolno więc wiernym uważać, że Kościół Chry-
        w Nowym Testamencie także przy pomocy analogii Ko-   stusowy jest zbiorem — wprawdzie zróżnicowanym, ale
        ścioła jako Oblubienicy Chrystusa (por. 2 Kor 11, 2; Ef 5,   zarazem  w  jakiś  sposób  zjednoczonym  —  Kościołów  i
        25-29; Ap 21, 2. 9).                                 Wspólnot eklezjalnych. Nie mogą też mniemać, że Ko-
            Dlatego w powiązaniu z jedynością i powszech-    ściół Chrystusowy nie istnieje już dziś w żadnym miejscu
        nością  zbawczego  pośrednictwa  Jezusa  Chrystusa   i  dlatego  winien  być  jedynie  przedmiotem  poszukiwań
        należy stanowczo wyznawać jako prawdę wiary ka-      prowadzonych przez wszystkie Kościoły i wspólnoty». W
        tolickiej jedyność założonego przezeń Kościoła. Tak   rzeczywistości «elementy tego Kościoła już nam danego
        jak jest jeden Chrystus, istnieje tylko jedno Jego Cia-  istnieją ‚łącznie i w całej pełni’ w Kościele katolickim oraz
        ło, jedna Jego Oblubienica: «jeden Kościół katolic-  ‚bez takiej pełni’ w innych Wspólnotach».
        ki i apostolski». Ponadto obietnice Pana, że nigdy nie   «Same  te  Kościoły  i  odłączone  Wspólnoty,  choć  w
        opuści swojego Kościoła (por. Mt 16, 18; 28, 20) i będzie   naszym przekonaniu podlegają brakom, wcale nie są po-
        nim kierował przez swego Ducha, oznaczają też, iż we-  zbawione znaczenia i wagi w tajemnicy zbawienia. Duch
        dług wiary katolickiej jedyność i jedność Kościoła, a tak-  Chrystusa nie wzbrania się przecież posługiwać nimi ja-
        że wszystko to, co stanowi o jego integralności, nigdy nie   ko środkami zbawienia, których moc pochodzi z samej
        przeminie.                                           pełni łaski i prawdy, powierzonej Kościołowi katolickiemu».


        26               styczeń-luty 2024                                                www.czasopismomichael.pl
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31