Page 4 - Michael 2024 styczen
P. 4
dokończenie ze str. 2 słowa, które kieruje do swojego syna Tobiasza są jego
prawdziwym spadkiem: „Nie odwracaj twarzy od żadne-
Ze względu na jego świadectwo miłosierdzia, król po- go biedaka” (4, 7). Krótko mówiąc, kiedy stajemy przed
zbawił go całego majątku, czyniąc go całkowicie bied- ubogim, nie możemy odwracać wzroku, ponieważ unie-
nym. Jednak Pan nadal potrzebował go. Powróciwszy na możliwilibyśmy sobie samym spotkanie z obliczem Pana
stanowisko zarządcy, nie lękał się kontynuować swojego Jezusa. Zwróćmy uwagę na wyrażenie: „od żadnego bie-
sposobu życia. Posłuchajmy jego opowieści, która prze- daka”. Każdy jest naszym bliźnim. Bez względu na ko-
mawia również do nas dzisiaj: „Na naszą Pięćdziesiąt- lor skóry, status społeczny, pochodzenie... Jeśli jestem
nicę, to jest na Święto Tygodni, przygotowano mi wspa- ubogi, potrafię rozpoznać, kto naprawdę jest bratem,
niałą ucztę, a ja zająłem miejsce przy stole. Zastawiono który mnie potrzebuje. Jesteśmy wezwani do wychodze-
mi stół i przyniesiono liczne potrawy. Wtedy powiedzia- nia naprzeciw każdemu ubogiemu i każdemu rodzajowi
łem do mojego syna Tobiasza: «Dziecko, idź, a gdy znaj- ubóstwa, otrząsając się z obojętności i sloganów, którymi
dziesz kogo biednego z braci moich uprowadzonych do osłaniamy iluzoryczny dobrobyt.
Niniwy, który zachowuje wierność całym sercem, przy- 4. Przeżywamy moment dziejowy, który nie sprzy-
prowadź go tu, aby jadł razem ze mną. Ja czekam, dziec- ja zwracaniu uwagi na najuboższych. Wołanie o dosta-
ko, na twój powrót»” (2, 1-2). Jakże byłoby to znamienne, tek staje się coraz głośniejsze, podczas gdy głosy osób
gdyby w Dniu Ubogich ta troska Tobiasza była również żyjących w ubóstwie są uciszane. Istnieje skłonność do
naszą troską! Gdybyśmy zaprosili na wspólny niedzielny pomijania wszystkiego, co nie pasuje do modeli życia
obiad, po dzieleniu Stołu eucharystycznego. Celebrowa- przeznaczonych szczególnie dla młodszych pokoleń,
na Eucharystia stałaby się naprawdę kryterium komunii. które są najbardziej wrażliwe w obliczu mających miejsce
Z drugiej strony, jeśli wokół ołtarza Pańskiego jesteśmy przemian kulturowych. To, co nieprzyjemne i powodują-
świadomi, że wszyscy jesteśmy braćmi i siostrami, o ileż ce cierpienie, jest odsuwane na bok, podczas gdy cechy
bardziej widoczne stałoby się to braterstwo poprzez dzie- fizyczne są wywyższane, jakby były głównym celem do
lenie się świątecznym posiłkiem z tymi, którym brakuje osiągnięcia. Rzeczywistość wirtualna zastępuje prawdzi-
niezbędnych środków do życia! we życie i coraz łatwiej pomylić te dwa światy. Ubodzy
Tobiasz uczynił tak, jak kazał mu ojciec, ale wrócił stają się obrazami, które mogą poruszyć na kilka chwil,
z wiadomością, że pewien biedak został zabity i porzu- ale kiedy ich napotykamy konkretnie na ulicy, to wówczas
cony na środku rynku. Bez wahania stary Tobiasz wstał następują irytacja i marginalizacja. Pośpiech, codzienny
od stołu i poszedł pochować mężczyznę. Wracając do towarzysz życia, uniemożliwia zatrzymanie się, pomoc
domu zmęczony, zasnął na dziedzińcu; ptasie łajno spa- i troskę o drugiego człowieka. Przypowieść o dobrym
dło mu na oczy i oślepł (por. 2, 1-10). Ironia losu: czy- Samarytaninie (por. Łk 10, 25-37) nie jest opowieścią
nisz uczynki miłosierdzia, a spotyka cię nieszczęście! o przeszłości, ale pytaniem o teraźniejszość każdego z
Możemy tak myśleć, ale wiara uczy nas sięgać głębiej. nas. Łatwo przekazywać zadania innym; ofiarowanie pie-
Ślepota Tobiasza stanie się jego siłą, aby jeszcze lepiej niędzy, aby inni prowadzili działalność charytatywną jest
rozpoznać wiele form ubóstwa, którymi był otoczony. We wielkodusznym gestem; osobiste zaangażowanie jest
właściwym czasie Pan przywróci staremu ojcu wzrok i powołaniem każdego chrześcijanina.
radość z ponownego ujrzenia syna Tobiasza. Kiedy nad- 5. Dziękujmy Panu, że jest tak wielu mężczyzn i ko-
szedł ten dzień, Tobiasz „rzucił mu się na szyję, zaczął biet żyjących poświęceniem dla ubogich i wykluczonych,
płakać i zawołał: «Ujrzałem cię, dziecko, światło moich dzieląc się z nimi; osób w każdym wieku i różnego statu-
oczu». I rzekł: «Niech będzie błogosławiony Bóg! Niech su społecznego, którzy oddają się gościnności i angażują
będzie błogosławione wielkie imię Jego! Niech będą bło- u boku tych, którzy są w sytuacjach marginalizacji i cier-
gosławieni wszyscy Jego święci aniołowie! Niech będzie pienia. Nie są to nadludzie, ale „sąsiedzi”, których spoty-
obecne nad nami wielkie imię Jego! I niech będą bło- kamy każdego dnia i którzy w milczeniu stają się ubogimi
gosławieni wszyscy aniołowie Jego po wszystkie wieki! wraz z ubogimi. Nie tylko coś dają: słuchają, prowadzą
Ponieważ doświadczył mnie, a oto teraz widzę Tobiasza, dialog, starają się zrozumieć sytuację i jej przyczyny, aby
mego syna »” (11, 13-14). udzielić odpowiednich rad i właściwych odniesień. Zwra-
3. Możemy postawić sobie pytanie: skąd Tobiasz cają uwagę na potrzeby materialne, ale także duchowe,
czerpie odwagę i wewnętrzną siłę, które pozwalają mu na integralną promocję osoby. Królestwo Boże staje się
służyć Bogu pośród pogańskiego ludu i miłować bliźnie- obecne i widoczne w tej wielkodusznej i bezinteresownej
go do tego stopnia, że ryzykuje własnym życiem? Ma- służbie. Jest naprawdę jak ziarno, które pada na dobrą
my do czynienia z niezwykłym przykładem: Tobiasz jest glebę życia tych ludzi i przynosi owoce (por. Łk 8, 4-15).
wiernym małżonkiem i troskliwym ojcem. Został zesłany Wdzięczność dla jakże wielu wolontariuszy winna stać
daleko od swojej ojczyzny i cierpi niesprawiedliwie. Jest się modlitwą, aby ich świadectwo mogło być owocne.
prześladowany przez króla i swoich sąsiadów... Pomimo, 6. W 60. rocznicę Encykliki Pacem in terris należy
że ma takie dobre serce, zostaje poddany próbie. Jak pilnie podjąć słowa świętego papieża Jana XXIII, który
często uczy nas Pismo święte, Bóg nie szczędzi prób pisał, że każda istota ludzka ma „prawo do życia, do nie-
tym, którzy czynią dobro. Dlaczego? Nie czyni tego, by naruszalności ciała, do posiadania środków potrzebnych
nas upokorzyć, lecz aby umocnić naszą wiarę w Niego. do zapewnienia sobie odpowiedniego poziomu życia,
Tobiasz w czasie próby odkrywa swoje ubóstwo, co do których należy zaliczyć przede wszystkim żywność,
czyni go zdolnym do zauważania ubogich. Jest wierny odzież, mieszkanie, wypoczynek, opiekę zdrowotną oraz
Prawu Bożemu i przestrzega przykazań, ale to mu nie niezbędne świadczenia ze strony władz na rzecz jedno-
wystarcza. Może okazać czynną troskę o ubogich, po- stek. Z tego wynika, że człowiekowi przysługuje również
nieważ na własnej skórze doświadczył ubóstwa. Dlatego prawo zabezpieczenia społecznego w wypadku choroby,
4 styczeń-luty 2024 www.czasopismomichael.pl