Page 5 - Michael 2024 styczen
P. 5

niezdolności do pracy, owdowienia, staro-                        to również podstępna pokusa, aby zatrzy-
        ści,  bezrobocia  oraz  niezawinionego  po-                      mać się na statystykach i liczbach. Ubodzy
        zbawienia środków niezbędnych do życia”                          są ludźmi, mają twarze, historie, serca i du-
        (Enc.  Pacem  in  terris,  11,  w:  Dokumenty                    sze. Są braćmi i siostrami ze swoimi zale-
        nauki społecznej Kościoła, cz. 1, red. na-                       tami i wadami, jak wszyscy inni, i ważne,
        uk. ks. Marian Radwan, Rzym-Lublin 1987,                         aby wejść w osobistą relację z każdym z
        s. 273).                                                         nich.
            Jakże  przed  nami  jeszcze  wiele  pra-                        Księga Tobiasza  uczy  nas  konkretno-
        cy, aby te słowa stały się rzeczywistością,                      ści naszego działania z ubogimi i dla ubo-
        także poprzez poważne i skuteczne wysił-                         gich. Jest to kwestia sprawiedliwości, która
        ki polityczne i legislacyjne! Pomimo ogra-                       zobowiązuje  nas  wszystkich  do  szukania
        niczeń, a niekiedy niezgodności polityki w                       i  spotykania  się  nawzajem,  aby  wspierać
        dostrzeganiu i służeniu dobru wspólnemu, oby rozwijała   harmonię  niezbędną  do  tego,  by  wspólnota  mogła  się
        się solidarność i pomocniczość tak wielu obywateli, któ-  określać jako taka. Zainteresowanie się ubogimi nie koń-
        rzy wierzą w wartość dobrowolnego zaangażowania i po-  czy się więc na pochopnym dawaniu jałmużny. Wymaga
        święcenia na rzecz ubogich. Z pewnością jest to kwestia   przywrócenia  właściwych  relacji  międzyludzkich,  które
        pobudzania i wywierania presji na instytucje publiczne,   zostały zniszczone przez ubóstwo. W ten sposób „nieod-
        aby dobrze wypełniały swoje obowiązki. Ale nie ma sen-  wracanie wzroku od biednych” prowadzi do zyskania po-
        su pozostawać biernym, czekając na wszystko „z góry”:   żytku z miłosierdzia, miłości, która nadaje sens i wartość
        ten, który żyje w warunkach ubóstwa, również musi być   całemu życiu chrześcijańskiemu.
        zaangażowany i wspierany na drodze przemiany i odpo-    9. Niech nasza troska o ubogich będzie zawsze na-
        wiedzialności.                                       cechowana  ewangelicznym  realizmem.  Dzielenie  się
            7. Musimy niestety po raz kolejny zwrócić uwagę na   musi odpowiadać konkretnym potrzebom drugiego, a nie
        nowe formy ubóstwa, które dołączają do tych opisanych   uwolnieniu się od tego, co zbędne. Również w tym przy-
        już powyżej. Myślę w szczególności o ludziach żyjących   padku  potrzeba  rozeznania,  pod  przewodnictwem  Du-
        w  strefach  wojennych,  zwłaszcza  o  dzieciach  pozba-  cha  Świętego,  aby  rozpoznać  prawdziwe  potrzeby  na-
        wionych spokojnej teraźniejszości i godnej przyszłości.   szych braci, a nie nasze własne aspiracje. To, czego z
        Nikt nigdy nie może przyzwyczaić się do tej sytuacji. Nie   pewnością pilnie potrzebują, to nasze człowieczeństwo,
        ustawajmy w wysiłkach, aby pokój umacniał się jako dar   nasze serce otwarte na miłość. Nie zapominajmy: „Jeste-
        Zmartwychwstałego  Pana  i  owoc  zaangażowania  na   śmy wezwani do odkrycia w nich Chrystusa, do użycze-
        rzecz sprawiedliwości i dialogu.                     nia im naszego głosu w ich sprawach, ale także do bycia
            Nie  mogę  zapomnieć  o  spekulacjach,  które  w  róż-  ich przyjaciółmi, słuchania ich, zrozumienia ich i przyję-
        nych  sektorach  prowadzą  do  dramatycznego  wzrostu   cia tajemniczej mądrości, którą Bóg chce nam przeka-
        kosztów, co czyni wiele rodzin jeszcze bardziej biednymi.   zać przez nich” (Adhort. apost. Evangelii gaudium, 198).
        Płace szybko się wyczerpują, zmuszając do niedostatku,   Wiara uczy nas, że każdy ubogi jest dzieckiem Boga, i
        uwłaczającego godności każdej osoby. Jeśli rodzina mu-  że jest w nim obecny Chrystus: „Wszystko, co uczynili-
        si wybierać między pożywieniem a lekarstwami, to głos   ście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście
        tych, którzy domagają się prawa do obu tych dóbr, musi   uczynili” (Mt 25, 40).
        zostać wysłuchany w imię godności osoby ludzkiej.       10. W tym roku przypada 150. rocznica urodzin św.
            Jak możemy nie zauważyć etycznego nieładu, który   Teresy od Dzieciątka Jezus. Na jednej ze stron swoich
                                                             Dziejów  duszy  pisze  ona:  „Ach! Teraz  pojmuję,  że  do-
        cechuje świat pracy? Nieludzkie traktowanie jakże wielu   skonała miłość bliźniego polega na tym, by znosić błędy
        pracowników i pracownic; nieadekwatne wynagrodzenie   innych, nie dziwić się wcale ich słabościom, budować się
        za wykonaną pracę; plaga niepewności; zbyt wiele ofiar   nawet  najdrobniejszymi  aktami  cnót,  które  u  nich  spo-
        wypadków, często z powodu mentalności, która preferu-  strzegamy.  Przede  wszystkim  jednak  zrozumiałam,  że
        je doraźny zysk ze szkodą dla bezpieczeństwa... Przy-  miłość bliźniego nie powinna pozostawać zamknięta w
        chodzą na myśl słowa św. Jana Pawła II: „pierwszą pod-  głębi serca. «Nikt, powiedział Jezus, nie zapala pochod-
        stawą wartości pracy jest sam człowiek. […] O ile prawdą   ni, by ją wsadzić pod korzec, ale stawia ją na świeczni-
        jest, że człowiek jest przeznaczony i powołany do pracy,   ku, aby oświecała WSZYSTKICH, którzy są w domu».
        to jednak nade wszystko praca jest «dla człowieka», a   Zdaje mi się, że ta pochodnia wyobraża miłość bliźnie-
        nie człowiek «dla pracy»” (Enc. Laborem exercens, 6).  go, która winna oświecać, rozweselać, nie tylko moich
            8. Ta lista, już sama w sobie dramatyczna, daje tylko   najdroższych, ale WSZYSTKICH, którzy są w domu, nie
        częściowy obraz sytuacji ubóstwa, które są częścią na-  wyłączając nikogo” (Dzieje duszy, Kraków 1984, s. 215).
        szego codziennego życia. Nie mogę pominąć w szcze-      W tym domu, jakim jest świat, każdy ma prawo być
        gólności  formy  niedogodności,  która  z  każdym  dniem   oświecony miłosierdziem, nikt nie może być go pozba-
        staje  się  coraz  bardziej  widoczna  i  dotyka  świata  mło-  wiony.  Niech  nieugiętość  miłości  św.  Tereski,  inspiruje
        dzieży. Ileż jest sfrustrowanych istnień, a nawet samo-  nasze serca w tym Światowym Dniu, niech pomaga nam
        bójstw  ludzi  młodych,  oszukanych  przez  kulturę,  która   „nie odwracać twarzy od biedaka” i zawsze wpatrywać
        prowadzi  ich  do  poczucia  „braku  realizacji”  i  „porażki”.   się w ludzkie i Boskie oblicze Pana Jezusa Chrystusa.
        Pomóżmy im zareagować w obliczu tych nikczemnych        Rzym,  u  św.  Jana  na  Lateranie,  dnia  13  czerwca
        podżegań, żeby każdy mógł znaleźć drogę, którą powi-  2023 r., we wspomnienie św. Antoniego z Padwy, patro-
        nien podążać, aby zdobyć silną i szczodrą tożsamość.  na ubogich.
            Mówiąc o ubogich, łatwo jest popaść w retorykę. Jest                                  FRANCISZEK


        www.czasopismomichael.pl                                                          . styczeń-luty 2024  5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10