styczeń-luty 2010
Dwumiesięcznik MICHAEL Journal: 1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0, Canada • Tel.: (450) 469-2209 • Fax (450) 469-2601
Dwumiesięcznik MICHAEL: ul. Traugutta 107/5, 50-419 Wrocław, Polska • Tel.: (071) 343-6750 •
www.michael.org.pl•
redakcja@michael.org.pldo ust. Na Zachodzie – na początku drugiego ty
siąclecia – został dodany biblijny gest przyklęknię
cia. W wielu różnych liturgicznych tradycjach
wschodnich, chwili przyjęcia Ciała Pańskiego towa
rzyszy dostojna oprawa wymagająca od wiernych
wcześniejszego upadnięcia na ziemię.
2. Kościół zaleca korzystanie z pateny komu
nijnej, aby uniknąć upadania na ziemię cząste
czek konsekrowanej Hostii (por.
Ogólne wprowa-
dzenie do Mszału Rzymskiego
, 118; Instrukcja
Redemptionis sacramentum
, 93), a także, aby po
zakończeniu udzielania Komunii biskup obmywał
ręce (por.
Caeremoniale episcoporum
, 166). W
przypadku udzielania Komunii na rękę zachodzi
wcale nierzadkie niebezpieczeństwo odrywania się
drobnych cząsteczek konsekrowanej Hostii, które
bądź to upadają na ziemię, bądź też pozostają na
wewnętrznej części dłoni osoby przyjmującej lub na
palcach osoby udzielającej Komunii.
3. Moment udzielania Komunii świętej, będący
bezpośrednim spotkaniem osoby wierzącej z Boską
Osobą Zbawiciela, z samej swej natury wymaga
także zewnętrznych oznak, do których należy pad
nięcie na kolana (w niedzielny poranek zmartwych
wstania, kobiety które wielbiły Zmartwychwstałego
Pana, trwały w pozycji przyklęknięcia [por. Mt 28, 9],
co uczynili także Apostołowie [Łk 24, 52], a być może
także apostoł Tomasz, mówiąc: „Pan mój i Bóg mój”
[J 20, 28]).
4. Przyzwolenie na karmienie siebie jak dzie
cko, a więc przyjmowanie Komunii świętej bezpo
średnio do ust, najpełniej wyraża głęboki charakter
rozumienia tego faktu i faktycznie bycie dzieckiem
przed Chrystusem, który karmi nas duchowo. Tylko
bowiem człowiek dorosły sam wkłada sobie posiłek
do ust.
5. Kościół zaleca, aby w czasie sprawowania
Mszy świętej, podczas przeistoczenia, każdy wier
ny trwał w postawie klęczącej. Czy byłaby jakaś
sprzeczność w tym, aby wierny w chwili przyjmo
wania Komunii świętej, gdy przebywa w bliskości
swojego Pana, Króla królów, pozdrawiał Go i przyj
mował w postawie klęczącej?
6. Przyjmowanie Ciała Pańskiego bezpośrednio
do ust mogłoby być widzialnym znakiem wiary Koś
cioła w misterium Eucharystii, a także czynnikiem
uzdrawiającym i wychowawczym dla współczesnej
kultury, dla której klęczenie na kolanach i duchowe
dziecięctwo to zjawiska dziwne i zupełnie obce.
7. Pragnienie wyrażania czci i szacunku wobec
osoby Chrystusa także podczas przyjmowania Ko
munii świętej powinno być zgodne z duchem wie
lowiekowej tradycji Kościoła:
cum amore ac timore
(postawa Ojców Kościoła z pierwszego tysiąclecia)
i
quantum potes, tantum aude
– „ile możesz, chwal
śmiało” (postawa z drugiego tysiąclecia).
Na koniec odwołajmy się także do wzruszającej
modlitwy Marii Stang, niemieckiej matki i babci z Vol
ga, która była deportowana przez stalinowski reżim
do Kazachstanu. Otóż ta kobieta mająca «kapłań
skiego» ducha z najgłębszą czcią i troską strzegła
Najświętszej Eucharystii
i niosła Ją wiernym roz
sianym po bezkresnych
stepach Kazachstanu w
czasie komunistycznych prze
śladowań, modląc się następującymi słowami:
Tam, gdzie mieszka mój Najukochańszy Jezus, gdzie
króluje w Tabernakulum, tam nieustannie pragnę trwać
na kolanach. Tam chcę się nieustannie modlić. Jezu,
tak bardzo Ciebie kocham. Zakryta miłości, uwielbiam
Ciebie. Miłości opuszczona, uwielbiam Ciebie. Miłości
odrzucona, uwielbiam Ciebie. Miłości nieskończona,
Miłości oddająca życie za nas na krzyżu, uwielbiam
Ciebie. Najdroższy mój Panie i Zbawicielu, spraw,
abym także i ja cała była miłością, cała wynagrodze
niem za Najświętszy Sakrament w sercu Twojej Naju
kochańszej Matki, Maryi. Amen.
Oby Bóg sprawił, aby Pasterze Kościoła ze
chcieli odnowić dom Boży, jakim jest Kościół,
stawiając eucharystycznego Jezusa w samym
centrum, przywracając należne Mu pierwsze
miejsce, przyczyniając się do tego, aby nadal
mógł odbierać wszelkie możliwe oznaki czci i
uwielbienia, także podczas przyjmowania Ko
munii świętej.
Kościół powinien zacząć swoją od
nowę od Eucharystii. W świętej Hostii nie jest coś,
ale Ktoś. „On jest w niej obecny!” – podsumował
tajemnicę Eucharystii św. Jan Maria Vianney, pro
boszcz z Ars. Nie chodzi tutaj o nic innego i o nikogo
innego, kto byłby większy od samego Pana i Boga:
„Dominus est!”.
Bp Athanasius Schneider
1
J. R. Luth,
Communion in the Churches of the Dutch
Reformation to the Present Day
, w: Ch. Caspers (ed.),
Bread of Heaven. Customs and Practices Surrounding
Holy Communion
, Kampen 1995, 101.
2
Tamże.
3
Tamże, 108.
Spis treści nr 55:
O przyjmowaniu Komunii świętej - Dominus est
– bp Athanasius Schneider
............................................ 1-2
Komunia święta na kolanach i bezpośrednio do ust
– abp Malcolm Ranjith
....................................................... 3
Jak przyjmować Eucharystię
– ks. Robert J. Fox
............................................................ 4
Serce w Hostii - świadectwo
– Ron Tesoriero
................................................................. 5
Kapłan w świecie cyfrowym
– Benedykt XVI
................................................................. 6
Ziemia jako dar Boga dla wszystkich
– Benedykt XVi
.................................................................. 6
Gdy ludzie budują, popadają w długi
– Louis Even
..................................................................... 7
Masoneria i kryzys
– Stanisław Krajski
.................................................... 8-9-10
Kiedy leczenie jest gorsze niż choroba
– Henryk Wesołowski
...................................................... 11
Idę do domu Ojca
– ks. Jerzy Nemo
....................................................... 12-13
Krach światowego systemu finansowego i kryzys
– Włodzimierz W. Bojarski .........................................
14-15
Zaproszenie na Jerycho Różańcowe
– Pielgrzymi św. Michała .................................................
16
bardziej jest nią obrzęd lub
gest przyjmowania Komu
nii w najwyższym stopniu
świętej. Papież Benedykt
XVI w posynodalnej adhor
tacji
Sacramentum caritatis
podkreśla aspekt sakralno
ści Komunii świętej:
Przyjęcie Eucharystii oznacza ustawienie się w po
stawie adoracji wobec Tego, którego przyjmujemy (nr
66).
Postawa uwielbienia wobec Tego, który rze
czywiście jest obecny w kawałku konse
krowanego chleba, i to nie tylko przez fakt
obecności Jego Ciała i Krwi, ale także przez
obecność Boskiego majestatu, wyraża się
w sposób naturalny i oczywisty w biblijnym
geście adoracji na kolanach lub padaniu na
ziemię. I tak na przykład św. Franciszek z
Asyżu, kiedy z daleka zobaczył dzwonnice
kościoła, klękał i uwielbiał Jezusa obecne
go w Najświętszej Eucharystii.
Czy nie odpowiadałoby to prawdzie do
tyczącej rzeczywistości konsekrowanego
Chleba, gdyby także współcześni wierni,
przyjmując go, rzucaliby się na ziemię i
otwierali usta jak prorok otrzymujący sło
wo Boże (por. Ez 3,2) i pozwalali nakarmić
siebie jak dziecko (przecież Komunia jest
spożywaniem duchowego mleka)? A prze
cież taką właśnie postawę praktykowały po
kolenia katolików we wszystkich Kościołach
drugiego tysiąclecia. Taki gest lub postawa
byłyby wspaniałą oznaką wyznania wiary
w rzeczywistą obecność Boga obecnego
pośród jego ludu. Gdyby w takiej właśnie
chwili znalazła się obok osoba niewierząca
i zobaczyła ów akt uwielbienia i duchowej prostoty,
być może, także i ona „upadłaby na twarz, pokłoniła
się Bogu, oznajmiając, że prawdziwie Bóg jest mię
dzy wami” (por. 1 Kor 14, 24-25). Takie powinny być
spotkania wiernych z eucharystycznym Chrystusem
w uroczystym momencie Komunii świętej.
Komunia święta powinna być przyjmowana
bezpośrednio do ust i na klęcząco
Na podstawie dwutysiącletniej historii poboż
ności i liturgicznej tradycji Kościoła powszechnego
na Wschodzie i na Zachodzie, dotyczącej głównie
rozwoju patrystycznego dziedzictwa, można doko
nać następującego podsumowania:
1. Rozwój eucharystycznej pobożności będącej
głównie owocem pobożności Ojców Kościoła przy
czynił się – zarówno w Kościele Wschodnim, jak i
Zachodnim, i to już w pierwszym tysiącleciu – do
udzielania Komunii świętej wiernym bezpośrednio
O przyjmowaniu Komunii świętej
Dominus est
Biskup A. Schneider
(ciąg dalszy ze strony 1)
Dwumiesięcznik
Dla Tryumfu Niepokalanej
January-February 2010
Date of issue: January 2010
styczeń-luty 2010
Ukazuje się 5 razy w roku, plus wydanie specjalne
Wydawca:
Pielgrzymi św. Michała przy Instytucie Louisa
Evena dla Sprawiedliwości Społecznej (Kanada)
Dyrektor naczelna:
Thérèse Tardif
Redagują i tłumaczą
(edycja polska):
Janusz A. Lewicki
(Polska)
& Jacek Morawa
(Kanada)
Współpracują:
Marie Anne Jacques, Ewa Pietras
Alain Pilote, Jude Potvin, Dominik Wysocki
Redakcja główna:
Kanada: Dwumiesięcznik MICHAEL
1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0
Tel.:(450) 469-2209, (514) 856-5714; Fax:(450) 469-2601
www.michael.org.plredakcja@michael.org.pl
Przedstawicielstwa:
Polska:
Dwumiesięcznik MICHAEL
ul. Traugutta 107/5, 50-419 Wrocław
Tel.: (071) 343-6750
USA:
Dwumiesięcznik MICHAEL
P.O. Box 86, South Deerfield, MA 01373
Tel./Fax: (413) 665-5052
Oceania:
Dwumiesięcznik MICHAEL
32 Dundee Ave, Holden Hill, SA 5088, Australia
Tel.: (08) 8261-0729
Ameryka Południowa:
Periódico SAN MIGUEL
Casilla Postal 17-21-1701, Quito – Ecuador
Tel.: 099-707-879
Prenumerata:
w wersji: polskiej, francuskiej, angielskiej, hiszpańskiej
Polska:..................................................................2lata–40zł
Europa:.................................................................2lata–18€
Kanada&USA:.......................................................4lata–$20
Australia&NZ:.....................................................2lata–A$32
Ameryka Południowa:............................................2lata–$10
* Czeki personalne, bankowe lub przekazy pocztowe należy wysta
wiać na
Pismo Michael Journal
i przesłać na adresy podane powyżej.
Redakcja zastrzega sobie prawo skracania nadesłanych tekstów oraz zmian ich
tytułów i podtytułów bez uprzedniego powiadamiania autora. Przy dokonywaniu
przedruków z naszego pisma, prosimy o każdorazowe podanie źródła.
ISSN 1496-1024
PUBLICATION MAIL. AGREEMENT № 40063742
Legal Deposit – National Quebec Library
Printed in Canada
Send all correspondence that cannot be delivered in
Canada to:
MICHAEL Journal, 1101 Principale St.,
Rougemont QC, J0L 1M0, Canada