styczeń-luty 2010
Dwumiesięcznik MICHAEL Journal: 1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0, Canada • Tel.: (450) 469-2209 • Fax (450) 469-2601
Dwumiesięcznik MICHAEL: ul. Traugutta 107/5, 50-419 Wrocław, Polska • Tel.: (071) 343-6750 •
www.michael.org.pl•
redakcja@michael.org.plPoniższy tekst stanowi wstęp do książki biskupa
Athanasiusa Schneidera pt. „Dominus est. Reflek-
sje Biskupa z Azji Środkowej o Komunii świętej”.
W Księdze Apokalipsy św. Jan opisuje moment,
kiedy usłyszał i ujrzał to, co zostało mu objawione,
po czym upadł na ziemię i oddał pokłon u stóp anio
ła Bożego (por. Ap 22, 8). Padanie na ziemię lub
klęczenie przed majestatem Bożej obecności w po
stawie uwielbienia było oznaką wielkiej czci, jaką
naród izraelski okazywał wówczas, gdy znajdował
się w obecności Pana. W Pierwszej Księdze Kró
lewskiej czytamy: „Kiedy Salomon skończył zanosić
do Pana te wszystkie modły i błagania, podniósł się
sprzed ołtarza Pańskiego, z miejsca, gdzie klęczał
i ręce wyciągał do nieba, i stanąwszy, błogosławił
całe zgromadzenie izraelskie” (1 Krl 8, 54-55). Po
stawa króla podczas modlitwy była wyraźna: klęczał
przed ołtarzem Pańskim.
Podobną tradycję można zauważyć także na
kartach Nowego Testamentu, gdzie widzimy Piotra
przypadającego do nóg Jezusa (por. Łk 5, 8), także
Jaira proszącego Jezusa o uzdrowienie córki (por.
Łk 8, 41), Samarytanina wracającego do Niego z
dziękczynieniem i Marię, siostrę Łazarza, proszą
cą o życie dla swojego brata (J 11, 32). Taka sama
postawa towarzyszyła wszelkiego rodzaju zadziwie
niom i Bożym objawieniom, które zostały opisane w
Księdze Apokalipsy (Ap 5, 8. 14 i 19, 4).
Bardzo bliski związek z taką właśnie tradycją
miało przekonanie, że jerozolimska świątynia była
mieszkaniem Boga, dlatego też przebywając w niej,
należało przyjąć postawę wyrażającą głęboką po
korę i cześć wobec Bożej obecności.
Również w Kościele głębokie przekonanie, że w
eucharystycznych postaciach chleba i wina Pan jest
obecny w sposób prawdziwy i rzeczywisty, jak rów
nież zwyczaj przechowywania konsekrowanych Ho
stii w tabernakulum, miały wyraźny wpływ na prakty
kę klękania w obecności Jezusa Eucharystycznego
w postawie głębokiej adoracji.
Istotnie, Sobór Trydencki, odnosząc się do rze
czywistej obecności Chrystusa w postaciach eu
charystycznych, orzekł: „W Boskim Sakramencie
świętej Eucharystii po konsekracji chleba i wina Pan
nasz, Jezus Chrystus, prawdziwy Bóg i prawdziwy
człowiek, znajduje się prawdziwie, rzeczywiście i
substancjalnie pod postaciami owych widzialnych
rzeczy” (
Breviarium fidei
, 289).
Ponadto już św. Tomasz z Akwinu nazwał Eu
charystię: lateks Deista – zakrytą Boskością (Hym
ny), co świadczy o tym, że już wówczas wiara w rze
czywistą obecność Chrystusa w eucharystycznych
postaciach należała do istoty wiary Kościoła ka
tolickiego i stanowiła o jego tożsamości. Zupełnie
oczywistą była więc świadomość, że nie można bu
dużych celebracji odbywających się w Rzymie znaj
dowano Najświętsze Postacie porzucone na ziemi.
Podobne przypadki są jedynie sygnałem alar
mowym skłaniającym nas do refleksji na utratą wia
ry, ale powinny również uczulić nas na zniewagi i
obelgi czynione wobec Pana, który wychodzi nam
naprzeciw, pragnąc uczynić nas podobnymi sobie,
aby znalazła w nas swoje odbicie świętość samego
Boga.
Papież mówi także o konieczności nie tylko właś
ciwego i głębokiego rozumienia znaczenia Euchary
stii, ale także o Jej sprawowaniu z wielką godnoś
cią i z ogromnym szacunkiem. Zwraca uwagę na
potrzebę rozumienia znaczenia „gestów i postaw,
takich, jak np. klękanie podczas znaczących mo
mentów modlitwy eucharystycznej” (
Sacramentum
caritatis
, 65). Ponadto, mówiąc o przyjmowaniu Ko
munii świętej, zachęca wszystkich, „aby ten gest w
swej prostocie odpowiadał znaczeniu osobistego
spotkania z Panem Jezusem w sakramencie” (tam
że, 50).
Z takiej perspektywy należy spojrzeć na książ
kę, napisaną przez Jego Ekscelencję Athanasiusa
Schneidera, biskupa pomocniczego Karagandy w
Kazachstanie, której nadał wymowny tytuł
Dominus
est
.
Wychodząc od własnego życiowego doświad
czenia, które przyczyniło
się do ukształtowania w
nim wielkiej wiary, za
dziwienia i czci dla Pana
obecnego w Euchary
stii, przedstawia nam
historyczno-teologiczny
wykład, aby wyjaśnić,
w jaki sposób na prze
strzeni długich lat Koś
cioła doszło do przyjęcia
praktyki przyjmowania
Komunii świętej do ust i
na kolanach.
Myślę, że nadszedł
już czas na dokonanie
właściwej oceny sytu
acji, jaka panuje w tej
dziedzinie, ponownego jej przemyślenia, a jeżeli to
konieczne, do zaniechania aktualnej praktyki, któ
ra w żaden sposób nie została zasugerowana ani
przez Konstytucję o liturgii świętej
Sacrosanctum
concilium
, ani przez Ojców soborowych, a mimo
to zaaprobowano ją i bezprawnie wprowadzono w
niektórych krajach. Obecnie bardziej niż kiedykol
wiek konieczna jest pomoc wiernym w odnowieniu
żywej wiary w rzeczywistą obecność Chrystusa w
Eucharystii, co przyczyni się także do ożywienia ży
cia samego Kościoła i do jego obrony przed próba
mi wypaczania autentycznej wiary.
Wszelkie racje przemawiające za podjęciem ta
kiego działania nie powinny raczej mieć charakteru
akademickiego, ale przede wszystkim duszpasterski
– to znaczy duchowy, ale także liturgiczny – a jego
celem winno być obudzenie prawdziwej wiary we
wszystkich członkach Kościoła. Biskup Schneider
– w sobie właściwy sposób – budzi w czytelniku
ducha odwagi, ponieważ sam zrozumiał prawdziwe
znaczenie słów św. Pawła: „Wszystko niech służy
zbudowaniu” (1 Kor 14, 26).
Abp Malcolm Ranjith
Sekretarz Kongregacji ds. Kultu Bożego
i Dyscypliny Sakramentów
dować Kościoła, gdy wiara ta jest podważana choć
by w minimalnym stopniu.
Dlatego Eucharystia, chleb przeminiony w Ciało
Chrystusa i wino w Jego Krew, stając się Bogiem
z nami, winna być przyjmowana z zadziwieniem, z
ogromną czcią i w postawie pokornego uwielbie
nia. Papież Benedykt XVI przypominając słowa św.
Augustyna
: Nemo autem illam carnem manducat,
nisi prius adoraverit; (…) peccemus non adorando
– „Niech nikt nie spożywa tego Ciała, jeśli Go naj
pierw nie adorował; (…) grzeszylibyśmy, gdybyśmy
Go nie adorowali” (
Enarrationes in Pslamos
98, 9;
CCL XXXIX, 1385) podkreśla, że „przyjęcie Eucha
rystii oznacza postawę adoracji wobec tego, które
go przyjmujemy. (…) Tylko przez adorację można
dojrzeć do głębokiego i autentycznego przyjęcia
Chrystusa” (
Sacramentum caritatis
, 66).
Przy analizie całej tej tradycji łatwiej zrozumieć,
że przyjęcie odpowiedniej postawy i wykonanie kon
kretnych gestów – zarówno ciała, jak i ducha – było
czymś zupełnie oczywistym, a nawet wręcz nie
odzownym. Umożliwiają one bowiem wyciszenie,
otwarcie, przyjęcie, jak również akceptację naszej
nędzy przed nieskończoną wielkością i świętością
Tego, który wychodzi nam na spotkanie w euchary
stycznych postaciach. Najlepszym sposobem wyra
żenia naszego szacunku wobec Eucharystycznego
Pana byłoby naśladowanie przy
kładu Piotra, który – jak wspomi
na Ewangelia – przypadł do nóg
Jezusowi i powiedział: „Wyjdź
ode mnie, Panie, bo jestem czło
wiek grzeszny” (Łk 5, 8).
Mimo to obecnie możemy za
uważyć, że w niektórych kościo
łach tego rodzaju praktyka jest
coraz rzadsza, a sami odpowie
dzialni nie tylko nakłaniają swo
ich wiernych do przyjmowania
Najświętszej Eucharystii w po
stawiestojącej, ale takżeskutecz
nie wyeliminowali postawę
klęczącą uczestników adoracji
podczas wystawienia Najświęt
szego Sakramentu, zmuszając
ich do siedzenia bądź stania. Dziwnym pozostaje
tutaj fakt, że podobne zarządzenia są wprowadzane
w diecezjach nawet przez osoby odpowiedzialne za
liturgię, a w parafiach przez samych proboszczów,
bez najmniejszej uprzedniej konsultacji z wiernymi,
i to pomimo tego, że dzisiaj w wielu środowiskach
mówi się tyle o demokracji w Kościele.
Jednocześnie, mówiąc o przyjmowaniu Komunii
świętej na rękę, trzeba nam przypomnieć, że była to
praktyka wprowadzona jako nadużycie i w wielkim
pośpiechu w niektórych kościelnych środowiskach
zaraz po zakończeniu Soboru Watykańskiego II,
która zmieniła w ten sposób uprzednią długowieko
wą tradycję i wprowadziła nową, jako obowiązującą
w całym Kościele. Tę zmianę tłumaczy się w ten
sposób, że lepiej wyraża ona treść Ewangelii i prak
tykę pierwotnego Kościoła.
Prawdą jest, że skoro można przyjmować Ko
munię świętą na język, to można ją także przyjmo
wać na rękę, gdyż w obu tych przypadkach mówimy
o organach tego samego ludzkiego ciała. Są też
tacy, którzy usprawiedliwiając tego rodzaju praktykę,
odwołują się do Jezusa: „Bierzcie i jedzcie” (Mk 14,
22; Mt 26, 26). Biorąc pod uwagę racje przemawia
jące za taką praktyką, nie należy pomijać faktu, że
wszędzie tam, gdzie została wprowadzona w życie,
wywołuje ona określony oddźwięk, tego rodzaju po
stawa ogromnie przyczyniła się – co prawda powoli
i stopniowo – do osłabienia postawy czci dla Eucha
rystii. A właśnie uprzednia praktyka o wiele bardziej
chroniła poczucie należnej czci. Na jej miejsce po
jawił się wręcz alarmujący brak skupienia i świado
mości, że dotyka się niepojętej tajemnicy. Dlatego
obecnie można zauważyć, że wiele osób po przy
jęciu Komunii świętej wraca na swoje miejsce tak,
jakby nic nadzwyczajnego się nie stało. Najbardziej
roztargnione są jednak dzieci i młodzież. W wielu
przypadkach można także dostrzec brak powagi i
wewnętrznego skupienia, które winny być sygnałem
obecności Boga w ludzkiej duszy.
Ponadto dochodzi do nadużyć w formie wyno
szenia Najświętszych Postaci poza kościół, by po
siadać je w domu jako pewnego rodzaju pamiątkę;
są też i takie osoby, które odsprzedają je, lub co gor
sza, wynoszą je celem dokonania profanacji pod
czas satanistycznych rytuałów. Tego rodzaju sytua
cje nie są wcale fikcją. Zdarzało się już, że w czasie
Komunia św. na kolanach i bezpośrednio do ust
Publikacje o Kredycie Społecznym
i systemie finansowym
W języku polskim:
Globalne oszustwo i drogi wyjścia (L. Even) ……............ 14zł / $12
Dlaczego wciąż brak nam pieniędzy (Barclay-Smith) ...... 10zł / $7
Fałszerze pieniędzy (L. Soucy) .………............................. 10zł / $7
Kryzys pieniądza (Ch. Hollis) ………................................ 17zł / $10
Kredyt Społeczny a Katolicyzm (G.H. Levesque OP) ...... 7zł / $5
Lichwa (H. Belloc) .............................................................. 7zł / $5
Fatima i wielki spisek (D. Manifold) .………..................... 16zł / $10
Pieniądz korzeń wszelkiego zła (D. Manifold) .................... 5zł / $4
O pieniądzu i lichwiarzach (R. Gładkowski) ....................... 6zł / $4
(koszt przesyłki wliczony)
W języku angielskim i francuskim:
In This Age of Plenty (Louis Even) ....………..….............…. $25.00
The Money Myth Exploded (L. Even) ................…….…....... $3.00
What Do We Mean By Real Social Credit (L. Even) ............ $4.00
A Sound and Effective Financial System (L. Even) .............. $4.00
The meaning of Social Credit (Colbourne) …….................. $13.00
Social Credit (C.H. Douglas) ................………................... $18.00
Economic Democracy (C.H. Douglas) .........…………......... $21.00
The Money Trick (C.Barclay-Smith) ..........………....…....... $10.00
The Counterfeiters (L. Soucy) ...................………...….....… $10.50
The Monopoly of Credit (C.H. Douglas) ......………............ $21.00
The Approach to Reality (C.H. Douglas) .............……..….... $3.00
An Introduction to Social Credit (Monahan) .......………..... $13.00
The Nature of Credit (T.V. Holmes) .................……….......... $2.00
Social Credit Principles (C.H. Douglas) ...............………..... $1.50
Why I am a Social Crediter (B. Monahan) …………….....…. $3.00
The New and The Old Economics (C.H. Douglas) ……….... $3.00
Whose service is perfect freedom (C.H. Douglas) …......... $10.00
The Tragedy of Human Effort (C.H. Douglas) …………….... $3.00
Obowiązkowa lektura
Moja „Solidarność”
Anna Walentynowicz ................... 16 zł / $12
Obrazki wojenne
Ludwik Makowiecki .............................. 8 zł / $6
Trafiona przez piorun
Gloria Polo
................................... 9 zł / $7
Trafiona przez piorun (
Płyta kompaktowa MP3) ......... 14 zł / $10
Trafiona przez piorun
(wersja angielska) ........................ 9 zł / $7
Nowe technologie - Ukryte niebezpieczeństwa
.......... 12 zł / $7
Nowe technologie
(wersja angielska) ........................... 12 zł / $7
Nowe technologie
(DVD -wersja angielska) ................ 14 zł / $10
Z aniołem do nowego świata
..................................... 20 zł / $15
Idę do domu Ojca
............................................................ 9 zł / $7
Odmawiajmy różaniec
br B.M. Adamczyk .................. 16 zł / $12
Dwie Katedry
br B.M. Adamczyk ................................. 16 zł / $12
Dwie Katedry (
Płyta kompaktowa MP3) ...................... 16 zł / $12
Listy z pokutnej trasy
br B.M. Adamczyk ................... 16 zł / $12
Rękopis z czyśćca
....................................................... 14 zł / $10
Nadzieje oszustów i przestępców
............................. 79 zł / $60
Robią wszystko żeby nas oszukać
............................ 20 zł / $15
(koszt przesyłki wliczony)
* przy zamówieniach powyżej 10 egz. - oferujemy rabat.