Page 14 - Michael 2011 marzec
P. 14
Koniec świata doczesnego zniszczenia – w całym blasku piękna, młodości i niewy-
czerpanej płodności?
o. Charels Arminjon
Jeśli można przyjąć, że po Antychryście koniec świa-
ta będzie jeszcze odroczony na wiele wieków, to czy
niebieskim i w swojej teorii, można by też mówić o wielkim kryzysie, który miałby do-
dotyczącej zmienności pla- prowadzić do wielkiej jedności?
net i przesuwania osi ich or- Badając znaki czasu – groźny stan polityki, ciągłe
bity, wyprowadza wniosek, wojny i wzrastającą bezbożność, odpowiednią do postę-
że nasz system planetarny pu cywilizacji i odkryć w porządku materialnym – nie mo-
jest na tyle zabezpieczony żemy zaprzeczyć, że dzień przyjścia człowieka grzechu
od jakiegokolwiek rozbicia i i dni rozpaczy wydaje się bliski; przepowiedziany nam
zbudowany w taki sposób, przez Jezusa Chrystusa.
że może istnieć miliardy wie- W pierwszych wiekach istniały dwie opinie co do cza-
ków. Teoria Lagrange’a jest su przyjścia Antychrysta. Pierwsza należy do komentato-
bez wątpienia bardzo pomy- rów, którzy opierając się na tekście fałszywego listu św.
słowa i piękna, ale opiera Barnaby, utrzymywali, że świat miał trwać 6000 lat [we-
się na hipotezie, że nie poja- dług kalendarza żydowskiego] i ani jeden dzień więcej,
wi się żaden nieprzewidzia- ani mniej.
ny cios, żaden nieznany nam wypadek, który zmieniłby Druga opinia, długo popierana – od IV do X wieku
aktualny porządek i zadał kłam dokładnym wyliczeniom – była taka, że Antychryst ukazałby się natychmiast po
nauki. Otóż Ten, który stworzył niebiosa i pokierował ich upadku Cesarstwa Rzymskiego. Wielu Ojców i Dokto-
ruchem z harmonią i porządkiem, tak doskonałymi i god- rów Kościoła uczyło, że ten, który powstrzymuje (por.
nymi podziwu, może w jednej chwili i bez żadnego cudu 2 Tes2,6) oznacza rzymskiego cesarza i wnioskowali,
zniszczyć swoje dzieło. Z tajemniczej przyczyny, niezna- że przyjście Antychrysta miałoby miejsce wtedy, kiedy
nej człowiekowi, może spowodować zamęt i zaburzenie rzymski cesarz zniknąłby całkowicie. Święty Augustyn
w ruchach ciał niebieskich. Wstrząs ten natychmiast spo- i święty Tomasz uważają, że opinia trzymająca się do-
woduje całkowite zniszczenie i wstrzymanie prawa przy- słownego sensu tekstu Apostoła Pawła: wiecie, co go
ciągania ziemskiego we wszystkich planetach i ruchu ich teraz powstrzymuje (2 Tes 2,6), nie bazuje na poważ-
satelit, które nasi uczeni uważają za niezmienne i wiecz- nym i solidnym fundamencie. Najpierw wydaje się dziw-
ne. ne, żeby Bóg chciał łączyć losy swojego Kościoła z losa-
Wiemy, że te rzeczy nastąpią, ponieważ Prawda mi ziemskiej władzy. Kościół jest wezwany do czynienia
wieczna wyraźnie nam przepowiedziała zniszczenie i uczniów ze wszystkich narodów ziemi i łączenia ich w Je-
rozpad Układu Słonecznego na końcu czasów. To znisz- go owczarni. Nie można przyjąć, że Kościół ma pozostać
czenie jest pewne, ponieważ napisane jest: Niebo i zie- zredukowany i podporządkowany jakiejkolwiek ziemskiej
mia przeminą, ale słowa moje nie przeminą (Mt 23,35). władzy. Pogląd ten jest poza tym w jawnej sprzeczności
Jak mówią Włosi: Scillaba di Dio non si Cancella – Słowo z faktami. Upadek Cesarstwa Rzymskiego jest od daw-
Boga jest nieomylne. Jeśli chodzi o epokę, w której to na- na faktem.
stąpi, to jest ona znana wyłącznie Bogu i zależy od Jego
woli. Co do sposobu, w jaki się to dokona, to przyczyny Za czasów Konstantyna cesarstwo to podzieliło się
naturalne i nadprzyrodzone tych zjawisk pozostaną na na dwie gałęzie: Wschód i Zachód. Odrodziło się w Euro-
służbie woli Boga. pie za panowania Karola Wielkiego. Na końcu XIV wieku
ukazało się światło Wincentego Ferrier, Anioł Apokalipsy;
To wszystko nadejdzie, te wszystkie wydarzenia się przepowiadał on, że Sąd Ostateczny jest bliski i że przed
urzeczywistnią! Nie powinniśmy w to wątpić. Są one tak upływem ośmiu okresów będzie można zobaczyć zna-
absolutnie pewne, jak Bóg jest pewny sam w sobie, jak ki poprzedzające ostateczną katastrofę. W trzydzieści
pewny jest Duch Prawdy, który się nie myli i nie podlega lat po śmierci Wincentego Ferrier, Mahomet II zawładnął
żadnej zmianie. Konstantynopolem i usunął na zawsze wschodnią gałąź
W rzeczywistości, jeśli ziemia i wszystko, co ona za- Cesarstwa Rzymskiego. Jeśli chodzi o gałąź zachodnio-
wiera, ma zniknąć pewnego dnia spalona w ogniu, to do- europejską – istniała nadal, aż do cesarza Rudolfa, któ-
bra tego świata nie są więcej warte niż drzewo i słoma! ry był głową dynastii augsburskiej i otrzymał swoją koro-
Po co więc czynić z nich przedmiot naszych pragnień i nę od Chrystusa przez pośrednictwo następcy świętego
zaprzątać sobie nimi umysł? Po co próbować budować i Piotra.
pozostawić ślady naszego geniuszu i naszej potęgi tam, W naszym wieku Cesarstwo Rzymskie upadło przez
gdzie nie mamy stałego domostwa i gdzie postać tego zniesienie elektoratów i zrzeczenie się tytułu Cesarza
świata zostanie porwana jak namiot, w którym nie ma już Rzymu, który Napoleon otrzymał od cesarza Francisz-
podróżnych? ka II. Jednakże opinia, którą zwalczamy, byłaby prawdzi-
Antychryst wa, jeśliby zastosować nazwę Cesarstwa Rzymskiego
Czy można przyjąć ostatecznie, że dzień, w którym do Kościoła Katolickiego, który nastąpił po cesarzach.
wszystkie narody zjednoczą się w tak długo oczekiwanej Wtedy słowa Apostoła: kiedy przyjdzie odstępstwo (por.
zgodzie, nastanie wówczas, gdy niebo przeminie z hu- 2 Tes 2,3), mówiłyby o aktualnym rozdziale władzy na-
kiem i kiedy wypełni się czas Kościoła wojującego, który rodów od Kościoła, o rozdziale polityki od religii, Kościo-
będzie świadkiem końcowej katastrofy? Czy Jezus Chry- ła od państwa. Według tej interpretacji legalny ateizm –
stus zastanie wtedy odradzający się Kościół – po okresie oznaczający zniszczenie publicznego panowania Jezusa ►
www.michael.org.pl marzec-kwiecień 2011 19