Page 26 - Michael Pazdziernik 2021
P. 26
Eksperyment Alberty 1935 r.
edną z przeszkód, na jakie napotyka MICHA- innym własnej woli”.
EL od roku lub dwóch jest pojawienie się sys- Te dwie „postawy przeciwne woli Bożej” opisują cał-
Jtemu kontroli i szpiegostwa w komunistycznych kiem nieźle zachowanie międzynarodowych bankierów:
Chinach zwanego „kredytem społecznym”, co jest mylą- po pierwsze, pragnienie zgromadzenia miliardów dola-
ce, ponieważ pod tą samą nazwą propozycje finansowe rów i po drugie — gdy mają więcej miliardów dolarów
szkockiego inżyniera Clifforda Hugh Douglasa, stworzo- niż kiedykolwiek będą mogli wydać na siebie — pragnie-
ne w 1917 roku i nauczane od 1935 r. przez Louisa Eve- nie narzucenia siłą swojej woli narodom i ludom całego
na i czasopismo MICHAEL, były propagowane w celu świata.
walki z ubóstwem i korygowania wad obecnego systemu Jak naucza Katechizm Kościoła Katolickiego, z wy-
finansowego. W celu uniknięcie tego zamieszania MI- stępkiem walczy się przeciwną mu cnotą. W tym przy-
CHAEL używa określenia „demokracja ekonomiczna” w padku, musimy zatem walczyć z egoizmem bankierów
odniesieniu do propozycji finansowych Douglasa, ale też naszym własnym darem z siebie, naszym poświęce-
stosuje duże litery w nazwie Kredyt Społeczny. W rze- niem. Tak właśnie napisał św. Jan Paweł II kilka akapitów
czywistości pierwsza książka Douglasa na ten temat, w dalej w tej samej encyklice, o której mowa powyżej:
1918 roku, nosiła tytuł „Demokracja Ekonomiczna”.
„Takie ‚postawy’ i ‚struktury grzechu’ zwalczyć
„Kredyt Społeczny” nauczany przez MICHAELA jest można jedynie — zakładając pomoc łaski Bożej —
kompletnym przeciwieństwem komunizmu, bo szanuje postawą diametralnie przeciwną: zaangażowaniem
własność prywatną i wolność jednostki, i chce uczynić dla dobra bliźniego wraz z gotowością ewangelicz-
każdego obywatela prawdziwym „kapitalistą”, to znaczy nego ‚zatracenia siebie’ na rzecz drugiego…”
właścicielem kapitału pochodzącego ze wspólnego dzie-
dzictwa zasobów naturalnych i wynalazków poprzednich Żadna zmiana w społeczeństwie nie może być osią-
pokoleń. gnięta bez daru z siebie. I wielka sprawa, taka jak Kredyt
Jednak do niedawna inna przeszkoda była też mylą- Społeczny, nie jest wyjątkiem.
ca, mianowicie istnienie partii politycznych zwanych „kre- Niektórzy mogli sądzić – a inni mogą wciąż tak my-
dytem społecznym”. Taka partia istniała w Kanadzie na śleć dziś – że propagowanie partii „Kredytu Społeczne-
scenie federalnej do 1980 roku, a nawet była u władzy w go” jest najlepszym sposobem promowania samego Kre-
dwóch prowincjach, w Albercie (od 1935 do 1971) i Ko- dytu Społecznego, ale Clifford H. Douglas i Louis Even
lumbii Brytyjskiej (od 1952 do 1991, z wyjątkiem lat 1972 sądzili dokładnie odwrotnie.
do 1975), ale bez stosowania jakichkolwiek zasad refor- Jak wskazywali Clifford H. Douglas i Louis Even, two-
my finansowej Douglasa. (Eksperyment Alberty z 1935 r. rzenie „Partii Kredytu Społecznego” było nawet irytujące
omówimy w dalszej części tego artykułu.) i nie służyło niczemu innemu, jak zapobieganiu wprowa-
To właśnie doprowadziło niektórych ludzi do przeko- dzenia prawdziwego Kredytu Społecznego. Na przykład,
nania, że MICHAEL mówiąc o „kredycie społecznym”, kiedy używa się słów „Kredyt Społeczny” jako nazwy par-
promuje dawną partię polityczna zwaną „kredytem spo- tii politycznej, zamyka się tylko umysły ludzi na studiowa-
łecznym”. W rzeczywistości MICHAEL nie promuje żad- nie zasad Kredytu Społecznego, ponieważ będą oni trak-
nej partii politycznej, starej czy nowej, a jego idee mo- towali ją jako inną partię, którą należy zwalczać.
gą być zastosowane przez dowolną partię polityczną u Prawdziwa demokracja oznacza, że wybrani przed-
władzy. Jak Douglas i Louis Even zawsze wyjaśniali, nie stawiciele wysłani są do parlamentu,
uzyskamy wprowadzenia Kredytu Społecznego poprzez żeby reprezentować swoich wybor-
promowanie partii politycznych, czy nazywane są „kredy- ców i wyrażać ich wolę. Chodzi więc
tem społecznym” lub inaczej, ale przez edukację ludzi i o to, żeby nie tworzyć nowych partii i
prowadzenie pracy apostolskiej, dając siebie. dzielić nawet jeszcze bardziej społe-
Jeśli nie przez partię polityczną, to jaka jest formu- czeństwo, ale by jednoczyć je wokół
ła wprowadzenia Kredytu Społecznego? Zalecana przez wspólnych celów, a potem wywierać
MICHAELA formuła to edukowanie ludności na temat nacisk na rząd, żeby realizował te ce-
rozwiązania, które należy zastosować do obecnego sys- le. Taką metodę nacisku polityczne-
temu finansowego, aby umożliwić rządowi, niezależnie go popiera MICHAEL.
od jakiej partii lub sojuszu, wprowadzenie tej reformy fi- W przemówieniu wygłoszonym
nansowej. Bez tej siły w narodzie presja finansjery na do Kredytowców Społecznych 7 marca 1936 r. Douglas
rządy zwycięży. powiedział, że pomysł, iż partia Kredytu Społecznego
W encyklice Sollicitudo rei socialis (społeczna troska powinna istnieć (w każdym kraju), był „głęboko błędnym
Kościoła), Papież święty Jan Paweł II napisał (nr 37): przekonaniem”. Dodawał nawet:
„Wśród działań i postaw przeciwnych woli Bożej, „Jeśli wybierzecie partię Kredytu Społeczngo… bę-
dobru bliźniego i wśród ‚struktur’, które z nich po- dzie to wybór grupy amatorów do kierowania grupą bar-
wstają, najbardziej charakterystyczne zdają się dzi- dzo kompetentnych profesjonalistów. Powiem wam, że
siaj być dwie: z jednej strony wyłączna żądza zysku, profesjonaliści zobaczą, iż amatorzy zostali obwinieni za
a z drugiej pragnienie władzy z zamiarem narzucenia wszystko, co było zrobione”.
26 październik-listopad-grudzień 2021 www.czasopismomichael.pl