11
MICHAEL Journal: 1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0, Canada •
Tel.: (450) 469-2209
•
Fax (450) 469-2601
Dwumiesięcznik MICHAEL: ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław, Polska •
Tel.: (071) 343-6750
•
www.michael.org.plsierpień-wrzesień 2007
że ma on nie tylko potrzeby materialne, lecz rów
nież potrzeby duchowe i kulturalne. Jezus mówił w
Ewangelii:
„Nie samym tylko chlebem żyje czło-
wiek, ale człowiek żyje wszystkim, co pochodzi
z ust Pana”
(Księga Powtórzonego Prawa 8, 3).
Zatem zmuszanie człowieka do spędzania całego
jego czasu na zabezpieczaniu potrzeb
materialnych oznacza narzucenie filozo
fii materializmu, ponieważ zaprzecza ona
temu, iż człowiek ma także wymiar du
chowy i duchowe potrzeby.
Lecz gdy człowiek nie jest zatrudniony
w pracy płatnej, co będzie robił ze swoim
wolnym czasem? Spędzi go na zajęciach
swobodnych, zajęciach, które sam wybie
rze. To właśnie w czasie wolnym człowiek
może rzeczywiście rozwijać swoją oso
bowość, rozwinąć talenty, które otrzymał
od Boga i używać ich mądrze.
Ponadto, to w czasie wolnym ro-
dzice mogą zadbać o swoje religijne,
społeczne i rodzinne obowiązki: wy-
chowanie dzieci, praktykowanie wiary
(znać, kochać i służyć Bogu) i pomoc
swoim bliźnim. Wychowanie dzieci jest
najważniejszą pracą na świecie. Jed-
nak, ponieważ matka, która pozostaje
w domu, żeby zająć się wychowaniem dzieci, nie
otrzymuje wypłaty, wielu ludzi mówi, że ona nic
nie robi, że ona nie pracuje! (Zapytajcie jakąkol-
wiek matkę, pozostającą w domu, czy ona nie
pracuje?!).
Być uwolnionym od konieczności pracy wyko
nywanej dla zaspokojenia podstawowych potrzeb
życiowych nie oznacza, że ktoś staje się próżnia
kiem. Znaczy to po prostu, że człowiek zostałby
umieszczony w pozycji, w której mógłby uczestni
czyć w rodzaju aktywności, która mu odpowiada.
System Kredytu Społecznego spowoduje rozkwit
twórczej aktywności. Na przykład największe wy
nalazki, najlepsze dzieła sztuki były stworzone w
czasie wolnym. Jak powiedział Douglas:
„Większość ludzi woli być zatrudnionych, ale
przy rzeczach, które raczej lubią, niż przy zaję-
ciach, których nie lubią wykonywać. Propozycje
Kredytu Społecznego w żadnej mierze nie są po-
myślane, by tworzyć naród próżniaków... Kredyt
Społeczny pozwoli ludziom znaleźć się w takich
miejscach pracy, w których będą oni zadowole-
ni. Praca, którą wykonujesz dobrze jest pracą,
którą lubisz, a praca, którą lubisz jest pracą, któ-
rą wykonujesz dobrze.”
Pełne zatrudnienie jest przestarzałe
Właśnie to powiedział papież Jan Paweł II 18 li
stopada 1983 r. podczas audiencji dla uczestników
krajowej konferencji sponsorowanej przez Komisję
Problemów Społecznych i Pracy Konferencji Epi
skopatu Włoch. Oto wyjątki z przemówienia Papie
ża:
„Zasadniczym fundamentem pracy jest fak
tycznie sam człowiek… Praca jest dla człowieka,
a nie człowiek dla pracy…Co więcej, nie możemy
nie martwić się opiniami tych, którzy utrzymują
dziś, że dyskusja na temat mocniejszego uczest-
nictwa jest teraz przestarzała i bezużyteczna i
żądają, by ludzka subiektywność była realizo-
wana w tak zwanym wolnym czasie. Nie wydaje
się słuszne, w rzeczywistości, przeciwstawianie
czasu poświęconego pracy, czasowi wolnemu
od pracy, o tyle że cały czas ludzki trzeba wi-
dzieć, jako cudowny dar Boży dla całkowitego
i absolutnego uczłowieczenia. Niemniej, jestem
przekonany, że czas wolny zasługuje na szcze-
gólną uwagę, ponieważ jest to czas, w którym
ludzie mogą i muszą wypełniać swoje rodzinne,
religijne i społeczne obowiązki. Czas ten, żeby
dawał poczucie swobody i był społecznie uży
teczny, powinien być raczej spędzany z dojrzałą
świadomością etyczną w perspektywie solidar
ności, co wyraża się także w formie wspania
łomyślnych usług i prac społecznych”.
(L’Osservatore Romano, wydanie tygodniowe w
jęz. angielskim, 9 stycznia 1984 r., str. 18)
opracował Alain Pilote
(Lekcja 6. w następnym numerze)
czymś absurdalnym opodatkowanie 2% pracowni
ków, żeby utrzymać 98% ludzi niezatrudnionych.
Zdecydowanie potrzebujemy źródła dochodu, które
nie jest związane z zatrudnieniem. Problem ten jas
no sprzyja dywidendzie Kredytu Społecznego.
Pełne zatrudnienie jest materializmem
Jeśli chce się wytrwać przy zatrudnieniu wszyst
kich, zarówno mężczyzn jak i kobiet, w produkcji,
mimo tego że produkcja dla zaspokojenia podsta
wowych potrzeb
jest wykonywana z coraz to mniej
szym udziałem ludzkiej pracy, muszą być tworzone
nowe prace, które są kompletnie bezużyteczne. I
żeby usprawiedliwić te bezużyteczne prace, muszą
być stworzone nowe, sztuczne potrzeby przez lawi
nę reklam tak, by ludzie kupowali produkty, których
naprawdę nie potrzebują. To właśnie jest określane
mianem „konsumeryzmu”.
Podobnie produkty będą wytwarzane w naj
krótszym możliwym czasie, a celem będzie coraz
większa ich sprzedaż i coraz większy zysk. Wszyst
ko to powoduje niepotrzebną stratę zasobów natu
ralnych i zniszczenie środowiska. Można również
upierać się przy utrzymaniu prac, które w ogóle nie
wymagają twórczego wysiłku, prac wymagających
wysiłku tylko mechanicznego, które mogłyby być
wykonane przez maszyny, prac, w których zatrud
niony nie ma szans na rozwój swojej osobowości.
Lecz jakkolwiek ogłupiająca jest taka praca, jest ona
warunkiem otrzymania przez pracownika pieniędzy
– licencji na życie.
Tak więc dla wielu pracowników najemnych sens
ich pracy sprowadza się do tego: chodzą do pracy,
żeby zarobić gotówkę, żeby kupić jedzenie, żeby
mieć siłę, żeby pójść do pracy, żeby zarobić gotów
kę, żeby kupić jedzenie, żeby mieć siłę do chodze
nia do pracy... i tak dalej, aż do emerytury, jeśli nie
umrą wcześniej. Oto życie pozbawione znaczenia,
gdzie nic nie odróżnia człowieka od zwierzęcia.
Praca swobodna
To, co odróżnia człowieka od zwierzęcia to to,
• Dywidenda dla każdego
Fałszywy bożek
pełnego zatrudnienia
Mówienie o pełnym, powszechnym
zatrudnieniu jest sprzeczne z postępem
w technikach i procesach produkcyj-
nych. Nowe i coraz lepsze maszyny nie
są wprowadzone po to, żeby związać
człowieka z produkcją, ani nie są po to
wprowadzone nowe źródła energii, słu-
żące celom produkcyjnym, ale są one
wprowadzone do produkcji po to, żeby
odciążyć człowieka w pracy.
Charlie Chaplin w filmie
Współczesne czasy
z 1936 r. daje przykład dehumanizującej pracy,
grając robotnika pracującego na taśmie produk-
cyjnej, który cierpi na chwilowy rozstrój, kiedy
dokręca śruby na fabrycznej taśmie w szalonym
tempie.
Dwumiesięcznik MICHAEL
jest niezależny od jakichkolwiek in-
stytucji, partii politycznych, osób czy organizacji. Nie zamieszcza
żadnych reklam i rozprowadzany jest wyłącznie w formie prenu-
meraty. Ukazuje się w wersjach językowych: polskiej, angielskiej,
francuskiej, hiszpańskiej.
Prenumerata w Kanadzie i USA
Szanowni Państwo!
Aby zaprenumerować pismo MICHAEL w Ka-
nadzie, USA, czy w innych krajach, należy wpłacić kwotę $10 na 2
lata lub $20 na 4 lata najlepiej za pomocą czeków personalnych lub
czeków bankowych tzw. Money Orders. Czeki należy wystawiać na
Michael Journal i wysłać na adresy poniżej:
Pismo MICHAEL Journal – Canada
1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0
Tel.: (450) 469-2209; (416) 259-3714 -po polsku
Pismo MICHAEL Journal – USA
P.O. Box 86, South Deerfield, MA 01373
Tel./Fax: (413) 665-5052
Warunki prenumeraty w Polsce
Szanowny Czytelniku!
Istnieją dwa sposoby otrzymywania dwu-
miesięcznika MICHAEL w Polsce. Poprzez wpłacenie kwoty 18 zł
na rok lub 36 zł na 2 lata na nasze konto bankowe (podane poni-
żej), posługując się przekazem bankowym:
Fundacja Pielgrzymów św. Michała
XVII O/Bank Zachodni WBK S.A.
09 1090 2529 0000 0006 3400 0467
lub przekazem pocztowym, który należy wystawić na pismo „Mi-
chael” i skierować na adres poniżej:
Dwumiesięcznik MICHAEL – Polska
ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław
Tel.: (071) 343-6750
Prenumerata w Australii & NZ
Drodzy Czytelnicy!
Aby otrzymywać nasze pismo MICHAEL w
Australii, należy wpłacić odpowiednią kwotę w dolarach australij-
skich, (morska: 2 lata - A$ 32 i 1 rok - A$ 16; lotnicza: 2 lata - A$
64; 1 rok - A$ 32) najlepiej za pomocą czeków personalnych lub
czeków bankowych, tzw. Money Orders. Czeki należy wystawiać
na Renata Stirrat i wysyłać na adres jak poniżej:
Pismo MICHAEL c/o Renata Stirrat
32 Dundee Ave, Holden Hill, SA 5088
Tel.: (08) 8261-0729 -w jez. polskim i angielskim
„Prenumerata-prezent”
Zamawiając prenumeratę jako prezent dla kogoś, czynisz wspa-
niałomyślny gest i niespodziankę. Przyczyniasz się także do po-
głębienia świadomości indywidualnej, rodzinnej i narodowej! Im
więcej ludzi przeczyta nasze artykuły, tym więcej pozna prawdę.
Na blankiecie lub zwykłej kartce papieru należy podać imię, nazwi-
sko i adres osoby, która ma otrzymywać nasze pismo.
Poprzednie wydania MICHAELA
Istnieje możliwość nabycia poprzednich numerów MICHAELA w
różnych językach. Do tej pory w języku polskim ukazało się 42 peł-
nych (16 i 24-stronicowe) numerów. Sprawy i problemy poruszane
w tym piśmie nie dezaktualizują się, tak jak to się dzieje w innych
gazetach i magazynach. Cena każdego pojedynczego egzempla-
rza wynosi $2 / 3 zł plus koszt przesyłki.
Bezpłatne wydruki / ulotki
UWAGA! Ci wszyscy, którzy chcieliby otrzymać dowolną ilość bez-
płatnych wydań, ulotek MICHAELA, aby rozprowadzić je w swoim
otoczeniu, proszeni są o skontaktowanie się z naszymi biurami
telefonicznie lub pisemnie. Ulotki są bezpłatne, ale dotacje na po-
krycie kosztów druku i wysyłki są mile widziane.
Publikacje o Kredycie Społecznym
i systemie monetarnym
W języku polskim:
Globalne oszustwo i drogi wyjścia (L. Even) ……........... 14zł / $12
Dlaczego wciąż brak nam pieniędzy (Barclay-Smith) ..... 10zł / $7
Fałszerze pieniędzy (L. Soucy) .………........................... 10zł / $7
Kryzys pieniądza (Ch. Hollis) ………............................... 17zł / $10
Kredyt Społeczny a Katolicyzm (G.H. Levesque OP) ....... 7zł / $5
Lichwa (H. Belloc) ………................................................... 7zł / $5
Fatima i wielki spisek (D. Manifold) .……….................... 16zł / $10
Pieniądz korzeń wszelkiego zła (D. Manifold) .................... 5zł / $4
O pieniądzu i lichwiarzach (R. Gładkowski) ....................... 6zł / $4
i inne.
W języku angielskim i francuskim:
In This Age of Plenty (Louis Even) ....………..….............…. $25.00
The Money Myth Exploded (L. Even) ................…….…....... $3.00
What Do We Mean By Real Social Credit (L. Even) ............ $4.00
A Sound and Effective Financial System (L. Even) .............. $4.00
The meaning of Social Credit (Colbourne) ……………........ $13.00
Social Credit (C.H. Douglas) ................………................... $18.00
Economic Democracy (C.H. Douglas) .........…………......... $21.00
The Money Trick (C.Barclay-Smith) ..........………....…....... $10.00
The Counterfeiters (L. Soucy) ...................………...….....… $10.50
The Monopoly of Credit (C.H. Douglas) ......………............ $21.00
The Approach to Reality (C.H. Douglas) .............……..….... $3.00
An Introduction to Social Credit (Monahan) .......………..... $13.00
The Nature of Credit (T.V. Holmes) .................……….......... $2.00
Social Credit Principles (C.H. Douglas) ...............………..... $1.50
Why I am a Social Crediter (B. Monahan) …………….....…. $3.00
The New and The Old Economics (C.H. Douglas) ……….... $3.00
Whose service is perfect freedom (C.H. Douglas) …......... $10.00
The Tragedy of Human Effort (C.H. Douglas) …………….... $3.00