Table of Contents Table of Contents
Previous Page  11 / 16 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 11 / 16 Next Page
Page Background

11

MICHAEL Journal: 1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0, Canada •

Tel.: (450) 469-2209

Fax (450) 469-2601

Dwumiesięcznik MICHAEL: ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław, Polska •

Tel.: (071) 343-6750

www.michael.org.pl

sierpień-wrzesień 2007

że ma on nie tylko potrzeby materialne, lecz rów­

nież potrzeby duchowe i kulturalne. Jezus mówił w

Ewangelii:

„Nie samym tylko chlebem żyje czło-

wiek, ale człowiek żyje wszystkim, co pochodzi

z ust Pana”

(Księga Powtórzonego Prawa 8, 3).

Zatem zmuszanie człowieka do spędzania całego

jego czasu na zabezpieczaniu potrzeb

materialnych oznacza narzucenie filozo­

fii materializmu, ponieważ zaprzecza ona

temu, iż człowiek ma także wymiar du­

chowy i duchowe potrzeby.

Lecz gdy człowiek nie jest zatrudniony

w pracy płatnej, co będzie robił ze swoim

wolnym czasem? Spędzi go na zajęciach

swobodnych, zajęciach, które sam wybie­

rze. To właśnie w czasie wolnym człowiek

może rzeczywiście rozwijać swoją oso­

bowość, rozwinąć talenty, które otrzymał

od Boga i używać ich mądrze.

Ponadto, to w czasie wolnym ro-

dzice mogą zadbać o swoje religijne,

społeczne i rodzinne obowiązki: wy-

chowanie dzieci, praktykowanie wiary

(znać, kochać i służyć Bogu) i pomoc

swoim bliźnim. Wychowanie dzieci jest

najważniejszą pracą na świecie. Jed-

nak, ponieważ matka, która pozostaje

w domu, żeby zająć się wychowaniem dzieci, nie

otrzymuje wypłaty, wielu ludzi mówi, że ona nic

nie robi, że ona nie pracuje! (Zapytajcie jakąkol-

wiek matkę, pozostającą w domu, czy ona nie

pracuje?!).

Być uwolnionym od konieczności pracy wyko­

nywanej dla zaspokojenia podstawowych potrzeb

życiowych nie oznacza, że ktoś staje się próżnia­

kiem. Znaczy to po prostu, że człowiek zostałby

umieszczony w pozycji, w której mógłby uczestni­

czyć w rodzaju aktywności, która mu odpowiada.

System Kredytu Społecznego spowoduje rozkwit

twórczej aktywności. Na przykład największe wy­

nalazki, najlepsze dzieła sztuki były stworzone w

czasie wolnym. Jak powiedział Douglas:

„Większość ludzi woli być zatrudnionych, ale

przy rzeczach, które raczej lubią, niż przy zaję-

ciach, których nie lubią wykonywać. Propozycje

Kredytu Społecznego w żadnej mierze nie są po-

myślane, by tworzyć naród próżniaków... Kredyt

Społeczny pozwoli ludziom znaleźć się w takich

miejscach pracy, w których będą oni zadowole-

ni. Praca, którą wykonujesz dobrze jest pracą,

którą lubisz, a praca, którą lubisz jest pracą, któ-

rą wykonujesz dobrze.”

Pełne zatrudnienie jest przestarzałe

Właśnie to powiedział papież Jan Paweł II 18 li­

stopada 1983 r. podczas audiencji dla uczestników

krajowej konferencji sponsorowanej przez Komisję

Problemów Społecznych i Pracy Konferencji Epi­

skopatu Włoch. Oto wyjątki z przemówienia Papie­

ża:

„Zasadniczym fundamentem pracy jest fak­

tycznie sam człowiek… Praca jest dla człowieka,

a nie człowiek dla pracy…Co więcej, nie możemy

nie martwić się opiniami tych, którzy utrzymują

dziś, że dyskusja na temat mocniejszego uczest-

nictwa jest teraz przestarzała i bezużyteczna i

żądają, by ludzka subiektywność była realizo-

wana w tak zwanym wolnym czasie. Nie wydaje

się słuszne, w rzeczywistości, przeciwstawianie

czasu poświęconego pracy, czasowi wolnemu

od pracy, o tyle że cały czas ludzki trzeba wi-

dzieć, jako cudowny dar Boży dla całkowitego

i absolutnego uczłowieczenia. Niemniej, jestem

przekonany, że czas wolny zasługuje na szcze-

gólną uwagę, ponieważ jest to czas, w którym

ludzie mogą i muszą wypełniać swoje rodzinne,

religijne i społeczne obowiązki. Czas ten, żeby

dawał poczucie swobody i był społecznie uży­

teczny, powinien być raczej spędzany z dojrzałą

świadomością etyczną w perspektywie solidar­

ności, co wyraża się także w formie wspania­

łomyślnych usług i prac społecznych”.

(L’Osservatore Romano, wydanie tygodniowe w

jęz. angielskim, 9 stycznia 1984 r., str. 18)

opracował Alain Pilote

(Lekcja 6. w następnym numerze)

czymś absurdalnym opodatkowanie 2% pracowni­

ków, żeby utrzymać 98% ludzi niezatrudnionych.

Zdecydowanie potrzebujemy źródła dochodu, które

nie jest związane z zatrudnieniem. Problem ten jas­

no sprzyja dywidendzie Kredytu Społecznego.

Pełne zatrudnienie jest materializmem

Jeśli chce się wytrwać przy zatrudnieniu wszyst­

kich, zarówno mężczyzn jak i kobiet, w produkcji,

mimo tego że produkcja dla zaspokojenia podsta­

wowych potrzeb

jest wykonywana z coraz to mniej­

szym udziałem ludzkiej pracy, muszą być tworzone

nowe prace, które są kompletnie bezużyteczne. I

żeby usprawiedliwić te bezużyteczne prace, muszą

być stworzone nowe, sztuczne potrzeby przez lawi­

nę reklam tak, by ludzie kupowali produkty, których

naprawdę nie potrzebują. To właśnie jest określane

mianem „konsumeryzmu”.

Podobnie produkty będą wytwarzane w naj­

krótszym możliwym czasie, a celem będzie coraz

większa ich sprzedaż i coraz większy zysk. Wszyst­

ko to powoduje niepotrzebną stratę zasobów natu­

ralnych i zniszczenie środowiska. Można również

upierać się przy utrzymaniu prac, które w ogóle nie

wymagają twórczego wysiłku, prac wymagających

wysiłku tylko mechanicznego, które mogłyby być

wykonane przez maszyny, prac, w których zatrud­

niony nie ma szans na rozwój swojej osobowości.

Lecz jakkolwiek ogłupiająca jest taka praca, jest ona

warunkiem otrzymania przez pracownika pieniędzy

– licencji na życie.

Tak więc dla wielu pracowników najemnych sens

ich pracy sprowadza się do tego: chodzą do pracy,

żeby zarobić gotówkę, żeby kupić jedzenie, żeby

mieć siłę, żeby pójść do pracy, żeby zarobić gotów­

kę, żeby kupić jedzenie, żeby mieć siłę do chodze­

nia do pracy... i tak dalej, aż do emerytury, jeśli nie

umrą wcześniej. Oto życie pozbawione znaczenia,

gdzie nic nie odróżnia człowieka od zwierzęcia.

Praca swobodna

To, co odróżnia człowieka od zwierzęcia to to,

• Dywidenda dla każdego

Fałszywy bożek

pełnego zatrudnienia

Mówienie o pełnym, powszechnym

zatrudnieniu jest sprzeczne z postępem

w technikach i procesach produkcyj-

nych. Nowe i coraz lepsze maszyny nie

są wprowadzone po to, żeby związać

człowieka z produkcją, ani nie są po to

wprowadzone nowe źródła energii, słu-

żące celom produkcyjnym, ale są one

wprowadzone do produkcji po to, żeby

odciążyć człowieka w pracy.

Charlie Chaplin w filmie

Współczesne czasy

z 1936 r. daje przykład dehumanizującej pracy,

grając robotnika pracującego na taśmie produk-

cyjnej, który cierpi na chwilowy rozstrój, kiedy

dokręca śruby na fabrycznej taśmie w szalonym

tempie.

Dwumiesięcznik MICHAEL

jest niezależny od jakichkolwiek in-

stytucji, partii politycznych, osób czy organizacji. Nie zamieszcza

żadnych reklam i rozprowadzany jest wyłącznie w formie prenu-

meraty. Ukazuje się w wersjach językowych: polskiej, angielskiej,

francuskiej, hiszpańskiej.

Prenumerata w Kanadzie i USA

Szanowni Państwo!

Aby zaprenumerować pismo MICHAEL w Ka-

nadzie, USA, czy w innych krajach, należy wpłacić kwotę $10 na 2

lata lub $20 na 4 lata najlepiej za pomocą czeków personalnych lub

czeków bankowych tzw. Money Orders. Czeki należy wystawiać na

Michael Journal i wysłać na adresy poniżej:

Pismo MICHAEL Journal – Canada

1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0

Tel.: (450) 469-2209; (416) 259-3714 -po polsku

Pismo MICHAEL Journal – USA

P.O. Box 86, South Deerfield, MA 01373

Tel./Fax: (413) 665-5052

Warunki prenumeraty w Polsce

Szanowny Czytelniku!

Istnieją dwa sposoby otrzymywania dwu-

miesięcznika MICHAEL w Polsce. Poprzez wpłacenie kwoty 18 zł

na rok lub 36 zł na 2 lata na nasze konto bankowe (podane poni-

żej), posługując się przekazem bankowym:

Fundacja Pielgrzymów św. Michała

XVII O/Bank Zachodni WBK S.A.

09 1090 2529 0000 0006 3400 0467

lub przekazem pocztowym, który należy wystawić na pismo „Mi-

chael” i skierować na adres poniżej:

Dwumiesięcznik MICHAEL – Polska

ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław

Tel.: (071) 343-6750

Prenumerata w Australii & NZ

Drodzy Czytelnicy!

Aby otrzymywać nasze pismo MICHAEL w

Australii, należy wpłacić odpowiednią kwotę w dolarach australij-

skich, (morska: 2 lata - A$ 32 i 1 rok - A$ 16; lotnicza: 2 lata - A$

64; 1 rok - A$ 32) najlepiej za pomocą czeków personalnych lub

czeków bankowych, tzw. Money Orders. Czeki należy wystawiać

na Renata Stirrat i wysyłać na adres jak poniżej:

Pismo MICHAEL c/o Renata Stirrat

32 Dundee Ave, Holden Hill, SA 5088

Tel.: (08) 8261-0729 -w jez. polskim i angielskim

„Prenumerata-prezent”

Zamawiając prenumeratę jako prezent dla kogoś, czynisz wspa-

niałomyślny gest i niespodziankę. Przyczyniasz się także do po-

głębienia świadomości indywidualnej, rodzinnej i narodowej! Im

więcej ludzi przeczyta nasze artykuły, tym więcej pozna prawdę.

Na blankiecie lub zwykłej kartce papieru należy podać imię, nazwi-

sko i adres osoby, która ma otrzymywać nasze pismo.

Poprzednie wydania MICHAELA

Istnieje możliwość nabycia poprzednich numerów MICHAELA w

różnych językach. Do tej pory w języku polskim ukazało się 42 peł-

nych (16 i 24-stronicowe) numerów. Sprawy i problemy poruszane

w tym piśmie nie dezaktualizują się, tak jak to się dzieje w innych

gazetach i magazynach. Cena każdego pojedynczego egzempla-

rza wynosi $2 / 3 zł plus koszt przesyłki.

Bezpłatne wydruki / ulotki

UWAGA! Ci wszyscy, którzy chcieliby otrzymać dowolną ilość bez-

płatnych wydań, ulotek MICHAELA, aby rozprowadzić je w swoim

otoczeniu, proszeni są o skontaktowanie się z naszymi biurami

telefonicznie lub pisemnie. Ulotki są bezpłatne, ale dotacje na po-

krycie kosztów druku i wysyłki są mile widziane.

Publikacje o Kredycie Społecznym

i systemie monetarnym

W języku polskim:

Globalne oszustwo i drogi wyjścia (L. Even) ……........... 14zł / $12

Dlaczego wciąż brak nam pieniędzy (Barclay-Smith) ..... 10zł / $7

Fałszerze pieniędzy (L. Soucy) .………........................... 10zł / $7

Kryzys pieniądza (Ch. Hollis) ………............................... 17zł / $10

Kredyt Społeczny a Katolicyzm (G.H. Levesque OP) ....... 7zł / $5

Lichwa (H. Belloc) ………................................................... 7zł / $5

Fatima i wielki spisek (D. Manifold) .……….................... 16zł / $10

Pieniądz korzeń wszelkiego zła (D. Manifold) .................... 5zł / $4

O pieniądzu i lichwiarzach (R. Gładkowski) ....................... 6zł / $4

i inne.

W języku angielskim i francuskim:

In This Age of Plenty (Louis Even) ....………..….............…. $25.00

The Money Myth Exploded (L. Even) ................…….…....... $3.00

What Do We Mean By Real Social Credit (L. Even) ............ $4.00

A Sound and Effective Financial System (L. Even) .............. $4.00

The meaning of Social Credit (Colbourne) ……………........ $13.00

Social Credit (C.H. Douglas) ................………................... $18.00

Economic Democracy (C.H. Douglas) .........…………......... $21.00

The Money Trick (C.Barclay-Smith) ..........………....…....... $10.00

The Counterfeiters (L. Soucy) ...................………...….....… $10.50

The Monopoly of Credit (C.H. Douglas) ......………............ $21.00

The Approach to Reality (C.H. Douglas) .............……..….... $3.00

An Introduction to Social Credit (Monahan) .......………..... $13.00

The Nature of Credit (T.V. Holmes) .................……….......... $2.00

Social Credit Principles (C.H. Douglas) ...............………..... $1.50

Why I am a Social Crediter (B. Monahan) …………….....…. $3.00

The New and The Old Economics (C.H. Douglas) ……….... $3.00

Whose service is perfect freedom (C.H. Douglas) …......... $10.00

The Tragedy of Human Effort (C.H. Douglas) …………….... $3.00