Table of Contents Table of Contents
Previous Page  8 / 16 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 8 / 16 Next Page
Page Background

MICHAEL Journal: 1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0, Canada •

Tel.: (450) 469-2209 • Fax (450) 469-2601

Dwumiesięcznik MICHAEL: ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław, Polska •

Tel.: (071) 343-6750 •

www.michael.org.pl

sierpień-wrzesień 2007

Wszyscy stali Czytelnicy MICHAELA wiedzą,

że w każdym numerze naszego pisma publikujemy

artykuły na temat propozycji finansowych Kredytu

Społecznego, które są bardziej aktualne, niż

kiedykolwiek dla rozwiązania dzisiejszych

problemów ekonomicznych. Idea Kredy­

tu Społecznego może wywołać wiele pytań

wśród naszych nowych Czytelników i jeden

artykuł z pewnością nie wystarczy, żeby na

nie wszystkie odpowiedzieć, czy też przed­

stawić zrozumiałe wyjaśnienie całej koncepcji

Kredytu Społecznego. Poza tym, wiele osób

nie ma po prostu czasu na czytanie długich

książek na ten temat.

W związku z tym przedstawiamy rozwiąza­

nie: propozycje Kredytu Społecznego wyjaś­

nione w 10 lekcjach, z których każda następ­

na stanowi logiczną kontynuację poprzedniej.

W czterech ostatnich numerach MICHAELA

opublikowaliśmy cztery pierwsze lekcje:

1: Cel ekonomii, którym jest połączenie

dóbr z tymi, którzy ich potrzebują,

2: Paradoks biedy pośród obfitości oraz

narodziny i śmierć pieniędzy,

3: Banki tworzą pieniądze jako dług,

4: Rozwiązanie: pieniądze wolne od dłu-

gu, tworzone przez społeczeństwo.

W tym numerze publikujemy lekcję piątą.

Kolejne będziemy zamieszczali w następnych

numerach.

Alain Pilote

Nie wystarczy produkcji sfinansować, ale trze­

ba ją jeszcze upłynnić: produkty muszą dotrzeć do

tych, którzy ich potrzebują. Celem bowiem produkcji

jest zaspokajanie potrzeb.

Produkcja musi być dostarczona. W jaki sposób

rozdziela się produkty dzisiaj, a w jaki sposób to by

się odbywało w systemie Kredytu Społecznego?

Produkty są oferowane dzisiaj po pewnej cenie.

Klienci, którzy mają pieniądze, kupują te produkty,

płacąc za nie odpowiednią sumę przy kasie. Ta me­

toda pozwala ludziom posiadającym pieniądze, za­

kupić produkty, których chcą i potrzebują.

Kredyt Społeczny nie zmieniłby niczego w obec­

nej metodzie rozdziału produktów, która jest ela­

styczna i dobra, oczywiście, jeżeli ludzie, którzy

mają potrzeby, dysponują też odpowiednią siłą na­

bywczą, żeby wybrać i zakupić produkty, które za­

spokoją te potrzeby.

Siła nabywcza w rękach tych, którzy mają

potrzeby: to tu dokładnie obecny system finan­

sowy wykazuje braki, które by usunął Kredyt

Społeczny.

Pieniądz rozprowadzany w

formie płac, zysków i dywidend

przemysłowych, stanowi siłę na­

bywczą tych, którzy te pieniądze

otrzymują. Ale jest kilka wad obec­

nego systemu:

1. Przemysł nigdy nie roz-

dziela siły nabywczej z tą samą

szybkością, z jaką ustala ceny.

2. System produkcyjny nie

rozprowadza siły nabywczej do

każdego. Przydziela on ją tylko

tym, którzy są zatrudnieni w

produkcji.

Nawet gdyby banki nie pobie­

rały odsetek, w danym momencie,

ilość dostępnych dla społeczeń­

stwa pieniędzy jako siła nabywcza

nigdy nie jest wystarczająca do

wykupienia całkowitej produkcji

przemysłowej.

Ekonomiści utrzymują, że

produkcja automatycznie finan­

suje konsumpcję, to znaczy, że

pensje i płace rozdzielane wśród

konsumentów wystarczają na za­

kup wszystkich dostępnych dóbr i

usług. Fakty jednak dowodzą cze­

goś wręcz przeciwnego. Szkocki

inżynier Clifford Hugh Douglas był pierwszym, który

zademonstrował ten chroniczny brak siły nabyw­

czej. Wyjaśnił to w następujący sposób:

A nie może kupić A + B

Producent musi włączyć w cenę produktu wszyst­

kie koszta. Zarobki rozdzielone wśród pracowników,

(które dla wygody określimy jako wypłata „A”) są tyl­

ko jedną częścią ceny produktu. Producent ponosi

także inne koszta oprócz wynagrodzeń za pracę

(nazwijmy je płatnościami „B”), które nie są rozdzie­

lane w formie pensji i zarobków. Są to opłaty za su­

rowce, podatki, opłaty bankowe, koszty zużycia (np.

wymiana maszyn) itd.

Cena detaliczna produktu składa się ze wszyst­

kich tych kosztów: zarobków („A”) i innych płat­

ności („B”), czyli cena detaliczna produktów musi

być przynajmniej sumą „A”+„B”. Jest oczywiste, że

same pensje („A”) nie mogą kupić całej sumy kosz­

tów („A”+„B”). Dlatego w obecnym systemie mamy

chroniczny niedobór siły nabywczej.

Jest więcej powodów dla istnienia luki między

cenami a siłą nabywczą. Kiedy skończony towar

znajdzie się na rynku, wchodzi on tam z dołączoną

do niego ceną. Ale część pieniędzy włączona w tę

cenę była rozprowadzona być może sześć miesięcy

albo rok temu, albo nawet wcześniej. Inna część zo­

stanie rozprowadzona wtedy, kiedy dobra zostaną

sprzedane i kupiec odciągnie swój zysk. Jeszcze

inna część będzie prawdopodobnie rozprowadzona

za dziesięć lat, kiedy zużyte maszyny – których zu­

życie włączone jest jako wydatek w cenę – zostaną

wymienione na nowe itd.

Potem mamy tych, którzy otrzymują pieniądze,

ale ich nie wydają. Te pieniądze są włączone w

ceny, ale to nie jest siła nabywcza tych, którzy po­

trzebują dóbr.

Spłata krótkoterminowych pożyczek bankowych

i obecny system fiskalny zwiększają dalej lukę mię­

dzy cenami a siłą nabywczą. Stąd akumulacja towa­

rów, bezrobocie i wszystko, co z tego wynika.

Niektórzy mogą powiedzieć, że przedsiębior­

stwa, które otrzymują płatności „B” (przedsiębior­

stwa dostarczające surowce, maszyny itd.), wypła­

cają potem pensje swoim pracownikom i dlatego

część płatności „B” staje się płatnościami „A”. Nie

zmienia to niczego w stosunku do tego, o czym mó­

wiliśmy powyżej: są to tylko zarobki rozprowadzane

na innym etapie produkcji i te zarobki „A” nie mogą

być rozprowadzane bez włączenia ich w cenę, która

nie może być mniejsza od A + B. Luka pozostaje w

dalszym ciągu.

Jeśli ktoś próbuje zwiększyć pensje i wy­

Propozycje Kredytu Społecznego wyjaśnione w 10 lekcjach

Lekcja 5. Chroniczny brak siły nabywczej

Zapraszamy na

MIĘDZYNARODOWY KONGRES

Pielgrzymów św. Michała

w dniach: 1-2-3 września 2007 r.

oraz

Seminarium Kredytu Społecznego

w dniach od 25-31 sierpnia 2007 r.

do Instytutu Louisa Evena dla Sprawiedliwości Społecznej przy

1101 Principale St., Rougemont (pod Montrealem) Quebec, Kanada

Tegoroczni uczestnicy z pięciu kontynentów: Nowej Zelandii, Filipin, Afryki, Madagaskaru, Fran-

cji, Polski, Szwajcarii, Austrii, Ekwadoru, Peru, Kolumbii, Paragwaju, Meksyku, USA i Kanady

Dzienny program seminarium:

7:10 Różaniec i Msza św. w parafialnymi kościele p.w. św. Michała Archanioła, 10:00-11:00 wykład i przerwa,

11:00-12:00 warsztaty, 12:00-14:00 przerwa na obiad i Różaniec, 14:00-15:00 studium, 15:00-16:00 warsztaty i

przerwa, 16:15-17:15 wykład, 17:15-18:00 warsztaty, 18:00 kolacja; 20:00-22:00 temat wolny.

Program Kongresu:

Sobota

: 13:30 Różaniec i przywitanie gości; 14:30 otwarcie sesji konferencyjnej; 16:00 Msza św. w kościele

parafialnym, 17:30 kolacja; 19:00 prezentacja gości z Australii i Nowej Zelandii; 22:00 zamknięcie.

Niedziela:

9:00 Różaniec, i prezentacja gości z Francji, Polski i Ameryki Południowej; 12:00 przerwa na obiad;

13:30 prezentacja delegacji z Afryki, Madagaskaru, Meksyku, USA i Kanady; 16:30 procesja Różańcowa ulicami

Rougemont i zdjęcie grupowe przed kościołem, 17:00 Msza święta w kościele; 18:30 kolacja, 19:30 przedstawienie

i odznaczenie zasłużonych Pielgrzymów.

Poniedziałek:

9:00 Msza św. w kościele, 10:00 podsumowanie i zamkniecie; 14:00 pielgrzymka.

Rezerwacja i informacje dotycząca noclegów, posiłków i stroju w naszej redakcji.

Zapraszamy i oczekujemy Waszego udziału w Kongresie