MICHAEL Journal: 1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0, Canada •
Tel.: (450) 469-2209 • Fax (450) 469-2601
Dwumiesięcznik MICHAEL: ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław, Polska •
Tel.: (071) 343-6750 •
www.michael.org.plsierpień-wrzesień 2007
Wszyscy stali Czytelnicy MICHAELA wiedzą,
że w każdym numerze naszego pisma publikujemy
artykuły na temat propozycji finansowych Kredytu
Społecznego, które są bardziej aktualne, niż
kiedykolwiek dla rozwiązania dzisiejszych
problemów ekonomicznych. Idea Kredy
tu Społecznego może wywołać wiele pytań
wśród naszych nowych Czytelników i jeden
artykuł z pewnością nie wystarczy, żeby na
nie wszystkie odpowiedzieć, czy też przed
stawić zrozumiałe wyjaśnienie całej koncepcji
Kredytu Społecznego. Poza tym, wiele osób
nie ma po prostu czasu na czytanie długich
książek na ten temat.
W związku z tym przedstawiamy rozwiąza
nie: propozycje Kredytu Społecznego wyjaś
nione w 10 lekcjach, z których każda następ
na stanowi logiczną kontynuację poprzedniej.
W czterech ostatnich numerach MICHAELA
opublikowaliśmy cztery pierwsze lekcje:
1: Cel ekonomii, którym jest połączenie
dóbr z tymi, którzy ich potrzebują,
2: Paradoks biedy pośród obfitości oraz
narodziny i śmierć pieniędzy,
3: Banki tworzą pieniądze jako dług,
4: Rozwiązanie: pieniądze wolne od dłu-
gu, tworzone przez społeczeństwo.
W tym numerze publikujemy lekcję piątą.
Kolejne będziemy zamieszczali w następnych
numerach.
Alain Pilote
Nie wystarczy produkcji sfinansować, ale trze
ba ją jeszcze upłynnić: produkty muszą dotrzeć do
tych, którzy ich potrzebują. Celem bowiem produkcji
jest zaspokajanie potrzeb.
Produkcja musi być dostarczona. W jaki sposób
rozdziela się produkty dzisiaj, a w jaki sposób to by
się odbywało w systemie Kredytu Społecznego?
Produkty są oferowane dzisiaj po pewnej cenie.
Klienci, którzy mają pieniądze, kupują te produkty,
płacąc za nie odpowiednią sumę przy kasie. Ta me
toda pozwala ludziom posiadającym pieniądze, za
kupić produkty, których chcą i potrzebują.
Kredyt Społeczny nie zmieniłby niczego w obec
nej metodzie rozdziału produktów, która jest ela
styczna i dobra, oczywiście, jeżeli ludzie, którzy
mają potrzeby, dysponują też odpowiednią siłą na
bywczą, żeby wybrać i zakupić produkty, które za
spokoją te potrzeby.
Siła nabywcza w rękach tych, którzy mają
potrzeby: to tu dokładnie obecny system finan
sowy wykazuje braki, które by usunął Kredyt
Społeczny.
Pieniądz rozprowadzany w
formie płac, zysków i dywidend
przemysłowych, stanowi siłę na
bywczą tych, którzy te pieniądze
otrzymują. Ale jest kilka wad obec
nego systemu:
1. Przemysł nigdy nie roz-
dziela siły nabywczej z tą samą
szybkością, z jaką ustala ceny.
2. System produkcyjny nie
rozprowadza siły nabywczej do
każdego. Przydziela on ją tylko
tym, którzy są zatrudnieni w
produkcji.
Nawet gdyby banki nie pobie
rały odsetek, w danym momencie,
ilość dostępnych dla społeczeń
stwa pieniędzy jako siła nabywcza
nigdy nie jest wystarczająca do
wykupienia całkowitej produkcji
przemysłowej.
Ekonomiści utrzymują, że
produkcja automatycznie finan
suje konsumpcję, to znaczy, że
pensje i płace rozdzielane wśród
konsumentów wystarczają na za
kup wszystkich dostępnych dóbr i
usług. Fakty jednak dowodzą cze
goś wręcz przeciwnego. Szkocki
inżynier Clifford Hugh Douglas był pierwszym, który
zademonstrował ten chroniczny brak siły nabyw
czej. Wyjaśnił to w następujący sposób:
A nie może kupić A + B
Producent musi włączyć w cenę produktu wszyst
kie koszta. Zarobki rozdzielone wśród pracowników,
(które dla wygody określimy jako wypłata „A”) są tyl
ko jedną częścią ceny produktu. Producent ponosi
także inne koszta oprócz wynagrodzeń za pracę
(nazwijmy je płatnościami „B”), które nie są rozdzie
lane w formie pensji i zarobków. Są to opłaty za su
rowce, podatki, opłaty bankowe, koszty zużycia (np.
wymiana maszyn) itd.
Cena detaliczna produktu składa się ze wszyst
kich tych kosztów: zarobków („A”) i innych płat
ności („B”), czyli cena detaliczna produktów musi
być przynajmniej sumą „A”+„B”. Jest oczywiste, że
same pensje („A”) nie mogą kupić całej sumy kosz
tów („A”+„B”). Dlatego w obecnym systemie mamy
chroniczny niedobór siły nabywczej.
Jest więcej powodów dla istnienia luki między
cenami a siłą nabywczą. Kiedy skończony towar
znajdzie się na rynku, wchodzi on tam z dołączoną
do niego ceną. Ale część pieniędzy włączona w tę
cenę była rozprowadzona być może sześć miesięcy
albo rok temu, albo nawet wcześniej. Inna część zo
stanie rozprowadzona wtedy, kiedy dobra zostaną
sprzedane i kupiec odciągnie swój zysk. Jeszcze
inna część będzie prawdopodobnie rozprowadzona
za dziesięć lat, kiedy zużyte maszyny – których zu
życie włączone jest jako wydatek w cenę – zostaną
wymienione na nowe itd.
Potem mamy tych, którzy otrzymują pieniądze,
ale ich nie wydają. Te pieniądze są włączone w
ceny, ale to nie jest siła nabywcza tych, którzy po
trzebują dóbr.
Spłata krótkoterminowych pożyczek bankowych
i obecny system fiskalny zwiększają dalej lukę mię
dzy cenami a siłą nabywczą. Stąd akumulacja towa
rów, bezrobocie i wszystko, co z tego wynika.
Niektórzy mogą powiedzieć, że przedsiębior
stwa, które otrzymują płatności „B” (przedsiębior
stwa dostarczające surowce, maszyny itd.), wypła
cają potem pensje swoim pracownikom i dlatego
część płatności „B” staje się płatnościami „A”. Nie
zmienia to niczego w stosunku do tego, o czym mó
wiliśmy powyżej: są to tylko zarobki rozprowadzane
na innym etapie produkcji i te zarobki „A” nie mogą
być rozprowadzane bez włączenia ich w cenę, która
nie może być mniejsza od A + B. Luka pozostaje w
dalszym ciągu.
Jeśli ktoś próbuje zwiększyć pensje i wy
Propozycje Kredytu Społecznego wyjaśnione w 10 lekcjach
Lekcja 5. Chroniczny brak siły nabywczej
Zapraszamy na
MIĘDZYNARODOWY KONGRES
Pielgrzymów św. Michała
w dniach: 1-2-3 września 2007 r.
oraz
Seminarium Kredytu Społecznego
w dniach od 25-31 sierpnia 2007 r.
do Instytutu Louisa Evena dla Sprawiedliwości Społecznej przy
1101 Principale St., Rougemont (pod Montrealem) Quebec, Kanada
Tegoroczni uczestnicy z pięciu kontynentów: Nowej Zelandii, Filipin, Afryki, Madagaskaru, Fran-
cji, Polski, Szwajcarii, Austrii, Ekwadoru, Peru, Kolumbii, Paragwaju, Meksyku, USA i Kanady
Dzienny program seminarium:
7:10 Różaniec i Msza św. w parafialnymi kościele p.w. św. Michała Archanioła, 10:00-11:00 wykład i przerwa,
11:00-12:00 warsztaty, 12:00-14:00 przerwa na obiad i Różaniec, 14:00-15:00 studium, 15:00-16:00 warsztaty i
przerwa, 16:15-17:15 wykład, 17:15-18:00 warsztaty, 18:00 kolacja; 20:00-22:00 temat wolny.
Program Kongresu:
Sobota
: 13:30 Różaniec i przywitanie gości; 14:30 otwarcie sesji konferencyjnej; 16:00 Msza św. w kościele
parafialnym, 17:30 kolacja; 19:00 prezentacja gości z Australii i Nowej Zelandii; 22:00 zamknięcie.
Niedziela:
9:00 Różaniec, i prezentacja gości z Francji, Polski i Ameryki Południowej; 12:00 przerwa na obiad;
13:30 prezentacja delegacji z Afryki, Madagaskaru, Meksyku, USA i Kanady; 16:30 procesja Różańcowa ulicami
Rougemont i zdjęcie grupowe przed kościołem, 17:00 Msza święta w kościele; 18:30 kolacja, 19:30 przedstawienie
i odznaczenie zasłużonych Pielgrzymów.
Poniedziałek:
9:00 Msza św. w kościele, 10:00 podsumowanie i zamkniecie; 14:00 pielgrzymka.
Rezerwacja i informacje dotycząca noclegów, posiłków i stroju w naszej redakcji.
Zapraszamy i oczekujemy Waszego udziału w Kongresie