MICHAEL Journal: 1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0, Canada •
Tel.: (450) 469-2209
•
Fax (450) 469-2601
Dwumiesięcznik MICHAEL: ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław, Polska •
Tel.: (071) 343-6750
•
www.michael.org.plsierpień-wrzesień 2007
Aż do naszych dni Papieże stale troszczyli się o
to, aby Kościół zapewnił Bożemu Majestatowi godny
kult, „na cześć i chwałę Jego imienia” oraz „na poży
tek całego Kościoła Świętego”.
Od niepamiętnych czasów, jak też na przyszłość,
należy zachować zasadę, zgodnie z którą „każdy
Kościół partykularny winien się zgadzać z Kościołem
powszechnym nie tylko w dziedzinie nauki wiary i
znaków sakramentalnych, lecz także w odniesieniu
do powszechnie przyjętych zwyczajów sięgających
apostolskiej i nieprzerwanej tradycji. Zwyczaje te win
ny być zachowywane nie tylko dla uniknięcia błędów,
lecz także w celu przekazywania nienaruszonej wiary,
ponieważ norma modlitwy Kościoła odpowiada nor
mie jego wiary” [1].
Wśród Papieży, którzy wykazali się taką należną
troską wyróżnia się imię św. Grzegorza Wielkiego,
który zabiegał o to, aby nowym narodom Europy prze
kazana została zarówno wiara katolicka, jak i skar
by kultu i kultury, zgromadzone przez Rzymian we
wcześniejszych stuleciach. Nakazał on, aby została
zdefiniowana i zachowana forma świętej Liturgii, doty
czącej tak Ofiary Mszy, jak i Służby Bożej, w sposób,
w jaki sprawowano ją w Rzymie. Z najwyższą troską,
dzięki wsparciu mnichów i mniszek, którzy działając
zgodnie z regułą św. Benedykta, a więc wraz z gło
szeniem Ewangelii, ukazywali swym życiem zbawien
ną maksymę Reguły: „Nic nie może być ważniejsze
od Służby Bożej” (rozdz. 43). W ten sposób święta
Liturgia, sprawowana zgodnie z rzymskim rytem
wzbogaciła nie tylko wiarę i pobożność, ale również
kulturę licznych narodów. Wiadomo bowiem, że ła
cińska liturgia Kościoła w jej rozmaitych formach,
w każdym wieku ery chrześcijańskiej pobudziła w
życiu duchowym licznych Świętych i umocniła wiele
ludów w cnocie uwielbienia Boga oraz zapłodniła
ich pobożność.
Wielu Rzymskich Papieży w ciągu wieków wy
kazało szczególną troskę o to, aby święta Liturgia spełniała w sposób skutecz
niejszy to zadanie: wyróżnia się spośród nich św. Pius V, który wspierając się
na wielkiej pasterskiej gorliwości, po wezwaniu ze strony Soboru Trydenckiego
odnowił cały kult Kościoła, zadbał o wydanie ksiąg liturgicznych, poprawionych
i „odnowionych zgodnie z zaleceniem Ojców” i oddał je do użytku Kościołowi
łacińskiemu.
Wśród ksiąg liturgicznych Rytu rzymskiego wyróżnia się Mszał Rzymski,
który rozwinął się w Rzymie i z upływem wieków powoli nabierał kształtów,
które mają wiele podobieństwa z tą formą, która obowiązywała w najnowszych
czasach.
„Ten sam cel przyświecał w ciągu następnych wieków Biskupom Rzymu,
którzy troszczyli się o odnowę lub dokładnie ustalali kształt obrzędów i ksiąg
liturgicznych, a później, od początku naszego stulecia, podejmowali zadanie
bardziej generalnej reformy” [2]. Tak postąpili nasi Poprzednicy Klemens VIII,
Urban VIII, św. Pius X [3], Benedykt XV, Pius XII i bł. Jan XXIII.
W czasach nam bliższych Sobór Watykański II wyraził pragnienie, aby na
leżny szacunek dla kultu Bożego został raz jeszcze odnowiony i przystosowany
do potrzeb naszych czasów. Powodowany tym pragnieniem nasz Poprzednik
Paweł VI w 1970 roku przyjął dla Kościoła łacińskiego księgi liturgiczne, zre
formowane i częściowo odnowione. Przetłumaczone na różne języki świata
zostały one życzliwie przyjęte przez Biskupów, kapłanów i wiernych. Jan Paweł
II dokonał rewizji trzeciej oficjalnej edycji Mszału Rzymskiego. W ten sposób
postępowali Rzymscy Papieże, aby “ta, rzec można, liturgiczna budowla... na
nowo ukazała się w splendorze swojej godności i harmonii” [4].
Jednakże w niektórych regionach niemała liczba wiernych przywiązała się i
nie przestaje się przywiązywać z wielką miłością do poprzednich form liturgicz
nych, którymi w tak głęboki sposób przesiąkły ich kultura i duch, iż Papież Jan
Paweł II, powodowany troską pasterską o tych wiernych w roku 1988 na mocy
specjalnego indultu „Quattuor abhinc annos”, wydanego przez Kongregację
Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, udzielił możliwości korzystania z
Mszału Rzymskiego, wydanego przez bł. Jana XXIII w 1962 roku; w roku 1988
zaś ponownie Jan Paweł II w Liście Apostolskim „Ecclesia Dei”, ogłoszonym w
formie Motu proprio, wezwał Biskupów do szerokiego i hojnego korzystania z
tej możliwości na rzecz wszystkich wiernych, którzy o to poproszą.
Na skutek usilnych próśb tych wiernych, długo rozważanych już przez na
szego Poprzednika Jana Pawła II, i po wysłuchaniu przez nas samych Ojców
Kardynałów podczas Konsystorza, który odbył się 22 marca 2006 roku, po głę
bokim namyśle nad każdym aspektem tej kwestii, po wezwaniu Ducha Świę
tego i licząc na Bożą pomoc, w niniejszym Liście Apostolskim postanawiamy,
co następuje:
Art. 1. Mszał Rzymski, promulgowany przez Pawła VI, jest zwyczajnym
wyrazem „lex orandi” („prawa modlitwy”) Kościoła katolickiego obrządku ła
cińskiego. Jednakże Mszał Rzymski, promulgowany przez św. Piusa V i po
nownie wydany przez bł. Jana XXIII winien być uważany za nadzwyczajny
wyraz tego samego „lex orandi” i musi być otaczany należnym szacunkiem
ze względu na swój czcigodny i prastary zwyczaj. Oba te wyrazy „lex orandi”
Kościoła żadną miarą nie doprowadzą do podziału w „lex credendi” („prawie
wiary”) Kościoła: są bowiem dwoma praktykami jedynego rytu rzymskiego.
Dlatego dopuszczalne jest sprawowanie Ofiary Mszy według oficjalnego
wydania Mszału Rzymskiego, promulgowanego przez bł. Jana XXIII w 1962
roku i nigdy nie zniesionego, jako nadzwyczajnej formy Liturgii Kościoła. Wa
runki korzystania z tego Mszału, ustalone w dokumentach wcześniejszych niż
„Quattuor abhinc annos” i „Ecclesia Dei”, zostają zmienione jak następuje:
Art. 2. W Mszy sprawowanej bez ludu każdy kapłan katolicki obrządku
łacińskiego, tak diecezjalny, jak i zakonny, może korzystać z Mszału Rzym
skiego, wydanego przez błogosławionego Papieża Jana XXIII w 1962 roku lub
z Mszału Rzymskiego, promulgowanego przez Pa
pieża Pawła VI w 1970 roku, a to jakiegokolwiek dnia,
wyjąwszy Triduum Święte. Do takiej celebry według
jednego lub drugiego Mszału kapłan nie potrzebuje
żadnego zezwolenia ani Stolicy Apostolskiej, ani swe
go Ordynariusza.
Art. 3. Wspólnoty instytutów życia konsekrowa
nego i stowarzyszeń życia apostolskiego na prawie
zarówno papieskim, jak i diecezjalnym, które w ce
lebracji klasztornej bądź „wspólnotowej” we własnym
oratorium chcą celebrować Mszę św. według wydania
Mszału Rzymskiego, promulgowanego w 1962 roku,
mogą to uczynić. Jeżeli pojedyncza wspólnota bądź
cały instytut czy stowarzyszenie chcą takich celebra
cji często lub zazwyczaj czy stale, muszą o tym za
decydować wyżsi przełożeni zgodnie z prawem oraz
zgodnie z prawami i partykularnymi statutami.
Art. 4. Na celebracje Mszy św., o których mowa
wyżej w art. 2, mogą zostać dopuszczeni - z zacho
waniem przepisów prawa - którzy poproszą o to z
własnej nieprzymuszonej woli.
Art. 5. § 1. W parafiach, w których istnieje stała
grupa wiernych, przywiązanych do wcześniejszej tra
dycji liturgicznej, proboszcz powinien chętnie przy
stać na ich prośby o celebrację Mszy św. według rytu
Mszału Rzymskiego wydanego w 1962 roku. Niech
zadba o to, by dobro tych wiernych harmonizowało
ze zwykłym duszpasterstwem parafii, pod kierunkiem
Biskupa zgodnie z kanonem 392, unikając niezgody i
sprzyjając jedności całego Kościoła.
§ 2. Celebracja według Mszału bł. Jana XXIII
może mieć miejsce w dni powszednie; także w nie
dziele i święta można odprawić jedną celebrację
tego rodzaju.
§ 3. Wiernym i kapłanom, którzy o to poproszą,
proboszcz niech zezwoli na celebrację w tej formie
także w sytuacjach szczególnych, jak małżeństwo,
pochówek czy celebracje okazjonalne, na przykład pielgrzymki.
§ 4. Kapłani, którzy posługują się Mszałem bł. Jana XXIII muszą to umieć i
nie mogą mieć prawnej przeszkody.
§ 5. W kościołach nie parafialnych ani klasztornych do rektora kościoła na
leży wydanie zezwolenia, o którym wyżej.
Art. 6. W czasie Mszy sprawowanych z ludem według Mszału bł. Jana XXIII,
czytania mogą być głoszone w rodzimym języku, wykorzystując edycje uznane
przez Stolicę Apostolską.
Art. 7. Jeśli grupa wiernych, o których mowa w art. 5 § 1 nie otrzymała od
proboszcza zadowalającej odpowiedzi na swoje prośby, niech o tym powia
domi Biskupa diecezjalnego. Biskup jest gorąco proszony, by zadośćuczynił
ich pragnieniu. Jeżeli nie może on załatwić takiej celebracji, powiadomiona być
o tym musi Papieska Komisja „Ecclesia Dei”.
Art. 8. Biskup, który pragnie odpowiedzieć na tego rodzaju prośby wiernych
świeckich, ale z różnych powodów nie może tego uczynić, może przedstawić
tę sprawę komisji „Ecclesia Dei”, prosząc o radę i pomoc.
Art. 9 § 1. Proboszcz, po uważnym rozważeniu, może też wydać zgodę na
posłużenie się starszym rytuałem w sprawowaniu sakramentów Chrztu, Mał
żeństwa, Pokuty i Namaszczenia chorych, jeśli dyktuje to dobro dusz.
§ 2. Ordynariusz otrzymuje możliwość celebracji sakramentu Bierzmowania
posługując się poprzednim dawnym Pontificale Romano, jeśli dyktuje to dobro
dusz.
§ 3. Duchownym ustanowionym „in sacris” wolno korzystać z Brewiarza
Rzymskiego, promulgowanego przez bł. Jana XXIII w 1962 roku.
Art. 10. Ordynariusz miejsca, jeśli uzna za stosowne, może erygować pa
rafię personalną zgodnie z kanonem 518 dla celebracji według formy rytu
rzymskiego, bądź mianować kapelana, przestrzegając przepisów prawa.
Art. 11. Papieska Komisja „Ecclesia Dei”, powołana przez Jana Pawła II w
roku 1988 [5], nie przestaje pełnić swego zadania.
Komisja ta będzie mieć taką formę, zadania i przepisy, jakie zechce przy
znać jej Rzymski Papież.
Art. 12. Ta sama Komisja, obok kompetencji, jakie już posiada, sprawować
będzie władzę Stolicy Apostolskiej, czuwając nad przestrzeganiem i wprowa
dzaniem w życie tych rozporządzeń.
Nakazujemy, aby wszystko to, co przez Nas zostało postanowione w tym
Liście Apostolskim wydanym w formie Motu proprio, uznane zostało za „po
stanowione i zarządzone” i było przestrzegane od dnia 14 września bieżącego
roku, uroczystość Podniesienia Krzyża Świętego, mimo tego wszystkiego, co
mogłoby być temu przeciwne.
Dany w Rzymie, u Świętego Piotra, dnia 7 lipca 2007, w trzecim roku na
szego Pontyfikatu.
Benedykt XVI
Przypisy:
[1] Ordinamento generale del Messale Romano, 3a ed., 2002, n. 397.
[2] Jan Paweł II, Lett. ap. Vicesimus quintus annus, 4 dicembre 1988, 3: AAS 81 (1989), 899.
[3] Ibid.
[4] S. Pius X, Lett. ap. Motu propio data, Abhinc duos annos, 23 ottobre 1913: AAS 5 (1913),
449-450; cfr Jan Paweł II, lett. ap. Vicesimus quintus annus, n. 3: AAS 81 (1989), 899.
[5] Cfr Jan Paweł II, Lett. ap. Motu proprio data Ecclesia Dei, 2 luglio 1988, 6: AAS 80 (1988),
1498.
SUMMORUM
PONTIFICUM
List Apostolski Motu proprio
Benedykta XVI