Table of Contents Table of Contents
Previous Page  3 / 24 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 3 / 24 Next Page
Page Background

MICHAEL Journal: 1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0, Canada • Tel.: (450) 469-2209 • Fax (450) 469-2601

Dwumiesięcznik MICHAEL: ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław, Polska • Tel.: (071) 343-6750 •

www.michael.org.pl

maj-czerwiec-lipiec 2008

Spis treści nr 47:

49. Międzynarodowy Kongres Eucharystyczny

o. Dariusz W. Andrzejewski

...................... 1-2-3-4-5

Trafiona przez piorun

– Gloria Polo

................................................... 5-6-7-8

Zaproszenie

– Marc Kardynał Ouellet

........................................... 8

Jak wiedza ekonomiczna może pomóc...

– Diane Buochar

.................................................. 9-16

Czlowiek w tajemnicy stworzenia i odkupienia...

– ks. Tadeusz Bienasz

.................................... 17 & 21

Propozycje Kredytu Społecznego. Lekcja 8 cz.2

– Alain Pilote

...................................................... 18-19

Nowe niewolnictwo, cz.3

– Pierre Marchildon

........................................... 20-21

Nadzieja złoczyńców

– Ted Flynn

........................................................ 22-23

69. Kongres Prawdy i Sprawiedliwości Społecznej

– opr. red.

................................................................ 24

(ciąg dalszy na str. 4)

charystia, Boży dar dla życia świata”. Wyjątkowo

ważnym dziś zadaniem jest przypomnienie o Bożym

Darze. Współczesny świat, mimo niezwykłych postę-

pów techniki, szczególnie w dziedzinie komunikacji,

doznaje wstrząsającej próżni wewnętrznej przeży-

wanej w p staci

nieobecności Boga

. Zafascynowa-

ny własną twórczością współczesny człowiek jest

skłonny zapomnieć o swym Twórcy i uznawać sie-

bie samego za jedynego pana własnych losów.

Pokusa zastąpienia Boga samym sobą nie prze-

kreśla jednak ani tkwiącego w człowieku dążenia do

nieskończoności, ani autentycznych wartości, jakie

stara się on pielęgnować, nawet jeśli zawierają one

niebezpieczeństwa odejścia. Szacunek dla wolno-

ści, troska o równość między ludźmi, ideał solidar-

ności, otwarcie się na nieograniczoną komunikację,

zdolności techniczne i ochrona środowiska: oto bez-

sprzeczne wartości. Budzą one podziw, przynoszą

zaszczyt dzisiejszemu światu i zwiastują owoce, ja-

kimi są sprawiedliwość i braterstwo.

Dramat humanizmu, który zapomniał o Bogu

Zapomnienie o Stworzycielu niesie ry-

zyko zamknięcia się człowieka w sobie, w

egocentryzmie, który odbiera zdolność do

miłowania i do zaangażowania siebie na sta-

łe. Pociąga to z kolei za sobą wzrastającą

frustrację wynikającą z powszechnego dą-

żenia do miłości i wolności. Człowiek stwo-

rzony na podobieństwo Boga i przeznaczony

do życia w komunii z Nim „nie może się w

pełni odnaleźć inaczej, jak tylko przez szcze-

ry dar z siebie samego” . Rozwój człowieka

uzależniony jest od tego daru z samego sie-

bie, które oznacza otwarcie się na bliźniego,

przyjęcie go i poszanowanie życia.

Dzisiejszy człowiek nieustannie

przesuwa granice możliwości prze-

kazywania życia i jego końca. Bez-

graniczne opanowanie tej władzy nad

życiem i śmiercią stanowi poważne za-

grożenie dla ludzkiej istoty. Albowiem,

zgodnie z dobitnym określeniem papieża Jana Pa-

wła II, „kultura śmierci” coraz wyraźniej ujawnia się

w wielu zlaicyzowanych społeczeństwach. Śmierć

Boga we współczesnej kulturze powoduje nieunik-

nioną śmierć człowieka. Obserwujemy to nie tylko

w prądach myśli nihilistycznej, ale szczególnie w

konfliktach, które ujawniają się na każdym szczeblu

ludzkiego doświadczenia. Widzimy zaburzenia we

wzajemnych relacjach i problemy w małżeństwach,

w rodzinach, mnożące się konflikty etniczne i spo-

łeczne oraz poszerzającą się przepaść między bo-

gatymi a ogromną rzeszą biedaków.

Mimo ukształtowanej świadomości godności i

praw człowieka, w świecie nadal widoczne są licz-

ne przykłady ich gwałcenia.

Wbrew rozmaitym ini-

cjatywom i apelom o pokój wciąż gromadzone

są środki masowej zagłady. Koncentracja dóbr

w rękach niewielu kompromituje zjawisko glo-

balizacji. Zapewnia bowiem dobrobyt jedynie

wąskim grupom, demonstracyjnie ignorując i

pomijając zasadnicze potrzeby ludzi biednych.

Niesprawiedliwość i nędza zagrażają pokojowi ca-

łego świata, a terroryzm staje się ostateczną bronią

zdesper wanych.

Problemy rodzą się także w sferze religii. Dzi­

siejszy człowiek nie chce być, jak dawniej, poddany

jakiejkolwiek władzy, która narzucałaby mu określo-

ne postępowanie. Zagubiony wśród zalewu infor-

macji i wielości przekonań coraz trudniej przekazuje

nowemu pokoleniu spuściznę tradycji religijnej, jaką

sam otrzymał. Wiara chrześcijańska nie jest w tym

wypadku wyjątkiem – tym bardziej, że przekazanie

jej jest oparte na objawieniu nie dającym się łatwo

objąć rozumem. Zazdrosny o cenne dobro, jakim

jest jego wolność, człowiek „opracowuje”

własną

duchowość

, oderwaną od religii. Poddaje się przy

tym niekiedy zbyt indywidualistycznym skłonnoś-

ciom dzisiejszych demokratycznych kultur.

Najświętsza Eucharystia zawiera zasadniczą od-

powiedź chrześcijaństwa na tragedię humanizmu,

który zatracił odwołanie do Boga Stwórcy i Zbawcy.

CZĘŚĆ PIERWSZA

Najświętsza Eucharystia – dar Boga

I. Eucharystia – najwspanialszy dar Boga

A. Centrum i szczyt dziejów zbawienia

„Kościół otrzymał Eucharystię od Chrystusa,

swojego Pana, nie jako jeden z wielu cennych da-

rów, ale jako „dar największy”, ponieważ jest to dar z

Dokumenty Soboru Watykańskiego II, Konstytucja duszpa-

sterska o Kościele w świecie współczesnym,

Gaudium et Spes

,

nr 24.

samego siebie, z własnej osoby w jej świętym czło-

wieczeństwie, jak też dar Jego dzieła zbawienia” .

Sługa Boży Jan Paweł II zakończył i zwieńczył

długi pontyfikat podczas Roku Eucharystii, który

ogłosił w związku ze swą encykliką

Ecclesia de Eu­

charistia

. Pragnął ożywić w sercu Kościoła uwielbie-

nie dla

najwspanialszego daru,

jakim jest Najświęt-

sza Eucharystia i wskrzesić odnowioną miłość do

tego sakramentu, który zawiera samą istotę Pana

Jezusa pod postacią Jego świętego człowieczeń-

stwa...

B. Ustanowienie Najświętszej Eucharystii

„Nasz Zbawiciel podczas Ostatniej Wieczerzy,

tej nocy, kiedy został wydany, ustanowił euchary­

styczną Ofiarę swojego Ciała i Krwi, aby w niej na

całe wieki, aż do swego przyjścia, utrwalić ofiarę

krzyża i tak powierzyć Kościołowi, umiłowanej Ob­

lubienicy, pamiątkę swej męki i zmartwychwstania,

sakrament miłosierdzia, znak jedności, więź miłości,

ucztę paschalną, podczas której przyjmujemy Chry-

stusa, duszę napełniamy łaską i otrzymujemy zada-

tek przyszłej chwały” ...

Ustanowienie Eucharystii za-

wiera głęboką tajemnicę, która

wykracza poza zdolności naszego

rozumu i dostępne nam kategorie

myślenia. Jest to najwspanialsza

tajemnica wiary.

II. Eucharystia – pamiątka tajem-

nicy paschalnej

A. Pamiątka Paschy Chrystusa

darem Trójcy Przenajświętszej

Jaka jest treść tej pamiątki, któ-

rą Kościół czci od samego począt-

ku jako najwspanialszy dar

naszego Pana?...

Kiedy Kościół celebruje

Najświętszą Eucharystię,

przyjmuje dar Chrystusa,

który oddaje siebie w ręce grzeszników. Święty Pa-

weł uroczyście obwieszcza w hymnie z Listu do Fili-

pian: „Aw zewnętrznej postaci uznany za człowieka,

uniżył samego siebie, stając się posłusznym aż do

śmierci – i to śmierci krzyżowej. Dlatego też Bóg Go

nad wszystko wywyższył i darował Mu imię ponad

wszelkie imię, aby na imię Jezusa zgięło się każde

kolano istot niebieskich i ziemskich, i podziemnych.

I aby wszelki język wyznał, że Jezus Chrystus jest

PANEM – ku chwale Boga Ojca.” (Flp 2,8-11)...

Jest to dar Trójcy Przenajświętszej, który wpro-

wadza pojednanie świata z Bogiem przez ofiarę

miłości Syna posłusznego aż do śmierci, a poprzez

Jego zmartwychwstanie potwierdza zwycięstwo mi-

łości Trójcy Przenajświętszej nad grzechem i śmier-

cią.

B. Ofiara Paschalna

Skuteczny znak daru Bożego

Ponieważ Eucharystia jest pamiątką Paschy

Chrystusa, jest ona także ofiarą. W ostatniej mo­

dlitwie Jezus wyznaje uczniom: „A za nich Ja po­

święcam w ofierze samego siebie” (J 17,19). Kiedy

nadchodzi Jego godzina, Jezus nie uchyla się od

wypełnienia woli Ojca. Eucharystia jest pamiątką

tej ofiary, tzn. tego dzieła miłości Zbawiciela, któ-

ry przywraca wspólnotę ludzi z Bogiem usuwając

przeszkodę postawioną z powodu grzechu świata.

Nieposłuszeństwo człowieka bezustannie zry­

wało w historii zbawienia przymierze z Bogiem. Po-

słuszeństwo Chrystusa, oparte na doskonałej miło-

ści, odkupia wszystkie karygodne nieposłuszeństwa

synów i córek Adama.

Eucharystia stała się szczytem i pełnią sakra­

mentalnego życia Kościoła i wiernych. W tym bo­

wiem sakramencie tajemnica Chrystusa oddającego

się w ofierze Ojcu na ołtarzu krzyża jest, zgodnie z

Jego wolą, bezustannie ponawiana. A odpowiedzią

Ojca na tę ofiarę jest zmartwychwstanie Chrystusa.

„Zmartwychwstanie Chrystusa jest właśnie czymś

więcej, jest czymś innym. Jest ono – jeśli możemy

posłużyć się językiem teorii ewolucji – największą

„mutacją”, absolutnie najbardziej decydującym

przeskokiem w całkiem nowy wymiar, który w dłu­

giej historii życia i jego rozwoju nigdy przedtem nie

występował; jest skokiem w kompletnie nowy po­

rządek, dotyczący nas i całych dziejów”.

Jan Paweł II, Encyklika,

Ecclesia de Eucharistia

, [11].

Dokumenty Soboru Watykańskiego II, Konstytucja o liturgii

świętej,

Sacrosanctum Concilium,

nr 47.

Benedykt XVI,

Zmartwychwstały Chrystus ogarnia cały świat

.

Homilia w czasie Wigilii Paschalnej

,

15 IV 2006, w: OssRom-

Pol XXVII (2006), nr 5, s. 25.

CZĘŚĆ DRUGA

Eucharystia – Nowym Przymierzem

III. Eucharystia buduje Kościół – sakrament zba-

wienia

Najwspanialszy dar Eucharystii jest tajemnicą

przymierza, oblubieńczą tajemnicą między Bogiem

i ludzkością. Żywy Bóg bez przerwy odradza w niej

swój Kościół jako zgromadzony lud, jako Ciało i Ob-

lubienicę Chrystusa, jako żywą wspólnotę, która two-

rzy z Nim Ciało Mistyczne. Święty Augustyn powie-

dział: „Cieszmy się więc i składajmy dziękczynienie

nie tylko za to, że staliśmy się chrześcijanami, lecz

staliśmy się samym Chrystusem”. Rzeczywiście,

Kościół jest ludem Nowego Przymierza tak nieroze-

rwalnie związanym z Eucharystią, jak ciało jest nie-

rozłączne z głową, jak małżonka żyje darem swego

męża.

A. Dar Kościoła – wspólnota

1) Maryja – pierwowzór dla Kościoła i Nie­

wiasta Eucharystii

Maryja, Niewiasta Eucharystii

Dar Boży dla świata spełnił się dzięki Kobiecie,

błogosławionej między niewiastami, która uwierzyła

i oddała się bezgranicznie tajemniczemu Słowu

Pana. Maryja z Nazaretu jest najwspanialszą ko-

bietą, która odpowiedziała „tak” na Boże Przymie-

rze i stała się przez Zwiastowanie spełnieniem córki

Syjonu, rodzącym się Kościołem. Jej „tak” towarzy-

szyło wcieleniu Słowa Bożego od pierwszej chwili

poczęcia aż do śmierci i zmartwychwstania. Żad-

na inna istota nie posiada tak konkretnego wspo-

mnienia o Słowie od chwili wcielenia aż do stania

się przez nie Ciałem Eucharystycznym. Żaden inny

człowiek tak doskonale nie pojmuje, co znaczy mi-

łosierdzie, przebaczenie, litość i cierpienie Miłości

odkupującej.

Nie wiemy, czy Maryja była obecna podczas

Ostatniej Wieczerzy, kiedy został ustanowiony ob-

rzęd Nowego Przymierza. Stała Ona natomiast u

stóp krzyża – tam, gdzie spełniła się święta ofia-

ra Baranka, który zgładził grzech świata. Jest ona

najdoskonalszą

Niewiastą Eucharystii

, Nową Ewą

całkowicie oddaną i posłuszną nowemu Adamowi.

Mater Dei et Mater Ecclesiae

. Przez Nią i w Niej

Kościół doskonale łączy się z krzyżem i z ofiarą

Syna Bożego.

2) Lud Boży i sakrament zbawienia

Kościół, sakramentem zbawienia

W czasie uczty eucharystycznej Kościół przyj­

muje i w uprzywilejowany sposób przeżywa głęboką

tajemnicę wspólnoty upamiętniając dar Jezusa i w

imieniu całej ludzkości zakorzenia i karmi związek

przymierza, w jakim z Nim trwa w imieniu całej ludz-

kości.

Ofiarując Kościołowi swego Syna i Ducha, Ojciec

przyłącza Go do tajemnicy swej miłości i płodności.

Zapraszając Kościół do niebiańskiej uczty, gdzie je-

dynym posiłkiem jest Miłość i wieczne źródło Życia,

wywyższa go i uszlachetnia.

Kościół jako lud Boży i sakrament zbawienia

dzięki Duchowi Świętemu jest powołany i zgroma­

dzony, aby otworzyć się na mądrość Pisma Świę­

tego, aby nieustannie poddawać się przebaczeniu i

już teraz, poprzez skuteczność sakramentu Paschy,

przyjmować Życie wieczne.

Św. Augustyn,

Traktat o Ewangelii Janowej,

21,8. Por. Kate-

chizm Kościoła Katolickiego, nr 795.

Por. Jan Paweł II, Encyklika,

Ecclesia de Eucharistia

, nr. 53

- 58.

Na zdjęciu: „Arche –et – Ostensoir”/ „Arka

i Monstrancja” – jeden z symboli 49. Kon-

gresu Eucharystycznego w Kanadzie