Pismo MICHAEL Journal: 1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0, Canada • Tel.: (450) 469-2209 • Fax (450) 469-2601
Dwumiesięcznik MICHAEL: ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław, Polska • Tel.: (071) 343-6750 •
www.michael.org.plmaj-czerwiec-lipiec 2008
3) Oblubienica Baranka i Ciało Chrystusa
Weselna uczta
W szczytowej chwili modlitwy dziękczynnej Ko
ściół wyznaje ustami kapłana: „Wielka jest tajem
nica wiary!” Ten radosny okrzyk stanowi rozpozna
nie tego, co się odbywa – przemiany chleba i wina w
Ciało i Krew Chrystusa przez moc Ducha Świętego.
Rozpoznaje również tajemnicę Nowego Przymierza
– weselne spotkanie Chrystusa-Małżonka, który się
oddaje i Kościoła-Małżonki, która Go przyjmuje i
przyłącza się do Jego ofiary.
B. Eucharystyczna odpowiedź Kościoła
1) Wierzyć i kochać jak Maryja w Jezusie
Tak, jak Ja was umiłowałem
Tajemnicy najwspanialszego daru Boga ofia
rującego siebie musi odpowiadać tajemnica naj
wyższej wiary jako znak całkowitego i pełnego
dziękczynienia, w połączeniu z wiarą Niepokalanej
Maryi.
Wprost z serca Jezusa bije nowe przykazanie
miłości: „abyście się wzajemnie miłowali, tak jak Ja
was umiłowałem” (J 13,34). Jest to pierwsza forma
dzielenia się. To przykazanie jest nowe, bo jego mia-
rą jest nie tylko kochać bliźniego jak siebie samego,
ale kochać taką samą miłością, jaką Jezus nas umi-
łował. Jest (…) nowe, bo wymaga pokory i pragnie-
nia posługiwania, aż do zajęcia ostatniego miejsca
we wspólnocie i do oddania życia za innych.
2) Pozwolić pojednać się w zjednoczeniu
Pojednani w zjednoczeniu
Celebracja eucharystyczna przypomina uczniom
Chrystusa odpowiedzialność dotyczącą ich własnej,
stałej potrzeby wzajemnego pojednania, aby stać
się narzędziem pojednania dla innych. Wyrazem
tego jest częste przystępowanie do sakramentu po-
jednania, który oczyszcza ich serca przed komunią
eucharystyczną. (…) Potrzeba pojednania wyraża
się także w prośbie o przebaczenie, w modlitwie
błagalnej za wszystkich i w Modlitwie Pańskiej, w
przekazaniu znaku pokoju, w dzieleniu się „jednym
chlebem i jednym kielichem”, w niesieniu komunii
chorym lub też w solidarności z ubogimi i z zagubio-
nymi braćmi.
3) Zgromadzeni w niedzielę, w dniu Pańskim
Niedziela Sakramentem Paschalnym
„<My świętujemy niedzielę, aby wspominać
chwalebne zmartwychwstanie naszego Pana Je
zusa Chrystusa nie tylko w dzień Wielkanocy, ale
każdego tygodnia>: tak pisał na początku Vw. papież
Innocenty I, poświadczając praktykę powszechnie
już przyjętą, która zaczęła się rozpowszechniać w
pierwszych latach po zmartwychwstaniu Pańskim.
Św. Bazyli mówi o <świętej niedzieli, uczczonej
zmartwychwstaniem Pańskim, która jest pierworod-
nym pośród wszystkich dni>. Św. Augustyn nazywa
niedzielę < sakramentem Paschy>”.
Niedziela jest bowiem dniem, w którym chrze
ścijanin, więcej niż kiedykolwiek indziej, powołany
jest do wspominania zbawienia, jakie otrzymał w
Jan Paweł II, List Apostolski,
Dies Domini
, nr 19.
gwałtu, wyzysku, rasizmu i pozbawienia wolności,
ujawnia ich niekonsekwencję. Eucharystia domaga
się bowiem od wiernych udziału w stałej poprawie
losu ludzkiego i sytuacji na świecie.
Świat dręczony problemami apeluje szczegól
nie do sumień chrześcijan. Woła do nich w związ-
ku z problemem poszanowania życia ludzkiego
od poczęcia aż do naturalnej śmierci oraz głodu i
nędzy olbrzymiej rzeszy ludzi. Chrześcijanie są po
wołani do współpracy na rzecz ogólnoświatowej
solidarności w imię nienaruszalnej godności osoby
ludzkiej. Jest to najważniejsze zadanie zwłaszcza
wówczas, gdy chodzi o bezbronne istoty dotknięte
katastrofami przyrody,
kruszone ślepymi machinami
wojny i eksploatowane ekonomicznie lub zamyka-
ne w obozach dla uciekinierów. Wszyscy ci ludzie,
przez nędzę odarci ze swego człowieczeństwa, są
naszymi bliźnimi, dla których umarł Chrystus. Jego
„eucharystyczne” serce już na Krzyżu uprzedzająco
obarczyło się wszystkimi nieszczęściami świata, a
jego Duch przynagla nas, abyśmy w sposób poko-
jowy, lecz skuteczny, stali się obrońcami niewinnych
ofiar i biednych. Kontynuując starania Jana Pawła
II, również papież Benedykt XVI bezustannie od-
wołuje się do ogólnoludzkiej odpowiedzialności, a
w szczególności do rządzących, do głów państw i
narodów: „Na podstawie dostępnych danych staty-
stycznych można stwierdzić, że mniej niż połowa ol-
brzymich kwot przeznaczanych na całym świecie na
zbrojenia wystarczyłaby w zupełności, aby na trwałe
wydobyć z nędzy niezliczone rzesze ubogich. Jest
to wyzwaniem dla ludzkiego sumienia. Społecznoś-
ciom, które żyją poniżej progu ubóstwa – bardziej
z przyczyn związanych z międzynarodowymi sto-
sunkami politycznymi, handlowymi i kulturowymi niż
na skutek niekontrolowanych okoliczności – nasze
wspólne działania na rzecz prawdy mogą i powinny
dawać nowe nadzieje”.
W swoim przesłaniu z okazji świąt wielkanoc
nych Benedykt XVI dodał: „Wiemy jednak, że ostat-
nie słowo nie należy do zła, ponieważ zwyciężył
ukrzyżowany i zmartwychwstały Chrystus, a Jego
tryumf objawia się z całą mocą miłosiernej miłości.
Jego zmartwychwstanie daje nam tę pewność, że
pomimo wszelkich uroków panujących w świecie
ostatnie słowo nie należy do zła. Umocnieni tą pew-
nością, możemy z większą odwagą i entuzjazmem
pracować nad tym, aby powstał świat bardziej spra-
wiedliwy”.
10
VI. Świadkowie Eucharystii w ser-
cu świata
A) Powszechne powołanie do
świętości
Powołani do miłości doskonałej
„Bóg stworzył człowieka na swój
obraz i podobieństwo; powołując go
d istnienia
z miłości,
powołał go jed-
nocześnie
do miłości
”.
11
Powołania do
miłości różnią się tak, jak różnią się
ludzie. (…) Jakikolwiek jest styl życia:
kawaler, żonaty, zamężna, osoba du-
chowna, każdy jest powołany do
miło
ści doskonałej
, bo Chrystus umożliwia
ją swą odkupieńczą łaską.
B) Rodzina,
Domowy Kościół
,
dla cywilizacji miłości
Wydane Ciało, wylana Krew, Chrystus pieczę
tuje rodzinę chrześcijańską
Szczególnym zadaniem rodziny jest życie mi
łością i przekazywanie jej społeczeństwu. Miłość
małżeńska, miłość ojcowska, macierzyńska, bra
terska; miłość wśród wspólnot i pokoleń; miłość
określona wiernością i płodnością niezbędna jest
do tego, aby powstała cywilizacja oparta na miło-
ści i poszanowaniu życia. To świadectwo powinno
w istotny sposób wpłynąć na życie społeczeństwa.
Kościół wzywa zatem rodzinę do gorliwego uczest-
niczenia w niedzielnej Mszy Świętej. To źródło mi-
łości będzie dla niej źródłem trwałości. Co więcej
– rodzina przez budowanie swej świadomości, iż
jest
Kościołem domowym
, powiększy swój udział w
świadectwie wiary i miłości, jakie Kościół składa w
sercu społeczeństwa.
Benedykt XVI,
Trzeba budować pokój oparty na prawdzie.
Przemówienie do Korpusu Dyplomatycznego akredytowanego
przy Stolicy Świętej
,
9 stycznia 2006, w: OssRomPol XXVII
(2006), nr 4, s. 23.
10
Benedykt XVI,
Ostatnie słowo należy nie do zła, ale do Chry-
stusa.
Przemówienie w czasie Audiencji Generalnej, 12 kwiet-
nia 2006, w: OssRomPol XXVII (2006), nr 5, s. 10.
11
Jan Paweł II, Adhortacja Apostolska,
Familiaris Consortio
,
nr 11.
chrzcie świętym. (…) Chrześcijanin nie może przy
chodzić na wspólnotę niedzielnej Eucharystii z
przymusu. Jego obecność świadczy o tożsamości
ochrzczonego i o przynależności do Pana. Ta przy-
należność wyraża się w słuchaniu słowa Bożego,
świadomym uczestnictwie w ofierze i w pełnej ko-
munii z miłością Pana.
CZĘŚĆ TRZECIA
Dla życia świata
IV. Eucharystia – Życie Chrystusa w naszym
życiu
A) Duchowy kult ochrzczonych
Być jednym ciałem w Chrystusie
...Duchowy kult i cześć oddawana Bogu polegają,
według Pawła, na całkowitym ofiarowaniu siebie w
zjednoczeniu z całym Kościołem. (…) Kult ducho-
wy polega na życiu swoim własnym charyzmatem w
duchu solidarności, w pokornej służbie, ze szczerą
miłością, w radości i – o ile to możliwe – w pokoju ze
wszystkimi. A na koniec Apostoł przypomina o bez-
ustannej walce, jaką chrześcijanin powinien prowa-
dzić przeciwko siłom zła: „Nie daj się zwyciężyć złu,
ale zło dobrem zwyciężaj” (Rz 12,21).
B) Prawdziwa adoracja
Ojciec poszukuje czcicieli
Sprawowanie Eucharystii uobecnia Chrystusa
w najwspanialszym akcie uwielbienia, jakim jest
Jego śmierć na krzyżu. Tym czynem miłości aż do
śmierci, miłości całkowitej, Chrystus powraca do
Ojca wraz z pogodzoną ludzkością. Otrzymuje też
dla wszystkich Ducha miłości i pokoju, który ożywia
uwielbienie Kościoła w duchu i w prawdzie.
„Sztuka modlitwy”, którą Jan Paweł II kojarzy z
uwielbieniem eucharystycznym, jest obecnie roz
wijana z większą żarliwością w Kościele. Pociąga to
za sobą wzmocnienie świadectwa miłości, jaką Bóg
obdarza ludzkość i wstawiennictwa
za potrzeby świata.
V. Eucharystia i misje
A) Ewangelizacja i przemiany w
świecie
Źródło i szczyt ewangelizacji
Kościół spełnia swe zadanie przez
ewangelizację, która przekazuje wia-
rę w Chrystusa oraz przez poszuki-
wanie pokoju i sprawiedliwości, bo
te zmieniają świat. Nie zapominajmy
jednak, że to Eucharystia jest źród-
łem i szczytem ewangelizacji i prze-
miany w świecie. Posiada moc przy-
wrócenia nadziei życia wiecznego
tym, których trapi rozpacz.
Społeczeństwu zbyt często opa-
nowanemu „kulturą śmierci”, zaprzątniętemu usilną
pogonią za osobistą wygodą, władzą, pieniądzem,
Kościół przypomina prawa ubogich oraz obowiązek
sprawiedliwości i solidarności. Zwraca uwagę wspól
noty na olbrzymi dar, jakim jest Nowe Przymierze,
które powołuje całą ludzkość do doskonalenia się.
„Wszakże nie powstanie nowa ludzkość, jeśli
wpierw nie powstaną nowi ludzie, odnowieni przez
chrzest i przez życie według Ewangelii. Celem ewan-
gelizacji jest więc owa wewnętrzna przemiana”.
B) Budować pokój oparty na sprawiedliwości
i miłości
Co uczyniłem mojemu bratu, mojej siostrze?
Dlatego Eucharystia jest stałym wyzwaniem dla
uczniów Chrystusa. Stawia ich wobec pytań: Jak ży-
jecie? Jak miłujecie? Co uczyniłem mojemu bratu?
Mojej siostrze? Co mnie uczyniliście? „Byłem głod-
ny, byłem spragniony, byłem przybyszem, byłem
nagi, byłem chory, byłem w więzieniu” (por. Mt 25,
31- 46). Czy to, co chrześcijanie wyznają jest zgod-
ne z ich relacjami rodzinnymi, społecznymi, mię-
dzyrasowymi, międzyetnicznymi lub też z życiem
politycznym i gospodarczym w jakim biorą udział?
Jaka rzeczywistość jest dla nich centralnym wyda-
rzeniem w historii ludzkości? Sytuacja, w której to-
lerują jakikolwiek przejaw biedy, niesprawiedliwości,
Paweł VI, Adhortacja Apostolska,
Evangelii nuntiandi
, nr 18.
EUCHARYSTIA
Bożym darem dla życia świata
(ciąg dalszy ze str. 3)
ZAPRASZAMY
do stoiska MICHAELA w Queb c City
Za zgodą kardynałaMarca Ouelleta i organizatorów
49. Międzynarodowego Kongresu Eucharystycznego
na oficjalnym terenie Kongresu podczas jego
obchodów Pielgrzymi św. Michała z dwumiesięcznika
MICHAEL będą mieli swój kiosk z materiami, które
będą rozprowadzać wśród uczestników. Można będzie
bliżej zapoznać się z tym jedynym w swoim rodzaju
świeckim zakonem, powstałym i pracującym na rzecz
prawdy i sprawiedliwości społecznej, a wszystko dla
Tryumfu Niepokalanej. Przygotowane zostały specjalne
DVD, broszury i bezpłatne wydanie promocyjne na tę
szczególną okazję, które szerzej i dogłębniej ukazują
apostolstwo i misję MICHAELA. Zapraszamy!
(dokończenie na str. obok)