Table of Contents Table of Contents
Previous Page  12 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 12 / 32 Next Page
Page Background

Praktyka miłości

W poprzedniej medytacji dowiedzieliśmy się od Paw-

ła, że miłość chrześcijańska powinna być s z c z e r a;

w tej dowiemy się od Jana, że powinna być także c z y

n n a:

Jeśliby ktoś posiadał na świecie majątek i widział, że brat

jego cierpi niedostatek, a zamknął przed nim swe serce, jak

może trwać w nim miłość Boga? Dzieci, nie miłujmy słowem i

językiem, ale czynem i prawdą (1 J 3,17-18).

Tę samą naukę, tyle że podaną barwniejszym języ-

kiem, znajdziemy w Liście Jakuba:

Jeśli brat lub siostra nie mają odzienia lub brak im codzien-

nego chleba, a ktoś z was powie im: „Idźcie w pokoju, ogrzejcie

się i najedzcie do syta!” – a nie dacie im tego, czego koniecznie

potrzebują – to na co się to przyda? (Jk 2,15-16).

W pierwotnej wspólnocie jerozolimskiej potrzebom

tym czyniono zadość przez dzielenie się. O pierwszych

chrześcijanach czytamy, że „sprzedawali majątki i do-

bra i rozdzielali je każdemu według potrzeby” (Dz 2,45).

Skłaniał ich do tego ideał nie ubóstwa, lecz miłość; ce-

lem nie było powszechne ubóstwo, lecz żeby nikt nie

„cierpiał niedostatku” (Dz 4,34). Konieczność przekłada­

nia miłości na konkretne gesty miłosierdzia nie była obca

również apostołowi Pawłowi, który tak mocno podkreśla

doniosłość miłości serca. Dowodzi tego znaczenie przy-

kładane przez niego do zbiórki na rzecz ubogich (zob. 2

Kor 8-9).

W tej kwestii Kościół apostolski idzie jedynie za na-

uką i przykładem Mistrza, u którego współczucie okazy-

wane ubogim, chorym i głodnym nigdy nie pozostawało

pustym uczuciem, lecz zawsze przybierało kształt kon-

kretnej pomocy i który te konkretne gesty uczynił przed-

miotem Sądu Ostatecznego (zob. Mt 25).

W tym duchu braterskiej

solidarności historycy Ko-

ścioła widzą jeden z najważ-

niejszych czynników „misji

i szerzenia chrześcijaństwa w pierwszych trzech wie-

kach”. Znajdywał on praktyczny wyraz w inicjatywach – a

później w instytucjach – mających na celu troskę o ubo-

gich, utrzymywanie wdów i sierot, wspomaganie więź-

niów, stoły dla ubogich, zajmowanie się cudzoziemcami.

Tym aspektem miłości chrześcijańskiej zajmuje się ency-

klika papieża Benedykta XVI

Deus caritas est

, a na pla-

nie instytucjonalnym Papieska Rada

Cor Unum

.

Problem społeczny

W epoce nowożytnej, zwłaszcza w wieku XIX, w na-

stępstwie pojawienia się problemu społecznego doko-

nał się przełom.

Zdano sobie sprawę z tego, że nie

wystarczy zaspokajanie potrzeb ubogich i uciska-

nych w pojedynczych wypadkach, i że trzeba zająć

się strukturami prowadzącymi do pojawiania się

ubogich i uciśnionych.

Że był to nowy problem, przy­

najmniej w sensie jego sformułowania, dowodzi już sam

tytuł i pierwsze słowa encykliki Leona XIII

Rerum nova-

rum

z 15 maja 1891 roku, która była liczącym się głosem

Kościoła w dyskusji nad tym problemem. Warto tu przy-

toczyć jej pierwsze zdania:

Gorączkowa żądza nowości, która od dawna powoduje

wstrząśnienia w państwach, z biegiem czasu musiała przedo-

stać się do dziedziny polityki i na sąsiednie pole ekonomii spo-

łecznej. I w rzeczy samej znaczne postępy w przemyśle i nowy

sposób produkcji, zmiana stosunków między zarobkującym a

pracodawcą, niepomierny przyrost dostatków u szczupłej licz-

by osób, ubóstwo zaś ogółu, większe zaufanie w siły własne u

robotników i ściślejsza między sobą łączność i zepsucie coraz

większe, wszystko to sprawiło, że walka zawrzała.

Tą samą problematyką zajmuje się Benedykt XVI w

swej drugiej encyklice o miłości

Caritas in veritate

. Nie

jestem specjalistą od tych zagadnień, dlatego nie będę

się tu zajmował treścią ani tej, ani innych encyklik spo-

łecznych. Chciałbym tylko naświetlić historyczne i teolo-

giczne tło, tak zwane

Sitz im Leben

, tej nowej postaci

wypowiedzi Magisterium Kościoła, a więc powiedzieć jak

i dlaczego zaczęto pisać encykliki społeczne i dlaczego

od czasu do czasu pojawiają się nowe. Może to nam do-

pomóc do odkrycia czegoś nowego w Ewangelii i w mi-

łości chrześcijańskiej. Święty Grzegorz Wielki mówi, że

„Pismo rośnie wraz z tymi, którzy je czytają” (

Scriptura

cum legentibus crescit

)

1

, to znaczy, że w miarę pojawia-

1

Św. Grzegorz Wielki,

Moralia sive Expositio in Iob

20, 1; CCL 143, s. 1003.

Miłość czynna

Społeczne znaczenie Ewangelii

Raniero Cantalamessa OFMCap

Fot. www.regiaosantana.org.br

www.michael.org.pl

marzec-kwiecień 2013

12