Praktyka miłości
W poprzedniej medytacji dowiedzieliśmy się od Paw-
ła, że miłość chrześcijańska powinna być s z c z e r a;
w tej dowiemy się od Jana, że powinna być także c z y
n n a:
Jeśliby ktoś posiadał na świecie majątek i widział, że brat
jego cierpi niedostatek, a zamknął przed nim swe serce, jak
może trwać w nim miłość Boga? Dzieci, nie miłujmy słowem i
językiem, ale czynem i prawdą (1 J 3,17-18).
Tę samą naukę, tyle że podaną barwniejszym języ-
kiem, znajdziemy w Liście Jakuba:
Jeśli brat lub siostra nie mają odzienia lub brak im codzien-
nego chleba, a ktoś z was powie im: „Idźcie w pokoju, ogrzejcie
się i najedzcie do syta!” – a nie dacie im tego, czego koniecznie
potrzebują – to na co się to przyda? (Jk 2,15-16).
W pierwotnej wspólnocie jerozolimskiej potrzebom
tym czyniono zadość przez dzielenie się. O pierwszych
chrześcijanach czytamy, że „sprzedawali majątki i do-
bra i rozdzielali je każdemu według potrzeby” (Dz 2,45).
Skłaniał ich do tego ideał nie ubóstwa, lecz miłość; ce-
lem nie było powszechne ubóstwo, lecz żeby nikt nie
„cierpiał niedostatku” (Dz 4,34). Konieczność przekłada
nia miłości na konkretne gesty miłosierdzia nie była obca
również apostołowi Pawłowi, który tak mocno podkreśla
doniosłość miłości serca. Dowodzi tego znaczenie przy-
kładane przez niego do zbiórki na rzecz ubogich (zob. 2
Kor 8-9).
W tej kwestii Kościół apostolski idzie jedynie za na-
uką i przykładem Mistrza, u którego współczucie okazy-
wane ubogim, chorym i głodnym nigdy nie pozostawało
pustym uczuciem, lecz zawsze przybierało kształt kon-
kretnej pomocy i który te konkretne gesty uczynił przed-
miotem Sądu Ostatecznego (zob. Mt 25).
W tym duchu braterskiej
solidarności historycy Ko-
ścioła widzą jeden z najważ-
niejszych czynników „misji
i szerzenia chrześcijaństwa w pierwszych trzech wie-
kach”. Znajdywał on praktyczny wyraz w inicjatywach – a
później w instytucjach – mających na celu troskę o ubo-
gich, utrzymywanie wdów i sierot, wspomaganie więź-
niów, stoły dla ubogich, zajmowanie się cudzoziemcami.
Tym aspektem miłości chrześcijańskiej zajmuje się ency-
klika papieża Benedykta XVI
Deus caritas est
, a na pla-
nie instytucjonalnym Papieska Rada
Cor Unum
.
Problem społeczny
W epoce nowożytnej, zwłaszcza w wieku XIX, w na-
stępstwie pojawienia się problemu społecznego doko-
nał się przełom.
Zdano sobie sprawę z tego, że nie
wystarczy zaspokajanie potrzeb ubogich i uciska-
nych w pojedynczych wypadkach, i że trzeba zająć
się strukturami prowadzącymi do pojawiania się
ubogich i uciśnionych.
Że był to nowy problem, przy
najmniej w sensie jego sformułowania, dowodzi już sam
tytuł i pierwsze słowa encykliki Leona XIII
Rerum nova-
rum
z 15 maja 1891 roku, która była liczącym się głosem
Kościoła w dyskusji nad tym problemem. Warto tu przy-
toczyć jej pierwsze zdania:
Gorączkowa żądza nowości, która od dawna powoduje
wstrząśnienia w państwach, z biegiem czasu musiała przedo-
stać się do dziedziny polityki i na sąsiednie pole ekonomii spo-
łecznej. I w rzeczy samej znaczne postępy w przemyśle i nowy
sposób produkcji, zmiana stosunków między zarobkującym a
pracodawcą, niepomierny przyrost dostatków u szczupłej licz-
by osób, ubóstwo zaś ogółu, większe zaufanie w siły własne u
robotników i ściślejsza między sobą łączność i zepsucie coraz
większe, wszystko to sprawiło, że walka zawrzała.
Tą samą problematyką zajmuje się Benedykt XVI w
swej drugiej encyklice o miłości
Caritas in veritate
. Nie
jestem specjalistą od tych zagadnień, dlatego nie będę
się tu zajmował treścią ani tej, ani innych encyklik spo-
łecznych. Chciałbym tylko naświetlić historyczne i teolo-
giczne tło, tak zwane
Sitz im Leben
, tej nowej postaci
wypowiedzi Magisterium Kościoła, a więc powiedzieć jak
i dlaczego zaczęto pisać encykliki społeczne i dlaczego
od czasu do czasu pojawiają się nowe. Może to nam do-
pomóc do odkrycia czegoś nowego w Ewangelii i w mi-
łości chrześcijańskiej. Święty Grzegorz Wielki mówi, że
„Pismo rośnie wraz z tymi, którzy je czytają” (
Scriptura
cum legentibus crescit
)
1
, to znaczy, że w miarę pojawia-
1
Św. Grzegorz Wielki,
Moralia sive Expositio in Iob
20, 1; CCL 143, s. 1003.
Miłość czynna
Społeczne znaczenie Ewangelii
Raniero Cantalamessa OFMCap
Fot. www.regiaosantana.org.br
www.michael.org.plmarzec-kwiecień 2013
12