Table of Contents Table of Contents
Previous Page  2 / 16 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 2 / 16 Next Page
Page Background

MICHAEL Journal: 1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0, Canada •

Tel.: (450) 469-2209

Fax (450) 469-2601

Dwumiesięcznik MICHAEL: ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław, Polska •

Tel.: (071) 343-6750

www.michael.org.pl

styczeń-luty 2007

Dwumiesięcznik

MICHAEL

Dla Tryumfu Niepokalanej

Jan-Feb 2007

Date of issue: January 2007

styczeń-luty 2007

Ukazuje się 5 razy w roku, plus wydanie specjalne

Wydawca:

Pielgrzymi św. Michała

przy Instytucie Louisa Evena dla Sprawiedliwości Społecznej

Dyrektor naczelna:

Thérèse Tardif

Redagują i tłumaczą

(edycja polska):

Janusz A. Lewicki (Polska) & Jacek Morawa (Kanada)

Dominik Wysocki...

Redakcja główna:

Kanada: MICHAEL – Pielgrzymi św. Michała

1101 Principale St., Rougemont, QC, J0L 1M0

Tel.:(450) 469-2209, (514) 856-5714; Fax:(450) 469-2601

po polsku: Tel./Fax: (416) 259-3714

Przedstawicielstwa:

Polska: Dwumiesięcznik MICHAEL

ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław

Tel.: (071) 343-6750

USA: MICHAEL Journal

P.O. Box 86, South Deerfield, MA 01373

Tel./Fax: (413) 665-5052

Australia: MICHAEL Journal

32 Dundee Ave, Holden Hill, SA 5088

Tel.: (08) 8261-0729

Ameryka Południowa: Periódico SAN MIGUEL

Casilla Postal 17-21-1701, Quito – Ecuador

Tel.: 099-707-879

Prenumerata:

w wersji: polskiej, francuskiej, angielskiej, hiszpańskiej

Polska:....................................................................2lata–36zł

Europa:....................................................................2lata–18€

Kanada&USA:.........................................................4lata–$20

Australia&NZ:........................................................2lata–A$32

AmerykaPołudniowa:...............................................2lata–$10

Poczta lotnicza:.........................................................1rok–$16

* Czeki personalne, bankowe lub przekazy pocztowe prosimy

wystawiać i wysyłać na adresy podane powyżej.

Redakcja zastrzega sobie prawo skracania nadesłanych tekstów oraz zmiany ich

tytułów i podtytułów bez uprzedniego powiadamiania autora. Przy dokonywaniu

przedruków z naszego pisma, prosimy o każdorazowe podanie źródła.

ISSN 1496-1024

PUBLICATION MAIL. AGREEMENT № 40063742

Legal Deposit – National Quebec Library

Printed in Canada

Send all correspondence that cannot be delivered in Canada

to: MICHAEL Journal, 1101 Principale St., Rougemont, QC

J0L 1M0 – Canada

Benedykt XVI

ORĘDZIE OJCA ŚWIĘTEGO BENEDYKTA XVI

NA ŚWIATOWY DZIEŃ POKOJU

1 STYCZNIA 2007 ROKU

1. Na początku nowego roku chciałbym skiero-

wać do rządzących i odpowiedzialnych za narody

oraz wszystkich ludzi dobrej woli życzenie pokoju.

Zwracam się z tym życzeniem przede wszystkim

do tych, którzy zaznają bólu i cierpienia, do tych,

którym zagraża przemoc i siła oręża, i tych, którzy,

pozbawieni wszelkiej godności, oczekują dowartoś-

ciowania na poziomie ludzkim i społecznym. Kieruję

je do dzieci, których niewinność ubogaca ludzkość

w dobroć i nadzieję, a ich cierpienie pobudza nas

wszystkich, abyśmy zaprowadzali sprawiedliwość

i pokój. Właśnie myśląc o dzieciach, zwłaszcza o

tych, których przyszłość jest zagrożona przez wy-

zysk i zło dorosłych, nie mających skrupułów, prag-

nąłem z okazji Światowego Dnia Pokoju skoncen-

trować uwagę wszystkich na temacie:

Osoba ludzka

sercem pokoju

. Jestem bowiem przekonany, że gdy

szanuje się osobę, umacnia się pokój, a wprowa-

dzając pokój, tworzy się perspektywy dla autentycz-

nego, integralnego humanizmu. W ten sposób przy-

gotowuje się spokojną przyszłość dla następnych

pokoleń.

Osoba ludzka i pokój – dar i zadanie

2. Pismo Święte mówi: „Stworzył więc Bóg czło-

wieka na swój obraz, na obraz Boży go stworzył:

stworzył mężczyznę i niewiastę” (

Rdz

1, 27).

Czło­

wiek posiada osobową godność, gdyż został stwo­

rzony na obraz Boży

; nie jest tylko czymś, ale kimś,

zdolnym do poznawania siebie, do panowania nad

sobą, do dawania siebie w sposób wolny i do two-

rzenia wspólnoty z innymi osobami. Równocześnie

przez łaskę jest powołany do przymierza ze swoim

Stwórcą, do dania Mu odpowiedzi wiary i miłości, ja-

kiej nikt inny nie może za niego dać. W tej wspania-

łej perspektywie staje się zrozumiałe zadanie, jakie

zostało powierzone istocie ludzkiej – ma ona doj-

rzewać w zdolności kochania i przyczyniać się do

postępu świata oraz jego odnowy w sprawiedliwości

i pokoju. Św. Augustyn w syntetycznym stwierdze-

niu poucza: „Bóg, który nas stworzył bez naszego

udziału, nie chciał zbawić nas bez nas”. Wszystkie

zatem istoty ludzkie powinny pielęgnować w sobie

świadomość tego podwójnego wymiaru – daru i za­

dania

.

3. Także

pokój jest zarazem darem i zadaniem.

Jeśli prawdą jest, że pokój między poszczególnymi

ludźmi i narodami, zdolność do życia obok siebie w

sprawiedliwości i solidarności, wymaga nieustanne-

go wysiłku, jest też prawdą – może nawet w więk-

szym stopniu – że

pokój jest darem Boga

. Pokój

jest bowiem cechą Bożego działania, która przeja-

wia się zarówno w stworzeniu uporządkowanego i

harmonijnego wszechświata, jak też w odkupieniu

ludzkości, która potrzebowała wyprowadzenia z

nieporządku grzechu. Stworzenie i odkupienie sta-

nowią zatem klucz do zrozumienia sensu naszego

istnienia na ziemi. Mój czcigodny poprzednik Jan

Paweł II, zwracając się do Zgromadzenia Ogólne-

go Narodów Zjednoczonych 5 października 1995

roku, powiedział, że „nie żyjemy w świecie irracjo-

nalnym i pozbawionym sensu, ale że istnieje w nim

moralna logika, która rozjaśnia ludzką egzystencję

i umożliwia dialog między ludźmi i narodami”. Ta

transcendentna „gramatyka” – to znaczy ów zbiór

reguł postępowania indywidualnego i wzajemnych

odniesień osób, opartych na zasadach sprawiedli-

wości i solidarności – jest wpisana w sumienia, w

których odzwierciedla się mądry zamysł Boga. Jak

powiedziałem niedawno, „wierzymy, że na począt-

ku jest wieczne Słowo, rozum, a nie irracjonalność”.

Pokój jest zatem również zadaniem,

które wymaga od każdego osobistej

odpowiedzi, zgodnej z planem Bo-

żym. Kryterium, na którym powinna

opierać się ta odpowiedź, musi być

przestrzeganie reguł owej „gramaty­

ki” zapisanej w sercu człowieka przez

Boskiego Stwórcę

.

W tej perspektywie norm prawa

naturalnego nie należy uważać za

dyrektywy narzucone z zewnątrz i

jakby wymierzone w wolność czło-

wieka. Przeciwnie, powinny być one

przyjmowane jako wezwanie do wiernej realizacji

powszechnego planu Bożego, wpisanego w samą

naturę istoty ludzkiej. Narody, kierując się takimi nor-

mami, mogą – z zachowaniem swych kultur – zbli-

żyć się do największej tajemnicy, jaką jest tajemnica

Boga. Uznanie i poszanowanie prawa naturalnego

stanowi zatem również dziś wielką podstawę dla

dialogu między wyznawcami różnych religii, jak też

dialogu wierzących z niewierzącymi. Jest to wielka

płaszczyzna spotkania i tym samym fundamentalna

przesłanka prawdziwego pokoju.

Prawo do życia i do wolności religijnej

4. Obowiązek poszanowania godności każdej

istoty ludzkiej, w której naturze odzwierciedla się

obraz Stwórcy, w konsekwencji oznacza, że

nie

można dysponować osobą wedle upodobania

. Kto

cieszy się większą władzą polityczną, technologicz-

ną, ekonomiczną, nie może wykorzystywać jej do

naruszania praw innych, będących w mniej szczęś-

liwym położeniu. Na poszanowaniu praw wszystkich

ludzi bowiem buduje się pokój. Mając tę świado-

mość, Kościół broni podstawowych praw każdego

człowieka. W szczególności domaga się poszano-

wania

życia

i

wolności religijnej

każdego. Poszano-

wanie prawa do życia w każdej jego fazie stanowi

punkt o decydującym znaczeniu:

życie jest darem,

którym podmiot nie dysponuje w pełni

. Podobnie

zapewnienie prawa do wolności religijnej stawia

istotę ludzką

w relacji do transcendentnego Pryn­

cypium, które uniezależnia ją od osądu człowieka

.

Prawo do życia i do swobodnego wyrażania własnej

wiary w Boga nie podlega władzy człowieka. Pokój

wymaga ustalenia

jasnych granic między tym, czym

można, a tym, czym nie można dysponować

: w ten

sposób uniknie się niedopuszczalnych ingerencji w

owo dziedzictwo wartości, które jest właściwe czło-

wiekowi jako takiemu.

5. Jeśli chodzi o

prawo do życia

, trzeba wyraź-

nie powiedzieć, że w naszej społeczności dokonuje

się zagłady życia: obok ofiar konfliktów zbrojnych,

terroryzmu i różnorakich form przemocy są ofiary

cichej śmierci, spowodowanej przez głód, przez

aborcję, eksperymenty na embrionach i eutana-

zję. Jak można nie dostrzegać, że to wszystko jest

zagrożeniem pokoju? Aborcja i eksperymenty na

embrionach są bezpośrednim przeciwieństwem

postawy otwarcia na drugiego, która jest konieczna

do tworzenia trwałych, pokojowych relacji. Gdy zaś

chodzi o

wolność wyrażania własnej wiary

, przeja-

wem braku pokoju w świecie są trudności, jakich

chrześcijanie i wyznawcy innych religii często do-

znają w publicznym i swobodnym wyznawaniu swo-

ich przekonań religijnych. Mówiąc w szczególności

o chrześcijanach, muszę z bólem zwrócić uwagę na

to, że nie tylko czasami napotykają przeszkody; w

niektórych państwach są wręcz prześladowani, a

całkiem niedawno doszło do tragicznych wypadków

okrutnej przemocy. Istnieją reżimy, które narzucają

wszystkim jedną religię, podczas gdy reżimy obojęt-

ne stosują nie tyle agresywne prześladowanie, ile

systematyczny kulturowy ostracyzm w odniesieniu

do przekonań religijnych. W każdym wypadku nie

jest respektowane fundamentalne prawo człowie-

ka, co ma poważne konsekwencje dla pokojowego

współżycia. W ten sposób szerzy się jedynie

men­

talność i kulturę przeciwne pokojowi.

Równość natury wszystkich osób

6. U źródeł wielu napięć zagrażających pokojowi

są niewątpliwie

liczne niesprawiedliwe nierówności

,

wciąż jeszcze będące dramatem w świecie. Wśród

nich szczególnie zdradliwe są, z jednej strony,

nie­

równości w dostępie do podstawowych dóbr

, jak

pożywienie, woda, mieszkanie, opieka zdrowotna,

z drugiej zaś utrzymujące się

nierówności pomiędzy

mężczyzną i kobietą w egzekwowaniu fundamental­

nych praw ludzkich.

Uznanie

zasadniczej

równości ludzi

, wynikającej

ze wspólnej im transcen-

dentnej godności, stanowi

niezwykle ważny element

budowania pokoju. Rów-

ność na tym poziomie jest

zatem dobrem wszystkich,

wpisanym w ową „grama-

tykę” naturalną, którą daje

się odczytać z Bożego za-

mysłu stworzenia; dobrem,

które jej nie może ignoro-

wać bądź lekceważyć, gdyż wywołałoby to poważ-

ne skutki będące zagrożeniem dla pokoju. Wielka

nędza, jaką cierpią liczne populacje, szczególnie na

kontynencie afrykańskim, prowadzi do gwałtowne-

go wyrażania roszczeń, co stanowi straszliwą ranę

zadaną pokojowi.

7. Również niedostateczne poświęcanie uwagi

sytuacji kobiety

wprowadza do porządku społecz-

nego elementy niestabilności. Mam na myśli wy-

korzystanie kobiet, traktowanych jak przedmioty,

a także wielorakie formy braku poszanowania ich

godności; mam na myśli również – w innym kon-

tekście – rozmaite wizje antropologiczne utrzymu-

jące się w niektórych kulturach, w których pozycja

kobiety jest mocno podporządkowana woli mężczy-

zny, czego konsekwencją są sytuacje krzywdzące

dla jej osobowej godności i stanowią przeszkodę w

korzystaniu z podstawowej wolności. Nie można się

łudzić, że będzie zagwarantowany pokój, dopóki nie

zostaną przezwyciężone również te formy dyskry-

minacji, które godzą w godność osobistą, wpisaną

przez Stwórcę w każdą istotę ludzką.

„Ekologia pokoju”

8. Jan Paweł II pisze w Encyklice

Centesimus

annus

: „Nie tylko ziemia została dana człowiekowi

przez Boga, aby używał jej z poszanowaniem pier-

wotnie zamierzonego dobra, dla którego została mu

ona dana, ale również człowiek jest dla siebie sa-

mego darem otrzymanym od Boga i dlatego musi

respektować naturalną i moralną strukturę, w jaką

został wyposażony”. W odpowiedzi na ten dar, po-

wierzony mu przez Stwórcę, człowiek, wraz z sobie

podobnymi, może kształtować świat pokoju. Obok

ekologii natury istnieje zatem ekologia, którą mogli-

byśmy nazwać „ludzką”, a która z kolei domaga się

„ekologii społecznej”. Oznacza to, że ludzkość, jeśli

zależy jej na pokoju, powinna zwracać coraz więk-

szą uwagę na związki, jakie istnieją między ekologią

naturalną, czyli poszanowaniem przyrody, a eko-

logią ludzką. Doświadczenie pokazuje, że

każda

postawa braku poszanowania środowiska szkodzi

współżyciu ludzkiemu

, i odwrotnie. Coraz wyraźniej

jawi się nierozerwalny związek między pokojem ze

“Osoba ludzka sercem pokoju”