MICHAEL Journal: 1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0, Canada •
Tel.: (450) 469-2209
•
Fax (450) 469-2601
Dwumiesięcznik MICHAEL: ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław, Polska •
Tel.: (071) 343-6750
•
www.michael.org.plstyczeń-luty 2007
„Obawiam się, że zwyczajny obywatel nie bę-
dzie zadowolony z tego, kiedy dowie się, że banki
mogą tworzyć i niszczyć pieniądze, i robią to. Ilość
istniejących pieniędzy różni się jedynie w zależności
od działania banków, które zwiększają lub zmniej-
szają depozyty i zakupy bankowe. Wiemy, jak to
funkcjonuje. Każda pożyczka, przekroczenie konta
czy zakup bankowy tworzą depozyt, a każda spłata
pożyczki, debetu, czy sprzedaż bankowa niszczą
depozyt”.
Ten wybitny autorytet dowodzi i potwierdza moje
powyższe wypowiedzi, że banki tworzą i anulują
przepływ pieniędzy, które codziennie wpływają do
banków, redukując pożyczki, a jeżeli potrzebne są
na następny cykl produkcyjny, są wtedy tworzone i
krążą, żeby finansować ten następny cykl. Czy wy-
jaśniłem to absolutnie jasno? Muszę to podkreślić:
wszyscy przedsiębiorcy w naszym kraju, reprezen-
tujący wszystkie dziedziny przemysłu i handlu, ob-
sługują swoje potrzeby finansowe
bezpośrednio
lub niebezpośrednio
za pomocą banków komer-
cyjnych. Nie istnieje żadna inna władza tworzenia
i anulowania pieniędzy. Nawet prawne środki płat-
nicze wchodzą w obieg poprzez banki handlowe,
które kupują je za pomocą swoich własnych czeków
bankowych.
Tylko niewielka ilość zarejestrowanych banków
wykonuje funkcje tworzenia i anulowania pieniędzy
za pomocą swoich czeków kliringowych. Wszystkie
nasze przedsiębiorstwa handlowe, a nawet insty
tucje oszczędnościowe i pożyczkowe oraz towa
rzystwa finansowe muszą przeprowadzać wszystkie
swoje czeki i inne transakcje finansowe przez cze-
kowe izby rozrachunkowe banków komercyjnych.
Chciałbym teraz rozwinąć mój poprzedni wykład
na temat „Własności tworzenia pieniędzy” i konsty-
tucyjnego utworzenia należącej do społeczeństwa
Niezależnej Krajowej Władzy Monetarnej. Następu-
jący fragment znakomicie przedstawia rozwinięcie.
Cytuję wyjątek z książki, wydanej w solidnej serii,
poświęconej Kredytowi Społecznemu, napisanej
przez przewodniczącego Sekretariatu Kre-
dytu Społecznego Donalda Neale’a wspólnie
z następnym przewodniczącym Sekretariatu
Alanem Armstrongiem, dyplomowanym eko
nomistą.
ZRÓWNOWAŻONY DOBROBYT.
WYZWANIE I ZMIANA. PIENIĄDZE
Książka opublikowana została przez
Sekretariat Kredytu Społecznego w Edynbur-
gu, w 1994 r. Strona 16.
Reforma systemu podaży
pieniądza
„Władza tworzenia pieniędzy musi zostać
wycofana z systemu bankowości komercyj-
nej. Tworzenie podaży pieniędzy społecznych,
wolnych od długu, musi powrócić do władzy
rządowej –
Zarządu Kredytu Narodowego
,
któremu powierzony jest obowiązek utrzy-
mywania ścisłej relacji między ilością dostar-
czonego pieniądza a ilością produkowanego
realnego bogactwa, z uwzględnieniem impor-
tu i eksportu oraz wzrostu i spadku wartości
kapitału, zapewniając tym samym, że zawsze
będzie istniał ‘efektywny popyt’, wystarczają-
cy do oczyszczenia rynku w każdym okresie
produkcyjnym. Wszystkie dane statystyczne
potrzebne do tego są już dostępne w Central-
nym Biurze Statystycznym.
Zarząd Kredytu Narodowego będzie musiał
być ustanowiony tak, by był odpowiedzialny
przed parlamentem, ale by był izolowany od wszel-
kiej formy manipulacji politycznej. Pod tym wzglę-
dem byłby on podobny do Biura Miar i Wag, które
jest odpowiedzialne za utrzymywanie i egzekwowa-
nie przestrzegania właściwych miar i wag we wszyst
kich transakcjach handlowych, będąc jednocześnie
wolnym od nacisków politycznych, które mogłyby in-
gerować w te standardy dla korzyści politycznych.
Krytycy, którzy mogą zarzucać, że pieniądze
tworzone pod kontrolą rządową, będą nieuchronnie
powodować wzrost inflacji,
muszą
być zdolni do
określenia, dlaczego tak musi być, skoro pieniądze
te byłyby tworzone dokładnie tymi samymi środkami
i z tego samego źródła – kredytu narodowego, co
pieniądze bankowe, a na dodatek nie ma żadnego
zarzutu, że pieniądze tworzone przez banki są nie-
uchronnie inflacjogenne.
Jak podkreślał Clifford H. Douglas: ‘Pieniądze są
tylko mechanizmem, za pomocą którego zajmujemy
się rzeczami. Nie mają one żadnych właściwości
za wyjątkiem tych, które wybieramy, żeby im je na-
dać. Wyrażenie takie jak: <W kraju nie ma żadnych
pieniędzy, za pomocą których można zrobić to czy
tamto> nie znaczy absolutnie nic, dopóki nie powie-
my także: <Dobra i usługi potrzebne do wykonania
tej rzeczy nie istnieją i nie mogą być produkowane;
dlatego bezużyteczne jest tworzenie równowartych
im pieniędzy>. Na przykład, infantylne jest po pro-
stu mówienie, że kraj nie ma żadnych pieniędzy na
poprawę świadczeń socjalnych albo na jakikolwiek
inny cel, kiedy istnieją umiejętności, ludzie i materia-
ły, żeby taką poprawę stworzyć’!!!
Ten klucz do reformy systemu monetarnego ot-
worzyłby drogę do dalszych projektowanych kro-
ków:
do wyeliminowania wszelkich możliwości inflacji
przez wprowadzenie naukowej albo godziwej ceny
do wyeliminowania chronicznego braku suma-
rycznej siły nabywczej w stosunku do sumy cen,
przez wprowadzenie Dywidendy Narodowej.
Dywidenda Narodowa
Dywidenda Narodowa byłaby wypłacana z części
nowych pieniędzy, tworzonych na koncie rządowym i
dostarczana jako siła nabywcza każdemu członkowi
społeczności, jako prawo. Niezwiązana byłaby ona
z zarobkami i byłaby wystarczająca do zapewnienia
‘pewnego standardu szacunku, zdrowia i przyzwoi-
tości, co jest pierwszym dezyderatem’.
Dywidenda Narodowa przełamie stare powią
zanie między zatrudnieniem a dochodem i będzie
konieczną reformą, kiedy, za przyczyną postępu
technologicznego, zatrudnienie nie może być dłużej
uważane za jedyne prawo do dochodu.”
Kiedy tylko zrozumiemy jasno powyższe zało
żenia, wtedy staje się logiczne, że całkowita podaż
pieniędzy społecznych może i powinna być roz
prowadzana dwoma strumieniami. Jedna część pły-
nie do Skarbu Państwa, żeby finansować wszystkie
wydatki rządowe wolne od długu, a druga część
jako pożyczki wolne od odsetek płynie do bankie-
rów, żeby finansowali przemysł i handel, przy nie-
wielkim koszcie pożyczki.
Widać to jasno na poniższym diagramie.
Rząd przestanie pożyczać pieniądze, a dług na-
rodowy razem z podatkami może zostać stopniowo
wyeliminowany w rozsądnie krótkim czasie.
Parlament i nasi lokalni posłowie są obecnymi
panami naszego społeczeństwa, wspierającymi i
wywołującymi złą ekonomię. Parlamentarzyści są
pełnymi winy marionetkami, odpowiadającymi przed
szefami swoich partii politycznych i państwowymi
biurokratami, którzy otrzymują instrukcje polityczne
od bankierskich ekonomistów. Wyborcy muszą do-
magać się, żeby posłowie prowadzili politykę ocze-
kiwaną przez wyborców, a
nie politykę narzucaną
nam przez bankierskich ekonomicznych komi-
wojażerów.
KLUCZEM, KTÓRY PRZYNIESIE SUKCES, JEST
NACISK ZE STRONY ARMII WYBORCÓW, PROWA-
DZĄCYCH KAMPANIĘ, KTÓRY MUSI BYĆ WIĘKSZY
NIŻ NACISK ZE STRONY EKONOMISTÓW. JEST
TO TAK PROSTE. HISTORIA DOWODZI, ŻE
„WOLA
LUDU” MOŻE BYĆ NAJWIĘKSZĄ SIŁĄ NA ZIEMI
.
Pozorowana demokracja, którą mamy, jest
wszechogarniająca i musimy jej użyć. Podstawą
wolności jest bezpieczeństwo finansowe.
POWSZECHNY JEST FAŁSZYWY ARGUMENT, ŻE
KONSUMENCI MUSZĄ OSZCZĘDZAĆ, ŻEBY FINAN-
SOWAĆ PRZEMYSŁ I HANDEL. JEST TO NAJGORSZE-
GO RODZAJU KŁAMLIWE TUSZOWANIE PRAWDY.
Poważny, trwały niedobór całkowitego dochodu
konsumentów ilustruje fałsz, często powtarzanego
stwierdzenia, że główne źródło pieniędzy uży-
wanych do finansowania przemysłu i handlu, sta-
nowią oszczędności społeczeństwa. Ta fałszywa
propaganda utrwala kłamstwo, że główne źródło
podstawowych inwestycji finansowych zapewniają
oszczędności społeczeństwa. Każdy dolar za-
oszczędzony przed natychmiastowym wydaniem
go na zakup, dostępnych dzisiaj w sklepach i biu-
rach dóbr i usług, powoduje, że dobra te pozostają
niesprzedane. Tylko dzięki komuś, gdzieś indziej w
społeczeństwie, pożyczającemu dodatkowo stwo-
rzone przez bank, zadłużone dolary, może być
możliwa sprzedaż dóbr, reprezentowanych przez
zaoszczędzonego dolara.
Propaganda oszczędzania nie tylko pomaga
ukryć fakt, że banki są właścicielami i tworzą całą
podaż zadłużonego pieniądza dla społeczeństwa,
ale także skutecznie przedstawia ona fałszywe
przekonanie, że nie istnieje żadna alternatywa i mu-
simy płacić rabunkowe podatki od naszych pensji,
zarobków i dywidend.
Dobrze wykształceni i dobrze opłacani ekono
miczni menedżerowie międzynarodowej oligarchii
finansowej, jej ekonomiści, stale podróżują, dora
dzając PaństwowymBiurokratom, urzędnikomSkar-
bu Państwa i wiodącym politykom Narodów Świata,
prowadzenie polityki, która służy obecnemu, złemu
systemowi ekonomicznemu międzynarodowych
bankierów.
Niemożliwość spłaty społecznego długu
właścicielom długu bankowego
Wszystkie pieniądze, każdy dolar, który krąży
w społeczeństwie, jest dolarem pożyczonym z ko-
mercyjnego systemu bankowego. Bankierzy two-
rzą wszystkie pieniądze społeczeństwa jako dług.
Nie istnieją żadne inne pieniądze. Jest zatem ab-
solutnie nielogiczne i kompletnie nierealistyczne
wmawianie społeczeństwu przez ekonomistów, wy
kładowców uniwersyteckich, polityków i wyższych
rangą bankierów, że musi ono, czy nawet może
spłacić swoje długi. Jest to absolutnie niemożliwe
z powodu bardzo prostego faktu, że wszystkie pie-
niądze są długiem. Gdybyśmy wyobrazili sobie, że
wszystkie nasze pożyczki z banków komercyjnych
zostaną spłacone, wtedy
SPOŁECZEŃSTWO NIE
MIAŁOBY ŻADNYCH PIENIĘDZY, A EKONOMIA, JAKĄ
SIĘ DZISIAJ POSŁUGUJEMY, ZAWALIŁABY SIĘ!!!
Co
za otrzeźwiający fakt, o którymmożemy myśleć. Dla
czego ekonomiści i wyżsi rangą bankierzy starannie
zatajają tę tajemnicę? Naszym zadaniem i odpowie
dzialnością jest zdemaskowanie ich sekretu. Dla
elementarnej sprawiedliwości prawda musi zwy
ciężyć.
Uwaga: Cykle krążenia pieniędzy przedstawione
w tym wykładzie związane są z dyskutowanym te-
matem i nie mogą obejmować wszystkich przepły-
wów pieniędzy w każdej ekonomii.
Henry Reynel
PIENIĄDZE SĄ TWORZONE I ANULOWANE, KIEDY PRZEPŁYWAJĄ PRZEZ KAŻDY CYKL
PRODUKCJI I KONSUMPCJI WSZYSTKICH DÓBR I USŁUG
PODAŻ PIENIĄDZA, KTÓREJ WŁAŚCICIELEM JEST SPOŁECZEŃSTWO, MUSI BYĆ ZARZĄDZANA PRZEZ SPOŁECZNĄ NIEZALEŻNĄ
KRAJOWĄ WŁADZĘ KREDYTOWĄ
PRZEPŁYW PIENIĘDZY WOLNYCH OD DŁUGU
RZĄD. PODATKI SĄ NIEPOTRZEBNE
NIEZALEŻNA
KRAJOWA
WŁADZA KREDYTOWA
tworzy i anuluje podaż pieniądza.
Społeczna niezależna
K
RAJOWA
W
ŁADZA
K
REDYTOWA
ocenia całkowite potrzeby podaży
pieniędzy i zarządza tą podażą
Niezależny
Departament
Statystyki
Wolne od długu pieniądze wypływają do wszystkich konsumentów
i na wydatki rządowe. Jest to społeczne prawo do daru bogactwa,
dostarczonego przez maszyny, używające zagospodarowanej
energii słonecznej. Dziedzictwo kulturowe każdego.
Strumień
pieniędzy
powracających
do
K.W.K
.
BANKI
ROZPROWADZANA PODAŻ PIENIĄDZA WYPŁYWA
POPRZEZ PRZEMYSŁ
Druga Część (A) strumienia pieniędzy jest
stale anulowana jako wydawane przez
konsumentów pensje, zarobki i dywid-
endy. Koszty A przemysłu i handlu.
Pierwsza Część (B) strumienia pieniędzy
jest stale anulowana, kiedy powraca tytułem
zapłaty za koszty B przemysłu i handlu.
Pieniądze płyną stale jako
pożyczki przez cały przemysł
w czasie produkcji i dystrybucji
wszystkich dóbr i usług.
Pieniądze są zarówno syste-
mem księgowości, używanym
do ustanowienia cen sprzedaży,
jak i środkiem wymiany.
PRZEMYSŁ
DOBRA I USŁUGI DETALICZNE
opracował Henry Reynel
ZMODERNIZOWANY CYKL PODAŻY PIENIĘDZY, PRZEPŁYWAJĄCYCH WEDŁUG ZASAD KREDYTU SPOŁECZNEGO
Całkowita podaż pieniędzy społecznych przepływa ze źródła pochodzenia, społecznej Krajowej Władzy Kredytowej, dwoma ciągłymi strumieniami. Jeden
strumień stanowią wolne od długu pieniądze, przeznaczone na finansowanie wszystkich wydatków rządowych. Drugi strumień to pożyczki kredytowe dla
ich dystrybutorów, prywatnych banków komercyjnych, udzielane na zerowy procent. Banki udzielają pożyczek kredytowych na finansowanie przemysłu
i handlu. Wielkość strumienia pieniędzy przeznaczonych na konsumpcję jest utrzymywana w równowadze z wielkością strumienia dóbr i usług, dostęp-
nych po cenach detalicznych.