Table of Contents Table of Contents
Previous Page  17 / 24 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 17 / 24 Next Page
Page Background

17

MICHAEL Journal: 1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0, Canada • Tel.: (450) 469-2209 • Fax (450) 469-2601

Dwumiesięcznik MICHAEL: ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław, Polska • Tel.: (071) 343-6750 •

www.michael.org.pl

maj-czerwiec-lipiec 2008

Ks. dr Tadeusz Bienasz

Na początku pragnę podziękować redakcji MI­

CHAELA w języku polskim za możliwość krótkiej

prezentacji swej książki, jak też podzielenia się ze

wszystkimi misjonarzami św. Michała radością pły­

nąca z rozważań dzieł i katechez Jana Pawła II.

Człowiek jest dziedzicem wielkiej prawdy na

początku, która jest głębszą od grzeszności

i pożądliwości

Człowiek poznaje siebie w codzienności swe-

go życia: w swojej pracy, w swej nauce, rodzinie,

samotności, w swych zmaganiach, klęskach i osią­

gnięciach, w chorobie i umieraniu. Często korzysta

z wiedzy i doświadczenia innych ludzi, przez co sam

się doświadcza. Wiedzę można zdobyć od innych,

natomiast doświadczenie prowadzi poprzez osobo-

we zaangażowanie się w tajemnicę życia. Szcze-

gólnie, kiedy mówimy o doświadczeniu duchowym

czy religijnym. Będąc jeszcze studentem teologii

pragnąłem poznać, kim jest Bóg? Kim jest człowiek?

Pragnąłem poznać prawdy zawarte na stronicach

Biblii. Często rozmawiałem z innymi studentami na

temat wiary, rozumu i moralności i to było bardzo

ciekawe i konieczne, aby ostatecznie mógł zrodzić

się głód przeżycia duchowego, głód modlitwy takiej

jak kiedyś w dzieciństwie na kolanach przed krzy-

żem nawet przydrożnym, w domu czy w kościele.

Już samo pragnienie tego przeżycia dawało tak

wiele ukojenia, spokoju i poznania na swój sposób.

Na sposób może dziecinny, ale bardzo szczery i

otwarty. Można wiele czytać i rozważać o miłości,

ale pierwszy promyk miłości, który dociera do głębi

serca, rozjaśnia całość naszego życia. Jeden pro­

mień miłości potrafi wiele przemienić w sercu i myśli

człowieka. Jeden promień miłości potrafi otworzyć

nowy świat dotychczas niespotykany; świat nowej

nadziej.

Takie właśnie promienie wiary, miłości i nadziei

dał nam Jan Paweł II w swym nauczaniu środowym,

znanym pod słowem Katechezy.

Katechezy środowe

Jan Paweł II, poczynając od pierwszych lat swe-

go pontyfikatu na Stolicy Piętrowej, pragnął przeka-

zać współczesnym pokoleniom prawdę o człowieku

i jego godności, która płynie z tajemnicy stworzenia

i odkupienia. Życie i śmierć, małżeństwo i bezżeń-

stwo, rodzina, Kościół, społeczeństwo to tylko nie-

które z tematów, które były poruszane w jego na-

uczaniu.

Po przeczytaniu tych Katechez zebranych w

dziele

Mężczyzną i kobietą stworzył ich

p stan

wiłem jeszcze bardziej zagłębić się w tajemnicę o

człowieku, która wypływa z opisu stworzenia:

Stwo­

rzył Bóg człowieka na swój obraz na obraz Boży go

stworzył: stworzył mężczyznę i niewiastę (Rdz 1,

27).

W tym jednym zdaniu kryje się tak wiele mądrości

i miłości Boga Stwórcy. W tym jednym zdaniu zawie-

ra się całość stwórczego planu Boga o człowieku.

Szczególnie w dobie scjentyzmu, cybernetyki, bio-

technologii i genetyki widzę konieczność ciągłego

powrotu do stwórczego zamysłu Boga

na począt­

ku

.

Człowiek byłby chyba najbardziej niezrozumiałą

istotą we wszechświecie, gdyby nie znał swego

sensu istnienia, swego planu zawartego w mądro-

ści Stwórcy.

Pragnienie właściwego zrozumienia

obrazu

Boga

w człowieku ciągle motywuje mnie do pogłę­

biania tajemnicy Wcielenia i Zmartwychwstania.

Starając się zrozumieć pojęcie obrazu Boga w so-

bie, człowiek odkrywa swoją godność, której nikt i

nic nie potrafi zaćmić.

Obraz Boga

w człowieku,

obraz i podobieństwo

Boże

, to treść prawdy, o której mówi nam pierwsza

str nica Biblii.

Natomiast codzienność życia nasuwa mi cią-

gle nowe pytania: co chciałbym osiągnąć w swym

życiu, jak je ukształtować, powołanie, wieczność,

jaka wieczność, dlaczego Bóg stał się człowiekiem,

Zmartwychwstanie, małżeństwo, bezżeństwo. Tego

typu pytania będą się tylko potęgować, jeśli nie za-

stanowię się nad stwórczym planem Boga. Co Bóg

pragnął objawić stwarzając człowieka? Jaki plan

miał Bóg stwarzając człowieka na

obraz Boży

?.

Jako młody człowiek ciągle odczuwałem pewien

brak, który wypływał z niewystarczającego poznania

nie tylko Biblii, ale i nauczania Kościoła o sprawach

życia codziennego i wiecznego. I chyba ten brak

był przyczyną mnożenia się pytań. W posłudze ka-

płańskiej odczułem jeszcze bardziej tę konieczność

zagłębiania się w nauce i doświadczeniu wielkich

Ojców Kościoła. To niejako chleb powszedni, który

pokrzepia.

Głębokie zafascynowanie myślą, modlitwą i po-

stawą Jana Pawła II, głębokie zafascynowanie tą

postawą Apostoła naszych czasów, stało się rze-

czywiście wielkim darem i może nawet pewnym

przełomem na drodze moich poszukiwań.

Jan Paweł II pozostanie wielkim

darem i ta­

jemnicą

dla wielu pokoleń.

Zdroje ‘żywej wody’

Wyruszyłem więc w drogę w poszukiwaniu no­

wych horyzontów życia, biorąc jako mapę Katechezy

Jana Pawła II wygłoszone w okresie: 5 XI 1979 – 28

XI 1984 i zawarte we wspomnianym dziele

Mężczy­

zną i kobietą stworzył ich

.

Studiując to dzieło, z każdym dniem zapomi­

nałem o swych utartych już stwierdzeniach, wypo­

wiedziach i wchodziłem w ‘nowy świat’ myśli i du­

cha. Świat, który częściowo już odkryłem podczas

studiów teologicznych i filozoficznych i który odna­

lazłem w tradycji Ojców Kościoła pierwszych wie­

ków, stawał się bardziej otwartym i zrozumiałym w

duchu myśli i duchu Kościoła, którego nową wiosną

był pontyfikat Jana Pawła II. Prawdziwe ‘zdroje ży-

wej wody’, mądrości, duchowości i doświadczenia

popłynęły z osoby Sługi Bożego Jana Pawła II, Apo-

stoła naszych czasów. Radość i uniesienie płynące

z tych rozważań powiększały horyzonty mojego co-

dziennego wędrowania, mojego życia i codziennej

posługi kapłańskiej. Dzieliłem się tym przeżyciem ze

wszystkimi i wszędzie. Takim to sposobem zrodziła

się myśl książki, którą wydałem w roku 2007 pod

tytułem

Człowiek w tajemnicy stworzenia i odkupie­

nia.

Tytuł książki pojawił się spontanicznie, gdyż o

takim człowieku mówił Jan Paweł II: o człowieku,

który niejako wyłania się z tajem-

nicy stworzenia i odkupienia.

Człowiek, kiedy pozna coś

wielkiego nie może milczeć,

lecz pragnie dzielić się tym ze

wszystkimi. W ten to sposób po-

wstało pięć rozdziałów książki,

którą właśnie przedstawiam.

Pierwszy rozdział poświęcony

jest tajemnicy zawartej w Księ-

dze Rodzaju: tajemnicy stworze-

nia człowieka. Rozważania nad

tą tajemnicą wprowadzają nas

w całość stwórczego działania

Boga. Apostoł Paweł w swym

wystąpieniu na Areopagu w Ate-

nach mówi:

Jesteśmy bowiem z

Jego rodu...

Dz 17, 24-31

.

Słowa

Apostoła Pawła odzwierciedlają

właśnie tajemnicę stworzenia:

Uczyńmy człowieka

na Nasz obraz, podobnego Nam,

Rdz 1, 26. Po­

dobieństwo Boże w człowieku wyraźnie wskazu-

je na ‘Boży rodowód’ każdego z nas, każdej istoty

ludzkiej, od momentu poczęcia po horyzonty wiecz-

ności.

‘Człowiek historyczny’, o którym mówi J.P. II, w

swych katechezach, to człowiek naszych czasów, a

jednocześnie ten

na początku

, do którego odwołuje

się Jezus Chrystus w swych rozmowach ze współ-

czesnymi mu ludźmi (por. Mt 19, 4-12, Mt 10, 1-

12).

‘Człowiek historyczny’ to człowiek dotknięty już

cierpieniem, skażeniem grzechu pierworodnego.

Grzechu, który stał się konsekwencją zerwania

pierwszego przymierza z Bogiem-Stwórcą. Przy­

mierza, które było wyrazem miłości i przestrogi

Stwórcy.

Skażenie jednak nigdy nie może być rozumiane

jako autentyczny stan natury człowieka. Wiąże się

jedynie z utratą możliwości widzenia świata, jakim

był

na początku

. Człowiek nigdy więcej nie potrafi

odtworzyć tej rzeczywistości

na początku

, ale po-

trafi i powinien wzrastać w nowej, tej, którą odkrywa

się w tajemnicy Objawienia Bożego.

Stąd też życie człowieka nie jest tylko realizacją

swych osobistych planów, ale winno stawać się dą-

żeniem do widzenia świata oczyma Stwórcy. Takie

dążenie i takie spojrzenie umożliwi dostrzec udziela-

nie się Boga w każdej chwili ludzkiej historii. W każ-

dej chwili naszego życia. Ponieważ istota człowieka

niejako ‘wyłania’ się z istoty samego Boga, dlatego

Bóg tak bardzo troszczy się o swoje stworzenie.

Właśnie w nauczaniu Jezusa Chrystusa od­

krywamy obraz

nowego człowieka

, dotkniętego

‘pożądliwością ciała i zmysłów’, a jednocześnie wy-

zwolonego do ‘nowego życia’. Chrystus czyni nas

wolnymi nie od naszych słabości, lecz karmiąc nas

Swym ciałem, czyni nas wolnymi dla nas samych,

a tym samym dla Boga. Chrystus nie uczynił nas

bezgrzesznymi, ale dał nam moc, abyśmy takimi się

stawali, przyjmując Jego naukę, Jego ciało i krew.

Dlatego też drugi rozdział książki poświęciłem

antropologii ‘nowego stworzenia’; nowej świado­

mości własnego ‘ja’ i świętości ciała ludzkiego. To

bardzo ważny temat, który właściwie jest jedną z

myśli przewijających się przez całość książki. Ciało

ludzkie nie może być zredukowane do sfery wyra­

żania uczuć, do sfery przeżyć. Nie może być defi­

niowane z punku widzenia ‘popędu seksualnego’,

gdyż właśnie

pojecie ‘popędu’ nawet w samym

swym brzmieniu mówi o wewnętrznym przymusie,

analogicznie do instynktu...

Ciało ludzkie jest darem, w którym i poprzez

który człowiek wyraża własną osobowość, dlate-

go zasługuje na szczególną troskę i szacunek. W

ciele i poprzez naturę swego ciała człowiek wyraża

świadomość swej tożsamości jako kobieta czy też

jako mężczyzna.

Gender

ideologia stara się zdezo­

rientować to naturalne uwarunkowanie człowieka,

jako kobiety czy też jako mężczyzny, dlatego ważne

jest przywrócenie właściwego sensu i zrozumienia

ciała ludzkiego. Właściwego sensu i zrozumienia

tożsamości mężczyzny i kobiety. ‘Oblubieńczy’ sens

ciała wyrażający treść daru i obdarowania jest wy-

razem zawartej w nim

tajemnicy

promieniowania miłości

.

Ciało ludzkie w wymiarze do-

czesności i wieczności zawiera

prawdę o człowieku, którą obja-

wia Zmartwychwstały Chrystus.

Tak jak Chrystus zmartwych-

wstał, tak i my zmartwychwsta-

niemy do nowego życia, pisze

św. Paweł ...

zasiewa się cia­

ło zmysłowe − powstaje ciało

duchowe

...1Kor 15, 35ff Tajem-

nica Zmartwychwstania Chry-

stusa Pana uświęca ciało każdej

osoby, ciało każdego człowieka.

Tajemnica Zmartwychwstania

Chrystusa ukazuje właściwy

sposób patrzenia na ciało męż­

czyzny czy kobiety.

Co znaczy być świętym?

Trzeci i czwarty rozdział książki poświęciłem

właśnie uświęceniu ciała i przebóstwieniu -

theosis

,

to jest wprowadzenie człowieka w tajemnicę miło­

ści Trójcy Świętej. Często używamy słowa ‘święty’

mając na myśli człowieka niejako idealnego, który

osiągnął najwyższe granice doskonałości. Czy ta-

kiego człowieka ma Chrystus na myśli w swym na-

uczaniu?

Tajemnica przebóstwienia,

świętość

w ujęciu

Jana Pawła II jest tajemnicą przeniknięcia i nasy­

cenia tego, co jest istotowo człowiecze, tym co isto-

towo Boskie. Przebóstwienie jest więc szczególnym

wyrazem ‘żywej i uświęcającej komunii’ człowieka z

Bogiem. Świętość w naszym codziennym zrozumie-

niu jest właśnie wchodzeniem w tajemnicę Trójcy

Świętej. Sakramentalna posługa Kościoła pomaga

nam na tej drodze naszego podstawowego powoła-

nia. Tę antropologiczną prawdę o człowieku głoszo-

CZŁOWIEKWTAJEMNICY STWORZENIA I ODKUPIENIA

ROZWAŻAJĄC KATECHEZY JANA PAWŁA II

(ciąg dalszy na str. 21)