Table of Contents Table of Contents
Previous Page  5 / 16 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 5 / 16 Next Page
Page Background

MICHAEL Journal: 1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0, Canada • Tel.: (450) 469-2209 • Fax (450) 469-2601

Dwumiesięcznik MICHAEL: ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław, Polska • Tel.: (071) 343-6750 •

www.michael.org.pl

styczeń-luty 2008

Podmiana wartości chrześcijańskich wartościami

ducha pozytywizmu i laicyzmu wpływa nie tylko na

kształtowanie się nowej niezależnej świadomości

społecznej, ale również relatywistycznej myśli, roz­

mytej w immanentnym hedonizmie.

Człowiek scjentyzmu i cybernetyki

Obraz jutra w tak kształtującej się Europie trze­

ciego tysiąclecia

jest często bezbarwny i niepewny.

Bardziej się boimy przyszłości niż jej pragniemy.

14

Utrata chrześcijańskiego ducha, utrata osobi­

stego doświadczenia spotkania z Jezusem Zmar­

twychwstałym prowadzi do laicyzacji a tym samym

do kształtowania się światopoglądu laickiego, lub

deistycznego.

15

Antropologiczny wymiar poglądu

laickiego i deistycznego w konsekwencji prowadzi

do zdeterminowanych koncepcji życia, hedonizmu,

duchowej rezygnacji, indywidualizmu, skrajnego

humanizmu; gdzie człowiek staje się miarą wszech­

rzeczy itd.

Jesteśmy świadkami rozpowszechnionej frag­

mentaryzacji egzystencji; …mnożą się podziały i

kontrasty. …zauważa się niebezpieczne zjawisko

kryzysów rodzinnych i słabości samej koncepcji

rodziny, …narastanie powszechnej obojętności

etycznej, …trwająca obecnie globalizacja, zamiast

prowadzić ku większej jedności rodzaju ludzkiego,

pójdzie za logiką, która spycha najsłabszych na

margines i zwiększa liczbę ubogich na ziemi.

16

Jednym z najbardziej ewidentnych fenomenów

współczesnej Europy i technicznie rozwiniętych

państw świata jest antropologiczny konflikt, który

rodzi się na bazie scjentyzmu i cybernetyki. To są

nowe tendencje myśli współczesnego człowieka,

które powstają na gruncie często zbyt pochopnego

zafascynowania się rozwojem nauki i techniki.

To są źródła nowych problemów człowieka

współczesnego. I chociaż nie brakuje mu koniecznej

bazy materialnej do ponad stan sięgającego życia

społecznego, współczesny człowiek czuje się nieja­

ko osamotniony, zdany na samego siebie, mimo że

otoczony jest kręgiem bliskich mu ludzi. Ludzie Eu­

ropy, jak też technicznie rozwiniętych państw

czują

się bardziej osamotnieni, pozostawieni samym so-

bie, pozbawieni uczuciowego oparcia

.

17

Fenomen osamotnienia związany jest nie tylko z

utratą podstawowych wartości duchowych, ale właś­

nie z narastającym fenomenem scjentyzmu i rozwo­

ju wysokich technologii, które przedstawiają obraz

człowieka wyłącznie w jego sferze immanentnej, w

sferze

technicznego futuryzmu

. Narastająca świa­

domość scjentyzmu i niespotykany jak dotąd roz­

wój genetyki i wysokich technologii promują obraz

człowieka, który niejako jest produktem ludzkiej in­

teligencji, a nie „obrazem i podobieństwem Boga-

Stwórcy.”

18

Antropologia scjentyzmu i cybernetyki,

dążenie do narzucenia antropologii bez Boga i bez

Chrystusa

, jest jedną z podstawowych przyczyn

gaśnięcia nadziei

, osamotnienia, zatraty sensu ży­

cia.

19

Antropologia scjentyzmu, stawia człowieka w

centrum nie tylko obiektu badań, ale też czyni go

centrum badawczym. Determinizm naukowy bazu­

jący na materialistycznej filozofii empiryzmu i po­

zytywizmu doprowadził do ukształtowania się cyber-

antropologii,

każąc mu [człowiekowi] w ten sposób

zająć miejsce Boga [Stwórcy]. Zapomnienie o Bogu

doprowadziło do porzucenia człowieka i dlatego

…otworzyła się rozległa przestrzeń dla swobodne-

go rozwoju nihilizmu na polu filozofii, relatywizmu

na polu teorii poznania i moralności, pragmatyzmu

i nawet cynicznego hedonizmu w strukturze życia

14

Ecclesia in Europa

, 8.

15

Pogląd deistyczny nie neguje Boga Stwórcy. Nato­

miast nie przyznaje udziału Boga w istniejącym życiu

świata i Kosmosu.

16

Ecclesia in Europa

, 8.

17

Tamże.

18

Rdz 1, 26-28.

19

Ecclesia in Europa

, 9.

szukiwania adekwatnej antropologii, która by potra­

fiła odbudować wizję człowieka w całości stwórcze­

go i zbawczego planu Boga.

Współczesna Europa odczuwa brak adekwatnej

antropologii, która by zawierała podstawową praw­

dę o człowieku „wszechczasów” i taką antropologią

w mojej opinii jest właśnie „teologia ciała” Jana Pa­

wła II, o której mówiliśmy już wcześniej i do której

powinniśmy ciągle powracać.

Synody Biskupów poświęcone Europie

Na rozpoczęcie II Specjalnego Zgromadzenia

Synodu Biskupów poświęconego Europie (1999), w

przeddzień trzeciego tysiąclecia, Jan Paweł II przy­

toczył słowa Apostoła Piotra:

„Nie obawiajcie się […] i nie dajcie się zaniepo­

koić!

Pana zaś Jezusa Chrystusa miejcie w sercach

za Świętego i bądźcie zawsze gotowi do obrony wo-

bec każdego, kto domaga się od was uzasadnienia

tej nadziei, która w was jest“

1P 3, 14-15.

Tematem II Specjalnego Synodu poświęconego

Europie były słowa:

„Jezus Chrystus żyjący w swoim Kościele źró­

dłem nadziei dla Europy“

Głównym celem Synodu było:

…przeanalizowa-

nie sytuacji Kościoła w Europie i opracowanie wska-

zań nowego głoszenia Ewangelii

. Zwołanie II syno­

du poświęconego Europie zapowiedział Jan Paweł

II w dniu 23 czerwca 1996 roku, na zakończenie

Eucharystii sprawowanej na stadionie olimpijskim w

Berlinie. Bardzo znamienne słowa wypowiedziane

w znamiennym miejscu.

II Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów

było kontynuacją I Zgromadzenia Synodu, który

odbył się w roku 1991, tematem którego były sło­

wa: „Abyśmy byli świadkami Chrystusa, który nas

wyzwolił“

10

.

Nie sposób pominąć faktu, że oba Zgromadzenia

są skoncentrowane na osobie Jezusa Chrystusa.

Chrystocentryczny charakter Synodów Biskupów

Europy ukazuje drogę przyszłej Europy, drogę inte­

gracji i odrodzenia.

Jan Paweł II podkreślił spójność obu synodów.

Spójność, która polega na ciągłym odkrywaniu Oso­

by Jezusa Chrystusa i Jego Orędzia.

To I Specjalne Zgromadzenie dostrzegło pilną

konieczność „nowej ewangelizacji” ze świadomo­

ścią, że Europa nie powinna dzisiaj tylko odwoływać

się do swej chrześcijańskiej przeszłości. Musi także

nauczyć się znów kształtować swoją przyszłość w

spotkaniu z Osobą i orędziem Jezusa Chrystusa.

11

Powracając do syntezy Ojców II Synodu Bisku­

pów Europy Jan Paweł II podkreślił zależność

współczesnego oblicza naszego kontynentu od nie­

przemijających wartości chrześcijańskich.

12

Współ­

czesna sytuacja napawa jednak lękiem utraty du­

chowego dziedzictwa Europy.

Oczywiście na kontynencie europejskim nie

brak cennych symboli chrześcijańskiej obecności,

ale wraz z powolnym, stopniowo wkraczającym ze-

świecczeniem powstaje niebezpieczeństwo, że sta-

ną się one jedynie pamiątkami przeszłości.

Wielu ludzi nie potrafi już łączyć ewangelicznego

przesłania z codziennym doświadczeniem; wzrasta

trudność przeżywania osobistej wiary w Jezusa w

takim kontekście społecznym i kulturowym, w któ-

rym chrześcijańska koncepcja życia jest stale wy-

stawiona na próbę i zagrożenie; w wielu sferach

publicznych łatwiej jest deklarować się jako agno-

stycy niż jako wierzący; odnosi się wrażenie, że

niewiara jest czymś naturalnym, podczas gdy wia-

ra wymaga uwierzytelnienia społecznego, które nie

jest ani oczywiste ani przewidywalne.

13

II Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświę­

cone Europie, Orędzie końcowe, 1; “L’Osservatore Ro­

mano” (wyd. pol.) 1999, nr.12, s. 50.

Przemówienie na Anioł Pański (23 czerwca 1996), 2;

“L’Osservatore Romano” (wyd. pol.) 1996, nr.9, s. 26;

Ecclesia in Europa

, 2.

Według statystyki w obecnym Berlinie około 70 %

mieszkańców żyje bez sakramentu Chrztu św. Statystyka

nie rozwiązuje problemu, tylko wskazuje na jego obec­

ność. Oczywiście Berlin nie jest wyjątkiem. Proces la­

icyzacji w Europie ogarnia wiele państw.

10

Ecclesia in Europa

, 2.

11

Ecclesia in Europa

, 2; Również: I Specjalne Zgroma­

dzenie Synodu Biskupów poświecone Europie,

Deklara­

cja końcowa

(13 grudnia 1991), 2; “L’Osservatore Ro­

mano” (wyd. pol.) 1992, nr.1, s. 47.

12

II Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświę­

cone Europie,

Instrumentum laboris

, 12-12, 16-19.

13

Ecclesia in Europa

, 7.

codziennego. Europejska kultura sprawia wrażenie

“milczącej apostazji“ człowieka sytego, który żyje

tak, jakby Bóg nie istniał.

20

Takie są konsekwencje nadmiernego scjenty­

zmu, który rodzi się na bazie niewłaściwej oceny

nauki, na bazie niewłaściwego zrozumienia nauki.

Scjentyzm często zapomina o metodologicznym wy­

miarze nauki, który czyni ją ostoją racjonalnej myśli.

Ostoją wiedzy o sektorze mikro- i makrokosmosu.

Ściśle określona metodologia nauk szczegółowych

jest podstawą racjonalno-empirycznej teorii pozna­

nia. Nauka w ścisłym tego słowa znaczeniu jest

bardzo ważnym źródłem poznania, gdyż dostar­

cza nam racjonalnych danych o strukturze świata

i Wszechświata. O taką właśnie naukę winniśmy

zabiegać w kształtującej się Europie i świecie. Taką

naukę, wolną od ideologii i technologicznych prze­

słanek, winniśmy promować. Przypisywanie nauce

ideologicznych i futurystycznych właściwości przy­

nosi wielką szkodę samej nauce.

Scjentyzm i futurystyczna cybernetyka nie od­

zwierciedlają właściwych nauce stwierdzeń o tym;

jak

zbudowany jest mikro- i makrokosmos, nato­

miast uwodzą ją poza granicę jej metodologicznej

odpowiedzialności.

Podsumowanie

Laicka postawa współczesnej Europy penetru­

je podstawowe formy życia codziennego.

Gender

ideologia, współczesna sztuka i kultura, słownictwo i

niektóre ustawy Unii Europejskiej, to tylko przykłady

współczesnej Europy dotkniętej duchem życia

jakby

Bóg nie istniał

.

21

Jesteśmy więc świadkami narodzin

nowej kul­

tury

, kształtującej się

pod wpływem środków ma­

sowego przekazu, której cechy charakterystyczne i

treści często sprzeczne są z Ewangelią i godnoś-

cią osoby ludzkiej. Do kultury tej należy też coraz

bardziej rozpowszechniony agnostycyzm religijny,

związany z pogłębiającym się relatywizmem moral­

nym i prawnym, który jest następstwem zagubienia

prawdy o człowieku jako fundamencie niezbywal­

nych praw każdego. Oznaką gaśnięcia nadziei by-

wają niepokojące formy tego, co można nazwać

„kulturą śmierci“.

22

Przykładem takiej kultury może posłużyć nara­

stający kryzys demograficzny.

Nie tylko Europa, nie tylko państwa wysoko roz­

winięte technicznie, ale całość globu ziemskiego

ma do dyspozycji ogromne bogactwa mineralne.

W epoce globalizacji bardzo łatwo można pomóc

państwom borykającym się z problemami życia

codziennego. Dlaczego tak się nie dzieje? Ogrom

zasobów mineralnych pozwala wszystkim ludziom

planety żyć w dostatku. Istnieje wystarczająca ilość

najbardziej koniecznych środków do życia. Również

techniczny potencjał

know how

pozwala na budo­

wanie podstawowej bazy infrastruktury koniecznej

do rozwoju państw borykających się z ogromem

konfliktów socjalnych i społecznych. Potrzeba po­

nownie odnajdywać ten integrujący wymiar osoby

ludzkiej, który by pomógł odkryć ten istniejący po­

tencjał. Człowiek współczesny powinien na nowo

odkrywać właściwy sens istnienia. Powinien szukać

wartości integrującej człowieka w sobie i w relacji do

otaczającego świata. Współczesny człowiek powi­

nien na nowo odnaleźć ten integrujący wymiar, który

całość stworzenia napełnia swą stwórczą Mądroś­

cią i Miłością. W tajemnicy stworzenia i odkupienia

człowieka objawia się całość antropologicznej praw­

dy, której współczesny świat i współczesna Europa

potrzebuje, aby obudzić się z letargu laicyzacji.

Nowe procesy, które dokonują się we współ­

czesnej Europie jeszcze bardziej motywują do szu­

kania właściwej tożsamości kształtującej się Unii.

Unia Europejska

musi wypracować nowy wzorzec

jedności w różnorodności, [wzorzec] wspólnoty na-

rodów pojednanych, [wspólnoty] otwartej na inne

kontynenty i włączonej w aktualny proces globali­

zacji.

23

Ponadto nowa Europa powinna

uznać i odzy­

skać z twórczą wiernością

podstawową prawdę o

człowieku w głoszeniu

transcendentalnej godności

osoby ludzkiej, wartości rozumu, wolności….

24

Wartości chrześcijańskiej antropologii nie powin­

ny ulegać procesom dewaluacji, ale stawać się wy­

kładnią tożsamości nowej Europy.

Ks. dr Tadeusz Bienasz

20

Tamże.

21

Ecclesia in Europa

, 90.

22

Ecclesia in Europa

, 9;II Specjalne Zgromadzenie Sy-

nodu Biskupów poświęcone Europie,

Propositio

, 5a.

23

Ecclesia in Europa

,109.

24

Tamże.

Wieża Babel

Parlament UE

(Strasbourg, Francja)