MICHAEL Journal: 1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0, Canada • Tel.: (450) 469-2209 • Fax (450) 469-2601
Dwumiesięcznik MICHAEL: ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław, Polska • Tel.: (071) 343-6750 •
www.michael.org.plstyczeń-luty 2008
Przywilej tworzenia i emitowania pieniędzy jest
nie tylko najwyższym przywilejem rządu, ale jest
jego najwyższą twórczą możliwością.”
Lincoln mówił o tych zielonych dolarach, jako o
„największym błogosławieństwie, jakie Amery
kanie kiedykolwiek mieli”.
Błogosławieństwo dla
wszystkich, ale nie dla bankierów, ponieważ koń
czyło to ich machinacje, kradzież kredytu narodo
wego i pożyczki pieniędzy na procent. Robili więc
wszystko, co możliwe, żeby zniszczyć te „zielone
dolary” i przeszkadzać Lincolnowi w rządzeniu.
Lord Goschen, rzecznik finansistów, napisał w
Lon-
don Times
(cytat wzięty z
Kto rządzi Ameryką
[
Who
Rules America
] – autorstwa C. K. Howe’a i przedru
kowany w pracy
Martyrologia Pieniędzy Lincolna
[
Lincoln Money Martyred
] – autorstwa doktora R. E.
Searcha):
„Jeżeli ta szkodliwa polityka finansowa, któ
ra ma swoje źródło w Ameryce Północnej umoc
ni się na stałe, wtedy taki rząd będzie dostarczał
swoje własne pieniądze, bez żadnych kosztów,
będzie spłacał długi i będzie bez długów. Będzie
miał wszystkie potrzebne pieniądze niezbędne
do utrzymania się. Będzie prosperował bez pre
cedensu w historii świata. Taki rząd musi być
zniszczony, albo zniszczy każdą monarchię na
świecie.”
(
Monarchię bankierów pożyczających
pieniądze z procentem.
)
Po pierwsze, w celu zdyskredytowania „zielo
nych” dolarów bankierzy namówili Kongres, żeby
głosował w lutym 1862 roku za „Klauzulą Wyjąt
kową” (Exception Clause), która mówiła, że zielo
nymi dolarami nie będzie można spłacać odsetek
od długu narodowego, ani płacić podatków, akcyzy,
czy opłat importowych. Następnie w 1863 roku sfi
nansowawszy wybór odpowiedniej liczby senato
rów i przedstawicieli parlamentu, bankierzy uzyskali
anulowanie przez Kongres prawa „zielonych dola
rów” (Greenback Law) i wprowadzenie na jego miej
sce Narodowej Ustawy Bankowej (National Banking
Act). (Pieniądze miały być następnie emitowane
jako obciążone odsetkami przez banki prywatne.)
Ustawa ta zapewniała też wycofanie „zielonych
dolarów” z obiegu, gdy tylko znajdą się w Minister
stwie Skarbu jako opłaty podatkowe. Lincoln ze
złością protestował, ale najpilniejszą sprawą dla
niego było wygranie wojny i ocalenie Stanów Zjed
noczonych jako całości. Odłożył więc na okres
powojenny swoje veto, które miał zamiar złożyć
przeciwko tej ustawie i działania, które miał podjąć
przeciwko bankierom. Niemniej złożył deklarację:
„Mam dwóch wielkich wrogów: armię Połu
dnia przed sobą i bankierów z tyłu. Z tych dwóch
największym wrogiem są bankierzy.”
Lincoln został powtórnie wybrany na prezydenta
w 1864 roku i było jasne, że po wojnie zaatakuje
silną pozycję bankierów. Wojna skończyła się 9
kwietnia 1865 roku, a pięć dni później, 14 kwietnia,
Lincoln zginął w zamachu. Nastąpiła ogromna re
dukcja kredytu, zorganizowana przez banki. Wiel
kość pieniądza w obiegu wynosiła w 1866 roku
1907 milionów dolarów, co na głowę każdego Ame
rykanina dawało 50,46 dolara, a w 1876 roku suma
ta została zredukowana do 605 milionów dolarów,
co dało 14,60 dolara na głowę. Rezultat: po 10 la
tach upadek 56 446 przedsiębiorstw, reprezentują
cych stratę 2 miliardów dolarów. I jakby tego jeszcze
było mało, bankierzy zredukowali ilość pieniądza w
obiegu do 6,67 dolara na głowę w 1887 r.!
William Jennings Bryan:
„Banki powinny odejść”
Niemniej przykład Lincolna pozostał w pamięci
wielu osób, aż do 1896 roku. Tego roku kandydatem
demokratów na prezydenta został William Jennings
Bryan. Raz jeszcze podręczniki historii mówią, że
dobrze się stało, iż jego kandydatura na prezydenta
nie odniosła sukcesu, ponieważ był on przeciwko
„zdrowym pieniądzom” bankierów, pieniądzom emi
towanym jako dług oraz przeciwko standardowi zło
ta. Bryan powiedział:
„Głosimy w naszym programie, że wierzymy,
iż prawo do bicia monety i emisji pieniędzy jest
funkcją rządu. Wierzymy w to. Opozycja mówi,
że emisja pieniędzy papierowych to funkcja ban
ku i że rząd nie powinien wtrącać się do działal
ności banków. Ja mówię
im, że emisja pieniędzy
jest funkcją rządu i że
banki powinny wycofać
się z tej rządowej funk
cji... Jedynie wtedy, gdy
zgodnie z Konstytucją
pieniądze będą emito
wane przez rząd, możli
we będą wszystkie inne,
potrzebne reformy, ale
dopóki tego się nie osią
gnie, żadnej innej re
formy nie będzie można
przeprowadzić.”
Rezerwa Federalna – gigantyczny koncern
Ostatecznie 23 grudnia 1913 roku Kongres Sta
nów Zjednoczonych głosował za przyjęciem Ustawy
o Rezerwie Federalnej (the Federal Reserve Act),
co spowodowało oddanie przez Kongres prawa do
emisji pieniędzy w ręce korporacji Rezerwy Federal
nej (Federal Reserve Corporation). Jeden z nielicz
nych kongresmanów, którzy rozumieli
ryzyko zawarte w tej ustawie, Charles
A. Lindbergh (reprezentujący stan
Minnesota), ojciec znanego lotnika
powiedział:
„Ustawa ta tworzy najwięk
szy gigantyczny koncern na
ziemi. Z chwilą podpisania
przez prezydenta (Wilsona) tej
ustawy, zostanie zalegalizowany
niewidzialny rząd „Władzy Mone
tarnej”... Przy pomocy tej ustawy
bankowej popełnione zostało naj
większe przestępstwo legisla
cyjne wszechczasów.”
Edukacja ludzi
Co ostatecznie pozwoliło bankierom na uzy
skanie całkowitego monopolu na kontrolę kredytu w
Stanach Zjednoczonych? Ignorancja wśród ludności
odnośnie problemów pieniężnych. John Adams pi
sał do Tomasza Jeffersona w 1787 roku:
„Całe zamieszanie, nieład i nieszczęście w
Ameryce powstało nie przez błędy w konstytu
cji, nie przez zanik honoru i zasad, ale na skutek
kompletnej niewiedzy, dotyczącej natury pienią
dza, kredytu i obrotu pieniężnego”.
Sekretarz Skarbu w gabinecie prezydenta Lin
colna, Salmon P. Chase, ogłosił publicznie
krótko po uchwaleniu Narodowej Usta
wy Bankowej w 1863 roku:
”Promowanie przeze mnie
przyjęcia Narodowej Ustawy
Bankowej było największym fi
nansowym błędem mojego życia.
Spowodowało to powstanie mo
nopolu, który wpływa na wszyst
kie sprawy kraju. Ustawa ta po
winna zostać uchylona, ale zanim
to nastąpi, ludzie z jednej strony a
banki z przeciwnej będą prowadziły
taką walkę, jakiej nigdy nie ogląda
liśmy w tym kraju.”
Producent samochodów Henry Ford powiedział:
„
Jeżeli ludzie w kraju rozumieliby naszą ban
kowość i system monetarny, wierzę, że przed ju
trzejszym rankiem wybuchłaby rewolucja”.
Edukacja ludzi – to jest rozwiązanie! To jest
dokładnie metoda, za którą opowiada się dwumie
sięcznik MICHAEL: przez edukację, zbudować siłę
ludzką, żeby suwerenny rząd każdego kraju miał
odwagę przeciwstawić się bankierom i emitować
własne pieniądze, tak, jak prezydent Lincoln. Gdy
by tylko ludzie popierający uczciwy system mone
tarny zrozumieli swoją odpowiedzialność w rozpo
wszechnianiu MICHAELA! Kredyt Społeczny, który
ustanowiłby system ekonomiczny, gdzie wszystko
byłoby zorganizowane dla służby człowiekowi, sku
pia się na rozwoju odpowiedzialności osobistej i
kształtowaniu odpowiedzialnych ludzi. Każdy umysł
zdobyty dla Kredytu Społecznego jest
osiągnięciem. Każda osoba ukształto
wana przez Kredyt Społeczny jest siłą,
a każda pozyskana siła jest krokiem w
kierunku zwycięstwa. I przez 70 lat jak
wiele sił zostało pozyskanych!... Jeżeli
wszystkie siły byłyby aktywne, napraw
dę przed jutrzejszym rankiem uzyskali
byśmy wprowadzenie w życie propozycji
Kredytu Społecznego!
Jak napisał Louis Even w 1960 roku:
„Przeszkodą nie są ani finansiści, ani
politycy, ani jakiś notoryczny wróg.
Przeszkoda leży w pasywności zbyt
wielu Kredytowców Społecznych,
którzy mają nadzieję na zwycięstwo sprawy, ale
pozostawiają innym jej promowanie.”
Krótko mówiąc, jest to nasza odmowa wzięcia
odpowiedzialności, opóźniająca wprowadzenie Kre
dytu Społecznego jako uczciwego systemu pienięż
nego. „Komu wiele dano, od tego wiele wymagać
się będzie” (Łk 12,48). Przeegzaminujcie wasze
sumienia, drodzy Kredytowcy Społeczni. Koniecz
ne jest nawrócenie osobiste, idźmy i kontynuujmy
naszą odpowiedzialność: zwycięstwo nigdy nie
było tak blisko! Naszą odpowiedzialnością jest
przekazanie wiedzy o Kredycie Społecznym in
nym ludziom, przez promowanie prenumeraty
dwumiesięcznika MICHAEL, jedynej publikacji,
która pokazuje to sprawiedliwe rozwiązanie.
Ustawa o Kredycie Społecznym
przyjęta przez Kongres USA w 1932 r.
Konieczna jest edukacja ludzi. Kiedy nacisk
społeczeństwa jest wystarczająco mocny, wszyst
kie partie zgodzą się z nim. Dobry tego przy
kład możemy znaleźć w ustawie Goldsborough
z 1932 r., która została przez jej autora określona
jako „ustawa o Kredycie Społecznym” i „najbliższa
celu reforma monetarna dla ustanowienia realnego
zdrowego systemu monetarnego w Stanach Zjed
noczonych”.
„Przeważająca większość Kongresu USA
(289 do 60) sprzyjała temu już w 1932 r. i odtąd w
takiej czy innej formie obstawała przy tym. Tyl
ko daremna nadzieja, że cieszący się zaufaniem
nowy prezydent (Roosevelt) mógłby odnowić do
brą koniunkturę bez porzucenia systemu pienią
dza kredytowego, który Ameryka odziedziczyła,
uniemożliwiła przyjęcie Kredytu Społecznego
jako prawa obowiązującego w kraju. W 1936 r.,
kiedy New Deal (rozwiązanie Roosevelta) udo
wodniło niezdolność skutecznego uporania się
z Depresją, zwolennicy Kredytu Społecznego
znowu odzyskali siłę. Ostatni znaczący wy
siłek, by uzyskać jego wprowadzenie miał
miejsce w 1938 r.”
(W. E. Turner,
Stabilne
pieniądze
[
Stable Money
], s. 167)
Nawet dywidenda i dyskonto skompen
sowane, dwa zasadnicze elementy Kredytu
Społecznego, zostały wymienione w tej usta
wie, zwanej „ustawą Goldsborough”, po tym, jak
kongresman Partii Demokratycznej z Maryland,
T. Allan Goldsborough, przedstawił ją w Izbie po
raz pierwszy 2 maja 1932 r.
Dwie osoby, które wspierały ustawę zasłu
gują na naszą szczególną uwagę: Robert L. Owen,
senator z Oklahomy od 1907 do 1925 r. (dyrektor
banku narodowego przez 46 lat) i Charles G. Bin
derup, przedstawiciel z Nebraski. W marcu 1936 r.
Owen opublikował artykuł w piśmie J. J. Harpella
The
Instructor
(
Instruktor
), w którym zastępcą redaktora
naczelnego był Louis Even. Binderup natomiast wy
głosił wiele przemówień radiowych w USA w okresie
Depresji, wyjaśniając niszczycielskie efekty kontroli
kredytu przez prywatne interesy.
Robert Owen oświadczył w IzbieReprezentantów
28 kwietnia 1936 r.:
„... ustawa, którą on (Golds
borough) potem przedstawił, z aprobatą Komi
Propozycje Kredytu Społecznego wyjaśnione w 10 lekcjach
Lekcja 7.
Historia kontroli
bankowej w USA
(ciąg dalszy ze str. 7)
William Jennings Bryan
Salmon P. Chase
Charles A. Lindbergh