10
Pismo MICHAEL Journal: 1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0, Canada • Tel.: (450) 469-2209 •
www.michaeljournal.orgDwumiesięcznik MICHAEL: ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław, Polska • Tel.: (071) 343-6750 •
www.michael.org.plsierpień-wrzesień 2009
Ci, którzy często zaglądają do Internetu, znają
stronę
wikipedia.org, darmową encyklopedię na
prawie każdy temat. Faktycznie, jeśli szukamy słów
„kredyt społeczny”, otrzymamy bardzo uczciwe wy-
jaśnienie tej kwestii. Oto nowa wersja artykułu za-
mieszczonego w Internecie.
Kredyt Społec ny jest społec no-ekono
mic ną filo ofią, w której konsumenci, posia
dający pełną, odpowiednią siłę nabywc ą, usta-
lają politykę produkcji wykor ystując swoje
monetarne prawo do głosowania. W tym aspek-
cie termin ‘demokracja ekonomic na’ nie o na-
c a kontroli robotnika nad pr emysłem. Odbie-
rając politykę produkcji instytucjom bankowym,
r ądowi i pr emysłowi, Kredyt Społec ny pr e-
widuje powstanie „arystokracji producentów
ustalanych pr e demokrację konsumentów i
służących jej”
(C. H. Douglas,
Credit-Power and
Democracy
).
Termin „Kredyt Społeczny”, jako formalna na
zwa, pochodzi z pism brytyjskiego inżyniera i twór-
cy ruchu Kredytu Społecznego Clifforda Hugh Do-
uglasa (1879-1952), który napisał książkę pod tym
tytułem w 1924 r. Według Douglasa, prawdziwym
celem produkcji jest konsumpcja i produkcja musi
służyć prawdziwym, swobodnie wyrażonym intere-
som konsumentów. Każdy obywatel powinien mieć
korzystne, pośrednie dziedzictwo we wspólnym
kapitale poprzez całkowity i dynamiczny dostęp do
owoców produkcji zagwarantowanych przez Naro-
dową Dywidendę i Wyrównaną Cenę. Zakładając,
że jedynie władza znajdująca się w wielu rękach
jest bezpieczna, Kredyt Społeczny jest filozofią dys-
trybucji, a jego polityką jest nadanie władzy wielu
jednostkom. Filozofia Kredytu Społecznego jest
najtrafniej podsumowana przez samego Douglasa:
„Systemy ostały stwor one dla c łowieka, a nie
c łowiek dla systemów, a interes c łowieka, któ-
rym jest jego własny rozwój, jest ponad ws yst-
kimi systemami, c y to teologic nymi, polityc -
nymi c y ekonomicznymi”
(Douglas,
Economic
Democracy
).
Polityka ekonomic na Kredytu
Społec nego
Clifford H. Douglas zaproponował twierdzenie,
że stawka dochodów mniejsza niż ceny, tworzone
podczas danego okresu produkcji, powoduje nie
dobór siły nabywczej. Jego twierdzenie A + B za
kłada, że jeśli A jest sumą zarobków, wynagrodze
i dywidend wypłacanych konsumentom, a B to cena
kosztów ogólnych i amortyzacji nie wypłacanych
konsumentom, wówczas cena żądana za wszystkie
towary musi być przynajmniej równa A + B. Ale po-
nieważ tylko wynagrodzenie A stanowi dochód, więc
siła nabywcza konsumentów jest mniejsza niż ceny
towarów wyprodukowanych w tym samym czasie.
Douglas sugerował, że szerzące się bezrobo
cie, zadłużenie, bieda i wojny są nieuchronne dla
podtrzymywania takiego systemu. Douglas wierzył,
że w sytuacji, gdy automaty stopniowo zastępują
pracę człowieka, w wyniku czego ludzie mają dużo
wolnego czasu, Kredyt Społeczny jest w stanie za
pewnić konsumentom wystarczającą siłę nabywczą
do kupna wszystkich wyprodukowanych dóbr. Jego
teoria Kredytu Społecznego zawiera trzy podstawo-
we składniki:
• Dywidenda Narodowa apewniająca ws yst-
kim obywatelom podstawowy, agwarantowany
dochód be w ględu na to, c y dana osoba pra-
cuje, c y nie,
• Cena wyrównana (mechani m regulacji
cen), która od wierciedla r ec ywisty kos t pro-
dukcji jako pr eciętną s ybkość konsumpcji w
stosunku do pr eciętnej s ybkości produkcji w
jednakowym okresie c asu,
• Narodowe Biuro Kredytowe, które ustala
statystyc ną wysokość kredytu, jaki powinien
krążyć w obiegu ekonomic nym.
Teoria ekonomic na
Douglas nie zgadzał się z klasycznymi ekono
mistami, takimi jak Adam Smith i David Ricardo, któ-
rzy dzielili czynniki produkcji na ziemię, pracę i kapi-
tał. Nie zgadzał się także z Karolem Marksem, który
twierdził, że całe bogactwo jest wynikiem pracy. Do-
uglas uważał, że „kulturowe dziedzictwo społecze -
stwa” było podstawowym czynnikiem w produkcji.
Nasze kulturowe dziedzictwo jest zdefiniowane jako
wiedza, technika i postęp, które były przekazywane
nam stopniowo od początków cywilizacji. W konse-
kwencji, nie musimy na nowo zaczynać od „wyna-
lazku koła”.
„Jesteśmy tylko administratorami
kulturowego d ied ictwa i w tym wymiar e kul-
turowe d ied ictwo jest własnością nas ws yst-
kich, be wyjątku”
(Douglas,
The Monopolistic
Idea
). Douglas krytykował także klasyczną ekono-
mię, ponieważ oparta była na handlu wymiennym,
podczas gdy nowoczesna ekonomia opiera się na
operacjach monetarnych.
Istota pienięd y i kredytu
Dla klasycznego ekonomisty, pieniądze są środ-
kiem wymiany. Tak było w przypadku, gdy więk-
szość bogactwa była wytwarzana przez pojedyncze
osoby, które następnie wymieniały je między sobą.
W ekonomii współczesnej podział pracy powoduje
podział produkcji na różnorakie operacje, wskutek
czego bogactwo jest wytworem współpracujących
ze sobą ludzi. Na przykład, robotnik w przemyśle
samochodowym nie wytwarza bogactwa (tzn. sa-
mochodu), pracując w pojedynkę, ale tworzy je
współpracując z innymi robotnikami przemysłu sa-
mochodowego, z budowniczymi dróg, pracownika-
mi przemysłu naftowego, z zakładami ubezpiecze-
niowymi itd.
W tym aspekcie bogactwo jest wspólną kasą, z
której każdy może korzystać, a sprawność nabyta
przez ludzi współpracujących w procesie produkcji
jest zwana „niewypracowanym zyskiem związku”
– historycznym nagromadzeniem, które Douglas
nazwał „kulturowym dziedzictwem”. Środkiem ko-
rzystania z tej kasy są banknoty, rozprowadzane
przez system bankowy.
Pieniądze wzięły początek z systemu produk
cyjnego, wktórymwłaściciel bydła bił skórzane krążki
reprezentujące ilość stad bydła. Te krążki mogły być
następnie wymieniane na kukurydzę, a producenci
kukurydzy mogli zamienić je w przyszłości na rów-
nowartą ilość bydła. Słowo „pecuniary” („pieniężny”)
pochodzi od łaci skiego „pecus”, tzn. „bydło”. Dzi-
siaj system produkcji i system dystrybucji/system
monetarny są rozłączone. Douglas wykazał, że po-
życzka tworzy depozyt, prezentując na to matema-
tyczny dowód w swojej książce „Kredyt Społeczny”.
Kredyt bankowy składa się z ogromnej ilości pienię-
dzy i jest tworzony za każdym razem, ilekroć bank
udziela pożyczki. Douglas był jednym z pierwszych,
którzy rozumieli kredytową naturę pieniędzy. Słowo
„kredyt” pochodzi od łaci skiego „credere”, co zna-
czy – „wierzyć”. „Podstawą wartości pieniędzy jest
wiara, że człowiek może za nie dostać to, co chce”
(Douglas,
Warning Democracy
).
Pieniąd nie powinien być postr egany jako
towar, ale rac ej jako bilet, banknot, środek
dystrybucji produkcji. „Pytanie o banknot re
pre entujący coś, co możemy na wać wartością,
ma dwie strony. Z jednej strony jest banknot
jako taki – pieniąd , który twor y coś co na y-
wamy ‘skutec nym żądaniem’ – drugiej strony
jest coś, co na ywamy ceną” (Douglas,
The Use
of Money
). Pieniąd jest skutec nym żądaniem,
a środkiem do u yskania wrotu tych pienięd y
są ceny i podatki. W miarę jak kapitał astępuje
pracę w procesie modernizacji, pieniąd powi-
nien stopniowo stać się instrumentem dystry-
bucji.
Douglas uważa, że problem produkcji c y
niedostatku jest już dawno ro wią any. Nowym
problemem jest dystrybucja. Douglas krytykuje
system bankowy dwóch powodów: 1) a to, że
jest formą r ądu, który centrali uje swoją wład ę
od stuleci, i 2) a to, że uważa siebie a właści-
ciela pienięd y, które twor y, co Douglas uważa
a równo nac ne awładnięciem narodu. Do-
uglas uważa, że pieniąd jest tylko abstrakcyjną
repre entacją prawd iwego kredytu społec ne-
go, a prawd iwy kredyt społec ny jest dolnoś-
cią wspólnoty do dostarc ania dóbr i usług, tam
i wtedy, gdy są one potr ebne.
Teoria polityc na
Clifford H. Douglas zdefiniował demokrację jako
„wolę ludzi”, a nie rządy większości (Douglas,
The
Nature of Democracy
), sugerując, że Kredyt Spo-
łeczny może być wprowadzony w życie przez każ-
dą partię polityczną wspomaganą efektywnym żą-
daniem społecze stwa. Po wprowadzeniu go, by
osiągnąć realistyczną integrację środków i celów,
polityka partyjna może przestać istnieć. Tradycyjna
demokracja urny wyborczej jest sprzeczna z Kre
dytemSpołecznym, który zakłada prawo do wolnego
wyboru jednej rzeczy w danym czasie i wycofania
się z umowy z innym niezadowalającym partnerem.
Douglas był orędownikiem tzw. „odpowiedzialnego
głosowania”, gdzie nie ma anonimowych głosów.
„Indywidualny wyborca musi być indywidualnie od-
powiedzialny za swój głos, a nie opodatkowywany
kolektywnie”.
Sprzeciwiając się tworzeniu Partii Kredytu
Społecznego Douglas uważał, że żadna grupa wy
branych amatorów nie powinna nigdy rządzić grupą
kompetentnych w technicznych sprawach eksper-
tów. Podczas gdy eksperci są ostatecznie odpo-
wiedzialni za osiągnięcie wyników, celem polityków
winna być presja na ekspertów, by ci dostarczyli
takich rezultatów polityki, jakich domaga się spo-
łecze stwo. Według Douglasa, „właściwą funkcją
parlamentu jest wymuszanie realizacji wszelkich
działa natury publicznej, aby wszyscy ludzie mie-
li z nich maksimum pożytku. Kiedy zrozumiemy tę
ideę, kryminalna absurdalność systemu partyjnego
staje się ewidentna” (Douglas,
The Tragedy of Hu-
man Effort
).
Filo ofia Kredytu Społec nego
Douglas opisał Kredyt Społeczny jako „politykę
Przegląd Kredytu Społecznego
Seria Świadectwa
▪ Tom 1.
Anna Walentynowicz:
Moja „Solidarność”
(Format A5, s. 114, cena det. 14 zł / $10)
▪ Tom 2.
Ludwik Makowiecki:
Obrazki wojenne
(Format A5, s. 36, cena det. 6 zł / $4)
▪ Tom 3.
Gloria Polo:
Trafiona przez piorun
(Format 13x20 cm, s. 112, cena jednego egz. 7 zł / $5,
dostępny także w wersji angielskiej i na płycie kompak-
towej)
* Do każdej książki należy dodać $2 / 2 zł jako koszt wysyłki,
przy zamówieniach powyżej 10 egz. koszt wysyłki pokrywa
Wydawnictwo.