Table of Contents Table of Contents
Previous Page  11 / 16 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 11 / 16 Next Page
Page Background

11

Pismo MICHAEL Journal: 1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0, Canada • Tel.: (450) 469-2209 •

www.michaeljournal.org

Dwumiesięcznik MICHAEL: ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław, Polska • Tel.: (071) 343-6750 •

www.michael.org.pl

sierpień-wrzesień 2009

filozofii” i przestrzegał przed postrzeganiem go tylko

jako projektu reformy monetarnej. Nazwał tę filozo-

fię „zastosowanym chrześcija stwem”, której cen-

tralną kwestią jest Wcielenie. Douglas wierzył, że

Jezus Chrystus jest Wcieleniem Kanonu, który był

obecny we wszechświecie. Wierzył jednak również,

że chrześcija stwo tak długo będzie nieskuteczne,

jak długo pozostanie transcendentalne. Religia, sło-

wo pochodzenia łaci skiego „relegare” (związać na

powrót), zostało utworzone, aby podkreślić związek

z rzeczywistością.

Kredyt Społeczny jest związany z wcieleniem

chrześcija skich zasad w nasze naturalne sprawy.

Jest związany szczególnie z zasadami związków.

Ma na celu maksymalizację zysków związku, co

daje satysfakcję każdemu członkowi społeczności

oraz zmniejszenie ewentualnych strat. Kredyt Spo-

łeczny podnosi wartość każdego człowieka i utrzy-

muje, że wszystkie instytucje są powołane do słu-

żenia człowiekowi i że pa stwo jest po to, by służyć

ludziom, a nie ludzie pa stwu.

CelemKredytuSpołecznego jest maksymalizacja

immanentnej suwerenności. Kredyt Społeczny jest

tożsamy z chrześcija ską doktryną Zbawienia po-

przez daną nam Łaskę, jest więc sprzeczny z doktry-

ną zbawienia przez pracę. Praca nie musi zachowy-

wać czystości intencji, czy też pożądanego rezultatu

i może być sama w sobie „brudna”. Na przykład, w

obecnym systemie destrukcyjne, niemoralne i mar-

notrawne wojny są wirtualną rzeczywistością i dają

one dużo „pracy” każdemu. Kredyt Społeczny jest

zwany Trzecią Alternatywą w przeciwie stwie do

bezskutecznego dualizmu Lewica – Prawica.

Choć Douglas zdefiniował Kredyt Społeczny jako

filozofię o chrześcija skich korzeniach, nie widział

go jako chrześcija skiej teokracji (rząd, w którym

najwyższą władzę pa stwową sprawują kapłani).

W praktyce, chrześcija skie społecze stwo jest w

swojej strukturze trynitarne, oparte na konstytucji,

która podlega zmianom w zależności od naszej wie-

dzy o wszechświecie. Społecze stwo Kredytu Spo-

łecznego uznaje fakt, że relacja między człowiekiem

a Bogiem jest wyjątkowa.

W tym aspekcie, podstawową rzeczą jest za­

pewnienie ludziom możliwie najwyższej wolno-

Dwumiesięcznik MICHAEL

jest niezależny od jakichkol-

wiek instytucji, partii politycznych, osób czy organizacji. Nie

zamieszcza żadnych reklam i rozprowadzany jest wyłącz-

nie w formie prenumeraty. Ukazuje się w wersjach języko-

wych: polskiej, angielskiej, francuskiej, hiszpańskiej.

Prenumerata w Kanadzie i USA

Szanowni Państwo!

Aby zaprenumerować pismo MICHAEL w Ka-

nadzie, USA, czy w innych krajach, należy wpłacić kwotę $10 na 2

lata lub $20 na 4 lata najlepiej za pomocą czeków personalnych lub

czeków bankowych tzw. Money Orders. Czeki należy wystawiać na

Michael Journal i wysłać na adresy poniżej:

Pismo MICHAEL Journal – Canada

1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0

Tel.: (450) 469-2209; po polsku: (905) 838-1091

Pismo MICHAEL Journal – USA

P.O. Box 86, South Deerfield, MA 01373

Tel./Fax: (413) 665-5052

Warunki prenumeraty w Polsce

Szanowny Czytelniku!

Istnieją dwa sposoby otrzymywania dwu-

miesięcznika MICHAEL w Polsce. Poprzez wpłacenie kwoty 20 zł

na rok lub 40 zł na 2 lata na nasze konto bankowe (podane poni-

żej), posługując się przekazem bankowym:

Fundacja Pielgr ymów św. Michała

XVII O/Bank Zachodni WBK S.A.

09 1090 2529 0000 0006 3400 0467

lub przekazem pocztowym, który należy wystawić na pismo „Mi-

chael” i skierować na adres poniżej:

Dwumiesięc nik MICHAEL – Polska

ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław

Tel.: (071) 343-6750

Prenumerata w Australii & NZ

Drodzy Czytelnicy!

Aby otrzymywać nasze pismo MICHAEL w

Australii, należy wpłacić odpowiednią kwotę w dolarach australij-

skich, (morska: 2 lata - A$ 32 i 1 rok - A$ 16; lotnicza: 2 lata - A$

64; 1 rok - A$ 32) najlepiej za pomocą czeków personalnych lub

czeków bankowych, tzw. Money Orders. Czeki należy wystawiać

na Renata Stirrat i wysyłać na adres jak poniżej:

Pismo MICHAEL c/o Renata Stirrat

32 Dundee Ave, Holden Hill, SA 5088, Australia

Tel.: (08) 8261-0729 -w jęz. polskim i angielskim

„Prenumerata-prezent”

Zamawiając prenumeratę jako prezent dla kogoś, czynisz wspa-

niałomyślny gest i niespodziankę. Przyczyniasz się także do po-

głębienia świadomości indywidualnej, rodzinnej i narodowej! Im

więcej ludzi przeczyta nasze artykuły, tym więcej pozna prawdę.

Na blankiecie lub zwykłej kartce papieru należy podać imię, nazwi-

sko i adres osoby, która ma otrzymywać nasze pismo.

Poprzednie wydania MICHAELA

Istnieje możliwość nabycia poprzednich numerów MICHAELA w

różnych językach. Do tej pory w języku polskim ukazały się 52 peł-

ne (16 i 24-stronicowe) numery. Sprawy i problemy poruszane w

tym piśmie nie dezaktualizują się, tak jak to się dzieje w innych ga-

zetach i magazynach. Cena każdego pojedynczego egzemplarza

wynosi $2 / 3 zł plus koszt przesyłki.

Bezpłatne wydania MICHAELA

UWAGA! Ci, którzy chcieliby otrzymać dowolną ilość bezpłatnych

wydań MICHAELA, takich jak to, aby rozprowadzić je w swoim

otoczeniu, proszeni są o skontaktowanie się z naszymi biurami te-

lefonicznie lub pisemnie. Wydania te są bezpłatne, ale dotacje na

pokrycie kosztów druku i wysyłki są mile widziane.

Publikacje o Kredycie Społecznym

i systemie monetarnym

W ję yku polskim:

Globalne oszustwo i drogi wyjścia (L. Even) ……........... 14zł / $12

Dlaczego wciąż brak nam pieniędzy (Barclay-Smith) ..... 10zł / $7

Fałszerze pieniędzy (L. Soucy) .………........................... 10zł / $7

Kryzys pieniądza (Ch. Hollis) ………............................... 17zł / $10

Kredyt Społeczny a Katolicyzm (G.H. Levesque OP) ....... 7zł / $5

Lichwa (H. Belloc) ………................................................... 7zł / $5

Fatima i wielki spisek (D. Manifold) .……….................... 16zł / $10

Pieniądz korzeń wszelkiego zła (D. Manifold) .................... 5zł / $4

O pieniądzu i lichwiarzach (R. Gładkowski) ....................... 6zł / $4

i inne.

W ję yku angielskim i francuskim:

In This Age of Plenty (Louis Even) ....………..….............…. $25.00

The Money Myth Exploded (L. Even) ................…….…....... $3.00

What Do We Mean By Real Social Credit (L. Even) ............ $4.00

A Sound and Effective Financial System (L. Even) .............. $4.00

The meaning of Social Credit (Colbourne) ……………........ $13.00

Social Credit (C.H. Douglas) ................………................... $18.00

Economic Democracy (C.H. Douglas) .........…………......... $21.00

The Money Trick (C.Barclay-Smith) ..........………....…....... $10.00

The Counterfeiters (L. Soucy) ...................………...….....… $10.50

The Monopoly of Credit (C.H. Douglas) ......………............ $21.00

The Approach to Reality (C.H. Douglas) .............……..….... $3.00

An Introduction to Social Credit (Monahan) .......………..... $13.00

The Nature of Credit (T.V. Holmes) .................……….......... $2.00

Social Credit Principles (C.H. Douglas) ...............………..... $1.50

Why I am a Social Crediter (B. Monahan) …………….....…. $3.00

The New and The Old Economics (C.H. Douglas) ……….... $3.00

Whose service is perfect freedom (C.H. Douglas) …......... $10.00

The Tragedy of Human Effort (C.H. Douglas) …………….... $3.00

ści, by mogli rozwijać tę relację. Jeśli ludzie mają

ekonomiczne zabezpieczenie i wolny czas, który

zapewnia im Kredyt Społeczny, większość z nich

przestałaby służyć mamonie, a swój wolny od pracy

czas poświęcałaby działalności duchowej, intelektu-

alnej czy kulturalnej, co prowadzi do wszechstron-

nego rozwoju człowieka.

Douglas powiedział, że Kredytowcy Społeczni

pragną zbudować nową cywilizację opartą na ab­

solutnym bezpiecze stwie ekonomicznym jednostki

i wówczas „każdy będzie mógł spocząć w swojej

winnicy, czy pod drzewem figowym i nic nie będzie

im straszne”. Douglas był przeciwny wszelkim for-

mom opodatkowania nieruchomości. I to jest za-

sadnicza różnica między Kredytem Społecznym a

polityką Henry’ego George’a , który postuluje opo-

datkowanie ziemi.

Douglas był przeciwny temu, co nazwał „pira­

midą władzy”. Totalitaryzm odbija tę piramidę i jest

antytezą Kredytu Społecznego. Kieruje on rząd w

stronę celu zamiast środków, a osobę w kierunku

środków zamiast celu –

Demon est deus inversus

„diabeł jest postawionym do góry nogami Bogiem”.

Kredyt Społeczny daje człowiekowi maksimum do-

puszczalnej wolności, biorąc pod uwagę potrze-

bę stowarzyszania się w celach ekonomicznych,

politycznych i społecznych. „Postęp społeczności

ludzkiej jest najlepiej mierzony stopniem jej twór-

czej zdolności. Obdarzony różnorakimi naturalnymi

zdolnościami, zwłaszcza rozumem, pamięcią, wyro-

zumiałością i wolną wolą, człowiek nauczył się stop-

niowo panować nad tajemnicami natury i budować

dla siebie świat pokoju, bezpiecze stwa, wolności i

bogactwa”.

Kredyt Społeczny odrzuca filozofię materializmu

dialektycznego. Douglas podzielił filozofię na dwie

szkoły myślenia, które nazwał: „szkołą klasyczną”

i „szkołą nowoczesną”, reprezentowane kolejno

przez Arystotelesa i Franciszka Bacona. Douglas

podchodził krytycznie do obu, ale wierzył, że „praw-

da leży w rozumieniu faktu, iż żadna koncepcja nie

jest użyteczna bez drugiej”.

Henry George (1839-1897), ameryka ski pisarz,

polityk i ekonomista, który był najbardziej wpływowym

zwolennikiem podatku gruntowego.

P

apież

przeciwko

jednemu

rządowi

światowemu

Większość gazet i innych mediów

informacyjnych przytaczała tylko jedno

zdanie z ostatniej encykliki papieża Be-

nedykta XVI. Wiele z nich używało ty-

tułu: Papież opowiada się za „światową

władzą polityczną” lub nawet za „jed-

nym rządem światowym”. Rzeczywi-

stość jest jednak zupełnie inna. Ojciec

Święty otwarcie sprzeciwia się rządowi

światowemu, który kładzie kres pa stwom naro­

dowym. Przytaczamy poniżej doskonałe wyjaśnie­

nie tej kwestii autorstwa Johna-Henry Westena z

LifeSiteNews.com

.

„Zamieszanie wywołał paragraf 67 encykliki, za-

wierający pewne zdania, które jako wyrwane z teks-

tu cytaty dodały pikanterii światowym stronom infor-

macyjnym, od

New York Times’a

do blogerów od

spiskowej teorii dziejów, uznających Papieża za An-

tychrysta. Główny fragment, który prowadził do tych

oskarże brzmi następująco: „Pilnie potrzebna jest

prawdziwa

światowa wład a polityc na

– o której

mówił już mój poprzednik, błogosławiony Jan XXIII

– aby zarządzać ekonomią światową; uzdrowić go-

spodarki dotknięte kryzysem; zapobiec pogłębieniu

się kryzysu i związanego z nim zachwiania równo-

wagi; przeprowadzić właściwe, pełne rozbrojenie

oraz zagwarantować bezpiecze stwo żywieniowe

i pokój, zapewnić ochronę środowiska i uregulować

ruchy migracyjne”.

W paragrafie 41 Ojciec Święty rozróżnia jednak

szczegółowo swoje pojęcie światowej władzy poli-

tycznej od koncepcji jednego rządu światowego. ‘Po-

winno się’, mówi Papież, ‘propagować władzę poli-

tyczną rozłożoną i aktywną na różnych poziomach’.

Wyjaśnia, że ‘zintegrowana ekonomia naszych cza-

sów

nie eliminuje roli państw

, a raczej zobowią-

zuje ich rządy do głębszej wzajemnej współpracy.

Mądrość i roztropność podsuwają racje, które prze-

mawiają za tym,

by byt wc eśnie nie ogłas ać

końca roli państwa

. W odniesieniu do

rozwiązania obecnego kryzysu wydaje

się, że rola pa stwa będzie wzrastać i

że zostaną mu przywrócone liczne za-

kresy działania. Istnieją ponadto naro-

dy, w których budowanie lub odbudo-

wywanie pa stwa jest nadal kluczowym

elementem ich rozwoju’.

Później mówi on w encyklice (paragraf 57) na

temat przeciwnego do jednego rządu światowego

pojęcia – na temat pomocniczości (zasady katolic­

kiej nauki społecznej, która mówi, że sprawami

powinny zajmować się mniejsze, niższe czy naj­

mniej scentralizowane kompetentne władze) – jako

zasady podstawowej.

‘Żeby nie doprowad ić do

powstania niebe piec nej wład y uniwersalnej

typu monokratyc nego, ar ąd anie globali a­

cją powinna namionować pomocnic ość’

, mówi

Papież”. (

koniec cytatu z

LifeSiteNews.com

)

Na początku paragrafu 67 papież Benedykt XVI

wyjaśnia, że „światową władzą polityczną”, która

powinna zostać zreformowana – potrzeba, o której

mówili papieże Jan XXIII w

Pacem in terris

i Pa-

weł VI w

Populorum progressio

– jest Organizacja

Narodów Zjednoczonych:

„odc uwa się mocno,

również w świetle recesji o asięgu światowym,

pilną potr ebę reformy arówno Organi acji Na-

rodów Zjednoc onych, jak i międ ynarodowych

struktur ekonomic nych i finansowych, aby

pojęcie rod iny narodów nabrało konkretnego

ks tałtu”.

Nie ma tu mowy o przekształceniu Organizacji

Narodów Zjednoczonych w jeden rząd światowy,

który wyeliminuje pa stwa narodowe. Jest mowa

tylko na temat utworzenia miejsca, gdzie głowy

pa stw i reprezentanci narodów mogliby spotykać

się i rozmawiać ze sobą. Wszystko to przy posza­

nowaniu pojęcia „rodziny narodów”, gdzie każdy

kraj zachowuje swoje istnienie i suwerenność.