11
Pismo MICHAEL Journal: 1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0, Canada • Tel.: (450) 469-2209 •
www.michaeljournal.orgDwumiesięcznik MICHAEL: ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław, Polska • Tel.: (071) 343-6750 •
www.michael.org.plsierpień-wrzesień 2009
filozofii” i przestrzegał przed postrzeganiem go tylko
jako projektu reformy monetarnej. Nazwał tę filozo-
fię „zastosowanym chrześcija stwem”, której cen-
tralną kwestią jest Wcielenie. Douglas wierzył, że
Jezus Chrystus jest Wcieleniem Kanonu, który był
obecny we wszechświecie. Wierzył jednak również,
że chrześcija stwo tak długo będzie nieskuteczne,
jak długo pozostanie transcendentalne. Religia, sło-
wo pochodzenia łaci skiego „relegare” (związać na
powrót), zostało utworzone, aby podkreślić związek
z rzeczywistością.
Kredyt Społeczny jest związany z wcieleniem
chrześcija skich zasad w nasze naturalne sprawy.
Jest związany szczególnie z zasadami związków.
Ma na celu maksymalizację zysków związku, co
daje satysfakcję każdemu członkowi społeczności
oraz zmniejszenie ewentualnych strat. Kredyt Spo-
łeczny podnosi wartość każdego człowieka i utrzy-
muje, że wszystkie instytucje są powołane do słu-
żenia człowiekowi i że pa stwo jest po to, by służyć
ludziom, a nie ludzie pa stwu.
CelemKredytuSpołecznego jest maksymalizacja
immanentnej suwerenności. Kredyt Społeczny jest
tożsamy z chrześcija ską doktryną Zbawienia po-
przez daną nam Łaskę, jest więc sprzeczny z doktry-
ną zbawienia przez pracę. Praca nie musi zachowy-
wać czystości intencji, czy też pożądanego rezultatu
i może być sama w sobie „brudna”. Na przykład, w
obecnym systemie destrukcyjne, niemoralne i mar-
notrawne wojny są wirtualną rzeczywistością i dają
one dużo „pracy” każdemu. Kredyt Społeczny jest
zwany Trzecią Alternatywą w przeciwie stwie do
bezskutecznego dualizmu Lewica – Prawica.
Choć Douglas zdefiniował Kredyt Społeczny jako
filozofię o chrześcija skich korzeniach, nie widział
go jako chrześcija skiej teokracji (rząd, w którym
najwyższą władzę pa stwową sprawują kapłani).
W praktyce, chrześcija skie społecze stwo jest w
swojej strukturze trynitarne, oparte na konstytucji,
która podlega zmianom w zależności od naszej wie-
dzy o wszechświecie. Społecze stwo Kredytu Spo-
łecznego uznaje fakt, że relacja między człowiekiem
a Bogiem jest wyjątkowa.
W tym aspekcie, podstawową rzeczą jest za
pewnienie ludziom możliwie najwyższej wolno-
Dwumiesięcznik MICHAEL
jest niezależny od jakichkol-
wiek instytucji, partii politycznych, osób czy organizacji. Nie
zamieszcza żadnych reklam i rozprowadzany jest wyłącz-
nie w formie prenumeraty. Ukazuje się w wersjach języko-
wych: polskiej, angielskiej, francuskiej, hiszpańskiej.
Prenumerata w Kanadzie i USA
Szanowni Państwo!
Aby zaprenumerować pismo MICHAEL w Ka-
nadzie, USA, czy w innych krajach, należy wpłacić kwotę $10 na 2
lata lub $20 na 4 lata najlepiej za pomocą czeków personalnych lub
czeków bankowych tzw. Money Orders. Czeki należy wystawiać na
Michael Journal i wysłać na adresy poniżej:
Pismo MICHAEL Journal – Canada
1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0
Tel.: (450) 469-2209; po polsku: (905) 838-1091
Pismo MICHAEL Journal – USA
P.O. Box 86, South Deerfield, MA 01373
Tel./Fax: (413) 665-5052
Warunki prenumeraty w Polsce
Szanowny Czytelniku!
Istnieją dwa sposoby otrzymywania dwu-
miesięcznika MICHAEL w Polsce. Poprzez wpłacenie kwoty 20 zł
na rok lub 40 zł na 2 lata na nasze konto bankowe (podane poni-
żej), posługując się przekazem bankowym:
Fundacja Pielgr ymów św. Michała
XVII O/Bank Zachodni WBK S.A.
09 1090 2529 0000 0006 3400 0467
lub przekazem pocztowym, który należy wystawić na pismo „Mi-
chael” i skierować na adres poniżej:
Dwumiesięc nik MICHAEL – Polska
ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław
Tel.: (071) 343-6750
Prenumerata w Australii & NZ
Drodzy Czytelnicy!
Aby otrzymywać nasze pismo MICHAEL w
Australii, należy wpłacić odpowiednią kwotę w dolarach australij-
skich, (morska: 2 lata - A$ 32 i 1 rok - A$ 16; lotnicza: 2 lata - A$
64; 1 rok - A$ 32) najlepiej za pomocą czeków personalnych lub
czeków bankowych, tzw. Money Orders. Czeki należy wystawiać
na Renata Stirrat i wysyłać na adres jak poniżej:
Pismo MICHAEL c/o Renata Stirrat
32 Dundee Ave, Holden Hill, SA 5088, Australia
Tel.: (08) 8261-0729 -w jęz. polskim i angielskim
„Prenumerata-prezent”
Zamawiając prenumeratę jako prezent dla kogoś, czynisz wspa-
niałomyślny gest i niespodziankę. Przyczyniasz się także do po-
głębienia świadomości indywidualnej, rodzinnej i narodowej! Im
więcej ludzi przeczyta nasze artykuły, tym więcej pozna prawdę.
Na blankiecie lub zwykłej kartce papieru należy podać imię, nazwi-
sko i adres osoby, która ma otrzymywać nasze pismo.
Poprzednie wydania MICHAELA
Istnieje możliwość nabycia poprzednich numerów MICHAELA w
różnych językach. Do tej pory w języku polskim ukazały się 52 peł-
ne (16 i 24-stronicowe) numery. Sprawy i problemy poruszane w
tym piśmie nie dezaktualizują się, tak jak to się dzieje w innych ga-
zetach i magazynach. Cena każdego pojedynczego egzemplarza
wynosi $2 / 3 zł plus koszt przesyłki.
Bezpłatne wydania MICHAELA
UWAGA! Ci, którzy chcieliby otrzymać dowolną ilość bezpłatnych
wydań MICHAELA, takich jak to, aby rozprowadzić je w swoim
otoczeniu, proszeni są o skontaktowanie się z naszymi biurami te-
lefonicznie lub pisemnie. Wydania te są bezpłatne, ale dotacje na
pokrycie kosztów druku i wysyłki są mile widziane.
Publikacje o Kredycie Społecznym
i systemie monetarnym
W ję yku polskim:
Globalne oszustwo i drogi wyjścia (L. Even) ……........... 14zł / $12
Dlaczego wciąż brak nam pieniędzy (Barclay-Smith) ..... 10zł / $7
Fałszerze pieniędzy (L. Soucy) .………........................... 10zł / $7
Kryzys pieniądza (Ch. Hollis) ………............................... 17zł / $10
Kredyt Społeczny a Katolicyzm (G.H. Levesque OP) ....... 7zł / $5
Lichwa (H. Belloc) ………................................................... 7zł / $5
Fatima i wielki spisek (D. Manifold) .……….................... 16zł / $10
Pieniądz korzeń wszelkiego zła (D. Manifold) .................... 5zł / $4
O pieniądzu i lichwiarzach (R. Gładkowski) ....................... 6zł / $4
i inne.
W ję yku angielskim i francuskim:
In This Age of Plenty (Louis Even) ....………..….............…. $25.00
The Money Myth Exploded (L. Even) ................…….…....... $3.00
What Do We Mean By Real Social Credit (L. Even) ............ $4.00
A Sound and Effective Financial System (L. Even) .............. $4.00
The meaning of Social Credit (Colbourne) ……………........ $13.00
Social Credit (C.H. Douglas) ................………................... $18.00
Economic Democracy (C.H. Douglas) .........…………......... $21.00
The Money Trick (C.Barclay-Smith) ..........………....…....... $10.00
The Counterfeiters (L. Soucy) ...................………...….....… $10.50
The Monopoly of Credit (C.H. Douglas) ......………............ $21.00
The Approach to Reality (C.H. Douglas) .............……..….... $3.00
An Introduction to Social Credit (Monahan) .......………..... $13.00
The Nature of Credit (T.V. Holmes) .................……….......... $2.00
Social Credit Principles (C.H. Douglas) ...............………..... $1.50
Why I am a Social Crediter (B. Monahan) …………….....…. $3.00
The New and The Old Economics (C.H. Douglas) ……….... $3.00
Whose service is perfect freedom (C.H. Douglas) …......... $10.00
The Tragedy of Human Effort (C.H. Douglas) …………….... $3.00
ści, by mogli rozwijać tę relację. Jeśli ludzie mają
ekonomiczne zabezpieczenie i wolny czas, który
zapewnia im Kredyt Społeczny, większość z nich
przestałaby służyć mamonie, a swój wolny od pracy
czas poświęcałaby działalności duchowej, intelektu-
alnej czy kulturalnej, co prowadzi do wszechstron-
nego rozwoju człowieka.
Douglas powiedział, że Kredytowcy Społeczni
pragną zbudować nową cywilizację opartą na ab
solutnym bezpiecze stwie ekonomicznym jednostki
i wówczas „każdy będzie mógł spocząć w swojej
winnicy, czy pod drzewem figowym i nic nie będzie
im straszne”. Douglas był przeciwny wszelkim for-
mom opodatkowania nieruchomości. I to jest za-
sadnicza różnica między Kredytem Społecznym a
polityką Henry’ego George’a , który postuluje opo-
datkowanie ziemi.
Douglas był przeciwny temu, co nazwał „pira
midą władzy”. Totalitaryzm odbija tę piramidę i jest
antytezą Kredytu Społecznego. Kieruje on rząd w
stronę celu zamiast środków, a osobę w kierunku
środków zamiast celu –
Demon est deus inversus
–
„diabeł jest postawionym do góry nogami Bogiem”.
Kredyt Społeczny daje człowiekowi maksimum do-
puszczalnej wolności, biorąc pod uwagę potrze-
bę stowarzyszania się w celach ekonomicznych,
politycznych i społecznych. „Postęp społeczności
ludzkiej jest najlepiej mierzony stopniem jej twór-
czej zdolności. Obdarzony różnorakimi naturalnymi
zdolnościami, zwłaszcza rozumem, pamięcią, wyro-
zumiałością i wolną wolą, człowiek nauczył się stop-
niowo panować nad tajemnicami natury i budować
dla siebie świat pokoju, bezpiecze stwa, wolności i
bogactwa”.
Kredyt Społeczny odrzuca filozofię materializmu
dialektycznego. Douglas podzielił filozofię na dwie
szkoły myślenia, które nazwał: „szkołą klasyczną”
i „szkołą nowoczesną”, reprezentowane kolejno
przez Arystotelesa i Franciszka Bacona. Douglas
podchodził krytycznie do obu, ale wierzył, że „praw-
da leży w rozumieniu faktu, iż żadna koncepcja nie
jest użyteczna bez drugiej”.
Henry George (1839-1897), ameryka ski pisarz,
polityk i ekonomista, który był najbardziej wpływowym
zwolennikiem podatku gruntowego.
P
apież
przeciwko
jednemu
rządowi
światowemu
Większość gazet i innych mediów
informacyjnych przytaczała tylko jedno
zdanie z ostatniej encykliki papieża Be-
nedykta XVI. Wiele z nich używało ty-
tułu: Papież opowiada się za „światową
władzą polityczną” lub nawet za „jed-
nym rządem światowym”. Rzeczywi-
stość jest jednak zupełnie inna. Ojciec
Święty otwarcie sprzeciwia się rządowi
światowemu, który kładzie kres pa stwom naro
dowym. Przytaczamy poniżej doskonałe wyjaśnie
nie tej kwestii autorstwa Johna-Henry Westena z
LifeSiteNews.com.
„Zamieszanie wywołał paragraf 67 encykliki, za-
wierający pewne zdania, które jako wyrwane z teks-
tu cytaty dodały pikanterii światowym stronom infor-
macyjnym, od
New York Times’a
do blogerów od
spiskowej teorii dziejów, uznających Papieża za An-
tychrysta. Główny fragment, który prowadził do tych
oskarże brzmi następująco: „Pilnie potrzebna jest
prawdziwa
światowa wład a polityc na
– o której
mówił już mój poprzednik, błogosławiony Jan XXIII
– aby zarządzać ekonomią światową; uzdrowić go-
spodarki dotknięte kryzysem; zapobiec pogłębieniu
się kryzysu i związanego z nim zachwiania równo-
wagi; przeprowadzić właściwe, pełne rozbrojenie
oraz zagwarantować bezpiecze stwo żywieniowe
i pokój, zapewnić ochronę środowiska i uregulować
ruchy migracyjne”.
W paragrafie 41 Ojciec Święty rozróżnia jednak
szczegółowo swoje pojęcie światowej władzy poli-
tycznej od koncepcji jednego rządu światowego. ‘Po-
winno się’, mówi Papież, ‘propagować władzę poli-
tyczną rozłożoną i aktywną na różnych poziomach’.
Wyjaśnia, że ‘zintegrowana ekonomia naszych cza-
sów
nie eliminuje roli państw
, a raczej zobowią-
zuje ich rządy do głębszej wzajemnej współpracy.
Mądrość i roztropność podsuwają racje, które prze-
mawiają za tym,
by byt wc eśnie nie ogłas ać
końca roli państwa
. W odniesieniu do
rozwiązania obecnego kryzysu wydaje
się, że rola pa stwa będzie wzrastać i
że zostaną mu przywrócone liczne za-
kresy działania. Istnieją ponadto naro-
dy, w których budowanie lub odbudo-
wywanie pa stwa jest nadal kluczowym
elementem ich rozwoju’.
Później mówi on w encyklice (paragraf 57) na
temat przeciwnego do jednego rządu światowego
pojęcia – na temat pomocniczości (zasady katolic
kiej nauki społecznej, która mówi, że sprawami
powinny zajmować się mniejsze, niższe czy naj
mniej scentralizowane kompetentne władze) – jako
zasady podstawowej.
‘Żeby nie doprowad ić do
powstania niebe piec nej wład y uniwersalnej
typu monokratyc nego, ar ąd anie globali a
cją powinna namionować pomocnic ość’
, mówi
Papież”. (
koniec cytatu z
LifeSiteNews.com)
Na początku paragrafu 67 papież Benedykt XVI
wyjaśnia, że „światową władzą polityczną”, która
powinna zostać zreformowana – potrzeba, o której
mówili papieże Jan XXIII w
Pacem in terris
i Pa-
weł VI w
Populorum progressio
– jest Organizacja
Narodów Zjednoczonych:
„odc uwa się mocno,
również w świetle recesji o asięgu światowym,
pilną potr ebę reformy arówno Organi acji Na-
rodów Zjednoc onych, jak i międ ynarodowych
struktur ekonomic nych i finansowych, aby
pojęcie rod iny narodów nabrało konkretnego
ks tałtu”.
Nie ma tu mowy o przekształceniu Organizacji
Narodów Zjednoczonych w jeden rząd światowy,
który wyeliminuje pa stwa narodowe. Jest mowa
tylko na temat utworzenia miejsca, gdzie głowy
pa stw i reprezentanci narodów mogliby spotykać
się i rozmawiać ze sobą. Wszystko to przy posza
nowaniu pojęcia „rodziny narodów”, gdzie każdy
kraj zachowuje swoje istnienie i suwerenność.