Pismo MICHAEL Journal: 1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0, Canada • Tel.: (450) 469-2209 •
www.michaeljournal.orgDwumiesięcznik MICHAEL: ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław, Polska • Tel.: (071) 343-6750 •
www.michael.org.plsierpień-wrzesień 2009
ona w ogóle być skuteczna”, mówią wytyczne.
Odnotowują one, że „często opisuje się reiki jako
‘duchowy’ rodzaj uzdrowienia w przeciwieństwie do
zwykłych procedur medycznych przyczyniających
się do uzdrowienia przy pomocy
środków fizycznych”.
Stwierdzają też jednak, że istnieje
radykalna różnica między terapią rei-
ki a uzdrowieniem za pośrednictwem
łaski Boga, w co wierzą chrześcija-
nie: „dla chrześcijan dostęp do Bo-
skiego uzdrowienia dokonuje się
poprzez modlitwę do Chrystusa jako
Pana i Zbawiciela; natomiast istotą
reiki nie jest modlitwa, lecz technika,
którą przekazuje się od „‘mistrza rei-
ki’ do ucznia – technika, która raz opa
nowana daje zawsze spodziewane rezultaty”.
W sumie terapia reiki „nie znajduje potwierdze
nia ani w wynikach bada nauk przyrodniczych ani
w wierze chrześcija skiej”, oznajmiają wytyczne.
„Katolik, który chciałby wierzyć w skuteczność te-
rapii reiki spotka się z nierozwiązanymi problemami”,
mówią wytyczne. „Jest ogólnie nierozsądną rzeczą
dostosowanie techniki, której brak uzasadnienia na-
ukowego, a nawet wiarygodności, do pielęgnowania
zdrowia fizycznego swojego lub innych”.
Dwumiesięcznik
Dla Tryumfu Niepokalanej
August-September 2009
Date of issue: September 2009
sierpień-wrzesień 2009
Ukazuje się 5 razy w roku, plus wydanie specjalne
Wydawca:
Pielgrzymi św. Michała przy Instytucie Louisa Evena
dla Sprawiedliwości Społecznej
Dyrektor naczelna:
Thérèse Tardif
Redagują i tłumaczą (edycja polska):
Janusz A. Lewicki
(Polska)
& Jacek Morawa
(Kanada)
Współpracują:
Dominik Wysocki, Marie Anne Jacques,
Ewa Pietras,
Redakcja główna:
Kanada: Pismo MICHAEL Journal
1101 Principale St., Rougemont, QC, J0L 1M0
Tel.:(450) 469-2209; Fax:(450) 469-2601
Przedstawicielstwa:
Polska: Dwumiesięcznik MICHAEL
ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław
Tel.: (071) 343-6750
USA: Pismo MICHAEL Journal
P.O. Box 86, South Deerfield, MA 01373
Tel./Fax: (413) 665-5052
Oceania: Pismo MICHAEL Journal
32 Dundee Ave, Holden Hill, SA 5088, Australia
Tel.: (08) 8261-0729
Ameryka Południowa: Periódico SAN MIGUEL
Casilla Postal 17-21-1701, Quito – Ecuador
Tel.: 099-707-879
Prenumerata:
w wersji: polskiej, francuskiej, angielskiej, hiszpańskiej
Polska:..................................................................2lata–40zł
Europa:.................................................................2lata–18€
Kanada&USA:.......................................................4lata–$20
Australia&NZ:.....................................................2lata–A$32
Ameryka Południowa:............................................2lata–$10
* Czeki personalne, bankowe lub przekazy pocztowe prosimy
wystawiać na
Michael Journal
i wysyłać na adresy podane powyżej.
Redakcja zastrzega sobie prawo skracania nadesłanych tekstów oraz zmian ich
tytułów i podtytułów bez uprzedniego powiadamiania autora. Przy dokonywaniu
przedruków z naszego pisma, prosimy o każdorazowe podanie źródła.
ISSN 1496-1024
PUBLICATION MAIL. AGREEMENT № 40063742
Legal Deposit – National Quebec Library
Printed in Canada
Send all correspondence that cannot be delivered in
Canada to:
MICHAEL Journal, 1101 Principale St.,
Rougemont QC, J0L 1M0, Canada
Biskupi Stanów Zjednoczonych ogłosili 25 mar-
ca 2009 r. wytyczne, które określają terapię reiki
– alternatywną metodę leczniczą zapoczątkowaną
w Japonii – jako nienaukową i niewłaściwą dla in-
stytucji katolickich.
Przedstawili oni to stanowisko w dokumen-
cie zatytułowanym
Wytyczne oceny reiki jako
terapii alternatywnej.
Wytyczne zostały opracowane przez Komi-
sję Doktrynalną Konferencji Biskupów Kościo-
ła Katolickiego Stanów Zjednoczonych, której
przewodniczy biskup William Lori z Bridgeport
w stanie Connecticut.
Zostały one zatwierdzone przez KomisjęAd
ministracyjną Konferencji Biskupów 24 marca
w czasie jej wiosennej sesji w Waszyngtonie.
Komisja Administracyjna jest zwierzchnim cia-
łem Konferencji Biskupów, które zatwierdza oświad-
czenia komisji.
Wytyczne opisują reiki jako technikę uzdra
wiającą „wymyśloną w Japonii w ko cu XIX w. przez
Mikao Usui, który studiował buddyjskie teksty”. Wy-
tyczne stwierdzają, że „według nauczania reiki cho-
roba jest skutkiem pewnego rodzaju zakłócenia lub
nierównowagi ‘energii życiowej’ człowieka. Osoba
stosująca reiki powoduje uzdrowienie poprzez na-
kładanie rąk na różne miejsca ciała pacjenta, ażeby
ułatwić przepływ reiki, czyli ‘uniwersalnej energii ży-
ciowej’, od terapeuty reiki do pacjenta”.
Wytyczne stwierdzają, że „reiki brakuje nauko
wej wiarygodności” i „technika ta nie została zaak
ceptowana przez środowiska naukowe i medyczne,
jako skuteczna terapia”.
„Brak jest wiarygodnych bada naukowych po-
twierdzających skuteczność reiki, a także brak wia-
rygodnego wytłumaczenia naukowego jak mogłaby
Wytyczne ostrzegają, że przy stosowaniu reiki
do pielęgnowania zdrowia duchowego, „istnieją po-
ważne zagrożenia”.
„Żeby korzystać z technik reiki człowiek musiałby
akceptować przynajmniej milcząco istotne elemen-
ty światopoglądu, które uzasadniają teorię reiki.
Elementy te zaś nie należą ani do wiary chrześci-
ja skiej ani do nauk przyrodniczych. Katolik, który
pokłada swoje zaufanie w reiki bez uzasadnienia
zarówno ze strony wiary, jak i ze strony nauk przy-
rodniczych, wkracza w mroczny obszar zabobonu,
‘ziemię niczyją’, która nie należy ani do przestrzeni
wiary ani do nauki”.
„Zabobon wpływa negatywnie na nasz stosunek
do Boga, ponieważ zwraca ludzkie uczucia oraz
praktyki religijne w złym kierunku”, stwierdzają wy-
tyczne. „Czasami ludziewpadająwzabobon poprzez
własną ignorancję, jednak wszyscy nauczający w
imieniu Kościoła ponoszą odpowiedzialność za eli-
minowanie tejże ignorancji, na ile to tylko możliwe”.
„Ponieważ terapia reiki nie pasuje ani do na
uczania chrześcija skiego, ani do wniosków na
ukowych, byłoby niepoprawne dla takich instytucji
katolickich, jak katolickie szpitale i domy rekolek
cyjne oraz dla osób reprezentujących Kościół, ta
kich jak kapelani katoliccy, promowanie terapii reiki
lub dostarczanie jej wsparcia”, podsumowują wy
tyczne.
WATYKAN (CNS) –
Krach finansowy jest symp-
tomem głębokich wad systemu ekonomicznego,
który nie nadaje się do naprawy, ale powinien być
wymieniony pr e taki, który opiera się na spra-
wiedliwości i solidarności, powied iał pr ewod-
nic ący Caritas Internationalis.
„Świat zbudowany na globalizacji chciwości i stra-
chu zamiast na globalizacji solidarności, nigdy nie był
trwały czy pożądany”, powiedział kardynał Oscar An-
drés Rodríguez Maradiaga z Tegucigalpa w Hondu-
rasie, który kieruje konfederacją międzynarodowych
katolickich agencji pomocy.
Kiedy „mury rozregulowanego wolnego rynku
(leżą) w gruzach” świat musi się nauczyć przynajm
niej jednej lekcji z „tego niepowodzenia”, powiedział
kardynał do ambasadorów z dwunastu krajów euro-
pejskich, na spotkaniu 6 maja 2009 r., w głównym
biurze Caritasu w Watykanie.
„Akcja, którą podejmujemy w 2009 r., nie może
być reanimacją starego systemu, ale jej celem musi
być program lepszego świata, opartego na sprawied-
liwości i szacunku dla każdego człowieka,” powie-
dział kardynał.
Powied iał on, że globalny kry ys finansowy
nie jest spowodowany upadkiem banków, „ale
jest symptomem poważniejs ych wad systemu
ekonomic nego”.
Powiedział też, że wiele problemów obecnych
struktur finansowych jest związanych z:
- brakiem pr ejr ystości w realnej i wirtualnej
ekonomii, co po wala bogatym państwom wycią-
gać setki milionów dolarów międ ynarodowego
ro woju i ukrywać te pieniąd e w rajach podatko-
wych,
- ekonomic ną hossą, „budowaną na niepo-
hamowanej konsumpcji i adłużeniu spowodo
wanym niemożliwością jej sfinansowania”, co
wy wala niepohamowaną chciwość i indywidu
ali m,
- nagłym wrotem „w skali be precedensu”,
w produkcji, konsumpcji ora sposobie admini
strowania towarami i usługami, co spowodowało
wyc erpanie asobów naturalnych i poważne a-
niec ys c enie środowiska,
- olbr ymią wład ą i brakiem odpowied ial-
ności, jakie garstka grac y takich, jak międ yna
rodowe banki i prywatny bi nes wykor ystują w
globalnej ekonomii.
Podczas gdy całe narody zmagają się, by podołać
sytuacji „jeden kryzys mija, a już przychodzi następ-
ny”, powiedział kardynał, chyba że liderzy porzucą
ten „stary system ślepej chciwości” i zbudują nową
strukturę ekonomiczną opartą na sprawiedliwości,
solidarności i szacunku dla godności człowieka.
Kardynał stwierdził, że Caritas obawia się, „iż naj-
biedniejsi ludzie, którzy najmniej skorzystali z dekad
nierównego rozwoju ekonomicznego, zapłacą więk-
szą cenę za to szale stwo” finansowych występków.
„Światowi liderzy nie mogą wykorzystywać krachu
finansowego jako wymówki wstrzymania pomocy”
dla najbiedniejszych krajów, powiedział kardynał.
70% funduszy na opiekę zdrowia w wielu krajach
Afryki pochodzi od zagranicznych ofiarodawców i
każdy rodzaj wstrzymania pomocy będzie kosztował
życie ludzi, dodał kardynał.
Niestety, powiedział, globalny poziom pomocy
zmniejsza się sukcesywnie i kryzys finansowy spo-
woduje jego dalszą redukcję.
„Jest więc zdumiewające, jak wielkie sumy pie-
niędzy są przeznaczone na dofinansowanie eko
nomiczne”, kiedy tylko cząstka tych pieniędzy mogła-
by być przeznaczona na wypełnienie obietnic, które
bogate kraje złożyły 40 lat temu, aby przeznaczyć
0,7% ich dochodów na fundusz rozwoju biednych
krajów, stwierdził kardynał Oscar Maradiaga.
Na przykład, pakiet ratunkowy prezydenta USA
Baracka Obamy w wysokości 800 miliardów dolarów,
jest prawie równy całkowitej sumie, którą 23 najbo-
gatsze kraje wyasygnowały jako pomoc dla krajów
rozwijających się przez ostatnie 10 lat, powiedział
kardynał.
„Biedni nie mogą być wyłączeni z planu ratowa-
nia globalnej ekonomii”, powiedział, i liderzy światowi
muszą przekonać swoje narody, że „pomoc dla bied-
nych nie jest wyborem ładnej pogody, ale moralną
odpowiedzialnością”.
Carol Glatz
Catholic News Service
Ekonomia oparta na chciwości
musi być wymieniona
- kardynał z Hondurasu
Nienaukowa terapia reiki
„niewłasciwa dla instytucji katolickich”
,