Table of Contents Table of Contents
Previous Page  2 / 16 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 2 / 16 Next Page
Page Background

Pismo MICHAEL Journal: 1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0, Canada • Tel.: (450) 469-2209 •

www.michaeljournal.org

Dwumiesięcznik MICHAEL: ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław, Polska • Tel.: (071) 343-6750 •

www.michael.org.pl

sierpień-wrzesień 2009

ona w ogóle być skuteczna”, mówią wytyczne.

Odnotowują one, że „często opisuje się reiki jako

‘duchowy’ rodzaj uzdrowienia w przeciwień­stwie do

zwykłych procedur medycznych przyczyniających

się do uzdrowienia przy pomocy

środków fizycznych”.

Stwierdzają też jednak, że istnieje

radykalna różnica między terapią rei-

ki a uzdrowieniem za pośrednictwem

łaski Boga, w co wierzą chrześcija-

nie: „dla chrześcijan dostęp do Bo-

skiego uzdrowienia dokonuje się

poprzez modlitwę do Chrystusa jako

Pana i Zbawiciela; natomiast istotą

reiki nie jest modlitwa, lecz technika,

którą przekazuje się od „‘mistrza rei-

ki’ do ucznia – technika, która raz opa­

nowana daje zawsze spodziewane rezultaty”.

W sumie terapia reiki „nie znajduje potwierdze­

nia ani w wynikach bada nauk przyrodniczych ani

w wierze chrześcija skiej”, oznajmiają wytyczne.

„Katolik, który chciałby wierzyć w skuteczność te-

rapii reiki spotka się z nierozwiązanymi problemami”,

mówią wytyczne. „Jest ogólnie nierozsądną rzeczą

dostosowanie techniki, której brak uzasadnienia na-

ukowego, a nawet wiarygodności, do pielęgnowania

zdrowia fizycznego swojego lub innych”.

Dwumiesięcznik

Dla Tryumfu Niepokalanej

August-September 2009

Date of issue: September 2009

sierpień-wrzesień 2009

Ukazuje się 5 razy w roku, plus wydanie specjalne

Wydawca:

Pielgrzymi św. Michała przy Instytucie Louisa Evena

dla Sprawiedliwości Społecznej

Dyrektor naczelna:

Thérèse Tardif

Redagują i tłumaczą (edycja polska):

Janusz A. Lewicki

(Polska)

& Jacek Morawa

(Kanada)

Współpracują:

Dominik Wysocki, Marie Anne Jacques,

Ewa Pietras,

Redakcja główna:

Kanada: Pismo MICHAEL Journal

1101 Principale St., Rougemont, QC, J0L 1M0

Tel.:(450) 469-2209; Fax:(450) 469-2601

Przedstawicielstwa:

Polska: Dwumiesięcznik MICHAEL

ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław

Tel.: (071) 343-6750

USA: Pismo MICHAEL Journal

P.O. Box 86, South Deerfield, MA 01373

Tel./Fax: (413) 665-5052

Oceania: Pismo MICHAEL Journal

32 Dundee Ave, Holden Hill, SA 5088, Australia

Tel.: (08) 8261-0729

Ameryka Południowa: Periódico SAN MIGUEL

Casilla Postal 17-21-1701, Quito – Ecuador

Tel.: 099-707-879

Prenumerata:

w wersji: polskiej, francuskiej, angielskiej, hiszpańskiej

Polska:..................................................................2lata–40zł

Europa:.................................................................2lata–18€

Kanada&USA:.......................................................4lata–$20

Australia&NZ:.....................................................2lata–A$32

Ameryka Południowa:............................................2lata–$10

* Czeki personalne, bankowe lub przekazy pocztowe prosimy

wystawiać na

Michael Journal

i wysyłać na adresy podane powyżej.

Redakcja zastrzega sobie prawo skracania nadesłanych tekstów oraz zmian ich

tytułów i podtytułów bez uprzedniego powiadamiania autora. Przy dokonywaniu

przedruków z naszego pisma, prosimy o każdorazowe podanie źródła.

ISSN 1496-1024

PUBLICATION MAIL. AGREEMENT № 40063742

Legal Deposit – National Quebec Library

Printed in Canada

Send all correspondence that cannot be delivered in

Canada to:

MICHAEL Journal, 1101 Principale St.,

Rougemont QC, J0L 1M0, Canada

Biskupi Stanów Zjednoczonych ogłosili 25 mar-

ca 2009 r. wytyczne, które określają terapię reiki

– alternatywną metodę leczniczą zapoczątkowaną

w Japonii – jako nienaukową i niewłaściwą dla in-

stytucji katolickich.

Przedstawili oni to stanowisko w dokumen-

cie zatytułowanym

Wytyczne oceny reiki jako

terapii alternatywnej.

Wytyczne zostały opracowane przez Komi-

sję Doktrynalną Konferencji Biskupów Kościo-

ła Katolickiego Stanów Zjednoczonych, której

przewodniczy biskup William Lori z Bridgeport

w stanie Connecticut.

Zostały one zatwierdzone przez KomisjęAd­

ministracyjną Konferencji Biskupów 24 marca

w czasie jej wiosennej sesji w Waszyngtonie.

Komisja Administracyjna jest zwierzchnim cia-

łem Konferencji Biskupów, które zatwierdza oświad-

czenia komisji.

Wytyczne opisują reiki jako technikę uzdra­

wiającą „wymyśloną w Japonii w ko cu XIX w. przez

Mikao Usui, który studiował buddyjskie teksty”. Wy-

tyczne stwierdzają, że „według nauczania reiki cho-

roba jest skutkiem pewnego rodzaju zakłócenia lub

nierównowagi ‘energii życiowej’ człowieka. Osoba

stosująca reiki powoduje uzdrowienie poprzez na-

kładanie rąk na różne miejsca ciała pacjenta, ażeby

ułatwić przepływ reiki, czyli ‘uniwersalnej energii ży-

ciowej’, od terapeuty reiki do pacjenta”.

Wytyczne stwierdzają, że „reiki brakuje nauko­

wej wiarygodności” i „technika ta nie została zaak­

ceptowana przez środowiska naukowe i medyczne,

jako skuteczna terapia”.

„Brak jest wiarygodnych bada naukowych po-

twierdzających skuteczność reiki, a także brak wia-

rygodnego wytłumaczenia naukowego jak mogłaby

Wytyczne ostrzegają, że przy stosowaniu reiki

do pielęgnowania zdrowia duchowego, „istnieją po-

ważne zagrożenia”.

„Żeby korzystać z technik reiki człowiek musiałby

akceptować przynajmniej milcząco istotne elemen-

ty światopoglądu, które uzasadniają teorię reiki.

Elementy te zaś nie należą ani do wiary chrześci-

ja skiej ani do nauk przyrodniczych. Katolik, który

pokłada swoje zaufanie w reiki bez uzasadnienia

zarówno ze strony wiary, jak i ze strony nauk przy-

rodniczych, wkracza w mroczny obszar zabobonu,

‘ziemię niczyją’, która nie należy ani do przestrzeni

wiary ani do nauki”.

„Zabobon wpływa negatywnie na nasz stosunek

do Boga, ponieważ zwraca ludzkie uczucia oraz

praktyki religijne w złym kierunku”, stwierdzają wy-

tyczne. „Czasami ludziewpadająwzabobon poprzez

własną ignorancję, jednak wszyscy nauczający w

imieniu Kościoła ponoszą odpowiedzialność za eli-

minowanie tejże ignorancji, na ile to tylko możliwe”.

„Ponieważ terapia reiki nie pasuje ani do na­

uczania chrześcija skiego, ani do wniosków na­

ukowych, byłoby niepoprawne dla takich instytucji

katolickich, jak katolickie szpitale i domy rekolek­

cyjne oraz dla osób reprezentujących Kościół, ta­

kich jak kapelani katoliccy, promowanie terapii reiki

lub dostarczanie jej wsparcia”, podsumowują wy­

tyczne.

WATYKAN (CNS) –

Krach finansowy jest symp-

tomem głębokich wad systemu ekonomicz­nego,

który nie nadaje się do naprawy, ale powinien być

wymieniony pr e taki, który opiera się na spra-

wiedliwości i solidarności, powied iał pr ewod-

nic ący Caritas Internationalis.

„Świat zbudowany na globalizacji chciwości i stra-

chu zamiast na globalizacji solidarności, nigdy nie był

trwały czy pożądany”, powiedział kardynał Oscar An-

drés Rodríguez Maradiaga z Tegucigalpa w Hondu-

rasie, który kieruje konfederacją międzynarodowych

katolickich agencji pomocy.

Kiedy „mury rozregulowanego wolnego rynku

(leżą) w gruzach” świat musi się nauczyć przynajm­

niej jednej lekcji z „tego niepowodzenia”, powiedział

kardynał do ambasadorów z dwunastu krajów euro-

pejskich, na spotkaniu 6 maja 2009 r., w głównym

biurze Caritasu w Watykanie.

„Akcja, którą podejmujemy w 2009 r., nie może

być reanimacją starego systemu, ale jej celem musi

być program lepszego świata, opartego na sprawied-

liwości i szacunku dla każdego człowieka,” powie-

dział kardynał.

Powied iał on, że globalny kry ys finansowy

nie jest spowodowany upadkiem banków, „ale

jest symptomem poważniejs ych wad systemu

ekonomic nego”.

Powiedział też, że wiele problemów obecnych

struktur finansowych jest związanych z:

- brakiem pr ejr ystości w realnej i wirtualnej

ekonomii, co po wala bogatym państwom wycią-

gać setki milionów dolarów międ ynarodowego

ro woju i ukrywać te pieniąd e w rajach podatko-

wych,

- ekonomic ną hossą, „budowaną na niepo-

hamowanej konsumpcji i adłużeniu spowodo­

wanym niemożliwością jej sfinansowania”, co

wy wala niepohamowaną chciwość i indywidu­

ali m,

- nagłym wrotem „w skali be precedensu”,

w produkcji, konsumpcji ora sposobie admini­

strowania towarami i usługami, co spowodowało

wyc erpanie asobów naturalnych i poważne a-

niec ys c enie środowiska,

- olbr ymią wład ą i brakiem odpowied ial-

ności, jakie garstka grac y takich, jak międ yna­

rodowe banki i prywatny bi nes wykor ystują w

globalnej ekonomii.

Podczas gdy całe narody zmagają się, by podołać

sytuacji „jeden kryzys mija, a już przychodzi następ-

ny”, powiedział kardynał, chyba że liderzy porzucą

ten „stary system ślepej chciwości” i zbudują nową

strukturę ekonomiczną opartą na sprawiedliwości,

solidarności i szacunku dla godności człowieka.

Kardynał stwierdził, że Caritas obawia się, „iż naj-

biedniejsi ludzie, którzy najmniej skorzystali z dekad

nierównego rozwoju ekonomicznego, zapłacą więk-

szą cenę za to szale stwo” finansowych występków.

„Światowi liderzy nie mogą wykorzystywać krachu

finansowego jako wymówki wstrzymania pomocy”

dla najbiedniejszych krajów, powiedział kardynał.

70% funduszy na opiekę zdrowia w wielu krajach

Afryki pochodzi od zagranicznych ofiarodawców i

każdy rodzaj wstrzymania pomocy będzie kosztował

życie ludzi, dodał kardynał.

Niestety, powiedział, globalny poziom pomocy

zmniejsza się sukcesywnie i kryzys finansowy spo-

woduje jego dalszą redukcję.

„Jest więc zdumiewające, jak wielkie sumy pie-

niędzy są przeznaczone na dofinansowanie eko­

nomiczne”, kiedy tylko cząstka tych pieniędzy mogła-

by być przeznaczona na wypełnienie obietnic, które

bogate kraje złożyły 40 lat temu, aby przeznaczyć

0,7% ich dochodów na fundusz rozwoju biednych

krajów, stwierdził kardynał Oscar Maradiaga.

Na przykład, pakiet ratunkowy prezydenta USA

Baracka Obamy w wysokości 800 miliardów dolarów,

jest prawie równy całkowitej sumie, którą 23 najbo-

gatsze kraje wyasygnowały jako pomoc dla krajów

rozwijających się przez ostatnie 10 lat, powiedział

kardynał.

„Biedni nie mogą być wyłączeni z planu ratowa-

nia globalnej ekonomii”, powiedział, i liderzy światowi

muszą przekonać swoje narody, że „pomoc dla bied-

nych nie jest wyborem ładnej pogody, ale moralną

odpowiedzialnością”.

Carol Glatz

Catholic News Service

Ekonomia oparta na chciwości

musi być wymieniona

- kardynał z Hondurasu

Nienaukowa terapia reiki

„niewłasciwa dla instytucji katolickich”

,