Table of Contents Table of Contents
Previous Page  6 / 24 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 6 / 24 Next Page
Page Background

MICHAEL Journal: 1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0, Canada • Tel.: (450) 469-2209 • Fax (450) 469-2601

Dwumiesięcznik MICHAEL: ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław, Polska • Tel.: (071) 343-6750 •

www.michael.org.pl

październik-grudzień 2007

Z wielkim smutkiem przy-

jęliśmy7 czerwca 2006 roku

wiadomość o śmierci w wieku

90 lat Erica Dudleya Butlera.

Eric był jednym z głównych orę­

downików Kredytu Społecznego

w Australii. Był on także założy-

cielem i dyrektorem Australian

League of Rights (Australijskiej

Ligi Praw) przez 47 lat, a na-

stępnie, od 1993 roku do czasu

przejścia na emeryturę w roku

1999, dyrektorem doradczym

tej instytucji. Poniżej cytujemy

kilka urywków z mowy pożegnalnej, wygłoszonej

podczas pogrzebu przez Jeremiego Lee:

„Od czasu do czasu – może raz na stulecie –

pojawia się człowiek, którego mądrość, prawość i

talenty są tak wyraźne, że oddziałują na czasy, w

których żyje. Takim jest człowiek, któremu dziś wy-

rażamy uznanie...

W 1935 roku, w najcięższym okresie Wielkiego

Kryzysu, przyszło doświadczenie, które zmieniło

i ukierunkowało jego życie. Któregoś dnia prze-

czytał książkę Clifforda H. Douglasa,

Economic

Democracy

(

Ekonomiczna demokracja

), która była

pierwszym kamieniem węgielnym ruchu Kredytu

Społecznego... Opuścił pieszo swą farmę następ­

nego ranka i zgłosił się w małym miasteczku w

biurze, które zajmowała grupa prowadzona przez

katolickiego pisarza i wydawcę T.J. Moore’a, i po­

wiedział, ‘Zgłaszam się, aby podjąć odpowiedzial­

ność i jestem gotów poświęcić temu resztę mojego

życia’. I tak zrobił...

W spuściźnie, którą zostawił, największym chy-

ba wkładem Erica jest szereg niewielkich książek na

temat aspektów chrześcijańskiej wolności, z których

każda jest perłą w swoim rodzaju. Tytuły takie jak

The Root of all Evil

(

Korzeń wszelkiego zła

),

The

Essential Christian Heritage

(

Podstawowe dziedzi-

ctwo chrześcijańskie

),

Is the Word enough?

(

Czy

wystarczy Słowo?), Releasing Reality

(

Odkrywanie

rzeczywistości

) i wiele innych, zawierają zapomnia-

ne już prawie klejnoty prawdy, które będą nam co-

raz droższe z biegiem lat”.

Publikujemy tutaj fragmenty książki Erica Butlera

„Releasing Reality”, opatrzonej podtytułem „Social

Credit and the Kingdom of God”

(Kredyt Społecz-

ny i Królestwo Boże),

która została opublikowana w

1979 roku dla uczczenia stulecia urodzin Clifforda

Hugh Douglasa. Została ona określona jako najbar-

dziej mistrzowska synteza dzieła C.H. Douglasa i

jego idei, wciąż rozważanych, ukazująca jak Kredyt

Społeczny wnosi nowe perspektywy we wszystkich

aspektach ludzkich spraw. Autor dochodzi do wnio-

sku, że kształt przyszłego chrześcijaństwa zależy

obecnie od tych, którzy uzyskali „wgląd w rzeczywi-

stość”, umożliwiony przez Douglasa.

Napór totalitaryzmu

Dopiero podczas lektury pism Douglasa zro­

zumiałem całkowicie, że nadmierna centralizacja

władzy ponad inicjatywą prywatną była główną

przyczyną upadku cywilizacji, a także, że tworze-

nie i kontrola pieniądza były podstawowym instru­

mentem władzy.

W jednym z wielu swych wnikliwych spostrzeżeń,

Douglas stwierdził, że historia nie była tylko zwy-

kłym ciągiem oddzielnych epizodów dotyczących

urodzin królów, wojen i innych wydarzeń, lecz była

ona „sprecyzowaną polityką.” A różne linie politycz-

ne są manifestacją leżących u ich podstaw filozofii.

Jeżeli czasami na rozwój kierunków polityki

mogąmiećwpływ, od czasu do czasu, opisywane

przez Douglasa „niereżyserowane zdarzenia”, to

jednak przeważnie kierunki te są wynikiem świa-

domego wysiłku jednostek, zorganizowanych w

celu uprawiania polityk odzwierciedlających fi-

lozofie.

W przemówieniu wygłoszonym w 1936 roku w

Liverpoolu w Anglii, zatytułowanym

Tragedia ludz­

kiego wysiłku

, Douglas powiedział: „Podstawowe

reguły rządzące stowarzyszeniem działającym dla

dobra wspólnego są tak istotne, jak zasady budo­

wania mostów, a odejście od tych zasad ma skutki

katastrofalne.

Nowoczesna teoria totalitarnego pań-

stwa, jeśli można użyć słowa ‘nowoczesny’

w odniesieniu do takiego typu państwa, mó-

wiąca na przykład, że państwo jest wszyst-

kim, a jednostka niczym, jest odejściem od

tych reguł. Ta współczesna teoria jest prze-

róbką teorii póź­nego Imperium Rzymskie-

go, która wespół z metodami finansowymi,

dzięki którym była utrzymywana, doprowa-

dziła do upadku Rzymu, nie przez podbój

dokonany przez silniejsze imperia, lecz z

powodu wewnętrznych konfliktów. Jest to

teoria zawierająca kompletne odwrócenie

faktów i, nawiasem mówiąc, anty-chrześci-

jańska u swych podstaw…”

Astronomiczny dług, druzgocące podatki oraz

inflacja wytworzyły w Rzymie tak samo niszczy­

cielskie ekonomiczne, społeczne i polityczne skutki,

jakie odczuwamy w obecnej, innej dezintegrującej

cywilizacji. Lekcje historii są niezbędne. Ci, którzy

nie chcą wyciągać wniosków z katastrof historii, są

skazani na powtarzanie takich katastrof.

Istotnym wkładem Douglasa w rozumienie hi­

storii było pokazanie, jak system pieniężny, przez

wieki, był ważnym instrumentem centralizacji wła­

dzy...

Podstawowa wada systemu

Douglas opisał, że po wykryciu wady sys-

temu finansowo-ekonomicznego pomyślał, iż

powinien zaraz powiedzieć o niej tym, którzy

tym systemem zarządzają, a oni podziękują mu

za to i przystąpią do skorygowania błędu. Ale

wkrótce przekonał się, że dalecy od zamiaru ko-

rygowania, ci sterujący polityką finansową byli

zdecydowani opierać się wszelkim sugestiom

korekty błędu, który uczynił nieuniknioną postę-

pującą centralizację władzy.

Marksiści i członkowie innych żądnych władzy

grup także silnie sprzeciwiali się wszelkim korek­

cyjnym działaniom, które mogłyby przecież usunąć

warunki, jakich potrzebowali dla rewolucji.

Jak powiedział Douglas, wkrótce zdał on sobie

sprawę z tego, że rozpoczął projekt, który nie tylko

pochłonie całe jego życie, ale życie wielu jego na­

stępców. Odkrywając podstawową wadę systemu

ekonomiczno-finansowego Douglas stanął twarzą

w twarz z bardziej zasadniczą, starą jak świat, kwe-

stią władzy.

Jeśli obecna sytuacja na świecie nie jest re­

zultatem polityki kształtowanej przez ludzi, którzy

są zorganizowani, żeby rozprzestrzeniać tę poli­

tykę, ale jest wynikiem działań ślepych sił i dziełem

czystego przypadku, to jest jasne, że ludzie nie są w

stanie zapobiec dalszym katastrofom. Jest to inter-

pretacja historii godna wiejskiego idioty i oczywiście

zachęca ona do biernej postawy wobec wydarzeń.

Ogranicza to indywidualną inicjatywę.

Rozwój chrześcijaństwa

nie był przypadkowy

Absurdalność wspomnianej interpretacji historii

można wykazać zadając pytanie: „Czy zachodnia

cywilizacja chrześcijańska rozwijała się przez blisko

dwa tysiące lat przez ‘czysty przypadek’?”

Rozwój następował dlatego, że wystarczająco

duża liczba ludzi dokładała starań, poświęcała

się, wielu oddało swe życie, aby głosić prawdę

o tym, jak należy współżyć w społeczeństwie.

Odwrót od tej cywilizacji nastąpił dlatego, że lu-

dzie z antychrześcijańskim poglądem na to, jak

powinien żyć człowiek, użyli narzędzi władzy i

wpływu, aby dążyć do ukształtowania świata, w

którym ich filozofia zwycięży. Trzeba ich okre-

ślić jako konspiratorów, chociaż wielu z nich ry-

walizuje pomiędzy sobą.

„Chrześcijaństwo w praktyce”

Douglas rzucił olśniewające światło na wiele

spraw, które wydawały się niejasne lub nie zwią­

zane z tematem odnośnie chrześcijaństwa. Jego

przedstawienie istotnej wagi doktryny Wcielenia

było dla mnie rewelacją i doszedłem do wniosku,

że Kredyt Społeczny jest, jak powiedział Douglas,

„praktycznym chrześcijaństwem” oraz że przyszłość

autentycznego chrześcijaństwa zależy teraz od Kre-

dytu Społecznego i odkryć Douglasa.

Krytyka rzekomych katastrofalnych wpływów

chrześcijaństwa na ludzki dramat jest stosunkowo

łatwa, ale Gilbert K. Chesterton miał rację, kiedy po-

wiedział, że dotychczas nie doświadczono jeszcze

niepowodzenia ze strony chrześcijaństwa. Stopień,

do jakiego stosowano chrześcijaństwo wpłynął na

olbrzymi rozwój ludzkości.

Bez wpływu chrześcijaństwa, wysoki poziom

rozwoju cywilizacji zachodniej, osiągnięty przed I

wojną światową, nie byłby nigdy możliwy. Od tego

czasu zaczęło się odchodzenie od chrześcijaństwa.

Ten odwrót od chrześcijaństwa może być jednak po-

wstrzymany, jeśli wystarczająco duża liczba ludzi, z

właściwą pokorą, rozważałaby, co popełniono złego

i gdyby wykazywano szczerą skruchę. Douglas po-

kazał drogę przez rozprzestrzenianie polityki, która

Słowo może uczynić ciałem.

Odkrywanie rzeczywistości

Historia dostarcza wielu przykładów dławienia

wielkich prawd, nie poprzez bezpośrednie zaprze­

czanie prawdzie, ale przez jej wypaczanie. Naj­

bardziej niebezpieczne zniekształcenie prawdy jest

dokonywane przez tych, którzy głoszą, że popierają

autora prawdy, którą faktycznie wypaczają. Wie-

lu ludzi uważających się za chrześcijan – uczniów

Chrystusa – popiera działania, które coraz bardziej

tłumią wolność osobistą. Ostatecznym bluźnier­

stwem jest wyznawanie „chrześcijańskiego marksi­

zmu” i popieranie Państwa Światowego – międzyna­

rodowego Cezara.

Wielu spośród tych, którzy określają siebie jako

Kredytowcy Społeczni i zwolennicy Douglasa, do­

konali wypaczenia ogłaszając Douglasa jako „re­

formatora pieniądza” i „wielkiego idealistę”. Znany

żydowski pisarz dr Oscar Levy zauważył, że ‘ide­

alny’ jest wrogiem ‘realnego’. Idealizm jest przeja­

wem fałszywej dumy człowieka i sugeruje, że czło-

wiek sam może być dla siebie Bogiem.

Podejście Douglasa polegało na właściwym

szacunku i pokorze, jak to wyraża jego spo­

strzeżenie, że „prawa rządzące Wszechświatem

wykraczają poza ludzkie myślenie”, i że jeśli

człowiek pragnie największej satysfakcji w za­

kresie ludzkich spraw, to powinien bardzo sta­

rannie próbować odkrywać te prawdy i być im

posłuszny. Douglas był przede wszystkim czło-

wiekiem, któremu zależy na odkrywaniu prawdy,

rzeczywistości.

W innej wypowiedzi stwierdził on, że Kredyt

Społeczny daje możliwość „zerknięcia na rzeczy­

wistość”. Douglas skromnie zauważył, że Kredyt

Społeczny pozwala tylko na „przelotne spojrzenie”

na rzeczywistość. Pełniejsze rozumienie tej rze­

czywistości wymaga stałego poszukiwania prawdy.

W jednym z tych głębokich stwierdzeń, nad którymi

można się zastanawiać bez końca ze wzrastającą

korzyścią, Douglas powiedział, że Kredytowcy Spo-

łeczni poszukiwali „uwolnienia rzeczywistości”.

Jeśli chodzi o twierdzenie, że Kredytowcy Spo-

łeczni zajmowali się tworzeniem utopii, Douglas wy-

raźnie odrzucał to przy wielu okazjach, stwierdzając,

że „społeczeństwo nie znajduje się nigdy w bardziej

śmiertelnym niebezpieczeństwie, niż wtedy, gdy jest

zdane na łaskę idealisty, a zwłaszcza utopisty. Fak-

tem jest, że nie istnieje żadna pojedyncza utopia,

która przyniosłaby satysfakcję więcej niż małemu

procentowi społeczeństwa i dlatego tak naprawdę

domagamy się tego, żebyśmy nie byli zmuszeni do

udziału w czyjejś innej utopii, lecz żebyśmy mogli

zbudować naszą własną utopię”.

Kredyt Społeczny nie mówi: „Oto, jak rzeczy

powinny funkcjonować i musimy zreformować

system finansowy i inne systemy, żeby tak się

stało”, ale mówi, że rzeczy działają najlepiej

zgodnie z ich własną naturą. W przedmowie do

książki

Credit Power and Democracy (Władza

kredytu i demokracja)

z 1920 r. Douglas pisał:

„To jest moralne, co działa najlepiej”. Pó niej

wskazał, że słowo „moralny” „jest używane w

tak swobodny sposób, jak gdyby definiowało

się samo. Większość tego, co nazywane jest

postępem jest amoralne. Użycie lepszych na-

rzędzi nie zapewnia automatycznie lepszych ce-

lów. Możemy ulepszyć samoloty, żebyśmy mogli

latać z jednego miejsca na drugie w krótszym

czasie. Czy jest to postęp? Czy też prawdziwym

pytaniem jest: ‘Co zrobimy z zaoszczędzonym

czasem? Wybudujemy więcej samolotów?’”.

Jak Douglas odkrył Kredyt Społeczny

W przemówieniu do członków Klubu Kanadyj­

Eric D. Butler