Table of Contents Table of Contents
Previous Page  10 / 24 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 24 Next Page
Page Background

10

MICHAEL Journal: 1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0, Canada • Tel.: (450) 469-2209 • Fax (450) 469-2601

Dwumiesięcznik MICHAEL: ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław, Polska • Tel.: (071) 343-6750 •

www.michael.org.pl

październik-grudzień 2007

dającą się z obywateli; jednak zależy mu na tym,

aby to była arystokracja bardzo liczna, nie tylko ci,

którzy korzystają z najwyższych dóbr kultury. ...do-

świadczenie przekonuje nas, że moż-

liwe jest skuteczne edukowanie ludzi.

Jeśli dotąd pozostają oni w prawie

zupełnej niewiedzy o tych ważnych

politycznych, ekonomicznych i spo-

łecznych problemach, to może dla-

tego, że nie dawaliśmy im okazji do

nauki, albo przedstawialiśmy te prob-

lemy w sposób niezbyt zrozumiały.

MICHAEL jest pismem prezen-

tującym opinie. Nie rewolucyjne,

ale niezgadzające się z pewnymi

konwencjonalnymi formułami, któ-

re traktowaliśmy kiedyś jak pewniki

w dziedzinie polityki i ekonomii. Nie

wahamy się demaskować nonsensu

partii politycznych, walki klas, ogra-

niczania produkcji mimo ogromnych

potrzeb, powodowania niedoboru pieniędzy wobec

stert dóbr na sprzedaż, czyli odwracania naturalne-

go porządku i stawiania środków w miejsce celów, a

celów w miejsce środków.

Pismo MICHAEL nie głosi postawy potulności

i rezygnacji. Przyjmujemy za swoją opinię Jaqu-

esa Maritaina:

„Chrześcijanin naprawdę nigdy

nie rezygnuje. Rozumie on świat i swoją w nim

rolę jako przekształcanie doliny płaczu w miej-

sce ziemskiej szczęśliwości, wprawdzie tylko

względnej, ale realnej, dla dobra całej rodziny

ludzkiej.”

Louis Even

Artykuł Louisa Evena pochodzi z pierwszego in-

auguracyjnego numeru VERS DEMAIN z 1 listopada

1939 r. W 1952 r. powstała wersja angielska pisma pt.

MICHAEL, w 1999 r. wersja polska pod tym samym

tytułem, a w 2003 r. powstała wersja hiszpańska SAN

MIGUEL, również jako dwumiesięcznik. W tłumacze-

niu użyliśmy tytułu „Michael” zamiast „Vers Demain”,

żeby uniknąć nieporozumień.

wykreuje więc 50 milionów w celu sfinansowania

budowy tego mostu. A ponieważ wszystkie nowe

pieniądze muszą być wycofane z obiegu wraz z

konsumpcją nowej produkcji, pieniądze stworzone

w celu zbudowania mostu muszą być wycofane z

obiegu wraz ze skonsumowaniem mostu.

Jak most może być „konsumowany”? Przez zu-

żywanie się i tracenie na wartości. Wyobraźmy so-

bie, że inżynierowie, którzy budowali most założyli,

że będzie on zdatny do użytku przez 50 lat, czyli

most będzie tracił na wartości jedną pięćdziesiątą

każdego roku. Ponieważ budowa kosztowała 50 mi-

lionów złotych, więc most straci na wartości 1 milion

złotych każdego roku. Czyli każdego roku trzeba

będzie wycofywać 1 milion złotych przez okres 50

lat.

Czy wycofywanie pieniędzy z obiegu będzie się

odbywało przez opodatkowanie? „Nie, to nie jest ko­

nieczne”, powiedział Clifford Hugh Douglas, szkocki

inżynier – twórca systemu Kredytu Społecznego.

Jest inny sposób, dużo prostszy – na wycofanie

pieniędzy z obiegu: metoda regulacji cen (zwana

też dyskontem wyrównawczym). 19 stycznia 1938

r. Douglas powiedział w Londynie:

Co oznacza i czym będzie regulacja cen? Na­

rodowe Biuro Kredytowe będziemiało za zadanie

prowadzenie dokładnej księgowości krajowych

przychodów i rozchodów. Będzie to wymagało

tylko 2 kolumn: w jednej będzie się zapisywało

całą produkcję krajową w danym okresie czasu,

a w drugiej całkowitą konsumpcję. Obniżka war-

tości mostu w wysokości 1 miliona złotych rocz-

nie zapisywana byłaby w drugiej kolumnie, jako

„konsumpcja” i dodana do wszelkiego rodzaju

innych pozycji skonsumowanych i znikających

dóbr w kraju, w danym okresie czasu.

Douglas wskazał też, że prawdziwym kosztem

produkcji jest koszt konsumpcji. Na przykładzie mo-

stu można powiedzieć, że jego cena wynosi 50 mi-

lionów złotych, ale realny (prawdziwy) koszt mostu

– to jest to wszystko, co musiało być skonsumowane

w celu jego budowy. Podczas, gdy z jednej strony

niemożliwe jest poznanie realnego kosztu każdego,

(ciąg dalszy ze str. 9)

Propozycje Kredytu Społecznego wyjaśnione w 10 lekcjach

Lekcja 6. Pieniądz i ceny • Regulacja cen

Louis Even

Czego można się spodziewać po tym nowopo-

wstałym medium w świecie tak obciążonym przez

nieporządek, nienawiść, nieufność, podziały, ubó-

stwo, rozgoryczenie i chaos? Czy można mieć na-

dzieję, że już jutro znajdziemy natychmiastowe roz-

wiązania dla tak licznych problemów?

MICHAEL chce raczej uprzytomnić nam, że

dzisiejszy czas nastąpił po wczorajszym, i że jeże-

li dzisiaj debatujemy w zamieszaniu, to dlatego, że

ludzkość wczoraj nie przygotowała się właściwie na

przyjęcie swego jutra, które następuje teraz.

Ale spory, żale i lamenty nie przydadzą się na

nic, jeśli będziemy trwali w bierności. Człowiek jest

istotą obdarzoną rozumem i wolną wolą, lecz jeśli

sam zrzeka się używania swego rozumu i wolności,

skazuje się na warunki prowadzące do zaniku tych

darów.

Powoli, ale wytrwale, MICHAEL zamierza for-

mować, w sercach i świadomości ludzi, elity coraz

liczniejsze. Mamy nadzieję, że dzięki refleksji, stu-

diom i działaniu wytyczą one nowe drogi w pocho-

dzie historii.

Nie określamy MICHAELA jako pismo religijne.

Wypowiadamy się w naszym piśmie nie jako katoli-

cy, a raczej jako obywatele. Nie mamy zatem zamia-

ru instrumentalnie traktować Kościoła

w naszych artykułach, ale chcemy w

dużej mierze kierować się zasadami

i nauką Kościoła katolickiego. Choć

formalnie nie piszemy jako katolicy,

to oczywiście jesteśmy w pełni kato-

likami.

Nasza rola polega głównie na po-

litycznym działaniu w celu ustalenia

takiego doczesnego porządku spo-

łecznego, w którym człowiek może

osiągać rozwój. Jest to czysto świe-

cka misja. Nie jest misją Kościoła for-

mowanie porządku doczesnego, ale

jest to zadanie dla nas, ludzi świe-

ckich. Oczywiście, musimy stale

pamiętać o tym, że cele polityczne,

nawet najwłaściwsze, muszą być

zgodne z ostatecznym celem człowieka. W przeciw-

nym przypadku wprowadzą nieporządek, ale czujny

Kościół potrafi to zasygnalizować.

MICHAEL, jak to zostało już powiedziane, chce

formować elity, swego rodzaju arystokrację skła-

wyprodukowanego artykułu, z drugiej strony moż-

liwe jest poznanie realnego kosztu całkowitej pro-

dukcji krajowej w ciągu roku: jest to wszystko to, co

zostało skonsumowane w danym kraju w ciągu tego

roku.

Trzy zasady

Istnieją trzy fundamenty Kredytu Społecznego.

1. Pieniądze muszą być emitowane bez dłu-

gu przez rząd – przedstawicieli społeczeństwa

– zgodnie z produkcją i wycofywane z obiegu

zgodnie z konsumpcją;

2. comiesięczna dywidenda dla każdego oby­

watela;

3. dyskonto skompensowane.

Wszystkie trzy są konieczne. Jeśli wycofa się je-

den z nich, system nie będzie działał właściwie.

Celem techniki Kredytu Społecznego, którą wy-

jaśniliśmy pokrótce jest finansowanie produkcji dóbr,

które odpowiadają na potrzeby i finansowanie dys-

trybucji tych dóbr, po to, żeby spełniły one te potrze-

by. Jeśli spojrzymy na diagram (obieg pieniądza),

zauważymy, że pieniądze nigdzie się nie gromadzą.

Jedynie idą w ślad za dobrami, wyemitowane, kie-

dy dobra są produkowane i powracające do swe-

go źródła (Narodowego Biura Kredytowego), kiedy

dobra są skonsumowane (sprzedane). W każdej

chwili, pieniądze są dokładnym odbiciem fizycznej

rzeczywistości: pieniądze pojawiają się, kiedy poja-

wiają się nowe produkty i znikają, kiedy znikają pro-

dukty (kiedy produkty zostają skonsumowane).

* * *

Wszystko to otwiera niewyobrażalne horyzon-

ty i możliwości. Każdy powinien znać i studiować

system Kredytu Społecznego, żeby możliwości te

stały się rzeczywistością. I dlatego wszyscy powinni

zaprenumerować dwumiesięcznik MICHAEL. Dro-

dzy przyjaciele, oto rola, którą wszyscy powinniście

odegrać: zrozumieliście Kredyt Społeczny, a więc

Waszym obowiązkiem i Waszą odpowiedzialnością

jest to, żeby poznali go inni. Można to zrobić przez

zbieranie prenumerat MICHAELA w waszym środo-

wisku i wokół Was. Życzymy powodzenia!

opracował Alain Pilote

Przedstawiamy

czasopismo MICHAEL

wszystkim czytelnikom

Pierwszy inauguracyjny numer

VERS DEMAIN z 1 listopada 1939