10
MICHAEL Journal: 1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0, Canada • Tel.: (450) 469-2209 • Fax (450) 469-2601
Dwumiesięcznik MICHAEL: ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław, Polska • Tel.: (071) 343-6750 •
www.michael.org.plpaździernik-grudzień 2007
dającą się z obywateli; jednak zależy mu na tym,
aby to była arystokracja bardzo liczna, nie tylko ci,
którzy korzystają z najwyższych dóbr kultury. ...do-
świadczenie przekonuje nas, że moż-
liwe jest skuteczne edukowanie ludzi.
Jeśli dotąd pozostają oni w prawie
zupełnej niewiedzy o tych ważnych
politycznych, ekonomicznych i spo-
łecznych problemach, to może dla-
tego, że nie dawaliśmy im okazji do
nauki, albo przedstawialiśmy te prob-
lemy w sposób niezbyt zrozumiały.
MICHAEL jest pismem prezen-
tującym opinie. Nie rewolucyjne,
ale niezgadzające się z pewnymi
konwencjonalnymi formułami, któ-
re traktowaliśmy kiedyś jak pewniki
w dziedzinie polityki i ekonomii. Nie
wahamy się demaskować nonsensu
partii politycznych, walki klas, ogra-
niczania produkcji mimo ogromnych
potrzeb, powodowania niedoboru pieniędzy wobec
stert dóbr na sprzedaż, czyli odwracania naturalne-
go porządku i stawiania środków w miejsce celów, a
celów w miejsce środków.
Pismo MICHAEL nie głosi postawy potulności
i rezygnacji. Przyjmujemy za swoją opinię Jaqu-
esa Maritaina:
„Chrześcijanin naprawdę nigdy
nie rezygnuje. Rozumie on świat i swoją w nim
rolę jako przekształcanie doliny płaczu w miej-
sce ziemskiej szczęśliwości, wprawdzie tylko
względnej, ale realnej, dla dobra całej rodziny
ludzkiej.”
Louis Even
Artykuł Louisa Evena pochodzi z pierwszego in-
auguracyjnego numeru VERS DEMAIN z 1 listopada
1939 r. W 1952 r. powstała wersja angielska pisma pt.
MICHAEL, w 1999 r. wersja polska pod tym samym
tytułem, a w 2003 r. powstała wersja hiszpańska SAN
MIGUEL, również jako dwumiesięcznik. W tłumacze-
niu użyliśmy tytułu „Michael” zamiast „Vers Demain”,
żeby uniknąć nieporozumień.
wykreuje więc 50 milionów w celu sfinansowania
budowy tego mostu. A ponieważ wszystkie nowe
pieniądze muszą być wycofane z obiegu wraz z
konsumpcją nowej produkcji, pieniądze stworzone
w celu zbudowania mostu muszą być wycofane z
obiegu wraz ze skonsumowaniem mostu.
Jak most może być „konsumowany”? Przez zu-
żywanie się i tracenie na wartości. Wyobraźmy so-
bie, że inżynierowie, którzy budowali most założyli,
że będzie on zdatny do użytku przez 50 lat, czyli
most będzie tracił na wartości jedną pięćdziesiątą
każdego roku. Ponieważ budowa kosztowała 50 mi-
lionów złotych, więc most straci na wartości 1 milion
złotych każdego roku. Czyli każdego roku trzeba
będzie wycofywać 1 milion złotych przez okres 50
lat.
Czy wycofywanie pieniędzy z obiegu będzie się
odbywało przez opodatkowanie? „Nie, to nie jest ko
nieczne”, powiedział Clifford Hugh Douglas, szkocki
inżynier – twórca systemu Kredytu Społecznego.
Jest inny sposób, dużo prostszy – na wycofanie
pieniędzy z obiegu: metoda regulacji cen (zwana
też dyskontem wyrównawczym). 19 stycznia 1938
r. Douglas powiedział w Londynie:
Co oznacza i czym będzie regulacja cen? Na
rodowe Biuro Kredytowe będziemiało za zadanie
prowadzenie dokładnej księgowości krajowych
przychodów i rozchodów. Będzie to wymagało
tylko 2 kolumn: w jednej będzie się zapisywało
całą produkcję krajową w danym okresie czasu,
a w drugiej całkowitą konsumpcję. Obniżka war-
tości mostu w wysokości 1 miliona złotych rocz-
nie zapisywana byłaby w drugiej kolumnie, jako
„konsumpcja” i dodana do wszelkiego rodzaju
innych pozycji skonsumowanych i znikających
dóbr w kraju, w danym okresie czasu.
Douglas wskazał też, że prawdziwym kosztem
produkcji jest koszt konsumpcji. Na przykładzie mo-
stu można powiedzieć, że jego cena wynosi 50 mi-
lionów złotych, ale realny (prawdziwy) koszt mostu
– to jest to wszystko, co musiało być skonsumowane
w celu jego budowy. Podczas, gdy z jednej strony
niemożliwe jest poznanie realnego kosztu każdego,
(ciąg dalszy ze str. 9)
Propozycje Kredytu Społecznego wyjaśnione w 10 lekcjach
Lekcja 6. Pieniądz i ceny • Regulacja cen
Louis Even
Czego można się spodziewać po tym nowopo-
wstałym medium w świecie tak obciążonym przez
nieporządek, nienawiść, nieufność, podziały, ubó-
stwo, rozgoryczenie i chaos? Czy można mieć na-
dzieję, że już jutro znajdziemy natychmiastowe roz-
wiązania dla tak licznych problemów?
MICHAEL chce raczej uprzytomnić nam, że
dzisiejszy czas nastąpił po wczorajszym, i że jeże-
li dzisiaj debatujemy w zamieszaniu, to dlatego, że
ludzkość wczoraj nie przygotowała się właściwie na
przyjęcie swego jutra, które następuje teraz.
Ale spory, żale i lamenty nie przydadzą się na
nic, jeśli będziemy trwali w bierności. Człowiek jest
istotą obdarzoną rozumem i wolną wolą, lecz jeśli
sam zrzeka się używania swego rozumu i wolności,
skazuje się na warunki prowadzące do zaniku tych
darów.
Powoli, ale wytrwale, MICHAEL zamierza for-
mować, w sercach i świadomości ludzi, elity coraz
liczniejsze. Mamy nadzieję, że dzięki refleksji, stu-
diom i działaniu wytyczą one nowe drogi w pocho-
dzie historii.
Nie określamy MICHAELA jako pismo religijne.
Wypowiadamy się w naszym piśmie nie jako katoli-
cy, a raczej jako obywatele. Nie mamy zatem zamia-
ru instrumentalnie traktować Kościoła
w naszych artykułach, ale chcemy w
dużej mierze kierować się zasadami
i nauką Kościoła katolickiego. Choć
formalnie nie piszemy jako katolicy,
to oczywiście jesteśmy w pełni kato-
likami.
Nasza rola polega głównie na po-
litycznym działaniu w celu ustalenia
takiego doczesnego porządku spo-
łecznego, w którym człowiek może
osiągać rozwój. Jest to czysto świe-
cka misja. Nie jest misją Kościoła for-
mowanie porządku doczesnego, ale
jest to zadanie dla nas, ludzi świe-
ckich. Oczywiście, musimy stale
pamiętać o tym, że cele polityczne,
nawet najwłaściwsze, muszą być
zgodne z ostatecznym celem człowieka. W przeciw-
nym przypadku wprowadzą nieporządek, ale czujny
Kościół potrafi to zasygnalizować.
MICHAEL, jak to zostało już powiedziane, chce
formować elity, swego rodzaju arystokrację skła-
wyprodukowanego artykułu, z drugiej strony moż-
liwe jest poznanie realnego kosztu całkowitej pro-
dukcji krajowej w ciągu roku: jest to wszystko to, co
zostało skonsumowane w danym kraju w ciągu tego
roku.
Trzy zasady
Istnieją trzy fundamenty Kredytu Społecznego.
1. Pieniądze muszą być emitowane bez dłu-
gu przez rząd – przedstawicieli społeczeństwa
– zgodnie z produkcją i wycofywane z obiegu
zgodnie z konsumpcją;
2. comiesięczna dywidenda dla każdego oby
watela;
3. dyskonto skompensowane.
Wszystkie trzy są konieczne. Jeśli wycofa się je-
den z nich, system nie będzie działał właściwie.
Celem techniki Kredytu Społecznego, którą wy-
jaśniliśmy pokrótce jest finansowanie produkcji dóbr,
które odpowiadają na potrzeby i finansowanie dys-
trybucji tych dóbr, po to, żeby spełniły one te potrze-
by. Jeśli spojrzymy na diagram (obieg pieniądza),
zauważymy, że pieniądze nigdzie się nie gromadzą.
Jedynie idą w ślad za dobrami, wyemitowane, kie-
dy dobra są produkowane i powracające do swe-
go źródła (Narodowego Biura Kredytowego), kiedy
dobra są skonsumowane (sprzedane). W każdej
chwili, pieniądze są dokładnym odbiciem fizycznej
rzeczywistości: pieniądze pojawiają się, kiedy poja-
wiają się nowe produkty i znikają, kiedy znikają pro-
dukty (kiedy produkty zostają skonsumowane).
* * *
Wszystko to otwiera niewyobrażalne horyzon-
ty i możliwości. Każdy powinien znać i studiować
system Kredytu Społecznego, żeby możliwości te
stały się rzeczywistością. I dlatego wszyscy powinni
zaprenumerować dwumiesięcznik MICHAEL. Dro-
dzy przyjaciele, oto rola, którą wszyscy powinniście
odegrać: zrozumieliście Kredyt Społeczny, a więc
Waszym obowiązkiem i Waszą odpowiedzialnością
jest to, żeby poznali go inni. Można to zrobić przez
zbieranie prenumerat MICHAELA w waszym środo-
wisku i wokół Was. Życzymy powodzenia!
opracował Alain Pilote
Przedstawiamy
czasopismo MICHAEL
wszystkim czytelnikom
Pierwszy inauguracyjny numer
VERS DEMAIN z 1 listopada 1939