13
MICHAEL Journal: 1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0, Canada • Tel.: (450) 469-2209 • Fax (450) 469-2601
Dwumiesięcznik MICHAEL: ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław, Polska • Tel.: (071) 343-6750 •
www.michael.org.plpaździernik-grudzień 2007
do spełnienia funkcję społeczną. I spełnia ona ten
fakt. Własność, która przynależy do właściciela, jest
rodzajem zarządzania jego dobrami, pełniącymi
funkcję dobra wspólnego. Również wszystkie obiek-
ty oparte na dobrach naturalnych, takie jak hydro
elektrownie oraz całe dziedzictwo naukowe jest jak
fundament, na którym możemy kontynuować bu
dowę i lepiej uczestniczyć w rzeczywistości dobra
wspólnego. Powstaje związek i społeczna organiza
cja, gdzie struktura może ułatwić zwiększenie cał-
kowitej zdolności produkcyjnej, podczas gdy produk
cja pozostaje bardzo mała, jeśli każdy pracowałby
tylko w swoim własnym miejscu bez żadnego związ-
ku między sobą. A także każda osoba ma prawo do
minimalnego dochodu z całkowitej produkcji.
Louis Even dodaje: „Istnieje minimum z tytułu
(albo prawa do) produkcji krajowej, które powinno
zostać zapewnione wszystkim i każdemu z osobna
obywatelowi. Szkoła Kredytu Społecznego nazywa
je dywidendą narodową. Jest ono nazywane dywi
dendą, ponieważ nie reprezentuje ono pensji (która
jest wynagrodzeniem za pracę osobistą), ale prawo
dziedzictwa, prawo każdego obywatela do docho-
du ze wspólnego kapitału, prawo do egzystencji w
dobrze zorganizowanym społeczeństwie, które gwa
rantuje je każdemu ze swoich członków tylko na
podstawie faktu ich urodzenia”.
Istnieją zatem dwa rodzaje udziałowców, ale
dziś wymienimy tylko jednego z nich, akcjonariusza
przedsiębiorstwa. Jednak, nawet jeśli ich natura
różni się z powodu ich pochodzenia, jeden jest pry
watny, drugi publiczny, dwaj akcjonariusze należą
do tej samej bazy, do całego społeczeństwa, które
istnieje FAKTYCZNIE. Te dwa typy akcjonariuszy
(którzy mogą być także tą samą osobą) nie są w
najmniejszym stopniu sprzeczne ani nieprzyjazne
sobie, jak tego chce fałszywie walka klasowa, two
rząc jedno z najkrwawszych i największych kłamstw
w historii polityki. Lecz również liberałowie (którzy
są także bojownikami) są całkowitymi dialektykami,
jak ich pseudo-przeciwnicy, socjaliści i komuniści, w
co zawsze chciano, żebyśmy uwierzyli. Liberałowie
próbują wmówić nam, że akcjonariusze przedsię-
biorstw są jedynymi osobami, które mają prawo do
urządzenia się i do zapewnienia wszystkich potrzeb
życiowych. Liberałowie, wśród których jest niestety
wielu chrześcijan, sieją w ten sposób zamieszanie.
To jest ich zamęt, który wprowadzają między
prywatną a publiczną domeną, z których każda jest
naturalna i nieuchwytna. Liberałowie zapominają,
że z natury, jeśli nie będziemy żyli jako społeczeń
stwo, w którym rodzina jest
pierwszą
społecznością,
nigdy nie staniemy się rzeczywiście odrębnymi jed-
nostkami, zdolnymi do przynoszenia korzyści temu
społeczeństwu.
Wraz z Louisem Evenem i majorem Cliffordem
H. Douglasem, który przedstawił eksperymenty i
opracował znane twierdzenie A + B, które nigdy nie
zostało podważone, jako fałszywe, musimy wprowa-
dzić w życie tę sytuację społecznych akcjonariuszy,
opartą na nadwyżce, należącej do sił wspólnych,
które istnieją FAKTYCZNIE, a nie w ideologiach.
Te wspólne siły wynikają z bardziej znaczących
przedsięwzięć i jednostek, które, wszystkie razem,
reprezentują niewyobrażalne i znaczne bogactwo,
a to znaczne bogactwo nie zabiera niczego, absolut
nie niczego z bogactwa innych, z drugiej strony.
Wszystkie prace Louisa Evena i Clifforda H. Do-
uglasa pokazują to.
Ekonomia dla sprawiedliwości
Wszyscy ci, którzy szukają sprawiedliwości w
ekonomii, nawet jeśli nie zdają sobie sprawy z tego,
mają wiele wspólnego z eksperymentalnymi od-
kryciami majora Douglasa. Na przykład niemiecka
autorka (z zawodu architekt), Margrit Kennedy ,
dochodzi dziś do tych samych wniosków, do jakich
doszedł major Douglas. Mówi ona, że olbrzymi pro-
cent (50%) cen, które płacimy każdego dnia, składa
się na wielką sumę, wynikającą ze zwielokrotnio-
nych kosztów finansowych, które są jałowe i dopro
wadzają do ubóstwa oraz są nie do naprawienia.
Zauważa to również lokalna sieć związana z alterna
tywną ekonomią meksykańską, inspirowaną przez
naszego przyjaciela z Meksyku, Luisa Lopezellera.
Ze swojej strony mój przyjaciel Andre Jacques Hol-
becq (emerytowany pilot liniowy oraz pilot samolotu
Concorde) rozwija obecnie w pełnym wymiarze
swoją pasję, jaką jest ekonomia dla sprawiedliwości.
Opublikował on wiele książek, z których najnowsza,
nosi tytuł „Dziesięć największych kłamstw na temat
ekonomii”. Doszedł on do tych samych wniosków.
Są jeszcze inni.
Chciałbym dać każdemu kilka praktycznych rad.
Utorujcie w każdym z waszych krajów, w waszych
miastach i w waszych społecznościach drogę w
ludzkich umysłach dla idei Kredytu Społecznego,
używając aktualnych faktów i liczb.
W kwietniu 2007 roku poszedłem w moim mie
ście, w Tulonie, do firm prowadzących usługi finan
sowe. Tulon leży w odległości 65 km na wschód od
Marsylii, śródziemnomorskiego portu wojennego i
liczy 180 tysięcy mieszkańców. Poszedłem, żeby zi-
dentyfikować wierzycieli w mieście i tych, którym są
oni winni pieniądze. Mówiłem personelowi, że moje
badania nie mają charakteru politycznego i służą
tylko ujawnieniu tożsamości miejskich wierzycieli.
Byli zdziwieni, ale chcieli pomóc i wykonali na
swoich komputerach całe badania, o które prosiłem,
przekazując mi bilans długu municypalnego (od 31
grudnia 2006 r.), dystrybucji płatności kapitału, wiel-
kości sum spłacanych odsetek oraz dane dotyczące
wierzycieli i ich tożsamości w tym momencie. Są to
wszystko banki prywatne i zaznaczają one w swoich
dokumentach, że posiadają prywatne prawa banko-
we. Można odnotować również, że najważniejszym
wierzycielem, do którego należy ponad 50% całko-
witego długu miasta i któremu miasto musi płacić
największą sumę odsetek, jest belgijsko-luksembur-
ski bank, specjalizujący się w finansowaniu wspól-
nego wyposażenia. Jest to również bank dla całego
Beneluksu i Francji. Bank ten zatem nie przynosi
korzyści terytorium Francji, na którym mieszkam.
Całkowita suma odsetek wypłacanych udziałowcom
prywatnych banków z Tulonu od 31 grudnia 2006 r.
wyniosła 5 738 435 euro. Podatki idą (w większej
części) do kieszeni tych nieznanych udziałowców...
Sądzę, że ten konkretny i techniczny przykład
może poruszyć sprawę Kredytu Społecznego w
społeczeństwie. Możemy bardzo dobrze zapytać,
dlaczego płacimy tym finansowym pośrednikom tak
drogo, kiedy to społeczeństwo obywatelskie pro-
dukuje dobra w naszych krajach i regionach, czy
kiedy nasze władze publiczne, które powinny być
wystarczająco rozsądne, żeby reprezentować nas
we WSZYSTKIM, co dotyczy domeny publicznej,
robią biznes z tymi ekonomicznymi i finansowymi in
teresami, które pogrążają nas i które nie są w żaden
sposób zaznajomione z naszym trudem? Trudem,
którego reperkusje są poza naszą kontrolą i pozo-
stawiają nas w „świecie”... który nie jest nasz. Czym
jest ten tak zwany suwerenny „system” polityczny,
kiedy to finansjera i bankierzy faktycznie nami rzą
dzą?
Bez wątpienia, intymność naszych modlitw ma
mocniejszy wpływ, niż sądzimy. Nawet większy z
powodu wstawiennictwa Maryi, Matki Bożej, która
odpowiada, kiedy się do niej modlimy. Czyż nie jest
to najlepsze ze wszystkich połączenie pomiędzy ro-
dziną a społeczeństwem?
Reanud Laillier
Margrit Kennedy jest architektem, urbanistą oraz profe
sorem ekologicznych technik budowlanych na Uniwer
sytecie Hannover w Niemczech. Napisała kilka książek
i artykułów na temat kobiet i architektury oraz ekologii
miejskiej. Jest autorką wydanej w 2004 r. w Polsce przez
Wydawnictwo „Zielone Brygady” z Krakowa książki pt.
„Pieniądz wolny od inflacji i odsetek” (przyp. tłum.).
Dwumiesięcznik MICHAEL
jest niezależny od jakichkolwiek in-
stytucji, partii politycznych, osób czy organizacji. Nie zamieszcza
żadnych reklam i rozprowadzany jest wyłącznie w formie prenu-
meraty. Ukazuje się w wersjach językowych: polskiej, angielskiej,
francuskiej, hiszpańskiej.
Prenumerata w Kanadzie i USA
Szanowni Państwo!
Aby zaprenumerować pismo MICHAEL w Ka-
nadzie, USA, czy w innych krajach, należy wpłacić kwotę $10 na 2
lata lub $20 na 4 lata najlepiej za pomocą czeków personalnych lub
czeków bankowych tzw. Money Orders. Czeki należy wystawiać na
Michael Journal i wysłać na adresy poniżej:
Pismo MICHAEL Journal – Canada
1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0
Tel.: (450) 469-2209; (416) 259-3714 -po polsku
Pismo MICHAEL Journal – USA
P.O. Box 86, South Deerfield, MA 01373
Tel./Fax: (413) 665-5052
Warunki prenumeraty w Polsce
Szanowny Czytelniku!
Istnieją dwa sposoby otrzymywania dwu-
miesięcznika MICHAEL w Polsce. Poprzez wpłacenie kwoty 18 zł
na rok lub 36 zł na 2 lata na nasze konto bankowe (podane poni-
żej), posługując się przekazem bankowym:
Fundacja Pielgrzymów św. Michała
XVII O/Bank Zachodni WBK S.A.
09 1090 2529 0000 0006 3400 0467
lub przekazem pocztowym, który należy wystawić na pismo „Mi-
chael” i skierować na adres poniżej:
Dwumiesięcznik MICHAEL – Polska
ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław
Tel.: (071) 343-6750
Prenumerata w Australii & NZ
Drodzy Czytelnicy!
Aby otrzymywać nasze pismo MICHAEL w
Australii, należy wpłacić odpowiednią kwotę w dolarach australij-
skich, (morska: 2 lata - A$ 32 i 1 rok - A$ 16; lotnicza: 2 lata - A$
64; 1 rok - A$ 32) najlepiej za pomocą czeków personalnych lub
czeków bankowych, tzw. Money Orders. Czeki należy wystawiać
na Renata Stirrat i wysyłać na adres jak poniżej:
Pismo MICHAEL c/o Renata Stirrat
32 Dundee Ave, Holden Hill, SA 5088
Tel.: (08) 8261-0729 -w jez. polskim i angielskim
„Prenumerata-prezent”
Zamawiając prenumeratę jako prezent dla kogoś, czynisz wspa-
niałomyślny gest i niespodziankę. Przyczyniasz się także do po-
głębienia świadomości indywidualnej, rodzinnej i narodowej! Im
więcej ludzi przeczyta nasze artykuły, tym więcej pozna prawdę.
Na blankiecie lub zwykłej kartce papieru należy podać imię, nazwi-
sko i adres osoby, która ma otrzymywać nasze pismo.
Poprzednie wydania MICHAELA
Istnieje możliwość nabycia poprzednich numerów MICHAELA w
różnych językach. Do tej pory w języku polskim ukazało się 43 peł-
nych (16 i 24-stronicowe) numerów. Sprawy i problemy poruszane
w tym piśmie nie dezaktualizują się, tak jak to się dzieje w innych
gazetach i magazynach. Cena każdego pojedynczego egzempla-
rza wynosi $2 / 3 zł plus koszt przesyłki.
Bezpłatne wydruki / ulotki
UWAGA! Ci wszyscy, którzy chcieliby otrzymać dowolną ilość bez-
płatnych wydań, ulotek MICHAELA, aby rozprowadzić je w swoim
otoczeniu, proszeni są o skontaktowanie się z naszymi biurami
telefonicznie lub pisemnie. Ulotki są bezpłatne, ale dotacje na po-
krycie kosztów druku i wysyłki są mile widziane.
Publikacje o Kredycie Społecznym
i systemie monetarnym
W języku polskim:
Globalne oszustwo i drogi wyjścia (L. Even) ……........... 14zł / $12
Dlaczego wciąż brak nam pieniędzy (Barclay-Smith) ..... 10zł / $7
Fałszerze pieniędzy (L. Soucy) .………........................... 10zł / $7
Kryzys pieniądza (Ch. Hollis) ………............................... 17zł / $10
Kredyt Społeczny a Katolicyzm (G.H. Levesque OP) ....... 7zł / $5
Lichwa (H. Belloc) ………................................................... 7zł / $5
Fatima i wielki spisek (D. Manifold) .……….................... 16zł / $10
Pieniądz korzeń wszelkiego zła (D. Manifold) .................... 5zł / $4
O pieniądzu i lichwiarzach (R. Gładkowski) ....................... 6zł / $4
i inne.
W języku angielskim i francuskim:
In This Age of Plenty (Louis Even) ....………..….............…. $25.00
The Money Myth Exploded (L. Even) ................…….…....... $3.00
What Do We Mean By Real Social Credit (L. Even) ............ $4.00
A Sound and Effective Financial System (L. Even) .............. $4.00
The meaning of Social Credit (Colbourne) ……………........ $13.00
Social Credit (C.H. Douglas) ................………................... $18.00
Economic Democracy (C.H. Douglas) .........…………......... $21.00
The Money Trick (C.Barclay-Smith) ..........………....…....... $10.00
The Counterfeiters (L. Soucy) ...................………...….....… $10.50
The Monopoly of Credit (C.H. Douglas) ......………............ $21.00
The Approach to Reality (C.H. Douglas) .............……..….... $3.00
An Introduction to Social Credit (Monahan) .......………..... $13.00
The Nature of Credit (T.V. Holmes) .................……….......... $2.00
Social Credit Principles (C.H. Douglas) ...............………..... $1.50
Why I am a Social Crediter (B. Monahan) …………….....…. $3.00
The New and The Old Economics (C.H. Douglas) ……….... $3.00
Whose service is perfect freedom (C.H. Douglas) …......... $10.00
The Tragedy of Human Effort (C.H. Douglas) …………….... $3.00
and others